Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2 mg

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav Moggy » 2011-07-06 19:57:17

vinterdag skrev:Iherb verkar bra, jag kör på det. Blir det inte bra, är det ditt fel. ;-)



Visst. Vill du ha $5 i rabatt på beställningen kan du ange koden: QIT758. Inga konstigheter, inga villkor,
bara $5 billigare på första ordern. Det är min kod ska jag säga så om nån nyttjar den så får jag nån slags bonus, osäker på vad.

Natrol har snygg färg på förpackningarna och känns som seriösa, dom är lite dyrare än de billigaste. Jarrow är en annan tillverkare med gott rykte.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav Moggy » 2011-07-17 1:12:16

Nån som har åsikter om 5-HTP?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav slackern » 2011-07-17 11:01:45

Moggy skrev:Nån som har åsikter om 5-HTP?


Varför köpa utomlands när man kan få Melatonin på licens? Kostar ju bara upp till högkostnadskortet och sen är det fritt.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-17 11:42:28

Det är otroligt svårt att få melatonin på licens nu för tiden. Man får cirkadin som är en depottablett och inte ingår i högkostnadsskyddet om de inte ändrat det nyss.

Jag hade melatonin men fick det inte mer när cirkadin kom. P.g.a. depoteffekten var det värdelöst. Att köpa själv ger dessutom större trygghet än att lita på läkares nycker.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav slackern » 2011-07-17 12:08:04

Bror Duktig skrev:Det är otroligt svårt att få melatonin på licens nu för tiden. Man får cirkadin som är en depottablett och inte ingår i högkostnadsskyddet om de inte ändrat det nyss.

Jag hade melatonin men fick det inte mer när cirkadin kom. P.g.a. depoteffekten var det värdelöst. Att köpa själv ger dessutom större trygghet än att lita på läkares nycker.


Nej absolut inte svårt jag fick det efter att ha prövat Cirkadin men blev helt sänkt på dagen det försämrade min uppmärksamhet. Så numera har jag licens på Melatonin.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-17 13:28:30

slackern skrev:
Bror Duktig skrev:Det är otroligt svårt att få melatonin på licens nu för tiden. Man får cirkadin som är en depottablett och inte ingår i högkostnadsskyddet om de inte ändrat det nyss.

Jag hade melatonin men fick det inte mer när cirkadin kom. P.g.a. depoteffekten var det värdelöst. Att köpa själv ger dessutom större trygghet än att lita på läkares nycker.


Nej absolut inte svårt jag fick det efter att ha prövat Cirkadin men blev helt sänkt på dagen det försämrade min uppmärksamhet. Så numera har jag licens på Melatonin.

Fick Cirkadin som inte fungerade alls. Då sade han att då fungerar inte Melatonin, du får det inte. Fast jag hade melatonin tidigare med annan läkare, och det fungerade då halvdant. Men p.g.a. eviga läkarbyten då, så fick jag ingen hjälp att testa ordentligt och strukturerat vilken dos jag skulle ha.

Och nu vill jag inte tillföra mediciner och hormoner längre så nu skiter jag i det.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Genomgå tester för att få melatonin?

Inläggav Nikolaus » 2011-08-24 21:08:57

Hejsan jag undrar,

Stämmer det att man måste genomgå tester och göra blodprov och sånt, och att man måste uppfylla vissa värden för att få melatonin utskrivet?

Tackar

mnordgren:

Slog ihop med en liknande tråd.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Nikolaus
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2011-07-09

Re: Genomgå tester för att få melatonin?

Inläggav Wine » 2011-08-24 21:53:19

Det har inte jag gjort. Det kanske varierar men vad jag förstått så finns inga kända biverkningar av melatonin.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Genomgå tester för att få melatonin?

Inläggav Moggy » 2011-08-24 22:02:23

Vet inte riktigt om det är just så men det är iaf så att det är restriktiv utskrivning av Melatonin och får man väl det så är det i låg dos.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Genomgå tester för att få melatonin?

Inläggav Savanten Svante » 2011-08-24 22:10:00

Finns en variant som inte är så svår att få ut. Circadin.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Genomgå tester för att få melatonin?

Inläggav Fröken Svår » 2011-08-24 22:10:10

Jag behövde inte genomgå några tester eller dylikt när jag fick utskrivet, men det var några år sedan så det kan ju ha ändrats. Det enda jag gjorde var att tala med läkaren och beskriva mina sömnproblem, så fixade hon recept, men det var iofs en väldigt snäll läkare jag hade då. :lol:
Fröken Svår
 
Inlägg: 234
Anslöt: 2011-03-14
Ort: På drift?

