Att följa instruktioner

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att följa instruktioner

Inläggav Emma » 2011-08-18 22:04:21

När jag får muntliga instruktioner så blir det konstant fel, jag fixar det bara inte hur väl jag än försöker lyssna in vad 17 instuktionerna går ut på. Jag har länge ansett att detta är en brist hos mej men genom åren har jag nu börjat omvärdera detta.

När jag själv ger insturktioner så blir mottagaren inte förvirrad dvs. den som tar emot instuktionerna kan utför det den ska utan problem. Detta gäller oavsett om jag ger en instuktion till ett NT barn eller vuxen eller AS barn eller vuxen.

Jag ger instruktioner som inte är tolkningsbara. NT personer ger instruktioner som lämnar lösa trådar och bitar som saknas i instruktionerna så man på nåt magisk sätt ska veta hur människan tänker att det ska vara samt instruktioner som är tolkningsbara åt flera håll. De är ofta också röriga och innehåller en massa information man inte behöver och ofta saker som inte hör till instruktionerna överhuvudtaget. De är som toppen på moset också omständiga.

Ibland kan jag förstå varför samhället utvecklas så långsamt. Det är en massa virriga höns till NT-människor som försöker få nåt gjort samtidgt som de springer i cirklar! :-D Inte för inte de flesta stora uppfinnigar som faktiskt drivit samhället framåt inte är gjorda av NT-människor och ej heller instukionerna! :-D
Emma
 
Inlägg: 108
Anslöt: 2008-06-13
Ort: Hemlis

Re: Att följa instruktioner

Inläggav KrigarSjäl » 2011-08-18 22:12:04

Det här känner jag definitivt igen hos mig själv.
Om man ska lyssna på instruktioner om hur något ska göra eller planeras vill man inte höra inpass om vädret, gardinerna eller faster Agda insprängt i det formella.
Man gör det som ska göras - effektivt och stegvis och lämnar kallpratet till kafferasten. Man gör en sak i taget och hattar inte fram och tillbaka. Inte heller drar man ut på arbetet genom att såsa och blaja bort tiden.

Här är det aspergarna som är föredömet och NTs skulle kunna lära väldigt mycket av oss.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Att följa instruktioner

Inläggav kullan » 2011-08-18 22:21:24

KrigarSjäl skrev:Här är det aspergarna som är föredömet och NTs skulle kunna lära väldigt mycket av oss


Tur att vi inte behöver jobba på samma ställe. för jag kan prata rätt mycket medans jag jobbar. och det kan va om faster Agda eller vädret.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Att följa instruktioner

Inläggav totizedger » 2011-08-18 22:52:02

Emma skrev:När jag får muntliga instruktioner så blir det konstant fel, jag fixar det bara inte hur väl jag än försöker lyssna in vad 17 instuktionerna går ut på. Jag har länge ansett att detta är en brist hos mej men genom åren har jag nu börjat omvärdera detta.

När jag själv ger insturktioner så blir mottagaren inte förvirrad dvs. den som tar emot instuktionerna kan utför det den ska utan problem. Detta gäller oavsett om jag ger en instuktion till ett NT barn eller vuxen eller AS barn eller vuxen.

Jag ger instruktioner som inte är tolkningsbara. NT personer ger instruktioner som lämnar lösa trådar och bitar som saknas i instruktionerna så man på nåt magisk sätt ska veta hur människan tänker att det ska vara samt instruktioner som är tolkningsbara åt flera håll. De är ofta också röriga och innehåller en massa information man inte behöver och ofta saker som inte hör till instruktionerna överhuvudtaget. De är som toppen på moset också omständiga.

Ibland kan jag förstå varför samhället utvecklas så långsamt. Det är en massa virriga höns till NT-människor som försöker få nåt gjort samtidgt som de springer i cirklar! :-D Inte för inte de flesta stora uppfinnigar som faktiskt drivit samhället framåt inte är gjorda av NT-människor och ej heller instukionerna! :-D

Känner igen mig väldigt mycket men jag förstår inte vad du menade med 17 instruktionerna
totizedger
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2011-05-22

Re: Att följa instruktioner

Inläggav KrigarSjäl » 2011-08-19 5:11:01

kullan skrev:
KrigarSjäl skrev:Här är det aspergarna som är föredömet och NTs skulle kunna lära väldigt mycket av oss


Tur att vi inte behöver jobba på samma ställe. för jag kan prata rätt mycket medans jag jobbar. och det kan va om faster Agda eller vädret.

