hjarnkoll.se radioreklam om asperger

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

hjarnkoll.se radioreklam om asperger

Inläggav kitsove » 2011-07-31 22:12:54

på radion hörde jag idag att de pratade om asperger, reklamen gick ungefär såhär vad jag kommer ihåg:

*mycket bakgrundsprat"
Jo... jag skulle bara säga att ...jag har asperger!
*alla tystnar*

"blalba.." så börjar berättaren snacka om "PSYKISK OHÄLSA" och värnar om att vi alltså ska tala om för alla att vi har asperger, när tystnaden faller talar det för sig självt, klart man inte vill bli udda i sammanhanget eller?
samt refererar reklamen till hjarnkoll.se (hjärnkoll).

På vilket sätt är asperger "PSYKISK OHÄLSA"? ohälsa är ju motsatsen till hälsa, alltså kan vi bli friska från asperger på något sätt menar dom genom att bryta tystnaden (att berätta för allt och alla att vi har diagnoser hej hå!)

Detta tycker jag bidrar till en felaktig bild utav asperger syndrom, det är ett neuropsykiatriskt funktionshinder, inte en sjukdom, sjukdomar kan man tillfriskna ifrån! :evil:
tänk om de mindre intellektuella aspisarna tar förfrågan på allvar och börjar alla konversationer med "hej jag har asperger!", kan de komma till skada rent socialt? ja.


hur kan de likställa alla diagnoser dom skriver om på deras hemsida med OHÄLSA undrar jag?
man kan väl ha vilken diagnos som helst och ändå vara psykiskt frisk, trots funktionshinder!
kitsove
 
Inlägg: 110
Anslöt: 2011-04-10

Re: hjarnkoll.se radioreklam om asperger

Inläggav MsTibbs » 2011-08-01 13:36:32

Hjärnkoll vill göra psykiska diagnoser, därebland AS, lika okej som ett brutet ben att tala om. Har man AIDS är man ju sjuk utan att kunna bli botad, så visst kan AS räknas som psykisk ohälsa!
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: hjarnkoll.se radioreklam om asperger

Inläggav kitsove » 2011-08-01 14:08:12

visst kan det räknas som psykisk ohälsa, jag får bara uppfattningen att de definierar diagnosen som en psykisk ohälsa, det är det inte menar jag.
f.ö tycker jag att idén är ett bra initiativ.
kitsove
 
Inlägg: 110
Anslöt: 2011-04-10

Re: hjarnkoll.se radioreklam om asperger

Inläggav kullan » 2011-08-01 14:27:29

Men om vi känner att vi måste va tyst med vår diagnos för att " passa in " då är det nåt fel.

Själv är jag vidöppen med min Asperger och jag har inte fått nån negativ respons på det. Har jag bara haft tur eller?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: hjarnkoll.se radioreklam om asperger

Inläggav kitsove » 2011-08-01 17:23:20

jag får förtydliga och ändra min ståndpunkt litegranna, att de vädjar om öppenhet tycker jag är bra, däremot tycker jag inte det är rätt att de jämställer diagnoser med ohälsa.
kitsove
 
Inlägg: 110
Anslöt: 2011-04-10

Re: hjarnkoll.se radioreklam om asperger

Inläggav KrigarSjäl » 2011-08-02 2:09:39

AS i sig är inte att betrakta som ohälsa eftersom det inte är någon sjukdom.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: hjarnkoll.se radioreklam om asperger

Inläggav Parvlon » 2011-08-02 2:35:38

Varför skulle man skaffa sig en psykiatrisk diagnos om man inte har en psykisk ohälsa?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: hjarnkoll.se radioreklam om asperger

Inläggav KrigarSjäl » 2011-08-02 7:09:35

Parvlon skrev:Varför skulle man skaffa sig en psykiatrisk diagnos om man inte har en psykisk ohälsa?

Den psykiska ohälsan är ofta miljörelaterad. Som aspergare passar man ofta inte in i strukturerna och utvecklar det som kallas psykisk ohälsa vilket är en helt annan sak än att vara sjuk från början. Psykisk ohälsa är ångest, depression, stress, sömnlöshet, anorexi etc. Inte AS i sig.
Min aspergerproblematik är inte någon ohälsa, däremot kan det bli det om jag är i sammanhang som inte passar min natur. Det som de flesta andra tycker är livgivande ger mig ångest och i värsta fall existentiell sådan. Mingel är en sån sak. Men är det psykisk ohälsa att vilja undvika mingel?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: hjarnkoll.se radioreklam om asperger

Inläggav Miche » 2011-08-02 10:51:07

Parvlon skrev:Varför skulle man skaffa sig en psykiatrisk diagnos om man inte har en psykisk ohälsa?

För mig tog det många år att begripa att jag led av psykisk ohälsa, det var nog först när jag lyckades "kila stadigt" som jag begrep att jag faktiskt varit deprimerad mer än ett decennium (jag mådde dåligt, men begrep inte varför eller att det var lösbart). Ju mer jag läst här har jag dessutom fattat att många saker i mitt liv är olika problem som hänger ihop med mina diagnoser, tidigare fattade jag inte ens att det var problem och vad de orsakade i mitt liv (ex.vis oförmågan att behålla ett arbete).

Kunskapen om mina psykiska problem har lärt mig att hantera många situationer på ett helt annat sätt och jag kan undvika sådant som gör att jag mår dåligt.

Jag är varm förespråkare av diagnos, utan diagnos kan livet bli förjävligt utan att man ens fattar det och att det går att göra något åt det, utan diagnos är det näst intill omöjligt att få hjälp.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: hjarnkoll.se radioreklam om asperger

Inläggav kullan » 2011-08-02 11:03:21

Miche skrev:Jag är varm förespråkare av diagnos, utan diagnos kan livet bli förjävligt utan att man ens fattar det och att det går att göra något åt det, utan diagnos är det näst intill omöjligt att få hjälp.


Håller med dig där. Hur ska man bli hjälpt när man inte ens vet vad som fattas och vad som är problemet?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: hjarnkoll.se radioreklam om asperger

Inläggav Borisborat » 2011-08-02 16:12:12

ja har inte läst alla inlägg i den här tråden,,,men ja skrev till en mailaddres
på hjärnkoll att de ska ändra i sin kampanj eller ta kritik å bli anmälda
Borisborat
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2011-05-21

Re: hjarnkoll.se radioreklam om asperger

Inläggav Zirre » 2011-08-07 15:56:01

Jag tycker då inte att jag lider av psykisk ohälsa. även om vissa tillfällen/sotuationer inte riktigt fungerar som för det flesta andra.
Bara för att man har AS behöver man ju inte direkt lida av psykisk ohälsa.
Vad som kan var psykisk ohälsa (som nämnt tidigare i tråden) är t.ex. ångest, depression, stress, sömnlöshet, anorexi etc. och det behöver man ju inte drabbas av bara för att man har AS.

Jag t.ex. lider varken av ångest, depression, stress, sömnlöshet, anorexi eller annat, jag har bara AS.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: hjarnkoll.se radioreklam om asperger

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2011-08-23 1:13:22

Ohälsa är inte per definition likställt med sjukdom. T.ex. är övervikt ohälsosamt, men det klassas inte som en sjukdom. Samma sak med rökning- och alkoholberoende.
DefinitivtInteAnonym
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2009-11-29

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in