Ni med LSS-boende

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Pemer » 2011-03-08 6:59:25

Kanske ditåt man skulle flytta... :)
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-03-08 17:35:40

Lilla Gumman skrev:Hej!

Man får själv bestämma vilka man vill ska vara i lägenheten. Kompisar eller ens kille/tjej får vara i lägenheten så ofta som man själv vill och de får sova över utan att personalen ska lägga sig i. Inneboende är dock en helt annan sak. Då kanske man istället ska dela på en vanlig lägenhet och ha hjälp av hemtjänst (städning) eller boendestöd (igångsättning).

Hälsningar

Lilla Gumman


Då kanske min psykolog har ljugit för mig, fast det skulle inte förvåna mig direkt. Det var tal om att om jag får en autismdiagnos att jag skulle kunna få bo i sån där lägenhet men hon sa att det nog inte skulle vara bra för mig för då skulle inte min pojkvän få sova över där och jag skulle inte få ha min katt heller. Och utan de vill jag inte flytta någonstans, då bor jag hellre kvar och har det skit. Ska nämna att pojkvänne oftast bara sover över ett par nätter i veckan, oftast under helgen.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav Kimmelie » 2011-03-08 19:48:11

Det är som sagt stor skillnad mellan olika LSS-boenden... Där jag bor får man ha djur. Man får så mycket hjälp man behöver, tex städning, matlagning, kontakt med myndigheter, osv. De hjälpte mig att hitta en DV som passar mig, och följde med dit på info-besök. De kan även följa med till t ex läkare om man behöver det.

Hyran är rätt hög, men jag får KBH för det som överstiger det FK betalar bostadstillägg för.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-03-08 20:02:50

Kimmelie skrev:Det är som sagt stor skillnad mellan olika LSS-boenden... Där jag bor får man ha djur. Man får så mycket hjälp man behöver, tex städning, matlagning, kontakt med myndigheter, osv. De hjälpte mig att hitta en DV som passar mig, och följde med dit på info-besök. De kan även följa med till t ex läkare om man behöver det.

Hyran är rätt hög, men jag får KBH för det som överstiger det FK betalar bostadstillägg för.


Vad är KBH?
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav Kimmelie » 2011-03-08 20:38:04

Kommunalt Bostadsbidrag för Handikappade
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Ni med LSS-boende

Inläggav Lilla Gumman » 2011-04-05 8:50:09

Hej!

Oavsett om det är ett LSS-boende eller en vanlig lägenhet så har den som bor i lägenheten rätt att bestämma.

Man får ha djur utan att fråga personalen. Är någon i personalen allergisk så kan den personen undvika att gå in i din lägenhet. Bor man i ett gruppboende med gemensamhetsutrymmen är det förstås en helt annan sak. Men det finns såna boenden där katt är tillåtet att ha, det beror på de andra som bor där.

Huruvida din pojkvän ska sova över i din lägenhet bestämmer du. Du behöver inte fråga personalen. Om personalen säger nej, så behöver du inte lyssna eftersom personalen inte har rätt att säga nej enligt lag. Ska du flytta ihop med din pojkvän som också har diagnos är det inga större problem, ni ska kunna ha en servicelägenhet tillsammans och personal som kommer ibland. Har bara du rätt till stöd, är en vanlig lägenhet med boendestöd en lösning.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re:

Inläggav alfapetsmamma » 2011-04-05 14:13:56

T-Kaninen skrev:
Den enda hjälp han får från personalen är att på morgonen och kvällen kommer de och säger till honom att gå till jobbet och sen på kvällen att det är tid att gå och lägga sig. Sen även på söndagar åker de och handlar med honom.


Stället lät precis det nån jag känner behöver. Kan du tänka dig att säga var det är, i pm eller här? Tacksam för svar, som det heter.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re:

Inläggav alfapetsmamma » 2011-04-05 14:15:50

KaosPrinsessa skrev:
Då kanske min psykolog har ljugit för mig, fast det skulle inte förvåna mig direkt. Det var tal om att om jag får en autismdiagnos att jag skulle kunna få bo i sån där lägenhet men hon sa att det nog inte skulle vara bra för mig för då skulle inte min pojkvän få sova över där och jag skulle inte få ha min katt heller. Och utan de vill jag inte flytta någonstans, då bor jag hellre kvar och har det skit. Ska nämna att pojkvänne oftast bara sover över ett par nätter i veckan, oftast under helgen.


