Hot om våld på jobbet.

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hot om våld på jobbet.

Inläggav Spleling » 2011-08-17 5:34:15

Jag har sedan ett tag tillbaka jobbat som lagerarbetare för ett bemanningsföretag. De hyr bl.a ut mig till ett litet lager med 3 fasta anställda och en provanställd. Som jag förstått saken är jag där medan den nyanställda "blir varm i kläderna". Jag är duktig på att göra uppgifterna men håller mig för mig själv och vill helst bara jobba bort tiden.

Den provanställda har väl inte direkt varit glad över att jag är där från första början men gick enligt mig över gränsen igår. Gliringar kan jag ta men inte att han öppet sitter och hotar om att ge mig stryk samtidigt som han slår i luften och ger ifrån sig stönande ljud medan han stirrar på mig. Bankar i bordet och säger saker om att han snart tänker göra "ett riktigt jävla misstag" och skiter i om han blir av med jobbet på köpet.

De andra två som var där försökte lugna ner situationen och det urartade i en metafordiskussion om mig som om jag inte befann mig vid samma bord.

Jag tänker sjukanmäla mig idag och inte gå tillbaka till den arbetsplatsen igen men jag är rätt säker på att jag måste förklara mig på något vis vilket jag inte alls har lust med. Bussen går om mindre än en timme.


Moderator Alien: Flyttade tråden till Studier och arbetsliv, då den passar bäst här.
Spleling
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2011-05-16

Re: Hot om våld på jobbet.

Inläggav Tiblan » 2011-08-17 7:06:40

Tycker du gör rätt i att stanna hemma. Du har ju även vittnen på vad som hänt. Ring bemanningsföretaget du är anställd på och förklara vad som hänt så får dom reda ut det hela eller så åker du till bemanningsföretagets kontor direkt när dom öppnar och förklarar vad som hänt. Det är deras ansvar att se till att du är säker på din arbetsplats.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Hot om våld på jobbet.

Inläggav Spleling » 2011-08-17 8:18:41

Jag skickade ett sms och berättade kort vad som hänt och att jag stannar hemma. Jag bekymrar mig inte så mycket över om det finns någon säkerhetsrisk. Det tror jag i ärlighetens namn inte. Men jag trodde att allt var bra. Från att få fler arbetsuppgifter och att få förlängd tid där till det här på en vecka.
Spleling
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2011-05-16

Re: Hot om våld på jobbet.

Inläggav Miche » 2011-08-17 10:27:27

Jag tycker definitivt att du ska göra en polisanmälan om att du blivit hotad, har du tur ställer de andra två upp som vittnen. Facket och skyddsombudet borde även få reda på det.

Den provanställde har definitivt problem med sitt humör och kanske även med droger, det där låter som en snedtändning.

Jag tycker att du gjorde rätt som inte återvänder och att du meddelade anledningen, jag hoppas att din arbetsgivare inser allvaret och tar upp det med sin kund (dvs den arbetsplatsen).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hot om våld på jobbet.

Inläggav Spleling » 2011-08-17 15:09:42

Det är ju vansinne. Jag försökte få min arbetsgivare att inte göra någonting förutom att sjukanmäla mig och skicka dit någon annan i fortsättningen. Det finns andra ställen jag kan vara på istället. Jag har inte en aning om vad som gjorts sen dess då jag sovit.

Det är svårt att tänka sig att det är några droger inblandade då det är något han anklagat mig för. Det vore dumt.

Det är ett moment 22 över det hela. Ju fler som blandas in desto mer växer situationen och desto mindre är jag sugen på att gå tillbaka. Om inget görs kan de (bemanningen) ju förstås inte tro på mig och jag får ogiltig frånvaro istället.

I vilket fall blir det bara en massa problem både för mig och de som jobbar kvar. Onödigt då jag inte kan gå tillbaka om det blir problem. Det är ju en allvarlig anklagelse jag gjort utan att tänka mig för.

Det är ju också möjligt att jag missuppfattat alltihop och gjort bort mig fullständigt.
Spleling
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2011-05-16

Re: Hot om våld på jobbet.

Inläggav Miche » 2011-08-17 15:58:42

Med tanke på de två som försökte lugna ner situationen så tror inte jag på inbillning, du har varit utsatt för en hotfull situation vilket du måste vara öppen med gentemot din arbetsgivare (vilket du tydligen även varit).

Du ska inte acceptera att jobba där igen så länge som den hotfulla arbetar kvar och om din arbetsgivare inte kan acceptera din ståndpunkt måste du åtminstone koppla in facket.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hot om våld på jobbet.

