Sekretess och boendestöd i serviceboende!!!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sekretess och boendestöd i serviceboende!!!

Inläggav Borisborat » 2011-08-02 0:20:28

Hej alla här!

Jag bor i Norrköpings kommun och funderar över varför adresserna till de flesta serviceboendena går att hitta på kommunens hemsida,det finns en kort beskrivning av inriktning
på boendet å hur många platser det finns å lite så.
Ok va är det med det då,kan du ju tänka...

jo skriver man in adressen på eniro och söker på personer då hittar man alla som bor där och som har ett registrerat tel numer, altså för och efternamn,ditt telnummer går då koppla ihop med att jag bor i ett serviceboende och har en viss diagnos,det behöver inte vara ett boendestöd för Aspergare,det kan även va för lågbegåvade,,osv..

Undrar om nån ser problemet???
Jag ,det är bara jag som väljer om jag vill berätta om min diagnos. Lss/kommunen har sekretess angående vilka diagnoser personer i ett serviceboende på en viss adress har


Det finns säkert Aspergare som gärna går runt med en stor skylt med ASPERGARE
Men för mig är det inte så!!det kan vänta lite.
Som det är nu behöver En arbetsgivare eller en tilltänkt partner eller vem som bara googla på min adress så dyker det upp en länk till i mitt fall då Norrk kommun,och informationen att det är ett serviceboende med en viss inriktning....

Vad tycker du ??
Borisborat
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2011-05-21

Re: sekretess och boendestöd i serviceboende!!!

Inläggav Lakrits » 2011-08-02 0:22:19

Är telefonnumret kopplat till själva serviceboendet (d.v.s. kommunen "äger" numret) eller är det du själv som har registrerat det? För om det är det senare, så kan du be att få hemligt nummer.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: sekretess och boendestöd i serviceboende!!!

Inläggav Borisborat » 2011-08-02 0:35:15

det är mitt numer!
men ja ska inte behöva ha hemligt numer,bara för att kommunen inte tänkt på att det går att söka på eniro och få fram alla som bor på ett serviceboende,det gäller inte bara mig.
Alla som bor som jag ska veta om hur det ligger till och kunna ta ställning om de vill att personliga uppgifter ska vara nära nog offentliga.
Borisborat
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2011-05-21

Re: sekretess och boendestöd i serviceboende!!!

Inläggav HGJ » 2011-08-02 15:20:09

Lakrits skrev:Är telefonnumret kopplat till själva serviceboendet (d.v.s. kommunen "äger" numret) eller är det du själv som har registrerat det? För om det är det senare, så kan du be att få hemligt nummer.

Även ratsit.se kopplar ihop bostadsadresser och personer, och uppgifterna där kommer från folkbokföringen, d.v.s. har inget med telefonabonnemang att göra.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5324
Anslöt: 2007-06-02

Re: sekretess och boendestöd i serviceboende!!!

Inläggav Lakrits » 2011-08-02 15:21:20

HGJ skrev:
Lakrits skrev:Är telefonnumret kopplat till själva serviceboendet (d.v.s. kommunen "äger" numret) eller är det du själv som har registrerat det? För om det är det senare, så kan du be att få hemligt nummer.

Även ratsit.se kopplar ihop bostadsadresser och personer, och uppgifterna där kommer från folkbokföringen, d.v.s. har inget med telefonabonnemang att göra.

Nej, det är svårt att skydda sig mot allt. Men här var sökning på telefonnummer problemet, som jag förstår det.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: sekretess och boendestöd i serviceboende!!!

Inläggav Savanten Svante » 2011-08-02 15:29:24

Adressen behövs ju om nån ska komma dit, eller skicka ett brev, på samma vis som telebolaget behöver adressen för att veta var man kopplar sladdarna och skickar räkningen.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: sekretess och boendestöd i serviceboende!!!

Inläggav Borisborat » 2011-08-02 16:26:42

serviceboende=traphusboende,å då brukar det finnas en personallägenhet ofta i samma hus!

min egen adress ska inte kunna kopplas ihopp med mitt handikapp!!
Borisborat
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2011-05-21

Re: sekretess och boendestöd i serviceboende!!!

