Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighet

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav slackern » 2011-07-29 10:06:01

Lakrits skrev:[OT]

slackern skrev:väll

Vänligt påpekande: Det är bara ett "l" i väl. Väll är den typ av fog som fås när man smider ihop två metallstycken genom vällning.

[/OT]


Tack för din omtanke jag har dyslexi så jag har haft stödundervisning hela min skolgång och inte lärt mej att stava. Så jag tror att det tyvärr är kört för mej att lära mej. Jag har stavningskontroll på datorn som hjälper otroligt mycket så att det inte blir allt för mycket stavfel men även då får jag inte till det riktigt. Så det är tyvärr ett funktionshinder jag får leva med och även du kommer stöta på att jag stavar fel eller gör särskrivningar men det är något vi kommer att få lära os att leva med. Jsg har accepterat att det är så och jag hoppas att resten på forumet gör det.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav slackern » 2011-07-29 10:16:39

nano skrev:Med tanke på att det finns uteliggare / hemlösa iaf i Stockholm så är det ganska klart att soc inte gör sitt jobb alla gånger.
Kan tänka mig att det varierar stort mellan olika platser och olika handläggare vad de gör om jag får tro de trådar vi haft här på forumet.
Jag tror helt klart att det går att svälta ihjäl enbart för att man inte har pengar till mat i Sverige numera.


Jo jag vet tyvärr att det finns hemlösa i Stockholm jag ser dom dagligen. Tycker att det är förkastligt att det ska finnas i dagens välfärdssystem. Men det är väll soc som har vissa regler som folk måste följa för att få boende. Och alla kanske inte klarar av det eller tycker att det är kränkande och vägrar.

Jag vet inte hur man ska lösa det problemet men det finns tyvärr där. Men det bästa vore väll om människor fick hjälp så fort de behöver det att så fort de vill in på avgiftning bums in på stört och någon form utav boende när behandlingen är klar. Men det är nog bara ett naiv utopi tyvärr.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav nano » 2011-07-29 11:32:07

Sådant har såvitt jag vet fungerat förut, såg en polis på tv som berättade att han såg människor som for väldigt illa och inte kunde ta en tid om 3 veckor för o komma på ett möte om avgiftning oavsett hur gärna de än vill just när man möter personen.
Han sade att det behövdes en omedelbar respons och inte att vänta tills kontorspersonal hade tid, han ville kunna hjälpa folk till avgiftning genast när de så ville.

Någon som har koll på vad för krav som ställs på dem som behöver bostad?
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav snuggelhund » 2011-08-01 2:53:17

slackern skrev:
nano skrev:
slackern skrev:På bara vatten kan man faktiskt överleva väldigt länge.
Det kan man säkert men det ska man inte behöva göra.
Det står tydligt i socialtjänstens första paragraf i andra kapitlet att komunen har det yttersta ansvaret för att man får den hjälp man behöver:

Vad jag menade var väll att igen direkt svälter ihjäl i Sverige att vi har ett socialt skyddsnät som fångar in dom personerna. Sen om några psykiskt sjuka personer med ätstörningar svälter ihjäl vet jag inte vems fel det är. Men kommer en person in till socialtjänsten och ser ut som en från ett koncentrationsläger och ber om hjälp har jag svårt att tänka mej att dom nekar den personen hjälp. Allt annat vore tjänstefel.


Ja, matkuponger ska man iaf kunna få.

Sen kanske de vill snoka i din kyl/frys först.. :-)003
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav slackern » 2011-08-01 12:09:56

snuggelhund skrev:
slackern skrev:
nano skrev:
Det kan man säkert men det ska man inte behöva göra.
Det står tydligt i socialtjänstens första paragraf i andra kapitlet att komunen har det yttersta ansvaret för att man får den hjälp man behöver:

Vad jag menade var väll att igen direkt svälter ihjäl i Sverige att vi har ett socialt skyddsnät som fångar in dom personerna. Sen om några psykiskt sjuka personer med ätstörningar svälter ihjäl vet jag inte vems fel det är. Men kommer en person in till socialtjänsten och ser ut som en från ett koncentrationsläger och ber om hjälp har jag svårt att tänka mej att dom nekar den personen hjälp. Allt annat vore tjänstefel.

