Ange åldern (t ex i sin profil)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ange åldern (t ex i sin profil)

Inläggav Karl » 2008-01-17 11:22:07

Jag tycker det skulle vara bra om man kunde se vilken ålder medlemmarna har. Jag tror att en hel del irritation kan undvikas om det var synligt under avataren.

Jag är inte ute efter exakt ålder utan ålders-intervall.
Förslag:
0-18
19-27
28-38
39-

ps. jag har inte sett någon åldersgräns på forumet, finns det?
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 11:19:07, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav uniqueNr5 » 2008-01-17 20:03:31

Samtidigt vill man ju kanske också hålla endel information om sig själv privat. Det går väl bra att fråga om sånt annars?
Det vore en annan sak om forumet inte var synligt för utomstående, men även då...
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:19:07, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav vetej » 2008-01-17 20:07:02

Är det för att kunna avfärda yngre?
Senast redigerad av vetej 2011-05-04 11:19:07, redigerad totalt 1 gång.
vetej
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2007-05-31

Inläggav sommar » 2008-01-17 20:18:52

Jag tycker det med åldersintervall låter klokt för då behöver man inte avslöja sin exakta ålder om man inte vill ,men övriga medlemmar får en hint om var på "åldersstigen" man befinner sig, vilket jag tror kan göra det lättare i en del diskussioner tror jag dvs. öka förståelsen. Tyvärr har jag inget bra exempel.

Jag vill definitivt inte avfärda någon o. det tror jag inte var någon annans tanke iheller.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:19:07, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-17 20:24:03

Äsch det är mer spännande om man inte vet åldern på folk och kan leda till mer osannolika dialoger.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:19:07, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Ganesh » 2008-01-17 20:28:01

Om inte jag får vara med och leka så säger jag till min pappa å han ä polis. Så det så. Pilutta dig Karl!
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:19:07, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Liebert » 2008-01-17 21:34:08

Det här påminner om diskussionen nyligen som handlade om att redovisa för sitt kön. Visst kan det finnas vissa fördelar med att veta sådant som ålder och kön, framför allt om man är ofrivillig singel, men samtidigt är det obestridligt så att den informationen också kan stå i vägen för förutsättningslösa meningsutbyten. Alla har vi mer eller mindre en schablonbild av en "16-årig tjej" eller "55-årig man" som färgar av sig i bemötandet.

Att bara bli bedömd för sin åsikt, utan att blanda in irrelevanta egenskaper som kön, ålder, hudfärg, härkomst, bostadsort o.s.v. är, imho, en av de största fördelarna med forum som detta.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 11:19:07, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav uniqueNr5 » 2008-01-17 23:34:27

Ålder-Schmålder. :wink: Vad som däremot kan vara intressant är huruvida man har diagnosen asperger eller inte. Men även det tycker jag ska vara en frivillig uppgift att ange. Vi kan ju vänligt fråga öppet eller i pm om allt som kan vara intressant att veta om forummedlemmar ifråga istället för att strama upp saker med obligatoriska synliga personuppgifter.

Det är inte så klokt att uppge för mycket information i en så känslig kontext som blir synligt i hela cybervärlden..
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:19:07, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Ganesh » 2008-01-18 0:16:16

Håller med både Chanel nr 5 och Admin.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:19:07, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Zombie » 2008-01-18 2:29:02

Jag håller med admin.
(utom kanske för dem som är födda en torsdagsnatt med fullmåne... :) )

[EDIT]... och, hmm: UniqueNr5 hade en poäng där. Jaha, jag (och kanske flera) som bara tänkte "Ja - här kan man äntligen få vara sig själv bland likställda och slippa hålla på och dölja, frisera och hyckla!"... men det är ju så sant hur förbannat offentligt allt blir. Och lika sant att det inte blir mycket till forum om för många går omkring och tar hänsyn till det!! :?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:19:07, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Karl » 2008-01-18 9:41:36

Admin skrev:Det här påminner om diskussionen nyligen som handlade om att redovisa för sitt kön. Visst kan det finnas vissa fördelar med att veta sådant som ålder och kön, framför allt om man är ofrivillig singel, men samtidigt är det obestridligt så att den informationen också kan stå i vägen för förutsättningslösa meningsutbyten. Alla har vi mer eller mindre en schablonbild av en "16-årig tjej" eller "55-årig man" som färgar av sig i
bemötandet.

