Fråga SPD-aren (SPD = Schizoid personlighetsstörning)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Fråga SPD-aren (SPD = Schizoid personlighetsstörning)

Inläggav Flinta » 2011-08-04 16:09:56

Så här på AS-forum finns ingen med schizoid personlighetsstörning eftersom dom ö h t inte är inte intresserade av ngt som helst kontakt (inkl. nätet) med andra människor :?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Re: Fråga SPD-aren (SPD = Schizoid personlighetsstörning)

Inläggav Zima33 » 2011-08-04 16:43:55

Trådskaparen har ju schizoid personlighetsstörning så en finns det ju iallafall. :wink:
Zima33
 
Inlägg: 3623
Anslöt: 2011-05-09

Re: Fråga SPD-aren (SPD = Schizoid personlighetsstörning)

Inläggav Cement » 2011-08-04 19:26:49

Flinta skrev:Så här på AS-forum finns ingen med schizoid personlighetsstörning eftersom dom ö h t inte är inte intresserade av ngt som helst kontakt (inkl. nätet) med andra människor :?


Stämmer icke. Jag har en person (min sambo) som jag ständigt umgås med. Det är SPD att vilja ha ett fåtal (eller inga) relationer.

Och jag skulle inte kalla konkreta diskussioner, oavsett om det sker på nätet eller inte, för social kontakt.
Cement
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2011-07-27

Re: Fråga SPD-aren (SPD = Schizoid personlighetsstörning)

Inläggav Flinta » 2011-08-05 9:16:26

Cement skrev:
Flinta skrev:Så här på AS-forum finns ingen med schizoid personlighetsstörning eftersom dom ö h t inte är inte intresserade av ngt som helst kontakt (inkl. nätet) med andra människor :?


Stämmer icke. Jag har en person (min sambo) som jag ständigt umgås med. Det är SPD att vilja ha ett fåtal (eller inga) relationer.

Och jag skulle inte kalla konkreta diskussioner, oavsett om det sker på nätet eller inte, för social kontakt.


Skönt att höra för Jag (som fått höra att jag uppfyller kriterierna för SPD, dock inte fått det på papper) är ju här :wink: och tycker att det här forumet är jätteroligt och det är ju tack vare ALLA medlemmar :D
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Re: Fråga SPD-aren (SPD = Schizoid personlighetsstörning)

Inläggav mar0der » 2011-08-05 9:54:14

Jag tycker SPD diagnosen är en diagnos som sätts lite väl lätt på personer med sociala svårigheter som inte uppfyller kriterier för npf eller fobiskhet. Jag tror man underskattar hur flacka personernas känslouttryck och känsloliv är och hur oönskad social kontakt egentligen behöver vara för att kriterierna ska uppfyllas. DSM-IVs intervjumanual SCID-II är lite väl torftig i detta, men det är min personliga åsikt.
mar0der
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2011-04-29

Re: Fråga SPD-aren (SPD = Schizoid personlighetsstörning)

Inläggav Alien » 2011-08-05 14:15:53

Cement skrev:Jag gissar att "Väldigt få (om några) nära vänner eller relationer och en avsaknad av lust att ha sådana" är en av de grejer som aspergare generellt har svårt att förstå. Har jag rätt?


För min del är det bara två kriterier jag känner igen mig i:

(1) - Reducerad känslosamhet: Men det är snarare att jag tycker att i vissa situationer så är rationellt tänkande/handlande av nöden, inte stora känsloutbrott.
(3) - Föredrar ofta ensamma aktiviteter

En del aspergare tycker jag verkar kvala in även på SPD. Finns väl inget hinder att man kan ha bägge diagnoserna, men AS-diagnosen kanske man har större praktisk nytta av.

En del aspergare föredrar ensamheten, men det kan vara andra orsaker:

- Man vill gärna träffa andra, men blir totalt utmattad efteråt
- Dito men det funkar inte pga diverse missförstånd
- Man har kanske utvecklat social fobi

Majoriteten av personer med Aspergers syndrom uppfyller kriterierna för en eller flera personlighetsstörningar, framför allt tvångsmässig, paranoid, fobisk, schizotyp och schizoid
http://www.lakartidningen.se/includes/0 ... cleId=3987

Frågan är om SPD är något man utvecklar pga miljön el om det är medfött?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Fråga SPD-aren (SPD = Schizoid personlighetsstörning)

Inläggav Zima33 » 2011-08-05 16:32:08

Alien skrev:
En del aspergare tycker jag verkar kvala in även på SPD. Finns väl inget hinder att man kan ha bägge diagnoserna, men AS-diagnosen kanske man har större praktisk nytta av.