Ja, matkuponger ska man iaf kunna få.

Sen kanske de vill snoka i din kyl/frys först.. :-)003


Jo det låter ju i allra högsta grad kränkande men möjligheten finns. Jag har själv fått soc några gånger och tycker det har varit jobbigt att få mitt liv granskat i minsta lilla detalj. Och man måste verkligen vara blottad för att få pengar därifrån. Men soc är ju till för folk som absolut inte har några som helst tillgångar en sista barriär det är så att folk ska kunna leva på existensminimum inte ett dugg mer än det.

Vad jag menar är att det inte finns någon som helst glamour att få soc det är misär.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav Lindisen » 2011-09-07 21:56:21

Jag känner mig väldigt förvirrad. Fick nämligen ett brev från FK att jag ska få aktivitetsstöd (475kr per dag minus skatt) istället för utvecklingsersättning (135) eftersom jag ansågs vara ung med funktionshinder.

Men här står det att det är jättesvårt att få? Jag har inte ens någon aspergerdiagnos än, men jag har varit i kontakt med psykologen på AF och fått göra lite tester. Har berättat om mina problem som är bl a depression, social fobi, extrem trötthet ibland med tinnitus och huvudvärk, koncentrationssvårigheter, misstänkt asperger och ADD.Testerna visade på några brister i bland annat ordförråd, arbetsminne och något som jag inte minns. Men vad jag vet har vi inte kommit fram till att jag var helt icke-arbetsför? :? Jag har bara uttryckt en väldigt stor oro för att inte kunna hitta/få ett jobb. Jag har ju också ett timjobb som jag fått genom kontakter. Fick förresten också någon kod, jag tror att det var psykiskt funktionshinder pga att jag inte har någon asperger diagnos (väntar på utredning).

Känner mig lite orolig att jag fått det på fel grunder isåfall? Räcker det att man har en kod och har deltagit i ett arbetsmarknadspolitiskt program i ett år? Har nyligen blivit inskriven i jobb-och-utvecklingsgarantin, tidigare var jag inskriven i ungdomsgarantin 15mån.
Lindisen
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2010-11-18
Ort: Uppsala

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-09-08 1:51:41

Lindisen skrev:Jag känner mig väldigt förvirrad. Fick nämligen ett brev från FK att jag ska få aktivitetsstöd (475kr per dag minus skatt) istället för utvecklingsersättning (135) eftersom jag ansågs vara ung med funktionshinder.

Men här står det att det är jättesvårt att få? Jag har inte ens någon aspergerdiagnos än, men jag har varit i kontakt med psykologen på AF och fått göra lite tester. Har berättat om mina problem som är bl a depression, social fobi, extrem trötthet ibland med tinnitus och huvudvärk, koncentrationssvårigheter, misstänkt asperger och ADD.Testerna visade på några brister i bland annat ordförråd, arbetsminne och något som jag inte minns. Men vad jag vet har vi inte kommit fram till att jag var helt icke-arbetsför? :? Jag har bara uttryckt en väldigt stor oro för att inte kunna hitta/få ett jobb. Jag har ju också ett timjobb som jag fått genom kontakter. Fick förresten också någon kod, jag tror att det var psykiskt funktionshinder pga att jag inte har någon asperger diagnos (väntar på utredning).

Känner mig lite orolig att jag fått det på fel grunder isåfall? Räcker det att man har en kod och har deltagit i ett arbetsmarknadspolitiskt program i ett år? Har nyligen blivit inskriven i jobb-och-utvecklingsgarantin, tidigare var jag inskriven i ungdomsgarantin 15mån.

Väldigt intressant.
I mitt fall har det aldrig varit något som helst tal om att jag skulle få pengar från FK. Jag tvingas istället till socialbidrag om 3600 +1500 (halv hyra - får inte mer) i månaden för att jag är alldeles för "högfungerande" och faktiskt vill jobba heltid.

