Svårt för liknelser, ordspråk, etc.? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du svårt att förstå liknelser, ordstäv, etc.?

Ja, ofta
13
11%
Ja, någon gång ibland
35
30%
Nej, men som barn hände det
21
18%
Nej, aldrig
46
40%
 
Antal röster : 115

Re: Liknelser, metaforer m.m. på forumet

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-05-24 3:40:56

Som vanligt uttrycker Zombie vad jag menar fast bättre formulerat. Krakes guide imponerar. Det ligger nog också mycket i vad wuwei skriver, att många söker sig till ett forum där man skriver just för att det passar en att uttrycka sig skriftligt och att man gärna leker med ord. TS tar upp en väldigt viktig fråga. Det är bra att bli påmind. För egen del hör jag nog till dem som gillar att leka med ord. Jag skriver ju i mitt jobb, och får där då och då kritik för att jag staplar metaforerna på varandra.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Liknelser, metaforer m.m. på forumet

Inläggav KrigarSjäl » 2011-05-24 3:51:03

Metaforer och liknelser innebär aldrig några större bryderier men rebusmakerier och långa snåriga resonemang framförda med stora textsjok är jag innerligt trött på.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Svårt för liknelser, ordspråk, etc.? (Omröstning)

Inläggav mnordgren » 2011-05-24 10:07:23

Moderator:

Slog ihop två trådar om samma ämne.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Svårt för liknelser, ordspråk, etc.? (Omröstning)

Inläggav Flia » 2011-05-26 14:35:17

Krake skrev:(7) I den bästa av världar är en metafor för utopi. Man kan tolka det som "det bästa vore om ...".


Min tolkning och det som jag tror är den rätta.
Det finns många världar, en del sämre och en del bättre. Men inte ens i den allra bästa världen går det att... (köra bilar på vattnet t.ex.)

Jag har inte alls svårt för ordspråk och metaforer, däremot kan jag inte låta bli att se bilder och småfnissa för mig själv.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Att förstå "elda för kråkorna"

Inläggav knopfler » 2011-09-16 12:11:51

Jag har funderat på en sak.
Det beskrivs ju att personer med asperger vill ha en rak kommunikation och tex har speciellt svårt att förstå uttryck som ”vända kappan efter vinden” eller ”elda för kråkorna”.
Dessa uttryck måste läras in eftersom aspergare inte förstår betydelsen automatiskt, utan kanske tar uttrycket bokstavligt.

Men, jag undrar, måste inte alla lära in det här? Inte föds man väl med en automatisk förståelse av sådana här knepiga uttryck? Jag förstår inte skillnaden mellan aspergare och NT-folk i den här egenskapen. Är det så att NT-folk är bättre på att lista ut betydelsen även om det är första gången han/hon stöter på uttrycket? Eller vad skiljer NT/aperger-folk åt?

mnordgren:

Slog ihop med en tråd om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
knopfler
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2011-09-10

Re: Att förstå "elda för kråkorna"

Inläggav treeman » 2011-09-16 12:18:52

Jo alla måste lära in vad uttrycken betyder. Det verkar som att folk med Asperger kan lära sig det också om man har viljan till det. Jag har lärt mig massa uttryck utantill och jag har Asperger.

Om jag tolkade "vända kappan efter vinden" bokstavligt som att nån har en kappa och vänder den mot vinden så skulle jag nu, efter att ha memorerat vad betydelsen är, se mig som en person med svag intelligens.

Aspergare kan lära sig uttryck utantill genom memorering. Det är min åsikt i alla fall. NT lär sig uttrycken på samma sätt.

Jag har ett splitter nytt uttryck här som jag just kom på:
"- Knulla måsen i farstun".

Det betyder att man kliver in i nåns hem genom ytterdörren utan att ha blivit inbjuden. Man tränger sig på.

Det är fritt fram för alla, precis alla att memorera detta uttryck och använda det.

"- Brevbäraren knullade måsen i farstun hos mig förra veckan."

Tjingeling!
:-)005
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Att förstå "elda för kråkorna"

Inläggav knopfler » 2011-09-16 12:29:13

treeman skrev:Jo alla måste lära in vad uttrycken betyder. Det verkar som att folk med Asperger kan lära sig det också om man har viljan till det. Jag har lärt mig massa uttryck utantill och jag har Asperger.

Om jag tolkade "vända kappan efter vinden" bokstavligt som att nån har en kappa och vänder den mot vinden så skulle jag nu, efter att ha memorerat vad betydelsen är, se mig som en person med svag intelligens.

Aspergare kan lära sig uttryck utantill genom memorering. Det är min åsikt i alla fall. NT lär sig uttrycken på samma sätt.