Jag har läst att om man har AS så kan man inte ha SPD. Får väl se om min SPD-diagnos tagits bort...
Zima33
 
Inlägg: 3623
Anslöt: 2011-05-09

Re: Fråga SPD-aren (SPD = Schizoid personlighetsstörning)

Inläggav Parvlon » 2011-08-05 16:44:36

Zima33 skrev:Jag har läst att om man har AS så kan man inte ha SPD. Får väl se om min SPD-diagnos tagits bort...
Det beror kanske på vilken som blir utredd och klar först?

Samma som shizofreni, dvs. man kan inte få samma samtidigt och om man fått asperger först så får man inte någon av de andra senare, eller förresten var det nog tvärtom.. Länge sen jag läste om det men något åt det hållet har jag hört talas om även i verkliga fall.

EDIT: var säker på att det stardades en tråd häromdagen om det men hittar den inte nu.
Senast redigerad av Parvlon 2011-08-05 16:51:54, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Fråga SPD-aren (SPD = Schizoid personlighetsstörning)

Inläggav Zima33 » 2011-08-05 16:51:50

Parvlon skrev: och om man fått asperger först så får man inte någon av de andra senare?

Men det låter ju konstigt? Man har väl det man har oavsett när diagnoserna sätts menar jag.
Zima33
 
Inlägg: 3623
Anslöt: 2011-05-09

Re: Fråga SPD-aren (SPD = Schizoid personlighetsstörning)

Inläggav Parvlon » 2011-08-05 16:52:29

Nej, tvärtom menade jag. :-)003

Och jag tror inte det är så enkelt att "man har det man har" men det är en tolkningsfråga givetvis.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Fråga SPD-aren (SPD = Schizoid personlighetsstörning)

Inläggav Zima33 » 2011-08-05 16:53:47

Hmm...snårigt. :wink: :mrgreen:
Zima33
 
Inlägg: 3623
Anslöt: 2011-05-09

Re: Fråga SPD-aren (SPD = Schizoid personlighetsstörning)

Inläggav Parvlon » 2011-08-05 17:00:45

Zima33 skrev:Hmm...snårigt. :wink: :mrgreen:
Ja, psykiatri är inget man bör fördjupa sig i om man vill ha enkla svar. Därför håller jag mig till datorers mjukvara mest. :wink:'


Huvudsaken är att man får den hjälp man behöver och inte ens massa piller man inte behöver, enligt mig.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Fråga SPD-aren (SPD = Schizoid personlighetsstörning)

Inläggav Cement » 2011-08-06 18:03:45

Alien skrev:
Cement skrev:Jag gissar att "Väldigt få (om några) nära vänner eller relationer och en avsaknad av lust att ha sådana" är en av de grejer som aspergare generellt har svårt att förstå. Har jag rätt?


För min del är det bara två kriterier jag känner igen mig i:

- Reducerad känslosamhet: Men det är snarare att jag tycker att i vissa situationer så är rationellt tänkande/handlande av nöden, inte stora känsloutbrott.
- Föredrar ofta ensamma aktiviteter

En del aspergare tycker jag verkar kvala in även på SPD. Finns väl inget hinder att man kan ha bägge diagnoserna, men AS-diagnosen kanske man har större praktisk nytta av.

En del aspergare föredrar ensamheten, men det kan vara andra orsaker:

- Man vill gärna träffa andra, men blir totalt utmattad efteråt
- Dito men det funkar inte pga diverse missförstånd
- Man har kanske utvecklat social fobi

Majoriteten av personer med Aspergers syndrom uppfyller kriterierna för en eller flera personlighetsstörningar, framför allt tvångsmässig, paranoid, fobisk, schizotyp och schizoid
http://www.lakartidningen.se/includes/0 ... cleId=3987

Frågan är om SPD är något man utvecklar pga miljön el om det är medfött?


Jag skulle säga att det är ganska naturligt att vissa varelser helt enkelt är mer asociala, och därmed mindre omtyckta och stämplade som något, än andra. Så, mer medfött. Om det finns hyperpopulära människor som de flesta blir inspirerade av (som t ex Richard Branson!), så bör det väl finnas exempel på motsatsen.
Cement
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2011-07-27

Re: Fråga SPD-aren (SPD = Schizoid personlighetsstörning)

Inläggav rdos » 2011-08-06 23:16:47

Enligt ICD-10 karaktäriseras schizoid personlighetsstörning av minst tre av följande:

Känslomässig kyla, likgiltighet eller reducerad känslosamhet.
Begränsad kapacitet att uttrycka antingen positiva eller negativa känslor mot andra.
Föredrar ihärdigt ensamma aktiviteter.
Väldigt få (om några) nära vänner eller relationer och en avsaknad av lust att ha sådana.
Oberörd av antingen beröm eller kritik.
Känner glädje av få, om några, aktiviteter.
Oberörd av sociala normer.
Upptagen med fantasier och själviakttagelser.
Avsaknad för lust av att ha sex med andra personer.


