Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Wine » 2011-08-08 20:54:15

Ang. detta med tvång och ritualer så länkar jag nedan till en intressant text om detta i ett historiskt perspektiv, där dessa och andra autistiska drag och beteenden diskuteras:

"Conceptualizing the Autism Spectrum in Terms of Natural Selection and Behavioral Ecology: The Solitary Forager Hypothesis"

http://www.epjournal.net/filestore/EP092072382.pdf
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Flawed » 2011-08-08 20:56:30

Wine skrev:
mar0der skrev:Ja så vitt jag vet finns inga formella hinder för detta så länge de bipolära symtomen inte förklarar npf symtomen bättre :). Det är inte många diagnoser som formellt inte kan sättas samtidigt. Exempelvis kan en paranoid personlighetsstörning inte sättas om personen haft/har en schizofreni eller djup depression med psykotiska inslag innan, men bipolär och npf/AS... ja det förekommer absolut.


Kan följande diagnoser, AS, ADHD, bipolär samt borderline förekomma samtidigt? Det verkar som att det måste vara rätt knepigt att särskilja dem från varandra? Har läst att ADHD och borderline har snarlika symptom och att det händer att folk feldiagnostiseras med ADHD fast de har borderline. En person som har borderline men feldiagnostiserats med ADHD och får preparat egentligen avsedda för ADHD som Concerta eller Strattera, hur påverkas personen av dessa läkemedel i så fall?

Ja det gör det.
Jag tycker att vi har konstaterat det ganska många gånger vid det här laget.
Du borde oroa dig mer om ungdomar som blir felbehandlade vid bipolärt syndrom i ungdomen vilket kan misstas för ADHD.
Du har ju postat en länk som diskuterade borderline och adhd?
Vad sägs om att du åtminstone läser länkarna du postar eftersom du inte läser svars inläggen?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Flawed » 2011-08-08 20:59:50

Wine skrev:
mar0der skrev:Litium har jag hört talas om men eftersom det inte har mycket forskningsstöd än så länge (ligger i forskningsfåran om kost kopplat till psykisk ohälsa) så är det inget vi tillämpar. Men vi på vår mottagning följer det.


Kan man ha diagnoserna bipolär och AS samtidigt? Eller utesluter bipolär att man har AS? Jag här hittat följande på Stockholms Läns Landsting, Autismforum's hemsida:

http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... index.html

Vissa forskare tycker sig också ha funnit ett samband mellan Aspergers syndrom och bipolär sjukdom (motsvarar ungefär den tidigare diagnosen manodepressivitet).


Jag tänker på att vid bipolär sjukdom medicineras man med litium och att man sett att barn med autism har låga litiumvärden.

Litium ger många tämligen allvarliga biverkningar och ger svårare symptom vid överdosering än exempelvis concerta.Litium nivåerna ska kontrolleras med blodprover.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Wine » 2011-08-08 21:04:02

Flawed skrev:Litium ger många tämligen allvarliga biverkningar och ger svårare symptom vid överdosering än exempelvis concerta.Litium nivåerna ska kontrolleras med blodprover.


Min fråga till mar0der handlade inte om att medicinera autism med litium utan att man funnit att barn med autism har låga litiumvärden. Tror du missuppfattat?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Flawed » 2011-08-08 21:05:05

mar0der skrev:
Wine skrev:Kan följande diagnoser, AS, ADHD, bipolär samt borderline förekomma samtidigt? Det verkar som att det måste vara rätt knepigt att särskilja dem från varandra? Har läst att ADHD och borderline har snarlika symptom och att det händer att folk feldiagnostiseras med ADHD fast de har borderline. En person som har borderline men feldiagnostiserats med ADHD och får preparat egentligen avsedda för ADHD som Concerta eller Strattera, hur påverkas personen av dessa läkemedel i så fall?

Det du frågar är, enligt mig, en av orsakerna till både över- och underdiagnostiseringen vi diskuterat här i tråden tidigare. Alltså att särskilja mellan närliggande diagnoser (differentialdiagnostik). Borderline och ADHD har absolut snarlika symtom och vissa grenar inom forskningen hävdar att de till och med är samma sak, samt vissa anser att det 'börjar' med en ADHD och övergår i en personlighetsstörning typ borderline. Åsikterna är många och kunskapen är väl sådär kan man tycka och det är den kompetensen som gör att det sätts diagnoser felaktigt. Antingen är man inte tillräckligt påläst eller så missar man mycket vid differentialdiagnostiken pga otillräcklig tid att utreda, som att ta en ordentlig anamnes.