Re: Genomgå tester för att få melatonin?

Inläggav Moggy » 2011-08-24 22:15:11

Savanten Svante skrev:Finns en variant som inte är så svår att få ut. Circadin.


Går väl inte på högkostnadsskyddet? Var så förr iaf. Tror det är rätt dyr och man får den endast i små förpackningar..typ 20 st eller nåt. Och bara 2 mg TR.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Genomgå tester för att få melatonin?

Inläggav Nefarious » 2011-08-24 22:18:05

Stämmer.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Genomgå tester för att få melatonin?

Inläggav Parvlon » 2011-08-24 22:23:52

Wine skrev:Det kanske varierar men vad jag förstått så finns inga kända biverkningar av melatonin.


den 20 augusti 1998

Efter utsättande av melatonin återgick krampfrekvensen till basalnivån. Man återinsatte melatonin i lägre dos, 1 mg, hos två barn. Krampfrekvensen ökade igen och återgick på nytt till basalnivån efter utsättning av behandlingen.

Studien visar att behandling med suprafysiologiska doser melatonin kan medföra allvarliga problem. Intressant är att djurexperimentella data talar för att melatonin har antikonvulsiva effekter (1). Detta visar att melatonins påstådda ofarlighet baserat på djurstudier inte är överförbart på människa.
http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyh ... pfrekvens/

Melatonin verkar orsaka mycket få biverkningar på kort sikt, upp till tre månader, men få studier finns på de långsiktiga biverkningarna.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Melatonin
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Genomgå tester för att få melatonin?

Inläggav Nikolaus » 2011-08-24 22:25:58

Jag testade Circadin förut men det funkade inte så bra
Går melatonin på högkostnadsskyddet?
Nikolaus
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2011-07-09

Re: Genomgå tester för att få melatonin?

Inläggav Wine » 2011-08-25 9:23:07

Parvlon skrev:
Wine skrev:Det kanske varierar men vad jag förstått så finns inga kända biverkningar av melatonin.


den 20 augusti 1998

Efter utsättande av melatonin återgick krampfrekvensen till basalnivån. Man återinsatte melatonin i lägre dos, 1 mg, hos två barn. Krampfrekvensen ökade igen och återgick på nytt till basalnivån efter utsättning av behandlingen.

Studien visar att behandling med suprafysiologiska doser melatonin kan medföra allvarliga problem. Intressant är att djurexperimentella data talar för att melatonin har antikonvulsiva effekter (1). Detta visar att melatonins påstådda ofarlighet baserat på djurstudier inte är överförbart på människa.
http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyh ... pfrekvens/

Melatonin verkar orsaka mycket få biverkningar på kort sikt, upp till tre månader, men få studier finns på de långsiktiga biverkningarna.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Melatonin


Ja det var intressant, har aldrig läst om biverkningar av melatonin tidigare. I den studien du hänvisade till handlade det om barn med svåra neurologiska handikapp.

Det har nu publicerats en studie som talar för att melatonin kan öka krampbenägenheten hos barn med neurologiska handikapp (1).

Syftet med studien var att undersöka om behandling med melatonin förbättrar sömnen hos barn med svåra neurologiska handikapp och kroniska sömnproblem. Sex barn, 9 månader till 18 år, inkluderades i studien. Fyra av dem hade epilepsi av olika typer.


Melatonin ger annars inga biverkningar. I jämförelse med andra preparat för sömnproblem borde melatonin vara att föredra eftersom de flesta andra preparat för sömnproblem ger biverkningar.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Genomgå tester för att få melatonin?

Inläggav Miche » 2011-08-25 9:44:48

Enligt FASS så är inte melatonin (eller snarare Circadin) helt utan biverkningar.
Följande biverkningar betraktas som mindre vanliga (d.v.s. att det är troligt att de uppträder hos färre än 1 patient av 100):

Irritabilitet, nervositet, rastlöshet, sömnlöshet, onormala drömmar, ångest, migrän, letargi (slöhet), rastlöshet förenad med en ökad aktivitet, yrsel, sömnighet, högt blodtryck, smärtor i övre delen av buken, magbesvär, sår i munnen, muntorrhet, förändringar i blodets sammansättning som kan ge en gulfärgning av hud och ögon, hudinflammation, nattliga svettningar, klåda, utslag, torr hud, smärta i armar och ben, klimakteriesymtom, känsla av svaghet, bröstsmärtor, utsöndring av glukos i urinen, för mycket proteiner i urinen, onormal leverfunktion och viktökning..

