Diskussioner för ett begränsat antal

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Diskussioner för ett begränsat antal

Inläggav Abbreviation » 2011-09-01 22:21:11

Jag förstår inte vad du menar, Zombie. Kan du ge några exempel på vad du menar?
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Diskussioner för ett begränsat antal

Inläggav Moggy » 2011-09-01 22:21:31

Zombie skrev:Efter en tids blindhet börjar jag inse behovet av en seriös forumavdelning.

Inte riktigt som Dagobert skisserade, men där till exempel folk som är intresserade av något som andra har starka känslor mot kan få obstruenterna portade från tråden.



Det är lite trist faktiskt när trådar som skulle kunnat ha varit intressanta förstörs av tjafs och trams från folk inte finner ämnet intressant. En del gör sig lustiga över andra som är intresserad av nåt. Andra kommer med trams i berörda trådar och ser till att det glider iväg mot offtopic. Ytterligare några är arga och otrevliga för att diskussionen inte sker på deras villkor och att deltagarna inte gör rätt och lusläser vartenda inlägg.

Det här verkar genomsyra många trådar just nu av nån anledning...


Det är synd då det finns en hel del intressanta åsikter och kunskap bland medlemmarna här.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Diskussioner för ett begränsat antal

Inläggav Zombie » 2011-09-01 22:49:45

Moggy skrev:trådar som skulle kunnat ha varit intressanta förstörs av tjafs och trams från folk inte finner ämnet intressant.

Det var en bra formulering som jag snor för att ytterligare illustrera vad jag vill åt.

Kom på att för att göra det enkelt skulle man ju kunna förse Intressanta intressen med dessa strängare regler. Fast eftersom det samtalsutrymme jag vill skydda inte nödvändigtvis måste handla om just vad alla skulle tycka hörde till den avdelningen förlorar man ju frihet i de trådar där som inte är av den arten, samtidigt som trådar av den arten på annat håll blir utan skydd.

************************

Abbreviation, om du inte förstår trots Moggys inlägg och inte missade min länkning så går jag bet just nu. :( Tyvärr fungerar jag inte så att jag har listor i huvudet med exempel från förr att leta upp, så jag får se om jag kommer på något.
Senast redigerad av Zombie 2011-09-01 22:51:41, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Diskussioner för ett begränsat antal

Inläggav KrigarSjäl » 2011-09-01 22:51:33

Enkelt: vill man ha ett forum utan meningsmotståndare har man inte på diskussionsforum att göra. Diskussion handlar just om olika ståndpunkter som möts.
Så: varför krav på ryggdunkaravdelningar och allmän mjäkighet nu plötsligt?
Ska vissa ämnen behandlas som heliga kor?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Diskussioner för ett begränsat antal

Inläggav Zombie » 2011-09-01 22:52:39

Svårt att läsa tråden?

Zombie skrev:Tror du det är meningsmotståndare jag är ute efter har du missförstått rubbet från grunden. Det gäller för det första inte "rena" diskussionstrådar, utan till exempel sådana där ramen från början uttalat utgörs av ett visst intresse; och det det gäller där är obstruktion, bristande respekt, missionerande — särskilt upprepat sådant så att det liknar spam — hån, fingerfladdrande om att "luften är fri", och vad man nu än måste dra upp mer för exempel för att olika personer ska förstå vad man menar.
Moggy skrev:Det är lite trist faktiskt när trådar som skulle kunnat ha varit intressanta förstörs av tjafs och trams från folk inte finner ämnet intressant. En del gör sig lustiga över andra som är intresserad av nåt. Andra kommer med trams i berörda trådar och ser till att det glider iväg mot offtopic. Ytterligare några är arga och otrevliga för att diskussionen inte sker på deras villkor och att deltagarna inte gör rätt och lusläser vartenda inlägg.

Det här verkar genomsyra många trådar just nu av nån anledning...