Det är många som 'svarar' på centrastimulerande läkemedel som inte nödvändigtvis har en uppmärksamhetsstörning, eftersom läkemedlet slår mot de symtom är kännetecknande även för andra psykiatriska besvär som depression, ångestsyndrom och även personlighetsstörningar. Som en psykiater uttryckte sig på en konferens jag var på för ett tag sedan lite 'bryskt' men talande: "Vi kan ju inte skriva ut concerta till alla som är lite arga och ouppmärksammade" :)

ADHD, AS, Bipolär, OCH borderline. Om någon har de diagnoserna så har man verkligen missat något enligt min mening. Detta är verkligen ingen vanlig kombination. Blir en patient tillräckligt sjuk så kan den rent kriteriemässigt uppfylla halva DSM manualens diagnoser, så man får ju vara professionell i situationer när dessa personer kommer upp för utredning och se till vad som verkligen är problemet och se till vilken eller vilka diagnoser som kan hjälpa personen bäst.

Annars brukar ju borderline diagnosen vara den diagnos som psykologer är mest skeptiska till.Man anser att det är en slask diagnos som i stort sätt beskriver en svårbehandlad och svårhanterbar (kvinnlig)patient.Jag skulle vara intresserad vad du anser om borderline,är det ärftligt till exempel?
Orsakas den av miljöfaktorer som stress,beror det på GABA insufficiens eller nåt?Vad anser du om mekanismerna bakom borderline patologin?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Wine » 2011-08-08 21:06:45


Kan följande diagnoser, AS, ADHD, bipolär samt borderline förekomma samtidigt?


Flawed skrev:Ja det gör det.
Jag tycker att vi har konstaterat det ganska många gånger vid det här laget.


Vem/vilka har konstaterat det ganska många gånger?
Senast redigerad av Wine 2011-08-08 21:12:59, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Wine » 2011-08-08 21:09:45

Flawed skrev:
Wine skrev:
mar0der skrev:Sånt här upptäcks ju när vi sedan får kontakt med patienten (vi har riktlinjer om att alla som legat inlagda erbjuds tid i öppenvården). Att läkare sätter diagnoser lättvinnigt spär ju bara på det faktum att det sker en överdiagnostisering, men om konsekvensen blir att någon tar beslut om medicinering eller andra insatser på den här AT läkarens bedömning, DÅ blir det problem. I detta fall kom patienten till oss för att bli av med sin AS diagnos (som inte stämde) och då upptäckte vi detta och gjorde en avvikelseanmälan på läkaren.


Man gör alltså en kontroll inom öppenpsykiatrin då man ser över hur diagnostiseringen har gått till? Jag tänker nu också på det som tidigare framkommit i tråden om att det förekommer ej tillräckligt nogrannt utförda utredningar av t.ex. en privat utredare där sedan patienten eventuellt söker sig till öppenpsykiatrin för att få behandling/preparat utskrivna och andra stödinsatser.

Har en fråga om Litium också. Jag har nyligen läst att man kan se lägre litium nivåer hos barn med autism. Är det något ni vet mer om?

http://www.greatplainslaboratory.com/ho ... ithium.asp

Det där är en sida som säljer kostilskott eller är det ett nätapotek?
Man ska nog ta informationen med en nypa salt...
http://www.jacn.org/content/21/1/14.full


Verkar inte vara ett nätapotek eller en nätbutik för kosttillskott:

The Great Plains Laboratory, Inc. is the world leader in providing testing for nutritional factors in chronic illnesses such as fibromyalgia, autism and ADD.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Flawed » 2011-08-08 21:12:41

Wine skrev:
mar0der skrev:Det är många som 'svarar' på centrastimulerande läkemedel som inte nödvändigtvis har en uppmärksamhetsstörning eftersom läkemedlet slår mot de symtom är kännetecknande även för andra psykiatriska besvär som depression, ångestsyndrom och även personlighetsstörningar. Som en psykiater uttryckte sig på en konferens jag var på för ett tag sedan lite 'bryskt' men talande: "Vi kan ju inte skriva ut concerta till alla som är lite arga och ouppmärksammade" :)


