Skum synvilla med färger.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Skum synvilla med färger.

Inläggav Lakrits » 2011-09-14 23:45:44

(Ja, jag vet att det här är OT, men jag läste citatet nedan fel först och fick en liten autistfixering. Två villor med annorlunda färger.)

Moggy skrev:Tror jag aldrig sett nån villa där färgen blir så pass annorlunda och dessutom är svårt att genomskåda.


Villa 1

Villa 2
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Skum synvilla med färger.

Inläggav Moggy » 2011-09-15 0:05:41

Lakrits skrev:(Ja, jag vet att det här är OT, men jag läste citatet nedan fel först och fick en liten autistfixering. Två villor med annorlunda färger.)

Moggy skrev:Tror jag aldrig sett nån villa där färgen blir så pass annorlunda och dessutom är svårt att genomskåda.


Villa 1

Villa 2



:) :) Jo, blir så där ibland! :mrgreen:
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Skum synvilla med färger.

Inläggav Inger » 2011-09-15 0:11:53

Lakrits skrev:
Bror Duktig skrev:Men när röd text ser ut att flyta runt på blå bakgrund, och liksom både "rör på sig" och står ut, handlar det om en effekt som kommit fram p.g.a. de nästan är motsatsfärger?

Jag har länge misstänkt att mina perceptionsstörningar är en delförklaring till att jag kan uppleva den typen av fenomen även om de som ser på samma sak som jag inte gör det.

Är det en störning att se bättre än andra?
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Skum synvilla med färger.

Inläggav Lakrits » 2011-09-15 0:16:40

Inger skrev:
Lakrits skrev:
Bror Duktig skrev:Men när röd text ser ut att flyta runt på blå bakgrund, och liksom både "rör på sig" och står ut, handlar det om en effekt som kommit fram p.g.a. de nästan är motsatsfärger?

Jag har länge misstänkt att mina perceptionsstörningar är en delförklaring till att jag kan uppleva den typen av fenomen även om de som ser på samma sak som jag inte gör det.

Är det en störning att se bättre än andra?

Jag ser inte bättre, utan annorlunda. Vissa saker förstärks så att jag får ont i ögonen. Och ja, eftersom det hänger ihop med min autism, så är det en del av min invecklingsstörning.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Skum synvilla med färger.

Inläggav Savanten Svante » 2011-09-15 0:22:08

Inger skrev:Är det en störning att se bättre än andra?


Jup. Om du ser så bra att du ser saker som inte finns har du schizofreni!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Skum synvilla med färger.

Inläggav Lakrits » 2011-09-15 0:25:17

Savanten Svante skrev:
Inger skrev:Är det en störning att se bättre än andra?


Jup. Om du ser så bra att du ser saker som inte finns har du schizofreni!

:D
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Skum synvilla med färger.

Inläggav Inger » 2011-09-15 0:41:00

Lakrits skrev:
Inger skrev:
Lakrits skrev:Jag har länge misstänkt att mina perceptionsstörningar är en delförklaring till att jag kan uppleva den typen av fenomen även om de som ser på samma sak som jag inte gör det.

Är det en störning att se bättre än andra?

Jag ser inte bättre, utan annorlunda. Vissa saker förstärks så att jag får ont i ögonen. Och ja, eftersom det hänger ihop med min autism, så är det en del av min invecklingsstörning.

I så fall är jag och Bror Duktig också invecklingsstörda. :)
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Skum synvilla med färger.

Inläggav Lakrits » 2011-09-15 0:42:39

Ja, jag brukar säga att jag är det eftersom allt blir mer komplicerat med en autistisk hjärna.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in