Det är synd då det finns en hel del intressanta åsikter och kunskap bland medlemmarna här.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Diskussioner för ett begränsat antal

Inläggav Dagobert » 2011-09-01 22:55:44

KS, måste du ta i så där?
Dagobert
 
Inlägg: 14143
Anslöt: 2010-11-30

Re: Diskussioner för ett begränsat antal

Inläggav Parvlon » 2011-09-01 23:05:14

@Zombie: Är det bilden på personen med det öppna huvudet du stör dig på (oxå) så kan jag be mod ta bort den. Den kan nog misstolkas.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Diskussioner för ett begränsat antal

Inläggav KrigarSjäl » 2011-09-01 23:07:09

Dagobert skrev:KS, måste du ta i så där?

Det finns redan tillräckligt med svamlare.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Diskussioner för ett begränsat antal

Inläggav Zombie » 2011-09-01 23:12:59

Parvlon skrev:@Zombie: Är det bilden på personen med det öppna huvudet du stör dig på (oxå) så kan jag be mod ta bort den. Den kan nog misstolkas.

Tack, men nu har jag redan anmält den. Får väl visa dem på ditt inlägg här för att visa att du inte var oresonlig. :)

Men (som du kanske förstod) precis som jag inte bara syftar på Krigis syftar jag inte bara på dig heller, och det gäller mycket mer än bara någon viss tråd eller ämnet i den tråd du syftar på (även om det ämnet är en långkörare i sammanhanget).
Senast redigerad av Zombie 2011-09-01 23:15:51, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Diskussioner för ett begränsat antal

Inläggav Dagobert » 2011-09-01 23:13:31

KrigarSjäl skrev:
Dagobert skrev:KS, måste du ta i så där?

Det finns redan tillräckligt med svamlare.

Man kan uppföra sig hyfsat utan att svamla. Och inget "det var han som började" nu.
Dagobert
 
Inlägg: 14143
Anslöt: 2010-11-30

Re: Diskussioner för ett begränsat antal

Inläggav Miche » 2011-09-01 23:45:47

KrigarSjäl skrev:En avdelning där svamlarna, idioterna, meningsbyggnadshaveristerna, rebusmakarna, särskrivarna och grammatiksabotörerna hålls utanför.

Dvs, är man dyslektiker men otroligt intelligent och har bra saker att säga så är man direkt utesluten!

Ren och skär diskriminering med andra ord!

Jag håller med om att diskussioner utan meningsmotståndare kan vara totalt ointressanta, men samtidigt kan det finnas diskussioner om specifika intressen där man utbyter erfarenheter, där det inte existerar meningsmotståndare, ex.vis om man vill diskutera tekniker för plastmodellbygge, vad är det för vits med meningsmotståndare i en sådan tråd?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Diskussioner för ett begränsat antal

Inläggav lasseivägen » 2011-09-02 1:23:41

Om man tex vill diskutera spiritism eller religion, kan det ju faktiskt göras på ett forum för spiritister eller religiösa forum.
Däremot om man diskuterar behandling av personer med asperger, bör man inte utesluta dom som inte tycker som vissa forskare, då blir disktionen bara en massa ryggdunk, bland likatänkande.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Diskussioner för ett begränsat antal

Inläggav Zombie » 2011-09-02 1:29:12

lasseivägen skrev:Om man tex vill diskutera spiritism eller religion, kan det ju faktiskt göras på ett forum för spiritister eller religiösa forum.

Samma sak gäller alla andra intressen.

Nytt förslag: skippa avdelningen "Intressanta intressen". Allt som rimligen kan skrivas där kan också skrivas på ett specialforum för det intresset.

Och varför inte ta "Övriga ämnen" när vi ändå håller på? Samma sak bör ju faktiskt gälla där.

lasseivägen skrev:Däremot om man diskuterar behandling av personer med asperger, bör man inte utesluta dom som inte tycker som vissa forskare, då blir disktionen bara en massa ryggdunk, bland likatänkande.