Ja, men det verkar som att en del tvärsäkert tror att de har ADHD om de svarar på medicinering med centralstimulerande eftersom detta då skulle bevisa just att de har ADHD och inget annat. Jag misstänker att en del har ett bakomliggande missbruk i grunden, av t.ex. alkohol, som kan ha gett liknande symptom som vid ADHD och man kanske svarar bra på behandling med centralstimulerande på grund av just detta och INTE för att man nödvändigtvis har ADHD. Med tanke på vissa utredares slarv med utredningar där man inte tar reda på tillräckligt innan man ställer diagnos, differentialdiagnostik, inte drogtestar, inte kommunicerar med anhöriga eller annan som skulle kunna bekräfta att tillståndet funnits sedan barndomen o.s.v. Såg idag att utskrivningen av ADHD medicin har fördubblats i Sverige på fem år (SVT text s. 113).

Men kan inte behandling med Concerta eller Strattera exempelvis också förvärra patientens tillstånd om man har blivit feldiagnostiserad med ADHD men har en personlighetsstörning?

Varför skulle man "svara" på en behandling med centralstimulantia om man har missbruksproblem?
Tror du att det är vanligt att barn super sönder hjärnan och får en ADHD diagnos?
Dina utsagor om hur en utredning går till motsvarar inte någons faktiska erfarenheter här på forumet.Jag tror att medlemmarna har vissa erfarenheter inom området.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Parvlon » 2011-08-08 21:16:12

Att man blir lugn betyder inte att man inte vill missbruka det. Många som använder spruta för att få in skiten i blodet t.ex syns det nog inte lika enkelt att de är påverkade och de säger sig känna sig lugnare. Förrän de kört ner sig totalt då. Ändå är missbruksrisken mångfaldigt större.

EDIT: så jag uppfattat det.
Senast redigerad av Parvlon 2011-08-08 21:22:25, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Wine » 2011-08-08 21:19:23

Flawed skrev:Varför skulle man "svara" på en behandling med centralstimulantia om man har missbruksproblem?
Tror du att det är vanligt att barn super sönder hjärnan och får en ADHD diagnos?
Dina utsagor om hur en utredning går till motsvarar inte någons faktiska erfarenheter här på forumet.Jag tror att medlemmarna har vissa erfarenheter inom området.


Förstår inte vad du menar? Det är väl inte bara barn som utreds? Menar du att du kan uttala dig för alla på detta forum om deras faktiska erfarenheter av utredningar? Menar du att alla har exakt samma erfarenheter av hur en utredning går till? Det är inte min uppfattning när jag läst på detta forum och på andra ställen på internet.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav mar0der » 2011-08-08 21:29:34

Angelic Fruitcake skrev:
mar0der skrev:Tyvärr är det inte förbjudet men emot riktlinjer som finns. Enligt min och kollegors mening är det sättet högst oproffessionellt, men sure vill man korta ner en utredning av kostnadsskäl så. Risken är som alltid att man missar eventuell blandproblematik...


Det är sådant här som gör mig osäker på vilken roll du egentligen vill ha. OM du vill uttala dig som psykiater med dina kollegor som back-up tycker jag du borde sluta vara så anonym. Om du tänker dela ut åsikter till höger och vänster med tyngden av en psykiater bör du också kunna ställas till svars för dem av andra som är lika kunniga (dvs andra professionella), men så länge du är anonym kan du ju säga vad som helst utan att några konsekvenser för din yrkesroll, trots att du använder dig av den rätt friskt. Hur kan vi förresten veta att du öht är psykiater?


Tänker inte ta den diskussionen igen.... Och jag har aldrig sagt jag är psykiatriker, så lugn och fin...
mar0der
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2011-04-29

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Flawed » 2011-08-08 21:30:02

Wine skrev:
Flawed skrev:Litium ger många tämligen allvarliga biverkningar och ger svårare symptom vid överdosering än exempelvis concerta.Litium nivåerna ska kontrolleras med blodprover.


Min fråga till mar0der handlade inte om att medicinera autism med litium utan att man funnit att barn med autism har låga litiumvärden. Tror du missuppfattat?