Att bara bli bedömd för sin åsikt, utan att blanda in irrelevanta egenskaper som kön, ålder, hudfärg, härkomst, bostadsort o.s.v. är, imho, en av de största fördelarna med forum som detta.
Min fråga gällde enbart ålder, allt det andra du drar in i diskussionen är för mig ointressant.

Om en 16-åring frågar/säger en sak så får det för mig en innebörd, om en 40-åring säger samma sak så kan det få en helt annan innebörd. Jag erkänner att jag anpassar mitt svar efter den ålder jag tror personen har.

Mognaden är givetvis olika hos människor så om man vill kan man välja den mentala ålder man tycker att man har uppnått.

Jag fick inget svar på om det finns någon åldersgräns så jag utgår från att det inte finns. En 11-åring kan alltså skriva inlägg och bli behandlad som en vuxen. Om nu inte admin tycker det är relevant med ålder så tycker jag åtminstone att man tydligt anger att man här betraktas som vuxen och ingen hänsyn tas till ens ålder.


Bjäbbmostret skrev:Äsch det är mer spännande om man inte vet åldern på folk och kan leda till mer osannolika dialoger.
Jag kan förstå att en verbal vuxen person tycker det. För mig handlar det mer om hänsyn mot yngre som inte är lika verbala och ofta blir överkörda av personer som inte tar någon hänsyn.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 11:19:07, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav KrigarSjäl » 2008-01-18 16:13:23

Skulle gärna se att åldern anges. I verkliga livet går man ju inte ner till ungdomsgården och snackar om livets stora frågor med 15-åringar, så varför ska man göra det här?
Åtminstone jag är ointresserad av att prata med barn under 18.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:19:07, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Zombie » 2008-01-18 17:06:46

Karl

Lätt att förstå vad du menar (tycker jag iaf). Lika lätt med någon annan som i st. f. "ålder" skriver "kön", "diagnos" eller något annat.

Problemet är att vi alla har olika slags erfarenheter, integritetsbehov och clues som vi fungerar bäst med, ifråga om både vad man vill ge ut till vem som helst och vad man vill veta för att känna sig som tryggast med den man talar med. Ingen storlek passar alla; en del passar en storlek så illa att de måste gå ifrån ett ställe där den krävs.
Det är bland annat därför (tycker jag) som frivilligheten är en så bra princip.

KrigarSjäl

Förstår vad du menar också.
Men så läser man något väldigt klokt och nyanserat... kollar profilen... "16 år" :!: :D ;
eller hårda, omogna stolligheter i inlägg efter inlägg... och plötsligt: "ska träffa mina barnbarn i helgen"... :shock:
( - och likadant med någon annan parameter...)

[Exemplen är påhittade ur mitt samlade verklighetslager.]
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:19:07, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Alien » 2008-01-18 18:29:40

KrigarSjäl skrev:Skulle gärna se att åldern anges. I verkliga livet går man ju inte ner till ungdomsgården och snackar om livets stora frågor med 15-åringar, så varför ska man göra det här?
Åtminstone jag är ointresserad av att prata med barn under 18.


Säg inte det! Just tonåringar kan grubbla över livets frågor mer än medelålders som har fullt upp av vardagsslitet. Fast kanske inte på ungdomsgården, dvs omgiven av hånflabbande kompisar.

Jag tänkte mer på att om nån frågar "hur ska jag hitta den rätta/e" så är det ju viss skillnad hur man ska svara om den frågande är 18 el 40 år.

Kanske man kan ha underforum: För oss yngre (yngre än 30 år) resp För oss mindre unga (över 30 år), om man vill prata med sina ålderslikar. Antar att ingen skulle vilja skriva i forumet "För oss äldre" :roll:

Jag trodde det var 18-årsgräns. Iaf har jag ingen känsla av att det finns barn här på forumet.

Edit: Tråden om att ange sin ålder: ange-kon-t3975.html
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:19:07, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Ganesh » 2008-01-18 18:42:17

Tänk om "unga" är bättre på att ställa bra frågor? Och tänk om "gamla" är bättre på att ge bra svar? Tänk om... 8)
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:19:07, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Zombie » 2008-01-18 19:04:52

Alien skrev:Jag tänkte mer på att om nån frågar "hur ska jag hitta den rätta/e" så är det ju viss skillnad hur man ska svara om den frågande är 18 el 40 år.

