Dermatillomani

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav T-Kaninen » 2011-03-08 1:36:54

Oj, här var något jag kände igen mig i, haha.

Mina överarmar är fulla av ärr för att jag hela tiden "pillar på dem".
Klämmer finnar och ärr av att jag klämt finnar.
Biter mycket bort huden från fingrarna och benen är som armarna.
Läpparna och inne på kinderna biter jag bort hud.
Allt som kan likna finnar klämmer jag oavsett var på kroppen.

Jag skulle också vilja veta om det finns något ord för att knäcka leder då jag gör det 24/7.

Då alla leder i hela kroppen + en led som inte ens är en led, haha
T-Kaninen
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2010-11-25
Ort: Stockholm

Inläggav Laika » 2011-03-14 23:02:33

T-Kaninen skrev:Då alla leder i hela kroppen + en led som inte ens är en led, haha

Vilken led är ingen led?
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Gnuggar bort hud på bröst, i hårbotten och bakom öronen

Inläggav sansula » 2011-09-05 18:35:19

Hej, jag har börjat att gnida och gnugga hårt på dessa områden på kroppen, och slutar inte förrän det slutar att lossna hud. Det känns lite torrt och "sandigt" innan jag gnuggat bort det, och det blir som en sorts fet solbrändsfjällning. Skillnaden är att detta är helt osynligt på kroppen tills jag gnuggat på samma ställe ett tag, då det blir som lite "mörkgrå talg" eller vad det nu kan se ut som.

I min värld betyder detta att jag antingen:

1) har AIDS
2) har nån sorts hudsvampssjukdom
3) har nån sorts allergisk reaktion från Concerta

Att det skulle kunna vara naturligt med tanke på min gnuggning, det existerar inte riktigt, så jag har bakomliggande små-ångest att det är nåt allvarligt fel på mig medan jag håller på, som ibland blommar ut i en sorts döds/äckel -rädsla att jag har AIDS.

(Jag gnuggar mest på bröstet, då det är där det lossnar mest av vad det nu är som lossnar).

Kan nån hjälpa mig med vad det kan vara för fel, eller säga nåt annat som jag kan göra för att jag ska kunna släppa detta? Det känns inte som nåt allvarligt problem, men ibland snöar jag in på att jag har AIDS under en kväll och får en massa ångest. Oftast så bryr jag mig inte så mkt, bara gnuggar utan att tänka på det.

Min hud känns lite torr, och mellan fingrarna kan jag tycka att huden kan vara lite svettig så den känns kladdig nästan (fast det inte är svettigare än på nån normalperson) och det stör mig också. Rent allmänt kan jag tycka att min hud känns obekväm, som om man hade obekväma kläder på sig som nästan kliar, eller som om man torkat ut huden som fan. Grejen är dock att min hud nog inte ser torr ut, det är inte som när man var ung och hade varit på solsemester, men det känns typ som det ändå.

Jag tror att det är Concertan som orsakar detta, kan inte komma ihåg att jag någonsin kände såna här saker innan jag började äta den. Och dessutom vet jag 100% att jag typ blir lite neurotisk/stressig av Concertan på nåt skumt sätt. Det är riktigt potentiellt ångestframkallande, insnöande medicin. Tycker den har gjort mig mkt mer aspergeraktig. Fått mig att kunna fastna i att sortera saker för sorterandets skull och inte bli nöjd, typ lite som nån sorts mental städmani.

... Nån som kan säga nåt? Vore jättetacksamt, googlar och googlar men får aldrig svar på vad det kan vara, vad jag ska göra osv. Vill kunna släppa att det kan vara farligt åtminstone, så kan jag väl hålla på med detta, men utan att det kan få mig att börja oroa mig för sjukdomar iallafall.
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Gnuggar bort hud på bröst, i hårbotten och bakom öronen

Inläggav sansula » 2011-09-05 18:39:11

Kan tillägga att jag lätt blir svettig, och ständigt är varm av Concertan.

Har blivit helt "ofrusen" från att ha varit en väldigt frusen typ. Kan inte ha täcke i täcket, förutom på vintern, utan har bara ett tunnt lakan, såsom dom har på hotellen i Spanien.