Det är inte det jag menar, jag har inga problem med folk som pratar - det är när folk småpratar SAMTIDIGT som de ska ge instruktioner som det blir jobbigt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Att följa instruktioner

Inläggav Emma » 2011-08-19 9:05:55

totizedger
Jag försöker inte svära och förvirrande nog använder jag då ordet "17"

"lyssna in vad 17 instruktionerna går ut på"

"lyssna in vad "vad fan" instruktionerna går ut på"

KrigarSjäl
Den absolut bästa arbetsgrupp jag har (som jag satt ihop själv) består av några As-personer, några med borderliner och två med AdHd.

As och den med borderlinerner står för problemlösningen och instruktionerna för arbetet samt dokumentationen efter och under arbetet. De med AdHd står för utförandet. Vi ligger just nu 6 månader före med våra projekt jämfört med avdelningen bredvid och vi har ändå tid över allihop varje dag och ingen stressar.
Emma
 
Inlägg: 108
Anslöt: 2008-06-13
Ort: Hemlis

Re: Att följa instruktioner

Inläggav kullan » 2011-08-19 9:55:43

KrigarSjäl skrev:Det är inte det jag menar, jag har inga problem med folk som pratar - det är när folk småpratar SAMTIDIGT som de ska ge instruktioner som det blir jobbigt.


Sorry! En grov misstolkning från mig. Jo men det har även jag problem med. Och sedan ska instruktionerna vad glasklara för att jag ska fatta vad dom går ut på.

En del ger så luddiga order så man går vilse redan i första meningen.Det stressar mig som fan.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Re: Att följa instruktioner

Inläggav ca » 2011-08-19 10:11:27

KrigarSjäl skrev:Det här känner jag definitivt igen hos mig själv.
Om man ska lyssna på instruktioner om hur något ska göra eller planeras vill man inte höra inpass om vädret, gardinerna eller faster Agda insprängt i det formella.
Man gör det som ska göras - effektivt och stegvis och lämnar kallpratet till kafferasten. Man gör en sak i taget och hattar inte fram och tillbaka. Inte heller drar man ut på arbetet genom att såsa och blaja bort tiden.

Här är det aspergarna som är föredömet och NTs skulle kunna lära väldigt mycket av oss.


Precis. Jag kan tro att personen talat om uppgiften i allmänna ordalag eftersom det liknat småprat... Sen visar det sig vara just instruktioner. Har svårt att ställa om mellan dessa lyssningslägen. Det är också så att jag tagit fasta på detaljer som inte var relevanta för att de ingick i småpratet och inte i instruktionerna. Om folk slutade linda in allt hade det varit lättare. Be mig rakt ut om du vill ha något utfört.

Har inte svårt för instruktioner om de är klart avgränsade, tydliga och koncisa. Att jag måste skriva ner det mesta beror på mitt dåliga arbetsminne (tror jag att jag har iaf)... Vad jag VILL göra, men som inte passar sig, är att spela in alla samtal så att jag kan gå tillbaka och fånga in de missade detaljerna. Det hade varit guld värt... men då hade säkert folk blivit irriterade på att jag kommit ihåg ALLT.

"Du ska komma ihåg allt jag säger men aldrig ta mig på orden." - det verkar vara den inställning många har.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Att följa instruktioner

Inläggav KrigarSjäl » 2011-08-19 11:34:16

Emma skrev:KrigarSjäl
Den absolut bästa arbetsgrupp jag har (som jag satt ihop själv) består av några As-personer, några med borderliner och två med AdHd.

As och den med borderlinerner står för problemlösningen och instruktionerna för arbetet samt dokumentationen efter och under arbetet. De med AdHd står för utförandet. Vi ligger just nu 6 månader före med våra projekt jämfört med avdelningen bredvid och vi har ändå tid över allihop varje dag och ingen stressar.

