Facebook och andra sociala medier

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav kullan » 2011-09-12 19:30:25

Twitter är som en blogg fast nerkortat. Det finns ett maxtal på hur många tecken ens text får innehålla.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav Inger » 2011-09-12 19:36:55

Låter ju måttligt intressant. Särskilt som man tydligen måste vara medlem själv för att läsa?
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav kullan » 2011-09-12 19:37:41

Inger skrev:Låter ju måttligt intressant. Särskilt som man tydligen måste vara medlem själv för att läsa?


Jo den åsikten har jag oxå.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav wuwei » 2011-09-12 19:40:53

Jag har facebookkonto sedan flera år tillbaka. Funkar rätt bra som kontaktyta när det gäller vänner, föreningsfolk och släkten.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav Xzirie » 2011-09-12 20:04:10

snuttedrutt skrev:Usch jag avskyr facebook och liknande sidor......folk skriver ju bara om ytligt larv som vanligt....."vad har du gjort idag då"...."jo jag har vattnat blommorna och sedan läst en bok"........."jaha ja det låter ju spännande"......"själv har jag rastat hunden och tvättat kläder"........snark och urk, aldeles för ytligt för min smak!


Det är ju det som är så soft med Facebook! Man kan bara scrolla förbi sådant som inte intresserar en utan att behöva nicka artigt och låtsas som om man är intresserad, som man förmodligen hade tvingats till om personen berättat det irl eller på telefon. Samtidigt som man kan hålla ett öga på folk ifall de gör något intressant. Perfekt umgängesform tycker jag.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav Pemer » 2011-09-12 23:29:32

Xzirie skrev:
snuttedrutt skrev:Usch jag avskyr facebook och liknande sidor......folk skriver ju bara om ytligt larv som vanligt....."vad har du gjort idag då"...."jo jag har vattnat blommorna och sedan läst en bok"........."jaha ja det låter ju spännande"......"själv har jag rastat hunden och tvättat kläder"........snark och urk, aldeles för ytligt för min smak!


Det är ju det som är så soft med Facebook! Man kan bara scrolla förbi sådant som inte intresserar en utan att behöva nicka artigt och låtsas som om man är intresserad, som man förmodligen hade tvingats till om personen berättat det irl eller på telefon. Samtidigt som man kan hålla ett öga på folk ifall de gör något intressant. Perfekt umgängesform tycker jag.


+1
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav Lakrits » 2011-09-12 23:31:49

Xzirie skrev:
snuttedrutt skrev:Usch jag avskyr facebook och liknande sidor......folk skriver ju bara om ytligt larv som vanligt....."vad har du gjort idag då"...."jo jag har vattnat blommorna och sedan läst en bok"........."jaha ja det låter ju spännande"......"själv har jag rastat hunden och tvättat kläder"........snark och urk, aldeles för ytligt för min smak!


Det är ju det som är så soft med Facebook! Man kan bara scrolla förbi sådant som inte intresserar en utan att behöva nicka artigt och låtsas som om man är intresserad, som man förmodligen hade tvingats till om personen berättat det irl eller på telefon. Samtidigt som man kan hålla ett öga på folk ifall de gör något intressant. Perfekt umgängesform tycker jag.

-1

Det är bara stressande att ha ytterligare en kanal. Det räcker gott med ett brevinkast och en postlåda på gångavstånd. Särskilt som de flesta uppdateringar på Facebook rör navelpetande eller middagsplaner.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav Pemer » 2011-09-12 23:34:47

kullan skrev:Nåt jag funderar över är kan man om man önskar stänga av chatten på facebook? Ifall man inte vill chatta utan ha kontakt på annat vis via facebook.

Oh ja, men det är kanske svårare att hitta nu. Jag stängde av den för flera år sedan. Däremot ändrade de dumma jäklarna till att det var default att vara inloggad på chatten för några veckor sedan, så att jag plötsligt stod som online och överhopades av chatanrop, precis som jag inte vill bli. Mycket obehagligt.