Tips: läs vad jag skriver innan du kommenterar det. Du kan knappast missförstå att det inte är det jag talar om. Kanske du kan anse att jag ljuger — skriv då det; inte begripa vad jag menar — fråga då; eller ha åsikter om varför det inte skulle funka — skriv då ner dem.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Diskussioner för ett begränsat antal

Inläggav KrigarSjäl » 2011-09-02 17:36:36

Miche skrev:
KrigarSjäl skrev:En avdelning där svamlarna, idioterna, meningsbyggnadshaveristerna, rebusmakarna, särskrivarna och grammatiksabotörerna hålls utanför.

Dvs, är man dyslektiker men otroligt intelligent och har bra saker att säga så är man direkt utesluten!

Ren och skär diskriminering med andra ord!

Jag håller med om att diskussioner utan meningsmotståndare kan vara totalt ointressanta, men samtidigt kan det finnas diskussioner om specifika intressen där man utbyter erfarenheter, där det inte existerar meningsmotståndare, ex.vis om man vill diskutera tekniker för plastmodellbygge, vad är det för vits med meningsmotståndare i en sådan tråd?

Inlägget var en pik mot Zombie och är inte att tolka bokstavligt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Diskussioner för ett begränsat antal

Inläggav Selma » 2011-09-02 19:46:14

KrigarSjäl skrev:Jag saknar en forumdel där bara läsbara inlägg får förekomma.

En avdelning där svamlarna, idioterna, meningsbyggnadshaveristerna, rebusmakarna, särskrivarna och grammatiksabotörerna hålls utanför.

Då är vi två. Det måste väl finnas flera? :wink:
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: Diskussioner för ett begränsat antal

Inläggav Lakrits » 2011-09-02 22:39:06

Selma skrev:
KrigarSjäl skrev:Jag saknar en forumdel där bara läsbara inlägg får förekomma.

En avdelning där svamlarna, idioterna, meningsbyggnadshaveristerna, rebusmakarna, särskrivarna och grammatiksabotörerna hålls utanför.

Då är vi två. Det måste väl finnas flera? :wink:

Ja, men en forumdel som den KrigarSjäl föreslår, d.v.s. en som endast jag kvalificerar mig för, kan väl göra er andra avundsjuka?
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Diskussioner för ett begränsat antal

Inläggav Zima33 » 2011-09-05 4:25:07

Moggy skrev:Det är lite trist faktiskt när trådar som skulle kunnat ha varit intressanta förstörs av tjafs och trams från folk inte finner ämnet intressant. En del gör sig lustiga över andra som är intresserad av nåt. Andra kommer med trams i berörda trådar och ser till att det glider iväg mot offtopic.

Kan inte moderatorerna moderera bort sånt? :roll:
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Diskussioner för ett begränsat antal

Inläggav Titti » 2011-09-05 11:36:43

Zima33 skrev:
Moggy skrev:Det är lite trist faktiskt när trådar som skulle kunnat ha varit intressanta förstörs av tjafs och trams från folk inte finner ämnet intressant. En del gör sig lustiga över andra som är intresserad av nåt. Andra kommer med trams i berörda trådar och ser till att det glider iväg mot offtopic.

Kan inte moderatorerna moderera bort sånt? :roll:


Admin

Vi modererar bort avvikelser från ämnet för tråden i den mån det blir anmält - vi ser inte allt automatiskt och det finns heller ingen garanti för att vi läser inlägg i trådarna där någon ber oss ingripa mot varken OT eller något annat.

Sen kan det ju finnas olika sätt att hålla sig till ämnet och vinklingar av det hela som vi bedömer som att det håller sig till ämnet men som någon/några andra tycker inte gör det eller som de tycker är fel sätt att hålla sig till det.

I Aot är det dessutom näst intill obegränsat hur mycket man får avvika från ämnet, vilket gör att den som vill att en tråd skall hålla sig kvar inom ett visst ämne bör starta den i någon annan avdelning.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in