... Så det kanske är nåt som kommer ut med svetten eller nåt, som jag inte är van vid?
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Gnuggar bort hud på bröst, i hårbotten och bakom öronen

Inläggav sansula » 2011-09-05 19:02:19

Nu såg jag en sak som fick mig att tro att jag har "obsessive skin picking" för man behöver inte "rycka loss" hud hur man nu gör det, utan det kunde vara att gnugga och att det känns tillfredställande osv. Och jag rycker bort nåt i hårbottnen, som nån sorts små vad vet jag, leverprickar (har inte sett dom) som stör mig att dom är där, eftersom det känns ojämnt i skallen när jag gnider där.
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Gnuggar bort hud på bröst, i hårbotten och bakom öronen

Inläggav sture_1 » 2011-09-05 21:00:09

Det är troligtvis döda hudceller.
sture_1
 
Inlägg: 33
Anslöt: 2009-10-21
Ort: Downtown Miami

Re: Gnuggar bort hud på bröst, i hårbotten och bakom öronen

Inläggav Alien » 2011-09-05 22:52:20

När man badar och sen torkar sig så känner man hur det lossnar pyttesmå flagor av hudceller, det är väl helt normalt. Huden förnyar sig hela tiden.

Om man har både ADHD och AS kan medicin mot ADHD göra att aspigheten kommer fram mera.

Om du har AIDS så är du kroppsligt sjuk, du menar väl om du har HIV? Det kan man ju testa sig för, men det verkar ju mer tvångstankar än något annat.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Gnuggar bort hud på bröst, i hårbotten och bakom öronen

Inläggav chibibotto » 2011-09-25 17:35:49

Det är döda hudceller.
jag gör exakt samma sak, finner det väldigt lugnande att gnugga bort hud.
Jag tar inte Concerta eller några medeciner över huvudtaget.
chibibotto
 
Inlägg: 208
Anslöt: 2011-01-25

Re: Gnuggar bort hud på bröst, i hårbotten och bakom öronen

Inläggav tottis1234 » 2011-09-25 18:26:55

Jag brukar dra ut ögonfransar och könshår och tugga på det. Det kallas tricoloromani. Men att gnugga bort hud visste jag inte att man kunde göra.
tottis1234
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2010-12-12

Re: Gnuggar bort hud på bröst, i hårbotten och bakom öronen

Inläggav svartamolnet » 2011-09-25 20:09:35

Tänka sig, nu har jag fått en namn på vad jag pysslade med när jag var liten. Jag drog loss ögonfransar och käkade upp dem. Läbbigt egentligen, men jag hade väl ett stort tuggbehov antar jag.

Jag tycker också att det låter helt normalt att man får döda hudceller (och kanske fett) på fingrarna om man gnuggar en massa på ett ställe på huden. När man blir svettig brukar det klia i skinnet. Concerta kanske inte är så bra för dig?
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Gnuggar bort hud på bröst, i hårbotten och bakom öronen

Inläggav Moggy » 2011-09-25 22:26:46

sansula skrev:Hej, jag har börjat att gnida och gnugga hårt på dessa områden på kroppen, och slutar inte förrän det slutar att lossna hud.


Prova fötterna. Både fotsulorna och på ovansidan brukar det gå få bort mycket hud den vägen.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Gnuggar bort hud på bröst, i hårbotten och bakom öronen

Inläggav tottis1234 » 2011-09-26 10:22:21

svartamolnet skrev:Tänka sig, nu har jag fått en namn på vad jag pysslade med när jag var liten. Jag drog loss ögonfransar och käkade upp dem. Läbbigt egentligen, men jag hade väl ett stort tuggbehov antar jag.


vet du det är vanligare än man tror. Det kan bero på att man är stressad,nervös, orolig, jag gör det oftast när jag läser. Får jag inte göra dt känns allt "fel".
Man kan få terapi för det, men jag har inte orkat ta itu med det.

