Feldiagnosticeringar - flera som utsatts för det?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Syrran » 2008-01-21 21:26:15

Efter 21 år på psyket med diagnosen Schizofreni så har min brorsa äntligen fått en ny diagnos: Asperger.

Jag mår illa vid tanken på att han bott på psyket så länge.

Vi vet ej ännu om det även finns en psykiatri diagnos ovanpå asperger diagnosen, han kan ju helt enkelt må så innihelvete dåligt på psyket där ingen struktur, tydlighet etc erbjuds. Eller så kanske han har er psykos också.
Medicineringen med neuroleptika fortsätter dom med, precis som vanligt. Även om den inte riktigt tar som den ska.

Arg, ledsen, orolig osv är jag.
Missförstådd är min bror.

Men vem tror ni bryr sig???

Vad ska jag göra för att få ut honom ur psykiatrin????


Syrran
Senast redigerad av Syrran 2011-05-04 11:12:43, redigerad totalt 1 gång.
Syrran
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2008-01-21

Inläggav Savanten Svante » 2008-01-21 21:34:00

Syrran skrev:Vad ska jag göra för att få ut honom ur psykiatrin????


Gör honom frisk och normal.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:12:43, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Syrran » 2008-01-21 21:37:17

Mmmm eller hur, det har dom ju lyckats med eftersom hans 21 år där inte har ändrat ett endaste smack. :roll:

En Asperger diagnosbärande person hör inte hemma i psykiatrin...

Syrran
Senast redigerad av Syrran 2011-05-04 11:12:43, redigerad totalt 1 gång.
Syrran
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2008-01-21

Inläggav Kvasir » 2008-01-21 21:40:43

Det första är väl kanske att ta reda på om de misstänker eller utreder för någon ytterligare diagnos utöver AS. I så fall kanske man bör avvakta, men i annat fall ska han ju rimligen ut därifrån så fort som möjligt och medicinerna ska sättas ut. Sedan vet man ju tyvärr inte vad medicinerna har ställt till med, men förhoppningsvis har de inte haft några permanenta bieffekter.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:12:43, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Syrran » 2008-01-21 21:48:47

Jo dom håller på att börja utreda ytterligare diagnoser. Jag känner dock att vad som helst som kommer fram nu när han är i den miljön (psyk avd på sjukhuset) så är den ställd när han befunnit sig i fel miljö.

Helst skulle jag vilja ha ut honom ur psyket, sätta honom i ett stödboende där dom kan Asperger och psykoser och därifrån vidareutreda när han fått landa i sin nya diagnos.

Så som jag ser på det så kommer han alltid må skit så länge han har deras medicinering och totalt fel miljö.

Men som du skriver, det är väl bara att avvakta just nu.

Någon som varit med eller hört om liknande fall?


Syrran
Senast redigerad av Syrran 2011-05-04 11:12:43, redigerad totalt 1 gång.
Syrran
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2008-01-21

Inläggav Kvasir » 2008-01-21 21:57:09

Frågan är ju om AS-diagnosen har tillkommit, eller om man även anser att schizofrenidiagnosen inte längre gäller? I sistnämnda fall är det ytterst märkligt om de fortsätter att medicinera honom för schizofreni. Kan det vara så att att de misstänker att det är båda diagnoserna samtidigt, och därför avvaktar med åtgärder?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:12:43, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Syrran » 2008-01-21 22:05:54

Jo, det är asperger diagnosen som tillkommit, en vecka sen. Det är just där skon klämmer, i och med att han haft asperger alltid (i och med att man föds med det) och blivit diagnosticerad som schizofren så anser jag att asperger är hans största, grundläggande problem.
Så länge vi inte bäddar för en omgivning som han mår bra i så kommer psykiatridiagnosen inte att nödvändigtvis stämma.

Hittills har ju inte hans diagnos stämt heller, i och med att det bara hette schizofreni. Asperger dök upp efter mina påtryckningar för en neuropsykologisk undersökning.

Jag känner bara att jag vill ha bort honom från psyket, vem som helst skulle må skit där. Stället jag anser vara helvetet på jorden... Och ingenstans annars att ta vägen. Suck...

Syrran
Senast redigerad av Syrran 2011-05-04 11:12:43, redigerad totalt 1 gång.
Syrran
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2008-01-21

Inläggav lost » 2008-01-21 22:19:25

@Hermann, jag tog mig friheten att klippa ditt inlägg. Säg till om du tycker det var fel klippt och ur sammanhanget etc...

