Klardrömmar (lucid dreams)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Klardrömmar (lucid dreams)

Inläggav rattlelizard » 2008-04-18 9:16:10

Jag fick en del klarhet i Hallisar och så i en tråd längre ner.
Men det uppkom en fråga till följd av ett inlägg där om klardrömmar.

Jag hade aldrig hört talas om klardrömmar innan.
Mina drömmar styr jag helt själv och blev förvånad när folk skriver att de inte styr handlingen själv och inte kan avsluta drömmen när de vill :shock:

Jag hade tyckt det hade varit en mardröm i sig att drömma som att man spelar en roll någon annan sett ut och att handlingen går framåt av sig själv och att man styrs framåt i drömmen utan att kunna påverka handlingen till 100 procent.
Jag har en nödutgång om handlingen går över styr, då ritar jag en dörr springer in i nödtrappan upp för alla stegen och kastar mig ut då avslutas drömmen precis när man slår i marken.Så har jag alltid gjort.
Senast redigerad av rattlelizard 2011-05-04 13:53:45, redigerad totalt 1 gång.
rattlelizard
 
Inlägg: 453
Anslöt: 2008-04-06
Ort: nordvästra skåne

Inläggav Moggy » 2008-04-18 9:33:10

Mmm, säkert...

Du kan ju alltid vända dig till nån drömforskare, som säkert skulle vara intresserad av dig. Skulle det du säger stämma så är du rätt unik.

Men förmodligen har du bara drömt det där nån gång och sen projicerar du det på alla dina drömmar.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 13:53:45, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav rattlelizard » 2008-04-18 9:58:03

oki.
Detta får bli mitt sista inlägg i detta forumet :(

Jag behöver inte fler ovänner därute.
Senast redigerad av rattlelizard 2011-05-04 13:53:47, redigerad totalt 1 gång.
rattlelizard
 
Inlägg: 453
Anslöt: 2008-04-06
Ort: nordvästra skåne

Inläggav Kvasir » 2008-04-18 10:02:43

Jag tror inte Moggy menade att vara elak. Det är bara att det låter väldigt osannolikt att du alltid skulle kunna styra dina drömmar. Nu kan Moggy mycket mera om det där, men jag är inte säker på att det måste vara omöjligt. Man kan ju ibland vara medveten om att man drömmer och styra sina drömmar, men det är som jag förstår det om man drömmer just när man håller på att vakna upp (det går säkert att förklara mer tekniskt med sömnfaser etc.).

Det finns också människor som nästan aldrig kommer ihåg vad de drömmer. I ditt fall skulle man kanske kunna tänka sig att du antingen av någon anledning bara drömmer i den fas där man kan styra sina drömmar, eller, kanske mera troligt, du av någon anledning bara kommer ihåg de drömmar som du drömmer i den fasen.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 13:53:47, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav rattlelizard » 2008-04-18 10:14:53

Jag vill inte vara unik det har jag aldrig velat det har bara vållat mig bekymmer och fått folk arga på mig eller sett mig om ett "Freak".

Jag beskriver inte något här för er av mitt innersta för att få någon sorts analys av om jag talar sanning eller inte.
Analysera på amatörnivå det kan jag också.
Slå på internet eller i någon jävla bok det kan jag också.
Jag ville bara att om någon kände igen sig i min tråd kanske kunde hålla upp en hand så man vet att det finns människor som jag.

Men jag vill som sagt inte få fler ovänner det räcker med halva jävla sverige och alla grannarna i bostadsrättsföreningen vi bor i.
Så om jag ställer en fråga vill jag inte bli ifrågasatt utan ville bara veta om någon här hade samma upplevelser.
Senast redigerad av rattlelizard 2011-05-04 13:53:47, redigerad totalt 1 gång.
rattlelizard
 
Inlägg: 453
Anslöt: 2008-04-06
Ort: nordvästra skåne

Inläggav KrigarSjäl » 2008-04-18 10:17:59

rattlelizard skrev:oki.
Detta får bli mitt sista inlägg i detta forumet :(

Jag behöver inte fler ovänner därute.