Men längst ner på raden av alla inloggade FB-vänner hade man då länken för att logga ut från chatten, så som jag minns det. Jag har både loggat ut från den och gömt chatlistan så jag slipper ha den uppe.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav Pemer » 2011-09-12 23:39:27

Inger skrev:Tack. Man måste söka alltså. Och veta vad man söker. OK. Då fattar jag fortfarande inte hur folk hittar andras grupper om de inte vet att dessa existerar. *Kommer nog aldrig riktigt förstå mig på den här sortens nätverkande.*

De grejer som slår snabbt är det väl helt enkelt så att någon startar gruppen, bjuder in alla vänner, alla vänner blir helt begeistrade och bjuder in alla vänner, som bjuder in alla vänner osv... Grejen sprids enormt direkt från start, "alla" vet snart om gruppen och är med.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav kullan » 2011-09-12 23:41:14

Tack Pemer för upplysningen. Jag använder MSN till privata chatter så ibland funderar jag på att just koppla ifrån chatten. Men kan ju skicka komentarer istället.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav Inger » 2011-09-12 23:48:38

Pemer skrev:
Inger skrev:Tack. Man måste söka alltså. Och veta vad man söker. OK. Då fattar jag fortfarande inte hur folk hittar andras grupper om de inte vet att dessa existerar. *Kommer nog aldrig riktigt förstå mig på den här sortens nätverkande.*

De grejer som slår snabbt är det väl helt enkelt så att någon startar gruppen, bjuder in alla vänner, alla vänner blir helt begeistrade och bjuder in alla vänner, som bjuder in alla vänner osv... Grejen sprids enormt direkt från start, "alla" vet snart om gruppen och är med.

Jaha, OK.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav Lakrits » 2011-09-12 23:51:05

Pemer skrev:De grejer som slår snabbt är det väl helt enkelt så att någon startar gruppen, bjuder in alla vänner, alla vänner blir helt begeistrade och bjuder in alla vänner, som bjuder in alla vänner osv... Grejen sprids enormt direkt från start, "alla" vet snart om gruppen och är med.

Och innan man vet ordet av, så hänger man 20 m över en borggård där två tigrar går omkring, allt medan Gunde Svan står och skriker "Kämpa!" bredvid en fransk dvärg.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav jorand » 2011-09-12 23:54:53

Lakrits skrev:
Pemer skrev:De grejer som slår snabbt är det väl helt enkelt så att någon startar gruppen, bjuder in alla vänner, alla vänner blir helt begeistrade och bjuder in alla vänner, som bjuder in alla vänner osv... Grejen sprids enormt direkt från start, "alla" vet snart om gruppen och är med.

Och innan man vet ordet av, så hänger man 20 m över en borggård där två tigrar går omkring, allt medan Gunde Svan står och skriker "Kämpa!" bredvid en fransk dvärg.

Det förklarar saken! Då begriper jag äntligen hur i hela friden jag hamnade där.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav Neko-chan » 2011-09-13 21:59:54

Jag har dock en ganska anonym facebook, jag har tagit en bild på mitt Pikachu gosedjur med min cam och lagt som profilbild, de står inte vilket år jag är född, och jag skriver aldrig vad jag gör, bara slänger ut en länk till nån video då och då :)
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav kullan » 2011-09-21 23:34:39

Jag skulle vilja veta vad skillnaden är på helgon.se och QX. Jag vill ha en sajt för folk som nödvändigtvist inte behöver vara tonåringar men ändå gillar att vara udda trots att man är 40 år.

Jag gillar punk, Bluesrock, viss syntmusik från 80-talet och en massa annat i musikväg. Det måste vara gratis. Det ska även gå att få tag i jämnåriga på sajten. Är QX möjligen en sådan.

Finns det någon som vet något forum som man kan diskutera textilt hantverk på. Det måste vara gratis det oxå. DVS. man ska inte behöva bli medlem i någon förening med föreningsavgift för att delta i diskussionerna.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav Tiblan » 2011-09-22 8:25:52

kullan skrev:Jag skulle vilja veta vad skillnaden är på helgon.se och QX. Jag vill ha en sajt för folk som nödvändigtvist inte behöver vara tonåringar men ändå gillar att vara udda trots att man är 40 år.

Jag gillar punk, Bluesrock, viss syntmusik från 80-talet och en massa annat i musikväg. Det måste vara gratis. Det ska även gå att få tag i jämnåriga på sajten. Är QX möjligen en sådan.

Finns det någon som vet något forum som man kan diskutera textilt hantverk på. Det måste vara gratis det oxå. DVS. man ska inte behöva bli medlem i någon förening med föreningsavgift för att delta i diskussionerna.



Om du vill kan du ju starta en sådan grupp på Facebook som du själv är administratör över dvs bestämmer vilka som ska få vara medlemmar eller bara en sluten grupp där man måste ansöka om att bli medlem för att sedan godkännas av någon.