Jag har också fått den där koden "psykiskt funktionshinder".
Skulle du kunna citera vad det står i brevet från FK?
Jag tror det verkar som att någon snäll person på AF har varit i kontakt med FK bakom ryggen på dig - eller att du har missuppfattat något dom har sagt till dig. Men överlag så låter det väldigt konstigt för FK brukar ju kräva läkarintyg där det specifikt står vad man har för procentuell nedsatt arbetsförmåga (visst är det svartvitt och tramsigt?), så det kan nog hända att du fått det på fel grunder men jag tror inte det. Men ja... det är skumt iaf eftersom du nu säger att du ej har någon diagnos.

Gällande det sista:
Du har kanske hamnat i Fas 3 eller något liknande? Jag är inte så insatt på alla dom där faserna men om du har varit arbetslös i över ett år så har du säkert flyttats till en ny fas eller något.

Hur gammal är du?
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav Zima33 » 2011-09-08 2:38:18

Lindisen skrev:Jag känner mig väldigt förvirrad. Fick nämligen ett brev från FK att jag ska få aktivitetsstöd (475kr per dag minus skatt) istället för utvecklingsersättning (135) eftersom jag ansågs vara ung med funktionshinder.

Men här står det att det är jättesvårt att få?

Det är aktivitetsersättning och sjukersättning som är svårt att få. Aktivitetsstöd är inte samma sak.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav Lindisen » 2011-09-08 9:31:01

Deadly_Nightshade skrev:
Lindisen skrev:Jag känner mig väldigt förvirrad. Fick nämligen ett brev från FK att jag ska få aktivitetsstöd (475kr per dag minus skatt) istället för utvecklingsersättning (135) eftersom jag ansågs vara ung med funktionshinder.

Men här står det att det är jättesvårt att få? Jag har inte ens någon aspergerdiagnos än, men jag har varit i kontakt med psykologen på AF och fått göra lite tester. Har berättat om mina problem som är bl a depression, social fobi, extrem trötthet ibland med tinnitus och huvudvärk, koncentrationssvårigheter, misstänkt asperger och ADD.Testerna visade på några brister i bland annat ordförråd, arbetsminne och något som jag inte minns. Men vad jag vet har vi inte kommit fram till att jag var helt icke-arbetsför? :? Jag har bara uttryckt en väldigt stor oro för att inte kunna hitta/få ett jobb. Jag har ju också ett timjobb som jag fått genom kontakter. Fick förresten också någon kod, jag tror att det var psykiskt funktionshinder pga att jag inte har någon asperger diagnos (väntar på utredning).

Känner mig lite orolig att jag fått det på fel grunder isåfall? Räcker det att man har en kod och har deltagit i ett arbetsmarknadspolitiskt program i ett år? Har nyligen blivit inskriven i jobb-och-utvecklingsgarantin, tidigare var jag inskriven i ungdomsgarantin 15mån.

Väldigt intressant.
I mitt fall har det aldrig varit något som helst tal om att jag skulle få pengar från FK. Jag tvingas istället till socialbidrag om 3600 +1500 (halv hyra - får inte mer) i månaden för att jag är alldeles för "högfungerande" och faktiskt vill jobba heltid.

Jag har också fått den där koden "psykiskt funktionshinder".
Skulle du kunna citera vad det står i brevet från FK?
Jag tror det verkar som att någon snäll person på AF har varit i kontakt med FK bakom ryggen på dig - eller att du har missuppfattat något dom har sagt till dig. Men överlag så låter det väldigt konstigt för FK brukar ju kräva läkarintyg där det specifikt står vad man har för procentuell nedsatt arbetsförmåga (visst är det svartvitt och tramsigt?), så det kan nog hända att du fått det på fel grunder men jag tror inte det. Men ja... det är skumt iaf eftersom du nu säger att du ej har någon diagnos.