Jag har ett splitter nytt uttryck här som jag just kom på:
"- Knulla måsen i farstun".

Det betyder att man kliver in i nåns hem genom ytterdörren utan att ha blivit inbjuden. Man tränger sig på.

Det är fritt fram för alla, precis alla att memorera detta uttryck och använda det.

"- Brevbäraren knullade måsen i farstun hos mig förra veckan."

Tjingeling!
:-)005


Så, om jag förstår dig rätt, är det ingen skillnad mellan NT och asperger i den här frågan. Båda lär sig uttrycken på samma sätt men det tar lite längre tid för en aspergare bara...?
knopfler
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2011-09-10

Re: Att förstå "elda för kråkorna"

Inläggav treeman » 2011-09-16 12:31:20

knopfler skrev:Så, om jag förstår dig rätt, är det ingen skillnad mellan NT och asperger i den här frågan. Båda lär sig uttrycken på samma sätt men det tar lite längre tid för en aspergare bara...?


Japp. Men Aspergare har ofta svårt för att använda uttrycken eftersom de låter knasiga och de upplevs av många som irriterande.

Tex:
"- Knulla måsen i farstun".

Jag menar vilket jävla pundhuvud kom på det??? Den personen måste ju vara totalt dum i huvudet. man kan ju inte knulla en mås väl? Och varför knulla den i farstun???
:-)007

Slutsats av ovanstående:
treeman är ett pundhuvud (jag).
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Att förstå "elda för kråkorna"

Inläggav Miche » 2011-09-16 12:54:54

treeman skrev:Tex:
"- Knulla måsen i farstun".

Jag menar vilket jävla pundhuvud kom på det??? Den personen måste ju vara totalt dum i huvudet. man kan ju inte knulla en mås väl? Och varför knulla den i farstun???
:-)007

Jag gillar din självdistans!

Många uttryck tar längre tid för Aspisar att fatta, det är lätt hänt att ta en del uttryck bokstavligt tills man fattar att det faktiskt är ett uttryck för något helt annat. Jag tror inte entisar (= NT = NeuroTypiska = sådana som inte har diagnos) har samma problem.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Att förstå "elda för kråkorna"

Inläggav knopfler » 2011-09-16 13:02:34

treeman skrev:
Slutsats av ovanstående:
treeman är ett pundhuvud (jag).


Hehe :-)

Moderator: Snyggade till citatet!
knopfler
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2011-09-10

Re: Att förstå "elda för kråkorna"

Inläggav kullan » 2011-09-16 13:04:06

treeman skrev:Slutsats av ovanstående:
treeman är ett pundhuvud (jag).


Asgarv. :lol:
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Att förstå "elda för kråkorna"

Inläggav knopfler » 2011-09-16 13:04:56

Tackar för svar! Bra, nu har jag fått lite mer klarhet i den här funderingen som jag gått och stört mig på ett tag!

:-)
knopfler
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2011-09-10

Re: Att förstå "elda för kråkorna"

Inläggav LostInAForest » 2011-09-16 13:34:56

jag får alltid en inre bild av hur kråkorna flaxar kring den öppna dörren och gottar sig/en person vars kappa liksom flerpar sig i vinden/insert valfri annan bild av ordstäv/ordspråk/talessätt.

och som barn bemötte jag min fars (skämtsamma) "du är juh hopplös!" med att det var jag visst inte, kolla, jag KAN hoppa! :-)226

däremot minns jag inte om jag i det fallet faktiskt trodde att det var vad han menade, men jag kan inte minnas att jag i övrigt haft några svårigheter med att förstå olika talessätts betydelse eller funktion. fast som barn fick jag också många förklarade för sig. men det borde väl gälla de flesta små barn eftersom "ingen" utvecklat det abstrakta tänkandet i såpass ung ålder?

de inre bilderna har jag dock alltid behållt, det är ganska trevligt.
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Att förstå "elda för kråkorna"

Inläggav Alien » 2011-09-16 13:35:56

Bildliga uttryck gör att jag ser bilden för mig och s a s fastnar på det. Jag tror NT förstår på ordvalet att det inte kan vara bokstavligt och gissar betydelsen el frågar om den. Medan en aspie först med stigande ålder lärt sig att vissa uttryck är bildliga. En del sådana uttryck kan vara lätta att ana sig till vad de betyder, andra är omöjliga om man inte lärt sig det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Att förstå "elda för kråkorna"

Inläggav knopfler » 2011-09-16 13:58:49

För övrigt så är jag ganska fascinerad av sådana uttryck. (och citat och annat språkligt)
I alla fall de jag förstår, resten är löjliga. ;-)

Tips på kvällsläsning:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_svenska_idiomatiska_uttryck
knopfler
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2011-09-10

Re: Att förstå "elda för kråkorna"

Inläggav Zombie » 2011-09-16 14:05:48

knopfler skrev:Båda lär sig uttrycken på samma sätt men det tar lite längre tid för en aspergare bara...?