Inläggav Savanten Svante » 2011-08-02 16:44:44

Då antar jag att du får flytta till en sån adress.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: sekretess och boendestöd i serviceboende!!!

Inläggav Borisborat » 2011-08-02 19:09:37

ja tror inte nån på forumet ser problemet och vad det kan leda till,möjligen ligger det i diagnosen,(svårighet att tänka i flera steg)
jag bor i Östergötland här vet jag att Norrköping och Linköping skriver ut hela adressen
Gata och numer,men Motala skriver bara ut gatu namn,,undrar varför det är olika !!
I Stockholm hittar jag ingenting!
Borisborat
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2011-05-21

Re: sekretess och boendestöd i serviceboende!!!

Inläggav Zombie » 2011-08-02 19:38:36

Jo, jag ser problemet och vad det kan leda till. Stigmatisering inför allmänheten. Sekretesshål, och genom det bland annat risk för sämre sjukvård för att "psykfall" anses mindre trovärdiga (allt annat lika). Har svårt att tänka mig annat än att det är fler som ser.

Vad man ska göra åt det är däremot svårare att se. :(
Men det är sådant som ledning och personal själva borde ha tänkt åtminstone något slags tankar om.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: sekretess och boendestöd i serviceboende!!!

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-08-02 20:29:09

Zombie skrev:Jo, jag ser problemet och vad det kan leda till. Stigmatisering inför allmänheten. Sekretesshål, och genom det bland annat risk för sämre sjukvård för att "psykfall" anses mindre trovärdiga (allt annat lika). Har svårt att tänka mig annat än att det är fler som ser.

Vad man ska göra åt det är däremot svårare att se. :(
Men det är sådant som ledning och personal själva borde ha tänkt åtminstone något slags tankar om.


Instämmer. Kanske kan ledningen svara på det och komma underfund med vad de skulle kunna göra åt det? Finns det någon person med lämplig position som du litar på som du kan föra fram ärendet till, själv eller genom någon annan?
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: sekretess och boendestöd i serviceboende!!!

Inläggav Savanten Svante » 2011-08-02 20:35:02

om du skriver dig på en sån här då? http://poststugan.se/
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: sekretess och boendestöd i serviceboende!!!

Inläggav Le_inimitable » 2011-08-02 21:19:40

Savanten Svante skrev:om du skriver dig på en sån här då?
Är det inte så att kommunerna kräver att man är skriven i serviceboendet?
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Re: sekretess och boendestöd i serviceboende!!!

Inläggav Savanten Svante » 2011-08-02 21:36:47

Vet inte.

Men jag är rätt säker på att saker levereras till serviceboendet, ny personal ska hitta dit, så... adressen kommer att finnas ute.

Det är inte så att det är i ett hörn så du kan använda andra gatans adress?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: sekretess och boendestöd i serviceboende!!!

Inläggav Borisborat » 2011-08-02 23:52:51

ja ger upp,vart är nödutgången ???? :-)004
Borisborat
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2011-05-21


Re: sekretess och boendestöd i serviceboende!!!

Inläggav Zima33 » 2011-08-03 0:30:38

Du har en poäng Borisborat...kan du inte kontakta den som ansvarar för boendena och påpeka det här?
Zima33
 
Inlägg: 3622
Anslöt: 2011-05-09

Re: sekretess och boendestöd i serviceboende!!!

Inläggav Borisborat » 2011-08-05 18:52:30

Tack Zima33,nån som förstår vad jag menar.men så verkar vi ha samma kombination av diagnos med!!!!
Personal här tycker det är märkligt att adresser till kommunens boendet finns på kommunens hemsida

Jag har i början på denna vecka pratat med en person på Norrköpings kommun ,som är ansvarig för kommunens hemsida,kvinnan ja prata med hade inte tänkt på att det är enkelt att ta reda vilka som bor vart,genom att veta gat adress till en betydande del av de olika boendeformer kommunen har .Hon sa att hon skulle ta upp det med kommunens jurist och beroende på svar där sedan prata med nån chef, vi kom överens om att ja skulle få svar ,har inte fått det än,,kan bero på att det är semestertider!!!