Vet man inte det, så kan man ju fråga i det samtalet.

Alien skrev:Kanske man kan ha underforum: För oss yngre (yngre än 30 år) resp För oss mindre unga (över 30 år), om man vill prata med sina ålderslikar. Antar att ingen skulle vilja skriva i forumet "För oss äldre" :roll:

Tror inte heller på idén. (Dessutom är ju det f... samhälle vi har ålderssegregerat nog som det är. Låtom oss utnyttja de möjligheter som finns att möta bara människor! Och både uppgift och fråga är ju fri, eller hur?)

Alien skrev:Jag trodde det var 18-årsgräns. Iaf har jag ingen känsla av att det finns barn här på forumet.

Samma här.
----------------------------------------------------------------------------
Ganesh säger det genialt som vanligt! :)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:19:07, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Panika » 2008-01-18 20:24:11

Jag tycker att det ska vara som det är.
I din presentation på din profil står det dig fritt att skriva din ålder, om ifall du anser det relevant att delge andra forummedlemmar.
Du själv, Karl, har ju uppenbarligen inte tyckt det, så varför vill du att andra ska göra det?
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:19:07, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav Liebert » 2008-01-18 20:35:30

Alien skrev:Jag trodde det var 18-årsgräns. Iaf har jag ingen känsla av att det finns barn här på forumet.
Finns ingen gräns eftersom en sådan inte går att sanktionera. Har samma känsla som du dock.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 11:19:07, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Karl » 2008-01-19 12:09:59

Admin skrev:
Alien skrev:Jag trodde det var 18-årsgräns. Iaf har jag ingen känsla av att det finns barn här på forumet.
Finns ingen gräns eftersom en sådan inte går att sanktionera. Har samma känsla som du dock.
Jo det är barn registrerade här, det var dock längesedan jag såg något inlägg från nån av dom.

Eftersom det är vuxenspelregler som gäller så är det inte svårare än att man vid registrering får godkänna att man är medveten om att oavsett ålder så blir man här behandlad som vuxen.


Panika skrev:Jag tycker att det ska vara som det är.
I din presentation på din profil står det dig fritt att skriva din ålder, om ifall du anser det relevant att delge andra forummedlemmar.
Du själv, Karl, har ju uppenbarligen inte tyckt det, så varför vill du att andra ska göra det?
Tack för frågan. :)
Under mina första 6-8 månader här så stod det i min signatur:
"Man 40+ med asperger-diagnos"

Det är den information som jag tycker är relevant i detta sammanhang.

Jag bytte sedan ut det eftersom jag ansåg att folk nu hade fått denna information. Medlemmar som har registrerat sig senare har mycket riktigt inte fått denna information. Jag har nu lagt in det i min profil.

Det verkar inte ha gått fram så jag upprepar att jag bara tycker det är relevant med ungefärlig ålder.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 11:19:07, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav Zombie » 2008-01-19 17:49:56

Karl skrev:Det verkar inte ha gått fram så jag upprepar att jag bara tycker det är relevant med ungefärlig ålder.

Till mig har det gått fram såvitt jag kan förstå, jag tycker du är tydlig.
Bara det att det för mig ter sig som att våra upplevelser av vad som är relevant i den här och liknande saker är för olika.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:19:07, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Karl » 2008-01-20 13:31:10

Zombie skrev:Till mig har det gått fram såvitt jag kan förstå, jag tycker du är tydlig.
Bara det att det för mig ter sig som att våra upplevelser av vad som är relevant i den här och liknande saker är för olika.
Intresset för frågan är ljumt så jag tackar i alla fall för ditt intresse. :)

Angående tydlighet så skall jag nu försöka bli ännu tydligare så jag tillåter mig att sväva ut lite.

Till syvende och sist handlar det om forumets fokus.

I "Tipsa medlemmarna", "Övrigt" och "Fri diskussion är det inte relevant med ålder, kön och om man har asperger-diagnos eller inte. Men i "Allt om asperger" tycker jag det är relevant. Jag tycker det är intressant att läsa om människors olika erfarenheter, förhållningssätt och tankar om sin diagnos. Då tycker jag det är relevant om personen har fått diagnos som barn, tonåring eller som vuxen och om det är en kille eller tjej.