Åter igen verkar du ha svårt att sätta dina egna inlägg i ett sammanhang.
Leta nu upp en riktig länk som stöder ditt uttalande.Börja med att googla referenserna i den tveksamma länken som du postade.I det inlägget som du postade skulle man tro att du kanske frågade om medicinering med litium skulle vara aktuellt.Sedan postade jag en länk om litium som ett eventuellt essentiellt mineral som du förmodligen aldrig kommer att orka läsa.Jag tror att din kapacitet till att missuppfatta saker ligger högt över medelvärdet generellt.
Senast redigerad av Flawed 2011-08-08 21:38:05, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Flawed » 2011-08-08 21:31:54

Wine skrev:
Flawed skrev:Varför skulle man "svara" på en behandling med centralstimulantia om man har missbruksproblem?
Tror du att det är vanligt att barn super sönder hjärnan och får en ADHD diagnos?
Dina utsagor om hur en utredning går till motsvarar inte någons faktiska erfarenheter här på forumet.Jag tror att medlemmarna har vissa erfarenheter inom området.


Förstår inte vad du menar? Det är väl inte bara barn som utreds? Menar du att du kan uttala dig för alla på detta forum om deras faktiska erfarenheter av utredningar? Menar du att alla har exakt samma erfarenheter av hur en utredning går till? Det är inte min uppfattning när jag läst på detta forum och på andra ställen på internet.

Dina uppfattningar är värdefulla för mig,verkligen och säkerligen för allmänheten i stort.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav mar0der » 2011-08-08 21:45:20

Flawed skrev:Annars brukar ju borderline diagnosen vara den diagnos som psykologer är mest skeptiska till.Man anser att det är en slask diagnos som i stort sätt beskriver en svårbehandlad och svårhanterbar (kvinnlig)patient.Jag skulle vara intresserad vad du anser om borderline,är det ärftligt till exempel?
Orsakas den av miljöfaktorer som stress,beror det på GABA insufficiens eller nåt?Vad anser du om mekanismerna bakom borderline patologin?


Borderline och personlighetsstörningar i sig är svårbehandlade och det finns ganska begränsad behandlingforskning som visat effekt. SOS rekommenderar idag DBT som huvudbehandling. Nu kommer även MBT, mentaliseringsbaserad terapi, som ser lovande ut för den patientgruppen. Jag personligen tycker det är en knepig diagnos och lite svårdefinerad kliniskt.

Vad det beror på kan jag inte uttala mig om för där går åsikterna isär forskningsmässigt, men personlighetsstörningar generellt har, enligt min mening, en miljöfaktor och en biologisk (ärftlig) faktor. Det man ärver är oftast känsligheten för att utveckla psykiska åkommor, medan miljö står för uppfostran och erfarenheter. Där inkluderar jag även anknytningsteorier som förklaringmodell men tror det är ett samspel. Transmittorsubstansinsufficiens anser jag inte är en förklaringsmodell utan en beskrivning av hur det rent kemiskt fungerar. Jag tror miljöfaktorer påverkar uppkomsten av eventuell sufficiens med genetiskt ärvda sårbarheter.
mar0der
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2011-04-29

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Wine » 2011-08-08 22:27:34

Flawed skrev:
Wine skrev:
Flawed skrev:Litium ger många tämligen allvarliga biverkningar och ger svårare symptom vid överdosering än exempelvis concerta.Litium nivåerna ska kontrolleras med blodprover.


Min fråga till mar0der handlade inte om att medicinera autism med litium utan att man funnit att barn med autism har låga litiumvärden. Tror du missuppfattat?


Åter igen verkar du ha svårt att sätta dina egna inlägg i ett sammanhang.
Leta nu upp en riktig länk som stöder ditt uttalande.Börja med att googla referenserna i den tveksamma länken som du postade.I det inlägget som du postade skulle man tro att du kanske frågade om medicinering med litium skulle vara aktuellt.Sedan postade jag en länk om litium som ett eventuellt essentiellt mineral som du förmodligen aldrig kommer att orka läsa.Jag tror att din kapacitet till att missuppfatta saker ligger högt över medelvärdet generellt.


