Skylla på sin diagnos

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Skylla på sin diagnos

Inläggav alfapetsmamma » 2011-04-30 20:36:13

Jag har alltså komplex PTSD, konstaterat av en, ADHD och AS enligt några som jag träffade innan jag fick PTSD-diagnosen, och trolig D-vitaminbrist (som ska kollas upp) och misstänkt fibromyalgi är alldeles sprojlans nya möjliga diagnoser.

Ska bli oerhört spännande att se om det där med vitaminbristen stämmer, för då kan man tydligen bli rejält mycket bättre av behandling. Även den neurofeedback-behandling jag blivit lovad ska bli intressant att få gå igenom.

Jag vet inte hur kaotiskt mitt liv är. Rejält. Men det är liksom det liv jag är van vid så jag har svårt att bedöma det. Och stöd och hjälp har jag fått skaffa på annat hål än från vården, under väldigt lång tid. Nu tycks det röra på sig, om än långsamt.

Förövrigt är det hög samsjuklighet mellan många av dessa tillstånd, så det är nog större chans/risk att träffa folk med flera av dem än folk med bara det ena. Såna som bara har en av dessa kan ju vara en av de många som är underdiagnostiserade eller feldiagnostiserade...
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Skylla på sin diagnos

Inläggav Arkimedes » 2011-05-09 16:04:22

Juddy skrev:För många är det likhetstecken mellan att anpassa sig till sina förutsättningar och att ge upp. Jag ser det inte så utan mer som att man gör vad man måste för att fungera optimalt.

+1
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Re: Skylla på sin diagnos

Inläggav kullan » 2011-05-09 20:27:18

När folk tycker att de fått et udda svar från mig så brukar jag lite skämtsamt säga :

nä men tänk på att jag har aperger så jag får va udda.Hittills är det ingen som reagerat negativt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Skylla på sin diagnos

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-05-17 12:57:17

locomotiv skrev:Brukar ni skylla något på er diagnos för att slippa ta itu med saker?
Tror ni att ni ligger i riskzonen att bli en sån som skyller ifrån sig?


Mitt svar är nej på båda de frågorna.
Där emot brukar jag använda mina diaagnoser som förklaring varför jag kanske gör saker på ett visst sätt eller att det kan ta tid för mig att göra vissa saker osv.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Skylla på sin diagnos

Inläggav DIProgan » 2011-05-17 13:09:28

Frågan är hur det än är oerhört komplex för några av oss.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: Skylla på sin diagnos

Inläggav Henkkalexi » 2011-05-17 16:22:05

Jag tycker att det är skillnad på att ursäkta sig och att förklara sig. Jag brukar ex. be människor jag ska jobba med, eller kompisar/bekanta, att inte läsa av mitt kroppsspråk och mitt röstläge för mycket, eftersom jag sällan känner av själv vilka signaler jag sänder ut. Jag vill ju inte att någon ska uppfatta mig som dryg, ointresserad eller aggressiv när jag faktiskt inte är det. Det underlättar ju också för de som vet det, så behöver de inte slösa tid och energi på att gissa sig till mina känslolägen - i synnerhet när jag själv inte alltid vet vilket känsloläge jag befinner mig i, och absolut inte vill pracka på någon annan det.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Skylla på sin diagnos

Inläggav Truebarbie » 2011-05-24 13:12:08

Mina diagnoser är en förklaring ingen ursäkt.
Truebarbie
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-04-17
Ort: Växjö

Re: Skylla på sin diagnos

Inläggav Bror Duktig » 2011-05-24 14:27:41

Jag brukar inte skylla på min diagnos, men måste ibland använda den för att förklara något.

Däremot har jag träffat folk som skyller allt möjligt på sin diagnos, och vägrar ens försöka skärpa sig, utan drar till med diagnosen i stället. "Nej, jag kan inte sluta störa, för jag har asperger och pratar hela tiden, hihi"
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Skylla på sin diagnos

Inläggav Sammelsurium » 2011-05-24 17:37:22

Jag berättar aldrig om min diagnos för någon och skyller alltså inget på min diagnos inför andra.

Däremot kanske jag använder den för att slippa göra saker jag tycker är jobbiga, för att motivera inför mig själv att det är saker som ändå ligger bortom min förmåga. Då är det ju en viss risk att man begränsar sig själv mer än nödvändigt. Men det är rätt svårt att veta var gränsen går mellan självkännedom och självförminskande.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Skylla på sin diagnos

Inläggav catasa » 2011-05-26 14:00:16

Inte skylla på diagnosen, men anledningar till att jag inte gör vissa saker är pga av dåligt självförtroende, ångest, energibrist och depression.
catasa
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2007-01-22
Ort: Stockholms län

Re: Skylla på sin diagnos

Inläggav geocache » 2011-08-07 21:20:20

Bror Duktig skrev:Jag brukar inte skylla på min diagnos, men måste ibland använda den för att förklara något.

Däremot har jag träffat folk som skyller allt möjligt på sin diagnos, och vägrar ens försöka skärpa sig, utan drar till med diagnosen i stället. "Nej, jag kan inte sluta störa, för jag har asperger och pratar hela tiden, hihi"


1+
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Skylla på sin diagnos

Inläggav Tiblan » 2011-08-12 17:56:43

Jag nämner min diagnos för att förklara om någon undrar. Skulle aldrig komma på tanken att skylla på den. Det vore som att be om ursäkt för att jag existerar tycker jag.

Jag ber heller aldrig om ursäkt för något som har med min diagnos att göra av samma orsak men skulle jag råka spilla något på någon till exempel så självklart ber jag om ursäkt då.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Skylla på sin diagnos

Inläggav geocache » 2011-08-12 19:55:39

Tiblan skrev:Jag nämner min diagnos för att förklara om någon undrar. Skulle aldrig komma på tanken att skylla på den. Det vore som att be om ursäkt för att jag existerar tycker jag.

Jag ber heller aldrig om ursäkt för något som har med min diagnos att göra av samma orsak men skulle jag råka spilla något på någon till exempel så självklart ber jag om ursäkt då.


1+ :-)049
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Skylla på sin diagnos

Inläggav hood » 2011-08-12 19:58:55

Även om jag inte riktigt vill erkänna det för mig själv så tror jag nog att det kan hända att jag använder diagnosen som ett sätt att slippa ta ansvar för mitt liv och de möjligheter och förutsättningar som jag ändå har.
hood
 
Inlägg: 438
Anslöt: 2010-06-07

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in