Låter vettigt. Har man en vettig arbetsfördelning brukar det gå bra. Det är när man ska leka praktisk demokrati och göra allting tillsammans huller om buller det går åt pipan.
Människor är olika och därmed bra på olika saker, bäst resultat blir det när var och en kommer till sin rätt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Att följa instruktioner

Inläggav treeman » 2011-08-29 22:54:01

Som jag upplever det så är NT ofta inte så noggranna i sina instruktioner. Det känns som om många "av dom" är för lata för att orka tänka ut alla "17 instruktioner" korrekt. Att hoppa över lite och vara diffus sparar krafterna åt dom ju. Såklart. Orka?

Jag ger instruktioner som om jag ger dom till en robot. Själv vill jag ha instruktioner som lämnas utan "tolkning" helst. Fast det beror på vilken typ av instruktioner man pratar om och vad som instruktionerna ska åstadkomma.

EDIT:
Kan tillägga att jag fått diffusa instruktioner av folk med Asperger också vid tillfällen. Och antagligen har jag gett diffusa instruktioner själv ett antal gånger.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Att följa instruktioner

Inläggav Emma » 2011-08-29 23:11:05

Här är ett typexempel på en NT-instruktion som gjorde att en på mitt jobb blev stentokig på mej. Döm själva, gjorde jag fel eller rätt?

Vi bär tillsammans ut en otymplig möbel, den är inte så tung, bara otymplig. När vi kommer utanför huset så tar han den själv och bär iväg med den mot bilen. När han tar över den så säger han: - Nu klarar jag mej själv.

Jag säger OK och går in igen. 10 sekunder senare så hör jag ett vrål utifrån -EMMMMMMMMMMMA!!!!!!

Jag går ut och han står vid bilen med möbeln halvägs in i bilen och är hur arg som helst på mej för att jag gick iväg. Jag säger då: - Men du sa ju att du klarar dej själv... och hur ska jag då veta att jag ska gå efter och fortsätta hjälpa dej?

Han får då ett utbrott över att jag inte kunde räkna ut att han klarade sej själv fram till bilen men inte in i bilen med möbeln... Jag frågade då hur jag skulle kunna veta att "klara mej själv" enbart gällde mellan huset och bilen men inte in i själva bilen... Då vägrade han prata med mej.

Summering. Jag går antingen i från folk vid fel tidpunkt eller så blir jag en eferhängsen svans men är det MITT fel...? I min värld: nej
Emma
 
Inlägg: 108
Anslöt: 2008-06-13
Ort: Hemlis

Re: Att följa instruktioner

Inläggav treeman » 2011-08-29 23:21:32

Emma skrev:Här är ett typexempel på en NT-instruktion som gjorde att en på mitt jobb blev stentokig på mej. Döm själva, gjorde jag fel eller rätt?

Vi bär tillsammans ut en otymplig möbel, den är inte så tung, bara otymplig. När vi kommer utanför huset så tar han den själv och bär iväg med den mot bilen. När han tar över den så säger han: - Nu klarar jag mej själv.

Jag säger OK och går in igen. 10 sekunder senare så hör jag ett vrål utifrån -EMMMMMMMMMMMA!!!!!!

Jag går ut och han står vid bilen med möbeln halvägs in i bilen och är hur arg som helst på mej för att jag gick iväg. Jag säger då: - Men du sa ju att du klarar dej själv... och hur ska jag då veta att jag ska gå efter och fortsätta hjälpa dej?

Han får då ett utbrott över att jag inte kunde räkna ut att han klarade sej själv fram till bilen men inte in i bilen med möbeln... Jag frågade då hur jag skulle kunna veta att "klara mej själv" enbart gällde mellan huset och bilen men inte in i själva bilen... Då vägrade han prata med mej.

Summering. Jag går antingen i från folk vid fel tidpunkt eller så blir jag en eferhängsen svans men är det MITT fel...? I min värld: nej


Jag skulle tolka det som du gjorde. Han borde ha sagt.
"- Jag klarar mig själv bort till bilen."

Jag förstår honom inte. Han kanske bara hade PMS den dagen, vad vet jag.

Fast med NT så kan det vara bra att snabbt tänka ut frågor man kan ställa för att förtydliga vad dom pratar om, men det orkar man inte alltid eller råkar man glömma det.
Senast redigerad av treeman 2011-08-29 23:22:55, redigerad totalt 1 gång.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Att följa instruktioner

Inläggav Magnus » 2011-08-29 23:22:04

Emma skrev:Här är ett typexempel på en NT-instruktion som gjorde att en på mitt jobb blev stentokig på mej. Döm själva, gjorde jag fel eller rätt?