För en del. Andra kanske lär sig dem fortare och lättare, eller blir i varje fall skickligare, än de flesta "normala", även om man kanske har ett konkretare förhållande till bilderna — men också just därför. Det finns så många schabloner om att aspergare ska ha just nedsättningar i det här och annat, men även om en del har det så är inte hela bilden så enkel.

Finns också gamla trådar om det här.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Att förstå "elda för kråkorna"

Inläggav Alien » 2011-09-16 14:10:25

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Att förstå "elda för kråkorna"

Inläggav Dagobert » 2011-09-16 14:51:13

Om man eldar oekonomiskt så försvinner mycket av värmen ut genom skorstenen, och kan skämtsamt tänkas värma diverse fåglar. Inget konstigt alltså, men kanske svårt att förstå för den som är van vid centralvärme.
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Re: Att förstå "elda för kråkorna"

Inläggav KrigarSjäl » 2011-09-17 5:17:50

Jag känner inte igen mig i att ha svårt att förstå sånt här.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Att förstå "elda för kråkorna"

Inläggav Inger » 2011-09-17 5:22:29

Inte jag heller.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Att förstå "elda för kråkorna"

Inläggav Dagobert » 2011-09-17 5:40:10

Jag trodde inte att jag hade några svårigheter heller, men min utredande psykolog sa att jag hade missat på ett par såna här i ett test. Jag vidhöll dock mina tolkningar som självklara.
Inte vet jag vem som hade rätt.
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Re: Att förstå "elda för kråkorna"

Inläggav Jakaranda » 2011-09-17 10:06:59

Jag minns tydligt en gång på mellanstadiet när min lärare sa att vi skulle följa den röda tråden. Jag satt febrilt och bläddrade i övningsboken (tror det var svenska) men hittade givetvis aldrig någon röd tråd att följa. Behöver jag säga att jag missade vitsen med hela den lektionen. Idag vet jag vad uttrycket står för men jag avskyr det och använder det inte själv för jag minns alltid den stress jag kände när jag satt där och bläddrade och långsamt insåg att det här måste betyda något annat.

Elda för kråkorna betyder för mig just det. Vi hade braskamin när jag var liten och elda för kråkorna var när brasan tagit sig och man inte ströp med spjället. Då fick skatorna och kråkorna all värmen upp i toppen på skorstenen. Jag misstänker att det egentligen har en lite annan innebörd.
Jag använder dock ganska många uttryck själv utan några problem det är ibland när jag hör ett utryck första gånen som det blir lite lustigt. Vända kappan efter vinden är ett sådant. Jag använder det och vet vad det betyder men jag ser alltid någon med en lång mörk kappa flaxande runt sig i halvdunkel. Jag vet också att på utredningen så körde jag rätt rejält på de där utrycken. Ett insåg jag senare vad det betyder men andra var för mig totala gåtor. Han kunde väl varit vänlig att förklara dem för mig.
Jakaranda
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2011-08-03

Re: Svårt för liknelser, ordspråk, etc.? (Omröstning)

Inläggav mnordgren » 2011-09-17 12:36:35

Moderator:

Slog ihop.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Svårt för liknelser, ordspråk, etc.? (Omröstning)

Inläggav Chaaaos » 2012-04-13 22:08:53

Jag tror att vissa ordspråk måste verkligen alla lära sig, som när jag använde uttrycket 'kasta sten i glashus' var det inte en endaste person vid bordet som förstod vad jag menade.
Jag tror också att man lär sig att tänka mer abstrakt ju äldre man blir, barn i allmänhet har svårare att förstå skämt så man ska väl inte dra slutsatser på en gång om tex Asperger hos barn som inte förstår ironi.

Vill ta upp ett exempel, i skolan skulle vi interpretera en dikt där det skrevs om en man som längtade efter våren. Det beskrevs kort om att han färdas längs en flod i sista strofen.
Läraren sa sedan att en korrekt lösning vore att han längtar efter resor och äventyr (som floden tydligen representerade). Iinte en enda elev förstod det! :)

Även NT personer (som jag?) förstår inte ALLA metaforer, för vissa är verkligen konstiga.

Haha och att tolka saker bokstavligt på skoj känner jag också igen mig i (hit the slopes som exempel ;D) lite aspievarning kanske? :D
Chaaaos
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2012-02-28

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in