I servicebostad får man har djur, så länge man tar hand om det själv, har flera enhetschefer sagt till mig när jag frågat. Och det har gällt här i Stockholm, samma diagnos och samma slags frågeställningar som du har. Så jag tror du blivit felinformerad.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Ni med LSS-boende

Inläggav Yumie » 2011-09-02 19:10:21

Hej!

Jag har blivit beviljad LSS-boende i Marks kommun, någon som har erfarenheter från Snickaren eller Assberg i Kinna och Skene? Jag får ha djur och min pojkvän får sova över, dock inte bo där. Jag kommer även få ett första handskontrakt. Har jag också rätt till KBH om min hyra överstider 5000 kronor eller skiljer det sig från kommun till kommun?

Mvh
Melissa
Yumie
 
Inlägg: 104
Anslöt: 2010-05-27

Re: Ni med LSS-boende

Inläggav KrigarSjäl » 2011-09-02 23:23:35

prodge64 skrev:
Paradox skrev:Har bott, men vantrivdes, då jag tyckte vissa i personalen behandlade en som förståndshandikappad. Tror inte personalen hade någon utbildning om asperger, märktes iaf inte :)

Exempel "Du som är tjej kan väl göra flera saker samtidigt" =/

En gång när vi såg på frågesport på tv i allrummet löd frågan "Vad heter havet som omger Nordpolen?"
Och tjejpersonal bara "Medelhavet!" glatt.
Sen "Vad heter USAs västligaste delstat?"
Så jag säger Alasaka.
Och personal bara :o Hur kan du veta det?


Lr om man vill ha hjälp med att värma en gorby i micron typ :?
Var som att lyssna på Klartext dagarna i ända.

Fast när man läser här på forumet verkar alla ligga på sån hög nivå, så jag känner mej som en bäbis här, men tänker klaga endå.

Det är väl inget negativt att de blev imponerade av din kunskap?

Det är negativt om personalfolk förutsätter att alla de jobbar med är idioter.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Ni med LSS-boende

Inläggav Lakrits » 2011-09-03 0:01:03

Tyvärr gäller samma okunnighet på många avdelningar inom slutenvårdspsykiatrin i Uppsala län.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Ni med LSS-boende

Inläggav Yoda » 2011-09-09 15:18:03

Hej.
Jag jobbar på ett LSS boende och där är det väldigt individuellt hur boendet och hjälpen ser ut. Den som flyttar in är med och bestämmer hur dennes dagar ska se ut och hur mycket hjälp han/hon vill ha. Man kan ha mycket hjälp i början eller lite hjälp - allt beror på hur mycket man själv tycker man klarar av. Husdjur är helt OK ifall den som flyttar in själv vill ha det.

Mvh
Claes
Yoda
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2011-02-24

Re: Ni med LSS-boende

Inläggav Nikolaus » 2011-09-09 23:50:49

Har bott på lss-boende i 3 månader.

Tycker det är rätt bra men de har lite löjliga regler, tex har de barnlås på allmänna tv-n och så låser de in brödet i ett skåp på kvällen,och man får inte se på tv efter 21.00 förutom på helger. Men om man kommit överens med en anställd att få se till 22 eller 23 eller så på en helg, så måste en anställd stanna uppe och stänga av tv-n eftersom de tydligen inte litar på att man ska stänga av tv-n själv. Och barnlåset har de tydligen eftersom ingen ska kunna gå upp mitt i natten och se på tv. (Det är aldrig nån som har gjort det, de har bara fått för sig att nån kan göra det.) Lite löjliga småregler som är lite förolämpande, tycker det borde räcka med att de sätter upp regler och lita på att man följer dem... eller i alla fall testa att man följer dem och om man mot all förmodan inte gör det, då kan de sätta upp sina löjliga små hinder.