Moderator: Reparerade citatet.
tottis1234
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2010-12-12

Re: Gnuggar bort hud på bröst, i hårbotten och bakom öronen

Inläggav Chrilleb » 2011-09-26 17:21:37

Det här var intressant, jag brukar om jag har hår på bröstet ha en mani att rycka loss hårstråna, brukar därför raka bort så fort jag får "stubb".
Chrilleb
 
Inlägg: 6399
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Re: Gnuggar bort hud på bröst, i hårbotten och bakom öronen

Inläggav Nirodha » 2011-10-07 12:05:29

Jag visste knappt att det fanns andra som gjorde så. När jag blir orolig, stressad eller nervös börjar jag automatiskt börja gnugga bort hud i ansiktet, särskilt på näsan.
Är jag extra nervös sprider det sig så att jag börjar gnugga på bröstet, benen, armarna, lite var stans. Har upptäckt att det går att få bort hud i stort sett överallt. Men ja, på bröstet brukar det vara extra lätt.
Nirodha
Ny medlem
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2011-10-06

Re: Gnuggar bort hud på bröst, i hårbotten och bakom öronen

Inläggav ragnevi » 2011-10-10 21:10:06

Låter mer som om du har någon form av OCD…
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: Gnuggar bort hud på bröst, i hårbotten och bakom öronen

Inläggav sansula » 2011-11-23 15:10:49

Okej, pallra iväg mig och HIV-testa mig, två veckor av att mentalt förbereda mig för att äcklas av mig själv, läsa om HIV-mediciners framsteg/hopp om bot etc, och försöka förbereda mig på att dö typ... Sen så hade jag inte det! :D Iaf enligt testet. Och tiden har gått så långt så det kan inte ha varit för tidigt testat, enda chansen nu är att dom typ gjorde fel. Men verkar ju som att jag inte har det :)
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Gnuggar bort hud på bröst, i hårbotten och bakom öronen

Inläggav Sheyen » 2011-11-24 10:06:17

sansula skrev:Okej, pallra iväg mig och HIV-testa mig, två veckor av att mentalt förbereda mig för att äcklas av mig själv, läsa om HIV-mediciners framsteg/hopp om bot etc, och försöka förbereda mig på att dö typ... Sen så hade jag inte det! :D Iaf enligt testet. Och tiden har gått så långt så det kan inte ha varit för tidigt testat, enda chansen nu är att dom typ gjorde fel. Men verkar ju som att jag inte har det :)

Good for you att du troligtvis inte har HIV/AIDS! :-)Happy

Jag tror att jag har cancer, HIV/AIDS samt ett parasitfoster någonstans i kroppen.

För att vara lite mer On Topic: Jag själv brukar gnugga bort hud från olika delar av kroppen.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Gnuggar bort hud på bröst, i hårbotten och bakom öronen

Inläggav sansula » 2011-11-26 23:43:45

Sheyen skrev:Good for you att du troligtvis inte har HIV/AIDS! :-)Happy

Jag tror att jag har cancer, HIV/AIDS samt ett parasitfoster någonstans i kroppen.

För att vara lite mer On Topic: Jag själv brukar gnugga bort hud från olika delar av kroppen.


:D :D Hehe, tack, eller vad jag ska säga, du gav mig ett stort leende iaf :)
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Gnuggar bort hud på bröst, i hårbotten och bakom öronen

Inläggav Laika » 2011-11-27 0:06:38

Jag gnuggar inte bort hud men skalar bort den från främst fingertoppar, fötter och inuti öronen (eftersom jag simmar ganska mycket är jag ganska torr i öronen och huden lossnar lätt). Jag har så långt tillbaka jag kan minnas känt ett inre lugn av att peta bort sådant som jag inte tycker ska vara där, allt från ojämna hudpartier till snorkråkor.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: Gnuggar bort hud på bröst, i hårbotten och bakom öronen

Inläggav Sheyen » 2011-11-27 11:02:00

sansula skrev: :D :D Hehe, tack, eller vad jag ska säga, du gav mig ett stort leende iaf :)

Varsågod! :-)Happy
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Gnuggar bort hud på bröst, i hårbotten och bakom öronen

Inläggav Zombiesteak » 2012-01-05 2:46:09

Brukar också göra detta - mest i hårbotten och bakom öronen. Det värsta är att man kan börja pilla direkt efter man tvättar håret ... och så blir det flottigt igen. Jag tippar själv på att jag har: dermatillomani ...
Vet inte hur man slutar :-)002 kommer ihåg att jag brukade gnugga av såntdär skinn du beskriver i pannan på mig själv när jag var liten ... fick massa acne där av mitt pillande till slut
Zombiesteak
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2012-01-05

Re: Gnuggar bort hud på bröst, i hårbotten och bakom öronen

Inläggav Zirre » 2012-01-06 17:51:35

Min första reaktion på rubriken: "Fy fan vad äckligt"

Förlåt om någon tar illa vid sig av mitt uttalande.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in