Inläggav Parvlon » 2011-08-17 16:30:43

Spleling skrev:Det är svårt att tänka sig att det är några droger inblandade då det är något han anklagat mig för. Det vore dumt.
Det blir ju rätt smart av honom då?

Jag hade nog kontaktat hans arbetsgivare/chef och sagt att han är en säkerhetsrisk som vill ha bråk. Händer inget så får man ett par frislag iaf.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Hot om våld på jobbet.

Inläggav Flawed » 2011-08-17 17:06:36

Berätta för chefen att den provanställde är en dåre och inte bör bli anställd.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Hot om våld på jobbet.

Inläggav Spleling » 2011-08-17 17:26:26

Parvlon skrev:Det blir ju rätt smart av honom då?

Det stämmer ju på sätt och vis, men att ta upp ämnet verkar riskabelt om det bara handlar om sten i glashus. Det är ingen nyhet att jag inte beter mig som folk och jag tror att det är det han retat upp sig på tills det började brista för honom.

Det finns ingen mening med att driva det till sin spets då jag ändå inte kommer att kunna stanna om jag gör just det. Det skulle bli en ännu mer ansträngd situation. Synd eftersom jag trivdes rätt bra på stället och kan rutinerna men jag tänker inte gå runt på ett ställe där jag både är en anledning till och får ta del av dålig stämning. Det är det inte värt.

Chefen för lagret är bortrest den här veckan och jag blev uppringd av en högre uppsatt person som frågade om allt var ok med mig och om jag tänkte komma. Jag sa att jag inte tyckte att det var passande att komma dit idag. Han sa bara ok. Jag vet inte om han menade att det var ok att inte komma eller bara att han uppfattat vad jag sagt.

Förmodligen kommer min chef på bemanningsföretaget att prata om det per telefon med den personen och sedan vänta och prata med lagerchefen som kommer tillbaka på Måndag. Hon nämnde något om att ta ett möte med alla inblandade men det kommer inte på fråga. Sånt får stanna kvar i grundkolan.

Jag antar att det bara avvakta och se hur det utvecklar sig helt enkelt. Helst av allt vill jag bara ignorera bort det hela och antar att det är så det får bli. Irriterande att man inte bara kan få sköta ett jobb utan att behöva agera lekledare åt förvuxna moppepojkar..
Spleling
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2011-05-16

Re: Hot om våld på jobbet.

Inläggav Parvlon » 2011-08-17 17:35:54

Berättar du inte anledningen och visar att du gömmer dig istället för att hjälpa till att lösa konflikter så är risken högre att de ser dig som en sådan person som man måste "ta hand om". Kanske de föredrar den typen av människor på vissa bemanningsföretag iofs.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Hot om våld på jobbet.

Inläggav Alien » 2011-08-17 17:37:45

Det är ju viktigt att både bemanningsföretaget och företaget du jobbar på får veta hur han betett sig. Det är inte du som är problemet här. Även om det är ditt "avvikande sätt" som provocerat honom denna gång, så kommer det att vara något annat nästa gång.

Och att försöka "ignorera bort" problemet hjälper inte, det är en typisk stoppa huvudet i sanden-teknik.

Om han inte kan hålla sig i skinnet ens under sin provanställning, är han nog inte redo för att jobba där.

Egentligen borde han sluta och du stanna kvar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Hot om våld på jobbet.

Inläggav Flawed » 2011-08-17 17:41:31

Ibland måste man ta tjuren i hornen så att säga.
Du lägger dig platt och tar på dig skulden för att någon beter sig aggressivt och egendomligt.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Hot om våld på jobbet.

Inläggav Bali » 2011-08-17 18:11:58

Flawed skrev:Ibland måste man ta tjuren i hornen så att säga.
Du lägger dig platt och tar på dig skulden för att någon beter sig aggressivt och egendomligt.

Hej på dig, Spleling och visst håller jag med Flawed här, men hur lätt är det att stå upp för sig själv!? Jag har då iaf jävligt svårt för det, men blir ändå en tigrinna när det kommer till att stå upp för andra :roll: , tja så kan det vara.

Spleling skrev:Jag antar att det bara avvakta och se hur det utvecklar sig helt enkelt. Helst av allt vill jag bara ignorera bort det hela och antar att det är så det får bli. Irriterande att man inte bara kan få sköta ett jobb utan att behöva agera lekledare åt förvuxna moppepojkar...

Själv har jag mer än svårt att ignorera bort saker, men tvingas ständigt att göra det och då blir också resultatet (börjar jag så sakta förstå) att jag samtidigt tar död på ännu en liten bit av "mig själv", och det är ett ganska högt pris i en t.ex. en situation som denna, eller hur Spleling!?