Så där känslig kan man inte vara. Finns ingen anledning. Folk tycker olika ibland & då kan det hetta till, men det betyder inte att folk går och blir fiender. Om så vore skulle jag snart ha samlat ihop till en armé...

Själv har jag också haft klardrömmar sen jag var liten. Men det är bara ibland jag kan styra dem till 100. Det verkar som det finns olika grader för hur mycket jag kan styra; ibland kan jag styra skeende, miljö, personer, ja allt. Ibland bara väldigt lite. Kan också bestämma mig för att stanna kvar i drömmen eller vakna. Det har tom hänt att jag vaknat ur en dröm, gått upp och pissat, rökt en cigg och sedan gått och lagt mig och fortsatt med samma dröm. Men klardrömmarna inträffar inte varje natt, utan bara ibland. Och de har blivit ovanligare tycks det. Men jag kommer ihåg mycket av det jag drömmer iaf.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 13:53:47, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Kvasir » 2008-04-18 10:20:12

Det är väl ingen som menar att bli ovän med dig. Men om man berättar något som låter märkligt eller osannolikt så måste man nog förvänta sig att folk blir förvånade eller tvivlar eller tycker det är intressant och försöker fundera på om det går att förklara på ett mera rimligt sätt.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 13:53:47, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Moggy » 2008-04-18 10:26:14

rattlelizard skrev:
Men jag vill som sagt inte få fler ovänner det räcker med halva jävla sverige och alla grannarna i bostadsrättsföreningen vi bor i.
Så om jag ställer en fråga vill jag inte bli ifrågasatt utan ville bara veta om någon här hade samma upplevelser.



Att inte tåla att bli ifrågasatt brukar vara ett bra sätt att skaffa sig ovänner.

Dessutom finns det fler areor på det här forumet, och just arean "Allt om Asperger" är tänkt för diskussioner som är mer eller mindre relaterade till Asperger. Diskussioner om drömmar skulle iofs kunna vara Aspergerrelaterade ifall man tror att Aspergare drömmer på ett visst sätt, men personligen så skulle jag nog ha placerat den här tråden i "Övriga ämnen". Eventuellt i "Fri diskussion".
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 13:53:47, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: klardrömmar

Inläggav Ayhanza » 2008-04-18 10:34:08

rattlelizard skrev:Jag fick en del klarhet i Hallisar och så i en tråd längre ner.
Men det uppkom en fråga till följd av ett inlägg där om klardrömmar.

Jag hade aldrig hört talas om klardrömmar innan.
Mina drömmar styr jag helt själv och blev förvånad när folk skriver att de inte styr handlingen själv och inte kan avsluta drömmen när de vill :shock:

Jag hade tyckt det hade varit en mardröm i sig att drömma som att man spelar en roll någon annan sett ut och att handlingen går framåt av sig själv och att man styrs framåt i drömmen utan att kunna påverka handlingen till 100 procent.
Jag har en nödutgång om handlingen går över styr, då ritar jag en dörr springer in i nödtrappan upp för alla stegen och kastar mig ut då avslutas drömmen precis när man slår i marken.Så har jag alltid gjort.


JAg kan oftast tänka "Äsch detta e ju endå bara en dröm då gör det inget att jag gör/säger såhär.." samt att jag ofta kan tänka.. "Vakna nu detta är inte kul längre.." i drömmarna.. jag tycker inte alls att det verkar konstigt att styra drömmar för det kan jag också.. ibland.. :)
Senast redigerad av Ayhanza 2011-05-04 13:53:47, redigerad totalt 1 gång.
Ayhanza
f.d Lilith
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2007-08-30
Ort: En stad i Småland

Inläggav Mystiqa » 2008-04-18 10:35:14

det är väll ganska många som har klardrömmar då och då? Du kanske även har varit utanför kroppen?
Senast redigerad av Mystiqa 2011-05-04 13:53:47, redigerad totalt 1 gång.
Mystiqa
Inaktiv
 
Inlägg: 616
Anslöt: 2006-04-22

Inläggav KrigarSjäl » 2008-04-18 10:37:51

Mystiqa skrev:det är väll ganska många som har klardrömmar då och då? Du kanske även har varit utanför kroppen?