Men ivrig som ja kan va,svar vill ja ha,,ja har därför ringt till datainspektionen,Jo det kanske inte är helt korrekt att lämna ut uppgifter var det bor personer med handikapp ,det handlar ju inte bara om AS,det är ju även adresser till boende med förståndshandikapp,såna uppgifter är inte för allmänheten i stort anser JAG
men ja ska vänta nån vecka eller två å se vad kommunen säger,,det är ju semestertider .
får se vad det blir av det hela

Ja starta den här tråden för att kanske få veta om det finns fler kommuner i Sverige som gör likadant som Norrköpings kommun
Borisborat
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2011-05-21

Re: sekretess och boendestöd i serviceboende!!!

Inläggav Zima33 » 2011-08-05 19:24:31

Borisborat skrev:Jag har i början på denna vecka pratat med en person på Norrköpings kommun ,som är ansvarig för kommunens hemsida,

Men ivrig som ja kan va,svar vill ja ha,,ja har därför ringt till datainspektionen,


Bra gjort!!
Zima33
 
Inlägg: 3622
Anslöt: 2011-05-09

Re: sekretess och boendestöd i serviceboende!!!

Inläggav Alien » 2011-08-08 2:20:02

Så är det ju på kommunens hemsida i t ex Uppsala också: Gruppbostad vuxna LSS
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: sekretess och boendestöd i serviceboende!!!

Inläggav Koboshi » 2011-08-08 7:16:01

Är det så, Borisborat, att du skäms för din AS? För det du skriver om att en ev. arbetsgivare skulle kunna koppla ihop dig med en adress tyder på det. Att samhället inte förstår vad AS innebär och därmed stämplar oss som idioter har jag varit med om länge, men om vi skall bryta det måste vi stiga ut som stolta AS:are och visa vad det menas med att ha AS.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Re: sekretess och boendestöd i serviceboende!!!

Inläggav Borisborat » 2011-08-12 13:28:47

Koboshi skrev:Är det så, Borisborat, att du skäms för din AS? För det du skriver om att en ev. arbetsgivare skulle kunna koppla ihop dig med en adress tyder på det. Att samhället inte förstår vad AS innebär och därmed stämplar oss som idioter har jag varit med om länge, men om vi skall bryta det måste vi stiga ut som stolta AS:are och visa vad det menas med att ha AS.


Va näää
Borisborat
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2011-05-21

Re: sekretess och boendestöd i serviceboende!!!

Inläggav Borisborat » 2011-08-12 14:02:46

Följande text är inte för att göra någon ledsen,rädd eller skapa oro.ja vill inte heller sätta mig över någon med As

Jag har en ifrågasatt AS det kan vara så att jag har Adhd (ADD),eller lite av både As och adhd

Jag kan tänka handlig och konsikvens, tänka ut saker i flera steg,

ja vet att en del personer med As inte har den förmågan!

och kan kanske inte se vad som kan hända om adresser till Personer med handikapp är lätt att hitta. Det finns en liten möjlighet att det kan bli oväntat och ovälkommet besök i det egna hemmet,eller att främmande personer ringer och vill luras på olika sätt.
En gruppbostad eller en servicebostad anser jag ett skyddat boende!

eller har jag helt fel och bara paranoid??????

Jag har pratat med en arbetsledare på en verksamhet,han har adresser till alla boenden i kommunen för att kunna ordna med färdtjänst,för de som har det..Det är sekretess på dessa adressuppgifter,
Borisborat
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2011-05-21

Re: sekretess och boendestöd i serviceboende!!!

Inläggav Zima33 » 2011-08-12 20:31:18

Borisborat skrev:Det finns en liten möjlighet att det kan bli oväntat och ovälkommet besök i det egna hemmet,eller att främmande personer ringer och vill luras på olika sätt.
En gruppbostad eller en servicebostad anser jag ett skyddat boende!

eller har jag helt fel och bara paranoid??????


Nej du är inte paranoid! Jag håller med dig...de adresserna borde inte finnas ute på nätet, om nån behöver adressen för t.ex. en leverans så kan de ju ringa dit och få adressen då.
Zima33
 
Inlägg: 3622
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in