Verkar inte vara ett nätapotek eller en nätbutik för kosttillskott:

The Great Plains Laboratory, Inc. is the world leader in providing testing for nutritional factors in chronic illnesses such as fibromyalgia, autism and ADD.

http://www.greatplainslaboratory.com/ho ... ithium.asp

Varför ska jag googla referenserna? Här är en av referenserna från sidan jag länkade till:

"Biol Trace Elem Res. 2006 Jun;110(3):193-209.
Analyses of toxic metals and essential minerals in the hair of Arizona children with autism and associated conditions, and their mothers.
Adams JB, Holloway CE, George F, Quig D.
Source

Arizona State University, Tempe, AZ 85287-6006, USA."

The mothers of young children with autism had especially low levels of lithium (56% lower, p=0.005), and the young children (ages 3-6 yr) with autism also had low lithium (-30%, p=0.04).

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16845157
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Flawed » 2011-08-08 22:53:13

Wine skrev:The Great Plains Laboratory, Inc. is the world leader in providing testing for nutritional factors in chronic illnesses such as fibromyalgia, autism and ADD


Det låter verkligen seriöst.Inte.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Flawed » 2011-08-08 23:08:40

Wine skrev:
Verkar inte vara ett nätapotek eller en nätbutik för kosttillskott:

The Great Plains Laboratory, Inc. is the world leader in providing testing for nutritional factors in chronic illnesses such as fibromyalgia, autism and ADD.

http://www.greatplainslaboratory.com/ho ... ithium.asp

Varför ska jag googla referenserna? Här är en av referenserna från sidan jag länkade till:

"Biol Trace Elem Res. 2006 Jun;110(3):193-209.
Analyses of toxic metals and essential minerals in the hair of Arizona children with autism and associated conditions, and their mothers.
Adams JB, Holloway CE, George F, Quig D.
Source

Arizona State University, Tempe, AZ 85287-6006, USA."

The mothers of young children with autism had especially low levels of lithium (56% lower, p=0.005), and the young children (ages 3-6 yr) with autism also had low lithium (-30%, p=0.04).

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16845157

Bra jobbat.
Det där var ju intressant.
Här är en nyare undersökning.Tydligen är inte litium ensamt om att vara avvikande, utan det gäller en hel drös med ämnen.
En nyare undersökning.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... ool=pubmed
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Frimodig » 2011-08-08 23:52:06

Underdiagnostisering är problemet.

Och eftersom man växer ifrån en del sorts problem. Och en del sorts problem visar sig senare. Och det finns inga blodprov.

Min gissning är att det neuropsykiatriska problemen är ett av de huvudsakliga producenterna av lidande i Sverige i dag.

En massa av oss är osynliga.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-08-09 11:05:12

mar0der skrev:Handen på hjärtat så skulle jag vilja veta hur många med AS idag (kanske i detta forum) som har behov av sådant stöd.


Jag behöver sådan hjälp. En hel del jag inte klarar själv utan stöd och så.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Wine » 2011-08-09 11:51:34

Flawed skrev:Bra jobbat.
Det där var ju intressant.
Här är en nyare undersökning.Tydligen är inte litium ensamt om att vara avvikande, utan det gäller en hel drös med ämnen.
En nyare undersökning.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... ool=pubmed


Tack för länktipset! I texten du länkat till finns bl.a. följande att läsa om litium och autism:

The much lower level of WB lithium is consistent with a previous study [21], which found lower levels of lithium in younger children with autism and their mothers, but not in the older children. Those measurements were done in hair, which appears to be a more sensitive measure than blood, based on a study of lithium-deficient animals [53]. Animals fed a lithium-deficient diet had decreased immune function and suffered from more chronic infections, which may partially explain why several studies have found that children with autism have significantly more ear infections than typical children [54-57]. Lithium-deficient animals also had decreased activity of monoamine oxidase, which can greatly affect neurotransmitter levels. Low levels of lithium are associated with a wide range of psychiatric disorders [58]. The primary biochemical effect of lithium is that it regulates two enzymes, glycogen synthase kinase 3-beta and phosphatidylinositol phosphatase, both of which have been linked to autism [59,60]. Both enzymes are involved in the growth factor signaling pathway (PI3-kinase). Low levels of lithium are of concern and these results suggest that low-level lithium supplementation may be beneficial for mood stabilization in this group. Along with other studied nutrients, the role lithium plays in the etiology of autism warrants further study.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Ganesh » 2011-08-09 12:10:57

Det verkar finnas ett stort och växande berg av tecken på att många saker som har med npf att göra hänger ihop med andra saker. Här är en artikel som handlar om samband mellan ADHD och ätstörningar.