Det där sista är bara flum.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 13:53:47, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: klardrömmar

Inläggav KrigarSjäl » 2008-04-18 10:39:45

Lilith skrev:JAg kan oftast tänka "Äsch detta e ju endå bara en dröm då gör det inget att jag gör/säger såhär.."

Det känner jag verkligen igen mig i!! Det är skithäftigt! Då kan man göra allt det man inte skulle göra i verkliga livet... 8)
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 13:53:47, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Moggy » 2008-04-18 10:40:46

KrigarSjäl skrev:
Själv har jag också haft klardrömmar sen jag var liten. Men det är bara ibland jag kan styra dem till 100. Det verkar som det finns olika grader för hur mycket jag kan styra; ibland kan jag styra skeende, miljö, personer, ja allt. Ibland bara väldigt lite. Kan också bestämma mig för att stanna kvar i drömmen eller vakna. Det har tom hänt att jag vaknat ur en dröm, gått upp och pissat, rökt en cigg och sedan gått och lagt mig och fortsatt med samma dröm. Men klardrömmarna inträffar inte varje natt, utan bara ibland. Och de har blivit ovanligare tycks det. Men jag kommer ihåg mycket av det jag drömmer iaf.



Helt klart så kan man bli olika mycket lucid i en dröm. För det mesta är mina lucida upplevelser nåt som bara varar några sekunder av subjektiv drömtid.

Och för det mesta så när jag blir lucid, även vid längre uppelvelser så kan jag bara röra mig i den drömvärld jag redan befinner mig i. Egentligen bara ett par gånger som jag minns att jag har kunnat omdana världen runtomkring mig i min dröm.

För övrigt så är det bevisat att drömtid i lucida drömmar stämmer överens med verklig tid. Under experiment med folk som varit lucida så han dom kommunicerat med den verkliga världen genom ögonrörelser och har räknat sekunder mellan ögonrörelserna.


Vore en intressant drömupplevelse att försöka förklara för en drömkaraktär vem man kommunicerar med på det viset...
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 13:53:47, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Moggy » 2008-04-18 10:44:02

KrigarSjäl skrev:
Mystiqa skrev:det är väll ganska många som har klardrömmar då och då? Du kanske även har varit utanför kroppen?

Det där sista är bara flum.


Ut-ur-kroppen-upplevelser finns ju. Frågan om det bara är en hallucinativ upplevelse eller att "man" faktiskt lämnar sin fysiska kropp avstår jag från att spekulera i för stunden.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 13:53:48, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Zombie » 2008-04-18 16:48:47

Håller med Moggy här.

Ens tillstånd kan vara flummigt (t.ex. påtänt - av kroppsegna eller intagna kemikalier. Fast särskilt det förra innebär då en kinkig avgränsningsfråga: mentalt påverkade av diverse kemikalier är vi alltid).

Ens upplevelse kan inte vara flum.

Ens tolkning av en upplevelse - egen eller annans - kan vara flum (och det gäller ända från den tolkning som vår upplevelse av själva varseblivningen innehåller).
Men det gäller då alla tolkningar man inte har tillräckligt på fötterna för eller där man är stängd för möjligheten att man inte har det - troende till skillnad från skeptiska förhållningssätt över hela skalan inklusive vetenskapliga paradigmer.
(Eller också torde man nog lämpligen nyttja flera ord, som är synonyma med "flum" för mindre lilaskynkeinsvepta delar av skalan.)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:53:48, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Zombie » 2008-04-18 17:17:54

Zombie skrev: [...]
Ens tillstånd kan vara flummigt (t.ex. påtänt - av kroppsegna eller intagna kemikalier. Fast särskilt det förra innebär då en kinkig avgränsningsfråga: mentalt påverkade av diverse kemikalier är vi alltid).