Vi bär tillsammans ut en otymplig möbel, den är inte så tung, bara otymplig. När vi kommer utanför huset så tar han den själv och bär iväg med den mot bilen. När han tar över den så säger han: - Nu klarar jag mej själv.

Jag säger OK och går in igen. 10 sekunder senare så hör jag ett vrål utifrån -EMMMMMMMMMMMA!!!!!!

Jag går ut och han står vid bilen med möbeln halvägs in i bilen och är hur arg som helst på mej för att jag gick iväg. Jag säger då: - Men du sa ju att du klarar dej själv... och hur ska jag då veta att jag ska gå efter och fortsätta hjälpa dej?

Han får då ett utbrott över att jag inte kunde räkna ut att han klarade sej själv fram till bilen men inte in i bilen med möbeln... Jag frågade då hur jag skulle kunna veta att "klara mej själv" enbart gällde mellan huset och bilen men inte in i själva bilen... Då vägrade han prata med mej.

Summering. Jag går antingen i från folk vid fel tidpunkt eller så blir jag en eferhängsen svans men är det MITT fel...? I min värld: nej


Du gjorde helt rätt, hade gjort samma sak!
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Att följa instruktioner

Inläggav Tiblan » 2011-08-30 6:18:19

Hade gjort precis som du.

Det troliga är att han trodde han skulle klara sig själv men konstaterade att så var inte fallet men då var det för sent och skadan redan skedd. Enkelt att skylla på dig istället för att inse och erkänna att han hade fel och faktiskt behövde hjälp in i bilen också.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Att följa instruktioner

Inläggav Miche » 2011-08-30 8:39:43

Tiblan skrev:Hade gjort precis som du.

Det troliga är att han trodde han skulle klara sig själv men konstaterade att så var inte fallet men då var det för sent och skadan redan skedd. Enkelt att skylla på dig istället för att inse och erkänna att han hade fel och faktiskt behövde hjälp in i bilen också.

+1

Möjligt att jag hade frågat om han skulle behövt hjälp med att få in den i bilen men deflnitivt inte säkert...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Att följa instruktioner

Inläggav Emma » 2011-08-30 10:57:06

Kanske ska jag ge han med möbeln liiiite upprättelse för han och jag kan verkligen inte samarbeta och hans brist på att korrekt informera mej om hur han vill ha det har satt honom i trångmål ett par gånger :)

Han har blivit instängd på vinden
Lämnad på ett hustak
Utelåst på balkongen
:)

Vinden. Han ska leta efter pärmar som är lagrade på företagets vind. Det är en lucka i taket och man måste kliva på en hög pall och sen in genom takluckan. Han ville då att jag skulle hålla i pallen när han klättrade in. Väl inne sa han att han fixade resten själv och att jag kunde gå och jobba igen för det här skulle ta lång tid. Jag gjorde som han sa men problemet var att jag sedan helt glömde av att han var på vinden och han hade faktiskt inte sagt något om hjälp ner :)

Efter en timme c:a får jag ett samtal från avdelningen bredvid som ber oss sluta leka med ventilationen och ge fan i att gasta i den. DÅ kom jag på att Ove var på vinden :) Han kom inte ner och hade ingen mobil med sej så han ropade på hjälp genom ventilationen... och hade gjort så väldigt länge... :lol:

Jag vet inte varför han ständigt ber mej om hjälp då det till 99% alltid slutar med att han lider på ett eller annat sätt :mrgreen:
Emma
 
Inlägg: 108
Anslöt: 2008-06-13
Ort: Hemlis

Re: Att följa instruktioner

Inläggav Miche » 2011-08-30 11:05:56

Ove är nog inte så smart när allt kommer omkring... ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Att följa instruktioner

Inläggav ca » 2011-08-30 11:22:44

Hahaha! Stackars Ove. Det här var roligt, men är det inte snarare Ove som måste öva sig på att vara tydlig och planera framåt? Jag hade iaf garanterat gjort som du i alla de lägena Emma... :-)
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in