Hermann skrev:Jag har aldrig upplevt någon kontakt med personer som har aspergers som stimulerande. All min sociala stimulans fick jag genom umgänge med "vanliga" människor, festa, gå på krogen etc under några år

Japp, been there, kinda... 'nuff said att jag även har ADHD (ADD idag) och eh, jo. shit happens.... Skippar denna topic just nu därför
Hermann skrev:Har flera gånger träffat personer med AS i verkligheten, har sett mängder av dokumentärer om AS och i över 90% av fallen verkar vinklingen på det hela vara att det är personer som mått otroligt dåligt men blivit frälsta genom sin diangos

Tillrättlagda stories och allmosor av den förstående normaliserade och arbetande klassen. Lite tillspetsat, men forska lite runt TV3s "Lyxfällan" så hittar du lite paraleller
Hermann skrev:Jag medicinerades själv med risperdal

Mmmm neuroleptika. Typ samma som serverades i filmen Gökboet.
Hermann skrev:../folk har ingen insyn i mitt liv och jag har en enorm integritet och ett sätt som inte ens den mest hårdhudade läkare kan sätta sig över, jag har för mycket karaktärskraft och personlig integritet, elegans, helt enkelt.
Skulle någon försöka "kategorisera" eller "förklara" min personlighet på ett sådant sätt idag finns risken att jag faktiskt skulle ta till fysiskt våld, beroende på omständigheterna.

Kanke lite grandiöst uttryckt med inslag av dold/subtil vrede, men vad spelar det för roll....Jag försår din poäng och kanske på något knasigt sätt även förstår och känner ingen mig i din känsla.
Senast redigerad av lost 2011-05-04 11:12:43, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Inläggav lost » 2008-01-21 22:33:12

Syrran skrev:Jo, det är asperger diagnosen som tillkommit, en vecka sen. Det är just där skon klämmer, i och med att han haft asperger alltid (i och med att man föds med det) och blivit diagnosticerad som schizofren så anser jag att asperger är hans största, grundläggande problem.
Syrran

Vad jag förstått så är ett av kriterierna för AS diagnos att:
Symptomen kan inte bättre förklaras av en annan specifik genomgripande störning i utvecklingen, eller av schizofreni.

Så just förekomsten av schizofreni borde ju innebära att din bror inte kan få diagnosen AS?

ps. Jag har förutom AS även ADD, men ADD räknas inte som "genomgripande störning i utvecklingen" eller PDD som det heter på engelska (Peravasive Development Disorder".
Senast redigerad av lost 2011-05-04 11:12:43, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Inläggav Syrran » 2008-01-21 22:44:28

Enligt neurospykologen så var diagnosen antingen antingen asperger eller HFA och eftersom min bror inte har haft försening i språkutvecklingen så enades vi alla om att det är Asperger.

Den diagnosen är satt. Detta betyder dock inte att schizofreni är totalt uteslutet! En Asperger person är inte resistent mot schizofreni... Det är den biten som ska vidare utredas.

Han ska som sagt vidare utredas, men om jag fokuserar nu på detta med Asperger diagnosen, hur får jag ut honom "därifrån" i och med att LSS träder in nu. Det ändrar ju alla hans rättigheter. Men dessa vidareutredningar... vill ha action nu!

Syrran
Senast redigerad av Syrran 2011-05-04 11:12:45, redigerad totalt 1 gång.
Syrran
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2008-01-21

Inläggav lost » 2008-01-21 23:32:38

@Syrran

Ja, det är sant det du skriver om att AS typer också kan ha schizo på samma sätt som befolkningen i övrigt. Min åsikt i frågan är att man skall först och främst behandlas för det som är mest akut. Sedan är det ju naturligtvis så att en omedicnierad schizo allvarligt hindrar annan/komplementerande diagnos som AS i detta fallet.

HFA är ingen diagnos som erkänns av diagnosmanualer. Så den lätte tycker jag inte någon skall köpa.

Sorry för re-citat
Symptomen kan inte bättre förklaras av en annan specifik genomgripande störning i utvecklingen, eller av schizofreni.

Lägg märke till att kan inte bättre förklaras av i denna passagen ju är jävligt lurig. Ex. så visar ju din brors exempel på att man kan passera detta nålsöga genom sekventiell diagnosticering...
Senast redigerad av lost 2011-05-04 11:12:45, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Inläggav Kvasir » 2008-01-22 5:02:22

lost skrev:Lägg märke till att kan inte bättre förklaras av i denna passagen ju är jävligt lurig. Ex. så visar ju din brors exempel på att man kan passera detta nålsöga genom sekventiell diagnosticering...