Där var nog jag för styv i korken: "mentalt interagerande med, såvida det går att skilja åt, och rimligen åtminstone så länge vi befinner oss i våra kroppar" är möjligen mindre inexakt. :wink:
____________________________________________

*gnager mig uppåt på sidan 1*

Ja, Rattlelizard, jag räcker upp en hand. Fast sällan. Vore roligt om jag kom på hur jag kunde försätta mig i dem också. Eller "ut ur kroppen" för den delen (och utan att få dödsångest för att inte komma in igen).
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:53:48, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Inger » 2008-04-18 17:18:16

rattlelizard, hoppas du inte menar allvar med att lämna forumet bara för att Moggy var lite snabb att komma med en bedömning.

Själv ser jag ingen anledning att tvivla på din utsaga om det verkligen är såsom du beskriver det. Du verkar liksom inte vara typen som skrävlar eller hittar på.

Om du har den förmågan så är det väldigt ovanligt men inget att känna sig konstig för. Aspergare har ofta unika förmågor och detta kanske är din? (Det finns ju många andra saker som man normalt inte 'ska' kunna, t ex se flimmer på bildskärmar, minnas saker innan en viss ålder, eller lära sig läsa och räkna själv, men ändå är det en hel del NPF-personer som kan det i alla fall.)

För att återgå till ämnet: när jag blir medveten om att jag drömmer (vilket iofs är rätt sällan) så brukar jag ha svårt att vakna och kan få lite panik då.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:53:48, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Zombie » 2008-04-18 17:30:14

*förtydligar (tack Inger)*

- vad jag skrev överst på sidan: den Moggy jag höll med var nederst på sidan 1.

... skriva innan man har orkat plöja hela tråden... *mutter*

Stanna, Rattlelizard! Vi är flera som håller på dig (och utan att ohålla på någon annan)!
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:53:48, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Moggy » 2008-04-18 20:48:00

Måste här göra en Manne och komma med ett filmtips, nämligen Waking Life. Flummig film som handlar om just drömmar och klardrömmar.

http://www.imdb.com/title/tt0243017/
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Klardrömmar

Inläggav Alien » 2011-08-13 17:31:47

Bump!

Författaren och läkaren Frederik Willem van Eeden var den förste som introducerade begreppet klardrömmar (lucid dreams) i artikeln A Study of Dreams 1913. Den första skriftliga referensen till sådana drömmar man känner till är från ett brev av Augustinus (354-430). Tibetanska munkar utövade drömyoga för att behålla ett vaket medvetande när de drömde.

Man ska kontrollera genom ett test om man drömmer, t ex att försöka trycka ett finger genom handflatan (går det så är det en dröm).

Det ska tydligen vara nyttigt att påverka sina drömmar. Fast om jag förstod att jag drömde skulle jag försöka vakna i stället. Men det beror väl på vilka slags drömmar man har, önskedrömmar el mardrömmar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Klardrömmar

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-08-14 0:46:17

Intressant tråd!

Medan jag gick i terapi började jag plötsligt ta kommandot i mardrömmar och vända handlingen till något positivt. Sedan dess har jag även (hyfsat ofta) kunnat somna om och fortsätta på samma dröm igen - och då vända handlingen vid behov, eller fortsätta om det var en trevlig dröm. Fast jag lever mig in i handlingen och upplever det inte som att jag regisserar när drömmen väl kommit igång igen.

Mina drömmar har korsreferenser mellan sig ibland. Det tycker jag är festligt, nästan som att det faktiskt är en parallell värld som jag återvänder till.