Gällande det sista:
Du har kanske hamnat i Fas 3 eller något liknande? Jag är inte så insatt på alla dom där faserna men om du har varit arbetslös i över ett år så har du säkert flyttats till en ny fas eller något.

Hur gammal är du?


Nu när jag tänker efter så skulle han skriva något läkarutlåtande också. Men han sa aldrig vad det skulle vara bra för, eller så var det jag som inte fattade..

Nej, jag har precis gått in i jobb och utvecklingsgarantin så jag antar att jag är i FAS 1 där jag får jobbcoachning. Var med i ungdomsgarantin först. Jag är 21 år :)

Står typ såhär:

Försäkringskassan har gjort en ny beräkning på ditt aktivitetsstöd (fast det var utvecklingsersättning jag hade förut)

Unga med funktionshinder som deltar i ett arbetsmarknadspolitisk program har efter tolv månader rätt till aktivitetsstöd med lägst 475kr per dag.

Det arbetsmarknadspolitiska program som du ska gå på är på heltid. "

Zima33 skrev:
Lindisen skrev:Jag känner mig väldigt förvirrad. Fick nämligen ett brev från FK att jag ska få aktivitetsstöd (475kr per dag minus skatt) istället för utvecklingsersättning (135) eftersom jag ansågs vara ung med funktionshinder.

Men här står det att det är jättesvårt att få?

Det är aktivitetsersättning och sjukersättning som är svårt att få. Aktivitetsstöd är inte samma sak.


Aha, jag trodde aktivitetsersättning och aktivitetsstöd var samma sak.. :lol: Men kan aktivitetsstöd vara rimligt för mitt fall? Är rädd för att man ska bli återbetalningsskyldig eller något sånt, men pengarna skulle verkligen sitta bra då jag skulle ha råd att betala mer för mig hemma då. Mamma är ensamstående, så hon har det inte så lätt..
Lindisen
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2010-11-18
Ort: Uppsala

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav Wine » 2011-09-08 9:42:32

Lindisen skrev:Aha, jag trodde aktivitetsersättning och aktivitetsstöd var samma sak.. :lol: Men kan aktivitetsstöd vara rimligt för mitt fall? Är rädd för att man ska bli återbetalningsskyldig eller något sånt, men pengarna skulle verkligen sitta bra då jag skulle ha råd att betala mer för mig hemma då. Mamma är ensamstående, så hon har det inte så lätt..


Hej Lindisen. Du behöver nog inte oroa dig för att bli återbetalningsskyldig. Här finns lite mer information om aktivitetsstöd:

http://www.forsakringskassan.se/privatp ... vitetsstod

Du har rätt till aktivitetsstöd när du deltar i något av följande arbetsmarknadspolitiska program:

jobb- och utvecklingsgaranti
arbetsmarknadsutbildning
arbetslivsinriktad rehabilitering
arbetspraktik
stöd till start av näringsverksamhet
projekt med arbetsmarknadspolitisk inriktning
vägledning med mera.


:)
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-09-08 12:33:38

Ja på FK's sida står det:

"Är du under 25 år, har funktionsnedsättning och har deltagit i ett arbetsmarknadspolitiskt program i mer än tolv månader har du därefter rätt till aktivitetsstöd med lägst 475 kronor per dag om du deltar i program på heltid"

Det är ändå jävligt snålt och taskigt. Inte summan i sig utan kraven. 1 års arbetslöshet och så måste man vara under 25 - annars så är det soc som gäller eller så får man "förvärra sina problem" inför en läkare så man får intyg till sjukskrivning. Bra system vi har!
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav treeman » 2011-09-08 13:12:26

Skulle vara bra om dom införde autistbidrag som funkar som barnbidrag. 3 laxar i månaden skulle vara bra summa.

Bild
Bild
Bild
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-09-09 1:56:01

treeman skrev:Skulle vara bra om dom införde autistbidrag som funkar som barnbidrag. 3 laxar i månaden skulle vara bra summa.