Det där är onekligen lurigt. En gissning är väl att man i ett fall som (kanske) det aktuella konstaterar att schizo inte kan föklara alla symptom som AS kan förklara och därför ställer en AS-diagnos. Därefter konstaterar man att AS inte heller kan förklara alla symptom och letar därför efter kompletterande diagnos för att fylla i luckorna. Man får väl anta att de oförklarade symptomen är betydande om man inte nöjer sig med AS-diagnosen och t.o.m. behåller medicineringen tills vidare (förutsatt vården är kompetent). Det verkar ju annars vanligt att man efter en AS-diagnos inte anstränger sig så mycket att förklara även kvararande symptom.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:12:45, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Parvlon » 2008-01-22 5:17:29

om en shizofren patient tillfrisknar, och är inlagd brukar de väl inte släppas vind för våg. Om man har tur då och h*n har svårigheter att klara sig själv, kan då vara lämpligt att utreda om personen i fråga har 'kliniskt signifika svårigheter' som stämmer in på AS, så h*n får den hjälp h*n behöver. Eller?

Syrran skrev:Han ska som sagt vidare utredas, men om jag fokuserar nu på detta med Asperger diagnosen, hur får jag ut honom "därifrån" i och med att LSS träder in nu. Det ändrar ju alla hans rättigheter. Men dessa vidareutredningar... vill ha action nu!

Det är nog därför han har fått AS diagnosen, om de ville ha kvar honom (av okänd anledning), så hade de bedövat han med div. kemikalier.
Sätter de en AS diagnos på honom, ger det han xtra hjälp i form av LSS. (i teorin,dock så som ja fattat det så kräver alla slags hjälpmedel/andra saker som kostar skattepengar utredningar).
Varför så bråttom att få bort han från utredningar?
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:12:45, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav MsTibbs » 2008-01-22 6:06:14

Vad innebär "kliniskt signifikanta svårigheter" i praktiken? Måste man kugga jobb och skola, eller räcker det med betydligt "mindre" saker?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:12:45, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Parvlon » 2008-01-22 6:44:34

Olika personer har ju olika svårigheter så det är väl olika, finns ju exempel på människor som har fått AS diagnos men ändå jobbar. Men exakt vad eller hur de räknar på sånt det är svårt för mig att veta
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:12:45, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Syrran » 2008-01-22 18:49:40

Det här blev mycket intressant! Tack för er alla som svarar och tänker med mig i detta.

Jo, såhär ser jag på saken:

Min bror har varit i psykatrins makt och händer i 21 år.
Under dessa år har han inte blivit bättre. Han har aldrig haft längre permissioner eller någonting.
Jag yrkade på en NPF utredning. Denna nekades i första hand! Sen när jag fick igenom remissen så visade det sig precis det jag misstänkte: Min bror har Asperger.

I och med att psykiatrin inte sett detta och nekat utredningen i första hand så anser jag dom vara okompetenta när det gäller min bror.
De utbrott som min bror har, med bältesläggning som följd 1-2 ggr per månad är för mig ett tecken att han mår pyton i den miljön han bor i. Psykiatrin alltså.
Om han nu ska vidareutredas i den miljön där han mår så urk så kan diagnosen knappast bli bra.
Vad vill jag? Ha in honom på ett utredningshem där man förstår både Asperger och Psykos problematiken där man erbjuda det han som Asperger diagnosticerad behöver:

Struktur och tydlighet, och därmed lugn och ro.

I denna lugna miljö vidareutreda.

Ta bort neuroleptikan, eventuellt prova SSRI preparat...

Jag känner mig så maktlös!

I och med att hans asperger inte upptäckts på 21 år så har han ju felbehandlats. Jag är förvånad att han ens är livet idag.

Fler tankar omkring detta?

Syrran
Senast redigerad av Syrran 2011-05-04 11:12:45, redigerad totalt 1 gång.
Syrran
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2008-01-21

Inläggav Zombie » 2008-01-22 19:13:49

Inga jag kan komma på just nu. Både du och andra har skrivit så mycket klokt och rimligt.
Men lycka till!! :)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:12:45, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav MsTibbs » 2008-01-22 19:23:09

lost skrev:
Symptomen kan inte bättre förklaras av en annan specifik genomgripande störning i utvecklingen, eller av schizofreni.

Så just förekomsten av schizofreni borde ju innebära att din bror inte kan få diagnosen AS?


Jag frågade neuropsykologen idag. Hon har ändrat ett flertal diagnoser från schizofreni till asperger (Det klassiska aspergersvaret: Hör du röster? Ja (till exempel DIN röst)). Men hon sa att det ena inte automatiskt utesluter det andra. Hon hade mött personer som hade både AS och schizofreni samtidigt. Hon sa att man "tidigare" inte kunde ha diagnoser AS+schizofreni, liksom man inte kunde få AS+ADHD, numera kan man dock få kombinationer av diagnoser.