Moderator: Rättade, eftersom inlägget hamnat i citatet.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav Tiblan » 2011-09-22 8:27:56

Hmmm, min kommentar försvann visst.

Skrev att man kan starta sådana grupp/grupper på Facebook där gruppen är sluten och antingen själv eller att alla medlemmar har befogenhet att godkänna nya medlemmar. Testa vetja, är gratis iallafall...*blink*
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-09-22 10:52:38

Jag tycker definitivt det finns plats för "båda världarna" online. F ö, tycker jag att FB fungerar bra som ett "propagandaverktyg" om man ser till hur lätt det är att dela saker man av en eller annan anledning tycker folk bör veta/höra/läsa/se.
Tror att jag har det behovet mer än vissa dock.

Men kort sagt, känner att det finns plats för både en mer anonym sida av mig online och en mer "officiell". Är inte speciellt rädd för att dela med mig av vad jag "verkligen känner", anyhow. 8)
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav kullan » 2011-09-22 11:54:15

Om man gör ett inlägg i sin facebooklogg , är det inte för att ens facebooksvänner ska kunna läsa detta och antingen gilla det eller kommentera detta. Jag är sån så att hur många som helst får både gilla det och kommentera det om dom vill. Även om jag råkar skriva 10 inlägg på raken så får samma facebookvän kommentera och gilla alla inläggen utan att jag känner att vederbörande är efterhängsen och för mycket på.

Jag både gillar och kommenterar mina facebooksvänners inlägg ofta utan att få några klagomål. Det var bara en som klagade och h*n är inte min facebookvän längre.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav Thurizas » 2011-09-22 15:08:16

Detta stöter jag ofta på i just FB.

http://i.imgur.com/g4jIO.jpg
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-09-22 15:18:26

Thurizas skrev:Detta stöter jag ofta på i just FB.

http://i.imgur.com/g4jIO.jpg


Haha, det är ju en klassiker.

"Människor..." :roll:
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-09-23 2:02:19

Någon annan som upplever att Facebook är en källa för dåliga tankar och känslor???
Nästan varje gång jag loggar in där så ser jag alla produktiva och bra saker som alla NT's gör i sina liv: får jobb, köper lägenheter, flyttar, hoppar fallskärm, får ihop det med en partner osv. Och varje gång så blir jag påmind om vilket skitliv jag har. Jag blir direkt deprimerad av att jämföra mig med andra (vilket jag inte borde göra enligt psykolog - iaf inte jämföra mig med de som ej har detta handikapp). Jag känner ingen som helst glädje över att säg, gamla klasskamrater nu fått ett jobb - jag mår bara DÅLIGT och hatar mig själv för att jag inte kan, eller orkar leva som dom gör. Det är en typ av avund som omvandlas till självhat över mig själv och mitt miserabla liv.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-23 7:58:46

Thurizas skrev:Detta stöter jag ofta på i just FB.

http://i.imgur.com/g4jIO.jpg

Usch vad jag retar mig på det. Undras om jag har skrivit något liknande. Det kanske är lätt hänt. Ibland retar man sig på saker, bara för att upptäcka att man själv gör något liknande.

En FB-vän jag har, brukar skriva sådant där, och svarar inte alls eller enligt den där strippen när folk undrar vad det är. Personen är aspergare ^_^ (ingen som är här) så vi kan inte skylla det på NT-beteende heller.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav snuggelhund » 2011-09-23 22:02:17

Deadly_Nightshade skrev:Någon annan som upplever att Facebook är en källa för dåliga tankar och känslor???
Nästan varje gång jag loggar in där så ser jag alla produktiva och bra saker som alla NT's gör i sina liv: får jobb, köper lägenheter, flyttar, hoppar fallskärm, får ihop det med en partner osv. Och varje gång så blir jag påmind om vilket skitliv jag har. Jag blir direkt deprimerad av att jämföra mig med andra (vilket jag inte borde göra enligt psykolog - iaf inte jämföra mig med de som ej har detta handikapp). Jag känner ingen som helst glädje över att säg, gamla klasskamrater nu fått ett jobb - jag mår bara DÅLIGT och hatar mig själv för att jag inte kan, eller orkar leva som dom gör. Det är en typ av avund som omvandlas till självhat över mig själv och mitt miserabla liv.



Du är inte ensam, jag känner precis likadant.

Andras liv går vidare med partner, barn, jobb, eget hus , ja allt som anses höra vuxenlivet därtill.

Medan mitt liv har stått och stampat på samma plats i minst 15 år nu... :-)Crying
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in