Som gift drömde jag en gång fortsättningen på min makes dröm, samma natt och utan att vi pratat om det (om vi inte gjorde det i sömnen förstås). På morgonen berättade jag förbryllat att jag av någon underlig anledning drömt om en drink med kaviar i (som förvånansvärt nog smakade misstänkt likt gin och tonic - vilket så klart är bättre än alternativet...). Det visade sig att maken i sin dröm hade grubblat över hur man som halvvegetarian skulle kunna substituera köttbuljongen som tydligen ingick som ingrediens i en drink han hade hört talas om. Receptet blev dock aldrig föremål för empirisk test.

Jag har vid ett antal tillfällen drömt sådant som sedan har hänt (en bieffekt av sensorisk känslighet med bristande sållning av intryck?) samt haft en utanför-kroppen-upplevelse (närmast identisk med min brors, visade det sig, en tid efter att vår pappa dött; det var en avskedsscen).

Inger skrev:(Det finns ju många andra saker som man normalt inte 'ska' kunna, t ex se flimmer på bildskärmar, minnas saker innan en viss ålder, eller lära sig läsa och räkna själv, men ändå är det en hel del NPF-personer som kan det i alla fall.)


:shock: Kan inte de flesta det? Jag var medveten om att jag minns längre tillbaka än de allra flesta (jag har tydliga minnen från ett års ålder, vilket har kunnat bekräftas med hjälp av kontrollerbara detaljer) och även en minnesbild från spjälsängen (jag ser rummet inramat av spjälorna). Men resten? När jag var barn upplevde jag också att jag såg ett myller av rörelser i luften, men det kan jag inte längre se. Jag har lärt mig att det är omöjligt.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Klardrömmar

Inläggav Neko-chan » 2011-08-14 3:28:40

Jag kan styra mina drömmar då jag är små vaken :-)003 men när jag sover helt då kan jag inte styra dom, och jag är inte medveten att jag drömmer heller.
När jag är små vaken är jag medveten att jag drömmer men kan dock inte styra mig själv, om jag hamnar risigt till kan jag liskom bestämma över de, min senaste dröm jag bestämmde över var jag i en herrgård på en övre våning som sluttade, jag halkade och dinglade på kanten, men eftersom jag var små vaken kunnde jag bestämma att vakna just då för drömmen blev läskigt, men dock somna om och fortsätta på våningen under.

Annars är jag helt omedveten att jag drömmer när jag sover helt och hållet och då hamnar jag ibland i läskiga situationer jag inte tar mig ur så lätt :-)003

Annars när man drömmer använder sig hjärnan säkert av ens egna förmågor och hur kapabel man är att tänka, och kan uppfattas som ett sorts medvetande, men egentligen är de inte de då hjärnan bara drar nytta av vad man kan och tänker i en viss situation.
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Klardrömmar

Inläggav Jagers » 2011-08-14 3:46:05

Vill tipsa om http://www.ld4all.com/ en sida dedikerad till lucid dreaming, jag höll på lite med lucid dreaming förut men kom inte direkt nånstans, det tar väldigt mycket tid och tålamod för att lära sig Lucid Dreaming.
Under någon enstaka gång har jag kunnat styra nånting i mina drömmar, jag har aldrig kunnat styra hela drömmen.
Det skulle vara riktigt riktigt kul att kunna detta, har läst mycket på LD4all forumet och folk gör dem sjukaste grejjerna i sina drömmar såsom förvandlar sig till fåglar och flyger iväg etc.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Klardrömmar

Inläggav Mellanvärld » 2011-08-14 16:33:35

Alien skrev:Man ska kontrollera genom ett test om man drömmer, t ex att försöka trycka ett finger genom handflatan (går det så är det en dröm).
För mig räcker det att fråga mig själv om jag drömmer; det svåra är att komma ihåg att fråga sig detta.
Alien skrev:Fast om jag förstod att jag drömde skulle jag försöka vakna i stället.
Själv har jag problem att hålla mig kvar i drömmen när det händer, brukar inte vilja vakna även om den är otäck.
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Återgå till Intressanta intressen



Logga in