Följande biverkningar betraktas som sällsynta (d.v.s. att det är troligt att de uppträder hos färre än 1 patient av 1 000):

Bältros, minskat antal vita blodkroppar i blodet, minskat antal blodplättar i blodet, hög nivåer av fetter i blodet, svår bröstsmärta beroende på kärlkramp, hjärtklappning, låga nivåer av kalcium i blodet, låga nivåer av natrium i blodet, förändrad sinnesstämning, aggressivitet, oro, gråtmildhet, stressymtom, tillstånd av förvirring/oklarhet (desorientering), tidigt uppvaknande på morgonen, ökad sexualdrift, nedstämdhet, depression, förlust av medvetandet eller svimning, minnesnedsättning, uppmärksamhetsstörning, drömmande tillstånd, rastlösa ben-syndrom, dålig sömnkvalitet, förnimmelse av domningar och stickningar, försämrad synskärpa, dimsyn, ökat tårflöde (rinnande ögon), lägesyrsel (yrsel när man reser sig eller sätter sig), svindel, blodvallningar, sura uppstötningar, mag-tarmstörning, blåsor i munnen, sår på tungan, magbesvär, kräkningar, onormala tarmljud, väderspänning, för stor salivbildning, dålig andedräkt, bukobehag, magbesvär, inflammation i magslemhinnan, eksem, hudutslag, hudinflammation på händerna, psoriasis, kliande utslag, nagelrubbningar, ledinflammation, muskelkramper, nacksmärtor, nattliga kramper, långvarig erektion som kan vara smärtsam, inflammation i prostata, trötthet, smärtor, törst, stora mängder urin, förekomst av röda blodkroppar i urinen, urinering nattetid, förhöjda leverenzymvärden, onormala salthalter i blodet och onormala laboratorieprover.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Genomgå tester för att få melatonin?

Inläggav Wine » 2011-08-25 10:36:07

Miche skrev:Enligt FASS så är inte melatonin (eller snarare Circadin) helt utan biverkningar.


Circadin innehåller förutom melatonin enligt FASS:

Övriga innehållsämnen är ammoniometakrylatsampolymer (typ B), kalciumvätefosfatdihydrat, laktosmonohydrat, kolloidal vattenfri kiseldioxid, talk och magnesiumstearat.


Det är förmodligen ovanstående ämnen som eventuellt kan ge biverkningar. Jag har även ätit Circadin och upplevde inga som helst biverkningar av dem.

Jag tar kapslar som bara innehåller melatonin. Melatonin ska vad jag förstått inte ge biverkningar.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Genomgå tester för att få melatonin?

Inläggav Torsdag » 2011-08-27 0:37:48

vad jag vet så krävs det för ren Melatonin, ett specielltillstånd som läkaren ansöker om. Det gäller att ha en läkare som vet om hur man gör.
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Re: Genomgå tester för att få melatonin?

Inläggav Lakrits » 2011-08-27 0:44:37

Engelska Wikipedia har en bred och bra referenslista till sin artikel om melatonin.

Man kan börja där och sedan söka på de nyckelord som används i artiklarna.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Genomgå tester för att få melatonin?

Inläggav Flawed » 2011-08-27 1:40:02

Melatonin gav mig varken biverkningar eller verkningar.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav mnordgren » 2011-08-30 1:21:07

Moderator:

Slog ihop.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav sony_galaxy » 2011-08-31 0:46:25

Jag vet inte om jag är rätt ute här att säga detta,
men du kan ju alltid köpa melatonin från USA, visst, det är receptbelagt,
men om tullen tar det så är det värsta som händer
är att du får en lapp hem som säger att tullen tagit omhand det,
kan nästan garantera dig att tullen inte skulle ta paketet eller om de tar, ge böter på det.

Har beställt mycket receptbelagt från USA och aldrig har tullen tagit något för mig.

Kolla på Ebay, finns Melatonin 5mg tabletter för helt okej priser där, det är då nya oöppnade produkter som säljs där.
sony_galaxy
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2011-01-07

Re: Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav Bror Duktig » 2011-08-31 9:44:05

Finns att köpa från UK också. Då blir det inom EU. Googla på företaget health monthly och sök på deras site.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Aspergare och vården



Logga in