Det låter bara fånigt. Det är bättre om dom bara gör det så att LSS även ger än rätt till 100% sjukersättning utan byråkratiskt trams. Det är ändå så pass många autister som just får detta - men oftast först efter att dom har slagits för det.

"Jobblinjen" alltså... blir så jävla less på moderatpacket.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav treeman » 2011-09-09 2:00:09

Deadly_Nightshade skrev:
treeman skrev:Skulle vara bra om dom införde autistbidrag som funkar som barnbidrag. 3 laxar i månaden skulle vara bra summa.

Det låter bara fånigt. Det är bättre om dom bara gör det så att LSS även ger än rätt till 100% sjukersättning utan byråkratiskt trams. Det är ändå så pass många autister som just får detta - men oftast först efter att dom har slagits för det.

"Jobblinjen" alltså... blir så jävla less på moderatpacket.


Hehe. Mitt förslag var resultat av 3 sekunders brainstorming. Jag gillar inte heller att man inte kan få "förtidspension/tillfällig pension" om man har stora svårigheter som autist. Jag som autist använde alla upptänkliga knep och anfallstekniker för att få min nuvarande "permanenta sjukersättning" vilket är fel. Man ska inte behöva anstränga sig så, men jag är kontrollfreak och ser till att det blir på mitt sätt om jag måste.

Samhället diskriminerar helt öppet autistiska och det är allmänt accepterat i apflocken att hata asperger-drag. Det är faschism och mitt hat mot dagens samhälle går inte att beskriva med mänskliga ord. Det är 1000 gånger större än de värsta hat-orden. Jag är äcklad, spyfärdig, rasande och funderar ärligt på att slå nån på käften. Gör jag det så kommer jag älska mig mer.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav nano » 2011-09-09 2:23:30

Man har aldrig rätt o slå någon.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav treeman » 2011-09-09 3:31:19

nano skrev:Man har aldrig rätt o slå någon.


Nej det har man inte. Ursäkta mitt ordval. Blir lite frustrerad ibland bara.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav kullan » 2011-09-12 1:17:39

Jag anser att när man har fått sin diagnos och om man inte har ett jobb med en trygg inkomst så ska man få LSS peng som ska betalas ut genom LSS lagen. Då ska inte FK. lägga sig i.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav Tiblan » 2011-09-12 9:00:59

kullan skrev:Jag anser att när man har fått sin diagnos och om man inte har ett jobb med en trygg inkomst så ska man få LSS peng som ska betalas ut genom LSS lagen. Då ska inte FK. lägga sig i.


Låter helt underbart tycker jag. Att du inte tar och blir politiker åsså tar du med dig några aspisar åsså fixar ni till livet för oss andra. Vore ju suveränt om man kunde göra något för oss som fått diagnos så man slipper lägga energin på att försöka hitta pengar någonstans för att överleva hela tiden. Är ju ingen direkt livskvalitet i det....
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav kullan » 2011-09-12 11:39:19

Jag anser att om man har blivit LSS- bedömd ska man i princip bara behöva uppsöka LSS¨-kontoret, Hab och vårdcentralen. Ja tandläkaren finns väl för sig oxå. Jag fattar inte varför Boendestödet inte ligger under LSS tex. Bara vansinne tycker jag.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Autister och ekonomisk ersättning från stat och myndighe

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-12 11:42:12

kullan skrev:Jag anser att om man har blivit LSS- bedömd ska man i princip bara behöva uppsöka LSS¨-kontoret, Hab och vårdcentralen. Ja tandläkaren finns väl för sig oxå. Jag fattar inte varför Boendestödet inte ligger under LSS tex. Bara vansinne tycker jag.

Ja det är det. Speciellt som jag nu fick reda på att de har mål som ska uppfyllas på ett helt annat sätt än om det hade legat under LSS. Det är helt olika värdegrunder. Boendestödet finns liksom aldrig där som ett stöd man självklart får, utan det gås igenom om det grå framåt och om man kan minska på stödet. inte så aktivt alltid, men det finns där som en komponent.

Jag vill kunna få vara jag, och få det stöd jag behöver utan press.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in