Kuriosa: Jag läste igår att vem som helst som är vaken i ungefär fyra dygn blir psykotiska; om man tänker på det blir det mycket mer logiskt att personer som uppfattar världen som väldigt stökig blir psykotiska än snabbare; i synnerhet om de har svårt att sova. (Tibbs säger: Eureka!!)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:12:45, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Zombie » 2008-01-22 20:29:51

MsTibbs skrev:Kuriosa: Jag läste igår att vem som helst som är vaken i ungefär fyra dygn blir psykotisk; om man tänker på det blir det mycket mer logiskt att personer som uppfattar världen som väldigt stökig blir psykotiska än snabbare; i synnerhet om de har svårt att sova. (Tibbs säger: Eureka!!)

Jag med! :idea:

(Var läste du det?)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:12:45, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav MsTibbs » 2008-01-22 20:47:13

Zombie skrev:
MsTibbs skrev:Kuriosa: Jag läste igår att vem som helst som är vaken i ungefär fyra dygn blir psykotisk; om man tänker på det blir det mycket mer logiskt att personer som uppfattar världen som väldigt stökig blir psykotiska än snabbare; i synnerhet om de har svårt att sova. (Tibbs säger: Eureka!!)

Jag med! :idea:

(Var läste du det?)


Uhm, det kanske var på detta forumet, eller någon länk härifrån? I dagens tidning? Hmmm... Ingen aning... *tom i huvvet*
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:12:45, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Ganesh » 2008-01-22 21:07:40

MsTibbs skrev:
lost skrev:
Symptomen kan inte bättre förklaras av en annan specifik genomgripande störning i utvecklingen, eller av schizofreni.

Så just förekomsten av schizofreni borde ju innebära att din bror inte kan få diagnosen AS?


Jag frågade neuropsykologen idag. Hon har ändrat ett flertal diagnoser från schizofreni till asperger (Det klassiska aspergersvaret: Hör du röster? Ja (till exempel DIN röst)). Men hon sa att det ena inte automatiskt utesluter det andra. Hon hade mött personer som hade både AS och schizofreni samtidigt. Hon sa att man "tidigare" inte kunde ha diagnoser AS+schizofreni, liksom man inte kunde få AS+ADHD, numera kan man dock få kombinationer av diagnoser.

Kuriosa: Jag läste igår att vem som helst som är vaken i ungefär fyra dygn blir psykotisk; om man tänker på det blir det mycket mer logiskt att personer som uppfattar världen som väldigt stökig blir psykotiska än snabbare; i synnerhet om de har svårt att sova. (Tibbs säger: Eureka!!)


Bra skrivet. Dessutom, om man tar bort alla sinnesintryck: inga ljud, förbundna ögon, ligga i kroppstempererat vatten etc. så börjar man hallucinera ändå snabbare!
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:12:45, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav weasley » 2008-01-22 21:12:39

Bjäbbmonstret skrev:Nu har ni fått mer av Bjäbbis historia än vad som rimligen borde vara intressant men jag vill bara säga att jag är glad över att efter många år hittat tillbaks mer till mig själv, eller lite närmare den jag kunde ha blivit om inte allt det här hade hänt. Så jag hoppas ni överser med att jag råkar deklarera det på ett forum för något jag inte själv innefattas av som jag bara genom mina relationer till andra råkat hamna på.


Kära Bjäbbmonster!

Jag talar förvisso bara för mej själv just nu (och dessutom nästan fyra veckor efter ditt inlägg) men för min del är du hjärtligt välkommen att delta och känna dej som hemma! Var inte bekymrad över vad forumet heter, det är bara en term för att beteckna något som "normalisarna" tycker är "underligt".
Att innefattas av, är ett ganska vitt begrepp. Att du känner någon med AS tycker jag dessutom gör att du innefattas. Absolut!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:12:45, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Zombie » 2008-01-22 21:20:54

MsTibbs skrev:
Zombie skrev:Var läste du det?


Uhm, det kanske var på detta forumet, eller någon länk härifrån? I dagens tidning? Hmmm... Ingen aning... *tom i huvvet*

- som det kan vara ibland. Tack för eftertanken! :)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:12:45, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav weasley » 2008-01-23 5:58:59

Moderatorn:

Jag uppmanar manne att tänka efter ordentligt innan h*n börjar med sina ständiga vandringar i gråzonerna av vad som är tillåtet och inte. Jag har, visserligen alldeles för sent, men ändå!, upptäckt något som är ännu ett tramp i något där lagligheten i det hela kan diskuteras. Så är även fallet med många av mannes inlägg i filbytardebatten.

Skärpning!
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Återgå till Aspergare och vården



Logga in