Har inget bra råd, men försök ta hand om dig och ta in att du då rakt inte är den "felande länken" i detta fall!
Senast redigerad av Bali 2011-08-17 18:24:48, redigerad totalt 1 gång.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Re: Hot om våld på jobbet.

Inläggav Spleling » 2011-08-17 18:18:12

Som jag ser det finns det ingen särskilt bra lösning. Jag är anställd av ett bemanningsföretag och tanken var att jag skulle stanna månaden ut på det här företaget. Det har iofs varit på tal att de behöver anställa fler och de har förlängt tiden jag skulle vara där ifrån två veckor till en månad.

Om jag börjar driva kanske de till och med skulle känna sig skyldiga att anställa mig pga det hela och jag skulle bli en del i en ingrodd och utdragen dold konflikt som jag inte ens visste om att den fanns innan igår.

Jag tycker att det är skitsvårt att veta hur jag ska bete mig. Jag tänker tills vidare svara på frågor och försöka vara tydlig med hur jag uppfattat det hela men jag tänker inte själv sätta igång någon process som jag inte har koll på. Det är ju möjligt att jag har uppfattat det helt annorlunda och att det för andra är en struntsak. Det har potential att bli väldigt pinsamt.
Spleling
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2011-05-16

Re: Hot om våld på jobbet.

Inläggav Alien » 2011-08-17 18:27:18

Spleling skrev:Som jag ser det finns det ingen särskilt bra lösning. Jag är anställd av ett bemanningsföretag och tanken var att jag skulle stanna månaden ut på det här företaget. Det har iofs varit på tal att de behöver anställa fler och de har förlängt tiden jag skulle vara där ifrån två veckor till en månad.

Om jag börjar driva kanske de till och med skulle känna sig skyldiga att anställa mig pga det hela och jag skulle bli en del i en ingrodd och utdragen dold konflikt som jag inte ens visste om att den fanns innan igår.

Jag tycker att det är skitsvårt att veta hur jag ska bete mig. Jag tänker tills vidare svara på frågor och försöka vara tydlig med hur jag uppfattat det hela men jag tänker inte själv sätta igång någon process som jag inte har koll på. Det är ju möjligt att jag har uppfattat det helt annorlunda och att det för andra är en struntsak. Det har potential att bli väldigt pinsamt.


Jag tycker det är tydligt nog att det inte är en struntsak:
Gliringar kan jag ta men inte att han öppet sitter och hotar om att ge mig stryk samtidigt som han slår i luften och ger ifrån sig stönande ljud medan han stirrar på mig. Bankar i bordet och säger saker om att han snart tänker göra "ett riktigt jävla misstag" och skiter i om han blir av med jobbet på köpet.

De andra två som var där försökte lugna ner situationen


Även om han inte menade det på allvar, så hotar man inte sina arbetskamrater. Det är han som gjort fel och är problemet, inte du.

Det är viktigt för bemanningsföretaget att veta, eftersom de då vet om de ska skicka dit folk till just denna arbetsplats el inte. Likaså att det inte är du som gjort något fel.

Likaså är det viktigt för företaget, eftersom det just är en provperiod för killen. Det är då det ska framgå om han passar för jobbet (och om jobbet passar honom).

Varför skulle det vara negativt om du blev anställd? Om den provanställde fått sluta, kan det knappast finnas någon konflikt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Hot om våld på jobbet.

Inläggav Spleling » 2011-08-17 18:44:59

Jag har beskrivit per telefon varför jag inte gick till jobbet. Reaktionen var att hon först undrade om jag inte fattar att jag förstör för mig själv och sen att jag möjligen har förstört en ny kund för dem.

Då hade hon dock bara mitt sms att gå efter och sa att hon skulle prata med dem på företaget. Hon har i vilket fall min bild av det som hände.

Jag tycker inte att jag gjort mig förtjänt av att bli hotad men jag tycker att det är en jobbig sits och jag vet inte om det är värt besväret att försöka lösa det hela istället för att lämna det.

Alien skrev:Varför skulle det vara negativt om du blev anställd?

Det kommer in på ett sidospår om att jag inte är vidare förtjust i tanken på att jobba som lagerarbetare. Inget fel i att göra det iofs men det är inte vad jag tänkt mig som karriär till skillnad från Provanställd. Det är inte riktigt rättvist.
Tanken var att göra det tills jag läst in matte e och hoppa på en ingenjörsutbildning. Det är dock en annan historia även om jag kan tänka mig att det är en av sakerna som har stört.
Spleling
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2011-05-16

Re: Hot om våld på jobbet.