För mig personligen är det extra intressant att läsa om hur andra som fått diagnosen som vuxen tänker och vilket förhållningssätt de har till sin diagnos. Jag tror också att det är skillnad om man fått diagnosen vid 25 eller, som jag, efter 40.

För att krångla till det ytterligare skulle jag gärna se hur länge sedan det var man fick diagnosen. En person som fick diagnosen för t ex 5 år sedan kan man förmoda ha "landat" i, och hittat ett förhållningssätt till, sin diagnos. Därför tycker jag det är av intresse, när man läser medlemmarnas inlägg om A S, om personen just har fått sin diagnos eller haft den i 3, 5 eller 10 år.

Som sagt så handlar det om forumets fokus vilket, som jag uppfattar det, ligger mer på övrig diskussion där kön, ålder och diagnos inte är relevant. Forumet heter Aspergerforum, det finns ingen underrubrik och ingen information om forumets inriktning, syfte eller vilka som är välkomna. Det är information som de flesta forum är tydliga med och jag hade önskat här också.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 11:19:07, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav Titti » 2008-01-20 15:00:24

Jag har följt diskussionen lite avvaktande men måste säga att för mig är ålder också relevant - även ibland kön. Anledningen är så uppenbar (för mig) och jag instämmer i allt väsentligt i vad Karl säger om det. Vi lever i olika verkligheter av dels individuella skäl men också av generella baserade på bland annat detta. Som kvinna behandlas man annorlunda än som man, oavsett vad vi tycker om det, liksom om man har barn och lever med dem eller inte. Bemötande och förväntningar från omvärlden ser olika ut. Är man ung vuxen eller betydligt äldre bemöts man olika och har också samlat på oss ganska olika erfarenheter. Det beror inte enbart på ålder men det är en viktig faktor.

Det säger inte att det inte är intressant att möta andra i andra situationer och skeden av livet. Möjligheterna till det är goda här och minskar inte alls av om man uppger någon slags ungefärlig ålder - den exakta är oväsentlig så länge vi inte tänker gratulera varandra på födelsedagarna...

Även hur länge vi har levt med diagnosen (och om vi ens har någon) har betydelse. Jag minns tiden när misstanken om AS väcktes och jag blev remitterad till utredning som ett enda kaos mentalt - jag var orolig, upprörd, läste allt jag kunde komma över för att få veta vad det var för farsot de misstänkte. Sen infann sig en mer avvaktande oro under åren i kön för att slutligen, efter utredning och diagnos, avlösas av en mer eftertänksam och reflekterande inställning till AS.

Mitt liv som medelålders kvinna med barn som nu landat i en diagnos sedan flera år skiljer sig oerhört mycket från en ung ensam barnlös man som kanske inte ens är utredd eller nyligen blivit det. Ibland är det oväsentligt, ibland berikande och ibland avgörande för hur relevant hans erfarenheter är för mig.

Sen kan man naturligtvis utforma det på olika sätt.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:19:07, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Zombie » 2008-01-20 15:28:17

Zombie skrev:Bara det att det för mig ter sig som att våra upplevelser av vad som är relevant i den här och liknande saker är för olika.

Märkte inte att du missförstod mig, Karl - men for the record så ser jag att jag var otydlig: med "vi" menade jag vi alla tänkbara medlemmar.
-----------------------------------------------------------------------------------
Håller med både Karl (utom om just obligatoriet då) och Titti! Ålder, kön, familjesituation, livsfas och sådant gör verkligen skillnad - om inte på de ena sätten så på de andra. Liksom diagnosen och tidsavståndet till den, för att inte tala om de båda sakerna i förhållande till varandra. Eller för den delen om man själv tycker man klarar livet bättre med tanken att man har AS, fast man (av en eller annan orsak) inte har diagnos.

Fast (för att övergå från principerna till mig själv) för min del har jag inte känt hittills att jag inte har fått veta eller kunnat sluta mig till tillräckligt i någon av de diskussioner som har berört det (eller kanske plus litet koll på personens profil och andra inlägg).

Ligger mycket i det där med presentation.
Fast, förstås - då måste någon/några skriva den, den måste bli neutral nog osv. ...
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in