Han som äger boendet verkar ibland vara en ganska dryg och överlägsen typ. De hade inte berättat för mig att man ska betala matpengarna en månad i förväg, så jag trodde att man skulle betala i slutet av månaden som med vanliga räkningar. Dessutom får man tydligen ingen påminnelse om den, som man får med de andra räkningarna. Vad jag vet brukar man få ett påminnelsebrev 2 veckor före sista inbetalningsdatum. Men då sa han "om du inte klarar av att komma ihåg" med ironisk ton , "så får vi väl börja påminna dig." Sen upprepade han flera gånger att det räknas som stöld att inte betala räkningar. Sen sa han att vi var "kvitt" eftersom jag "glömt" att betala, och ingen "påmint" mig. Sen fortsatte han med att säga att det räknas som stöld några gånger till. Nästa dag sa han att han kunde sätta matpengarna på autogiro, som om jag var efterbliven eller nåt. En vecka senare kom min handledare och hälsade på, och då var han självklart tvungen att berätta för henne att det var "stöld", och fick det att framstå som att jag var senil och nästan tjuv eller nåt. Inte ett ord om att vi var "kvitt" eller att de glömt att säga regeln att man ska betala en månad i förväg eller nåt i den stilen. Bara att det var stöld. Inte så kul när hon kommer och hälsar på, och så får han det att framstå som att man är en tjuv. Tyckte han kunde skött det hela lite snyggare eftersom det bara var ett missförstånd. Men det är bara att acceptera och försöka hålla sig undan och hoppas att han ger sig nån gång.

Är man borta en vecka eller två måste man betala matpengar ändå, vilket går på 1200:-. De har sagt att ens matpengar bara går till en själv, ändå måste man betala stora pengar som uppenbarligen inte går till en själv, när man är borta. Verkar lite underligt... Jag har frågat föreståndaren om det vid två tillfällen och han verkade inse att det var fel, och sa undvikande att han skullle "ta upp det med ledningen", men det har det tydligen inte blivit nåt av med. Misstänker att det är därför han vill ha autogiro på matpengarna, så de ska få pengar även när man är bortrest...

Vill man resa hem eller nånstans i en vecka eller mer, verkar de bli sura. Nästan lite sektkänsla... man har väl rättighet att få åka därifrån? Mina föräldrar bor ganska många mil från boendet så jag åker sällan dit, så när jag väl åkter dit vill jag gärna vara där 1-2 veckor. Det borde man väl få ha rätt att göra? De säger att man kommer "längre från gruppen" men det borde väl bara vara positivt att man har ett liv utanför boendet? Tycker det är skont att komma iväg till lite miljöombyte och samla tankarna

Annars är det rätt hyfsat. Spenderar dagarna mest genom att läsa, och ibland åker vi och spelar lite pingis och biljard ibland. Tyvärr så har jag inte så mycket social kompetens så jag tror att de andra tycker jag snackar för lite och håller med för mycket. Jaja har man bla blivit mobbad under långa perioder livet borde de ha lite förståelse att man inte är nåt socialt geni, jag försöker ändå bara vara trevlig

Hyran går på 4500:- och det är 2 rum och tambur och badrum (tyvärr är det en helvetisk stank av myrpiss i sovrummet som jag mår illa av, som de har sagt att de ska fixa. Hoppas de fixar de innan det blir för kallt att vädra, vet inte om jag klarar av att sova i den våldsamma stanken.)

Jag tog upp en del dåliga saker om boendet men det är oftast rätt hyfsat. Hoppas du får komma till ett trevligt boende
Nikolaus
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2011-07-09

Re: Ni med LSS-boende

Inläggav Pemer » 2012-02-09 20:01:26

Var är det här, om man får fråga? Låter som ett ställe att varna för... och alltså något privat där din kommun och kanske andra kommuner har upphandlat boende för dig och övriga boende?
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Ni med LSS-boende

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-02-09 20:23:54

Hur mycket hjälp är det man ska behöva ha för att få bo på/i LSS-boende?
För jag har nämligen fått höra att jag är för högfungerande för det.
Tur nog ska jag iaf få en träningslägenhet, fast där har man ju bara kontrakt i 6 månader i taget tyvärr.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Ni med LSS-boende

Inläggav Pemer » 2012-02-10 1:49:59

Det finns egentligen inga exakta gränser. Det är därför vi blir så utlämnade till kommunernas eller de enskilda handläggarnas godtycke.

Sanningen är ju nu att det är betydande svårigheter man har konstaterade om man får en autismspektrumdiagnos. Jag skulle gissa att att i vart fall större delen av oss har så betydande svårigheter med såpass mycket av den basala livsföringen att vi har ett rejält uttalat behov av det stöd som finns inbakat i särskilt boende enligt LSS.