Inläggav Spleling » 2011-08-17 19:46:05

Fick just följande två sms.

Hej! Den killen som vi pratade om är ledig resten av veckan så *De ser hemskt gärna att du kommer imorgon. De behöver dig verkligen. Hör av dig. Mvh *Hon

*De pratade med honom idag och det var verkligen inte menat mot dig och de ville inte att du skulle känna dig illa till mods. Ring eller smsa mig. Mvh *Hon


Jag går dit imorgon men det gör det inte särskilt mycket mindre förvirrande. Jag vet inte vad jag ska tycka om det hela eller hur jag ska bete mig imorgon men jag antar att jag borde vara nöjd.
Spleling
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2011-05-16

Re: Hot om våld på jobbet.

Inläggav Björne » 2011-08-17 20:08:49

Testa att maila istället, du är ju bra på att uttrycka dig i skrift men säkert inte över telefon. Din chef verkar ju inte ha fattat nånting. Men om de tigger om att du ska fortsätta på jobbet har du en bra förhandlingsposition. Sen är det så att icke yrkesutbildade provanställda sitter väldigt löst till - finns inte en chans att han får behålla jobbet om den ansvarige chefen får reda på hur han betett sig.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Hot om våld på jobbet.

Inläggav Tiblan » 2011-08-18 7:13:44

Din chef är skyldig att ta dig på allvar och kolla upp vad som hänt. Sedan är det deras sak att driva det vidare för dom varken kan eller får mig veterligen skicka tillbaka dig dit eller skicka dit någon annan heller om en sådan situation kan uppstå. Om dom inte gör det så är dom inte seriösa. Att ursäkta han som hotade dig med att du är annorlunda och att det kan ha provocerat honom tycker jag är fel. Då borde ju även dom andra två blivit hotfulla och så var ju inte fallet. Företaget du var uthyrd till var ju dessutom så nöjda med dig att dom förlängde ditt uppdrag där.

Be inte om ursäkt för att du existerar utan stå på dig!!!
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Hot om våld på jobbet.

Inläggav Spleling » 2011-08-19 11:17:07

Nu ger jag upp hela projektet. Jag gick tillbaka efter att ha fått de smsen men Provanställd är kvar, trots att det var sagt att han skulle vara ledig resten av veckan. Alla blir förvånade och irriterade över att jag kom dit. De sa att jag måste ha gått fel, för hit skulle jag ju verkligen inte, men att det måste ju vara svårt när man har vant sig vid en väg och alltid brukar ta den vägen. De kallade mig fluga.

Jag vet inte om jag bara är tokig och inbillar mig. Det pratar bara i metaforer och förnekar alltihop. Men det är så jävla tydligt ändå.

Jag fick nog av den här farsen och stannar hemma idag. Orkar inte svara i telefonen för jag vet inte vad jag ska säga. Hon (min "chef") har ringt som besatt och skickade till slut ett sms med texten: "Sen igen!! Ring. Mig så fort du ser detta!" Enligt alla inblandade är det ju bara jag som är sjuk i huvudet och inbillar mig saker. Det är dock även helt uppenbart att de faktiskt HAR pratat med Provanställd och haft något möte om alltihop.

Det hela är löjligt och jag tänker inte längre vara en del av det.
Spleling
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2011-05-16

Re: Hot om våld på jobbet.

Inläggav Alien » 2011-08-19 23:16:26

Det var alltså din chef på bemanningsföretaget som sms:at du skulle gå tillbaka och att Provanställd skulle vara ledig? Verkat som det var något missförstånd där.

Förstår att bemötande kändes obehagligt. Liknade dig vid en fluga, låter obegripligt.

Men jag måste säga att det är en dålig idé att inte kontakta din chef på bemanningsföretaget. Du måste förklara, om inte annat via e-mail, dels att den som hotat dig var där trots att du fått besked att han skulle vara ledig, dels att alla verkade förvånade över att se dig.

Att bara hålla sig undan kommer inte att lösa någonting. En sak är om du inte vill gå tillbaka till det där företaget, ett annat om du gör dig omöjlig på bemanningsföretaget.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Hot om våld på jobbet.

Inläggav Tiblan » 2011-08-20 6:37:02

Hoppas innerligt att du har kvar alla SMS. Spara dom en någon särskild mapp för du kanske behöver dom framöver.

Är ju konstigt om alla inblandade har möte utom du, då är det ju inte alla inblandade. Din chef bör ju stå på din sida så om du inte orkar prata med henne så säg det istället i en sådan här situation och be henne ringa tillbaka dagen efter istället. Hon vet väl att du är en Aspie och det måste hon ju ta hänsyn till. Stå på dig!!
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in