Tony Attwood skrev:Serious eating disorders such as anorexia nervosa can be assiciated with Asperger's syndrome, with approximately 18 to 23% of adolescent girls with anorexia nervosa also having signs of Asperger's syndrome. Thus, concerns about food intake or the diagnoses of an eating disorder could be the starting point of an assessment for Asperger's syndrome.


Attwoods källhänvisningar har jag strukit. Citatet hämtat från sid 18 i den engelska utgåvan av den kompletta guiden (2007).

Inbygget här finns naturligtvis slutsatsen att här finns (sannolikt) en underdiagnosticering av npf. Och att det åtminstone skulle behövas fler npf-utredningar.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Flawed » 2011-08-09 12:25:36

Wine skrev:
Flawed skrev:Bra jobbat.
Det där var ju intressant.
Här är en nyare undersökning.Tydligen är inte litium ensamt om att vara avvikande, utan det gäller en hel drös med ämnen.
En nyare undersökning.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... ool=pubmed


Tack för länktipset! I texten du länkat till finns bl.a. följande att läsa om litium och autism:

The much lower level of WB lithium is consistent with a previous study [21], which found lower levels of lithium in younger children with autism and their mothers, but not in the older children. Those measurements were done in hair, which appears to be a more sensitive measure than blood, based on a study of lithium-deficient animals [53]. Animals fed a lithium-deficient diet had decreased immune function and suffered from more chronic infections, which may partially explain why several studies have found that children with autism have significantly more ear infections than typical children [54-57]. Lithium-deficient animals also had decreased activity of monoamine oxidase, which can greatly affect neurotransmitter levels. Low levels of lithium are associated with a wide range of psychiatric disorders [58]. The primary biochemical effect of lithium is that it regulates two enzymes, glycogen synthase kinase 3-beta and phosphatidylinositol phosphatase, both of which have been linked to autism [59,60]. Both enzymes are involved in the growth factor signaling pathway (PI3-kinase). Low levels of lithium are of concern and these results suggest that low-level lithium supplementation may be beneficial for mood stabilization in this group. Along with other studied nutrients, the role lithium plays in the etiology of autism warrants further study.

Det finns problem med att likställa autism och asperger/högfungerande autism.
Det är oklart vad som är hönan och ägget?
Kan allvarligare fall av autism utlösas av en metabolsjukdom eller något?
Men visst skulle det vara trevligt om man blev en perfekt fungerande invid om man började suppplementera litium.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-08-09 12:55:37

Problemet med anorektiker är att anorexian själv kan ge upphov till beteenden som liknar Aspergers. Och ibland försvinner de när anorexian botas. Så där blir barndomsanamnesen väldigt kritisk. Frågan är om detta räknats in i beräkningen 23%?
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Banzai » 2011-08-09 13:39:43

KaosPrinsessa skrev:
mar0der skrev:Handen på hjärtat så skulle jag vilja veta hur många med AS idag (kanske i detta forum) som har behov av sådant stöd.


Jag behöver sådan hjälp. En hel del jag inte klarar själv utan stöd och så.

Att du är i behov av denna hjälp är det verkligen ingen som ifrågasätter Prinsessan (är det okej att jag kallar dig för det?), i alla fall inte jag och jag tvivlar på att någon annan gör det. Som du har beskrivit din verklighet så går det så otroligt mycket energi att bara finnas och då är det inte konstigt att du behöver hjälp.

Diskussionen (eller en av många i denna tråd) gäller mer sådana som mig; "gränsfallen" och var gränsen ska dras, vilka som är i behov av en faktisk diagnos osv. I och med DSM-V så blir gränsdragningen snävare vilket innebär att det kommer bli "svårare" för "gränsfallen" att få diagnosen. Diskussionen gäller också huruvida "gränsfallen" har behov av diagnos eller ej då dignosen är till för psykiatrin, ej patienten. En tredje diskussion som pågår är ifall det sker en över- och/eller underdiagnosticering idag (med utgång DSM-IV kriterierna).

Jag tror jag har förstått det mesta i tråden och vad som diskuteras, men jag har vissa koncentrationsproblem just nu så diskussionsdeltagarna får gärna rätta mig.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Återgå till Aspergare och vården



Logga in