Men som sökande som utåt sett ser för välfungerande ut vid det enskilda mötet med en handläggare kommer förmodligen kanske så många som hälften av oss riskera att få slängt i ansiktet av oinsatta, okunniga bedömare, att vi är "för kapabla" och "inte har tillräckligt svåra behov" för att få sådant boende.

Detta slängs fram för att vi inte ens ska försöka söka boende (eller annan LSS-insats). Det är där det gäller att inte vika sig, utan göra ansökan, då är de skyldiga att ta emot den och utreda den sökandes behov, och ett avslag kan överklagas till Förvaltningsrätten.

Har man diagnos inom autismspektrumet ingår man i lagens personkrets, och upplever man själv såpass betydande svårigheter att man tror att man behöver särskilt boende enligt LSS är det nog generellt sett betydligt sannolikt att man också har det. Tycker inte den kommunale handläggaren det behöver det inte säga mycket, sedan är frågan vad Förvaltningsrätten tycker!
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Ni med LSS-boende

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-02-10 12:14:22

Ok. För till mig sa de att man var tvungen att ha behov av hjälp dygnet runt för att ha rätt till LSS-boende. Och jag behöver ju inte alltid ha hjälp dygnet runt även om jag skulle behöva hjälp vid flera tillfällen per dag. Som det är nu får jag boendestöd utanför hemmet i 3 timmar/vecka och då ska vi hinna tvätta, handla, hon ska ringa telefonsamtal åt mig och andra sånna saker som jag behöver hjälp med. Och det blir så pass stressigt att jag aldrig minns vad jag behöver hjälp med. Varför jag har boendestöd utanför hemmet är för att jag fortfarande bor hos min farbror och kan inte ha boendestödet hemma hos mig.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Ni med LSS-boende

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-10 12:31:08

Pemer skrev:Jag skulle gissa att att i vart fall större delen av oss har så betydande svårigheter med såpass mycket av den basala livsföringen att vi har ett rejält uttalat behov av det stöd som finns inbakat i särskilt boende enligt LSS.


Kanske lite väl generaliserat. Jag har själv arbetat som personligt assistent inom LSS och tyckte ibland att det var häpnadsväckande hur mycket stöd en del fick. Med risk för att anses som cynisk och ondskefull, så undrade jag många gånger hur mycket resursslöseri det finns inom den verksamheten...

Jag har svårigheter, men jag hade aldrig ens hört talas om att vi med AS öht kunde behöva någon form av särskilt boende... Å andra sidan så har jag inte jättehöga AS-poäng, dock fullt tillräckligt för diagnos, samt höga ADD-poäng, så jag kan kanske inte föreställa mig riktigt hur det är att ha behov av ett särskilt boende...
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Ni med LSS-boende

Inläggav kullan » 2012-02-10 12:40:20

Jag anser mig inte va i behov av LSS-boende. Däremot behöver jag ha stöd från samhället på annat sätt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

LSS-boende???

Inläggav Ung_Aspie » 2013-10-18 13:02:53

Hej,

Jag fick diagnosen asperger för två veckor sedan. Psykologen nämnde detta med att jag i och med diagnosen kan söka LSS-boende då jag nu bor hemma hos pappa och det inte är så bra. Det som vore aktuellt är inte gruppboende utan mer servicelägenhet/bo själv.

Med denna tråd undrar jag vad ni andra här på forumet har för erfarenheter av LSS-boende.

Psykologen sade att det kan ta ett tag innan man kan få boende från det att man tagit kontakt med en LSS-handläggare/Biståndshandläggare

Tankar jag har är om man hamnar i myndigheters händer om man bor på LSS-boende, alltså att det på nåt sätt kan bli jobbigt eller om man när som helst kan t.ex. flytta från LSS-boende till annat boende.

och om det kan förstöra framtida möjligheter att få jobb om arbetsgivaren kanske lyckas ta reda på att man bott på LSS-boende på nåt sätt. En tjejs mamma varnade mig förut för att bo på LSS-boende och menade att det kollar de upp om man söker jobb och så får man inget jobb.


Bakgrundsinformation är att jag har varit sjukskriven i nästan ett år på grund av depression och ångest men nu har jag återupptagit mina studier vid högskola. Det kommer ta en 3-4 år innan jag kanske tar Civilingenjörsexamen och då börjar söka såna jobb. Just nu bor jag som sagt hos pappa men både jag och pappa vill att jag ska flytta för det är inte så bra att jag bor hemma, jag är ingen tonåring längre heller så jag borde inte bo hemma.



Moderator atoms - slog ihop två trådar om samma ämne.
Ung_Aspie
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-10-13
Ort: Söderförort till stockholm

LSS-boende???

Inläggav radix » 2013-10-18 13:22:05

Jag tror du skulle passa in dåligt på ett LSS-boende, de är inte direkt byggda för folk som klarar universitet. Men du har rätt till det om behov finns och så. Skulle tro att du skulle få en satellitlägenhet med ett boende med personal i samma kvarter eller så.

Plus att hyrorna är höga, så om du vill plugga OCH bo i LSS går hela studielånet till hyran förmodligen. Man får plugga 25% takt med stöd, annars är det på neurotypvillkor.
Senast redigerad av radix 2013-10-18 13:25:39, redigerad totalt 1 gång.
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

LSS-boende???

Inläggav marxisten » 2013-10-18 13:24:36

LSS-boende är en helt och hållet frivillig insats som du närsomhelst kan säga upp. Gällande flytta från det så kan du göra det närsomhelst också (när du har en annan bostad). Fast om du har serivcelägenhet är det inte ens säkert du måste flytta från lägenheten när du eventuellt i framtiden slutar med stödet.

Den servicelägenhet jag har är det jag som står på kontraktet på hos hyresbolaget. Detta betyder att jag närsomhelst kan sluta med att ha stödet som servicepersonalen ger men ändå bo kvar i min lägenhet då detta är min lägenhet och ingen annans.

De insatser som du har enligt LSS är sekretessbelagda och ingen utan ditt medgivande får veta någonting om. Så om du inte säger det till arbetsgivaren så har de ingen aning om det och de kan inte kolla upp det. Lika lite som de kan kolla upp din journal på sjukhuset kan de kolla upp vad för stödinsatser i vardagen du har. Och en servicelägenhet är en vanlig lägenhet faktiskt. Min är i ett vanligt hyreshus i stan, tillsammans med folk som inte har servicelägenhet.

Enda skillnaden är att det finns folk som efter ditt behov kan komma och hjälpa dig med olika saker. Det är allt.

radix skrev:Jag tror du skulle passa in dåligt på ett LSS-boende, de är inte direkt byggda för folk som klarar universitet. Men du har rätt till det om behov finns och så. Skulle tro att du skulle få en satellitlägenhet med ett boende med personal i samma kvarter eller så.


Hur menar du nu? En servicelägenhet är många gånger en helt vanlig lägenhet. Jag har servicelägenhet, den är belägen i ett helt vanligt hyreshus, med ett vanligt hyreskontrakt hos bostadsbolaget. Eller syftade du på den andra formen av LSS-boende, dvs. gruppbostad? De kan jag hålla med om är uteslutet för TS att ha.

radix skrev:Plus att hyrorna är höga, så om du vill plugga OCH bo i LSS går hela studielånet till hyran förmodligen. Man får plugga 25% takt med stöd, annars är det på neurotypvillkor


Felaktigt! Allt stöd enligt LSS är helt kostnadsbefriade enligt lag. Du betalar den hyra som är satt i området, varken mer eller mindre. Faktum är att det är billigare att ha servicelägenhet än boendestöd i många kommunen, eftersom boendestöd går under SoL och inte LSS, och kommunen därav får ta ut avgifter för den insatsen.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

LSS-boende???

Inläggav Ung_Aspie » 2013-10-18 13:54:37

radix skrev:Skulle tro att du skulle få en satellitlägenhet med ett boende med personal i samma kvarter eller så


Vet inte riktigt vad du menar med satellitlägenhet?


radix skrev:Plus att hyrorna är höga, så om du vill plugga OCH bo i LSS går hela studielånet till hyran förmodligen


Tråkigt om det är så. Hög hyra som äter upp hela CSN-bidraget.
Kan det inte gå att ordna på nåt sätt. Är väl bättre att jag med Aspergers pluggar än är sjukskriven, det borde systemet också tycka, men tyvärr är väl systemet inte så flexibelt :-(

Moderator: Lade till citatrutor
Ung_Aspie
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-10-13
Ort: Söderförort till stockholm

LSS-boende???

Inläggav radix » 2013-10-18 13:59:53

Månen är sattellit till jorden, fristående men i närheten dvs.
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in