Jag har lätt mer än tre av dessa.

Lite svår gränsdragning då kriterierna är luddiga, men dessa passar:
*Känslomässig kyla, likgiltighet eller reducerad känslosamhet.
*Begränsad kapacitet att uttrycka antingen positiva eller negativa känslor mot andra.
*Väldigt få (om några) nära vänner eller relationer och en avsaknad av lust att ha sådana.
*Oberörd av antingen beröm eller kritik.
*Oberörd av sociala normer.

Det blir åtminstone 5.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Fråga SPD-aren (SPD = Schizoid personlighetsstörning)

Inläggav Parvlon » 2011-08-07 3:56:27

@Zima33: det var nog tvärtom (igen). Att det inte är jätteovanligt att man diagnosticeras med det ena efter det andra. :P

Själv kan jag nog få iaf fyra träffar på de kriterierna men det är ju säkerligen en del som försvinner så fort eller om man blir mer social av sig. Kanske tar några år iofs och att hoppas är ingen vettig aktivitet så det handlar om viljan.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Fråga SPD-aren (SPD = Schizoid personlighetsstörning)

Inläggav Sammelsurium » 2011-08-07 14:19:16

Jag passar in på nästan alla av de symptombeskrivningar som listas ovan. Dock är jag väldigt känslig för kritik.

Är det svårt att få till stånd en utredning om SPD om man redan har en AS-diagnos?
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Fråga SPD-aren (SPD = Schizoid personlighetsstörning)

Inläggav Alien » 2011-08-07 14:22:53

Cement, eftersom du nu har varit på en aspergerträff, såg du några likheter mellan dig och dem? Du har ju inte AS-diagnos, men många schiizoida drag verkar vara vanliga hos aspergare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Fråga SPD-aren (SPD = Schizoid personlighetsstörning)

Inläggav Cement » 2011-08-07 16:05:11

Alien skrev:Cement, eftersom du nu har varit på en aspergerträff, såg du några likheter mellan dig och dem? Du har ju inte AS-diagnos, men många schiizoida drag verkar vara vanliga hos aspergare.


Jodå, jag skulle säga att vi var på samma "våglängd". Till exempel när det gäller ärlighet och saklighet i allmänhet.

En skillnad är att jag tror att jag har mer koll på samtida kultur (både folklig och "hipp" sådan), även om jag mest betraktar det utifrån utan att umgås med folk, och helt klart mindre koll på mer "torra" kunskaper som man lär sig i skolan och på biblioteket.
Cement
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2011-07-27

Re: Fråga SPD-aren (SPD = Schizoid personlighetsstörning)

Inläggav Zima33 » 2011-08-07 17:15:30

Sammelsurium skrev:
Är det svårt att få till stånd en utredning om SPD om man redan har en AS-diagnos?

Det är nog svårt eftersom AS utesluter SPD verkar det som.
Zima33
 
Inlägg: 3623
Anslöt: 2011-05-09

Re: Fråga SPD-aren (SPD = Schizoid personlighetsstörning)

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-08-07 17:43:20

Zima33 skrev:
Sammelsurium skrev:
Är det svårt att få till stånd en utredning om SPD om man redan har en AS-diagnos?

Det är nog svårt eftersom AS utesluter SPD verkar det som.


Är det inte tvärtom? Att AS inte får ställas om SPD förklarar symptomen bättre? Kan ha fel, minns inte detaljerna. Men isf kan hon ju i teorin riskera att bli av med LSS eftersom AS-diagnosen nullifieras genom en SPD-diagnos. Å andra sidan får man ju inte heller ha ADHD och AS samtidigt enligt DSM, men det är det få som bryr sig om i nuläget. DSM är en manual, inte en bibel.

Som jag förstått det kan symptomen vara väldigt lika mellan SPD, AS och social fobi. Den huvudsakliga skillnaden ligger i personens motivation. Medan Aspergare ofta önskar mänsklig kontakt och uppskattning, men inte alltid klarar av villkoren som krävs för att det ska uppfyllas, är den schizotype istället helt ointresserad och därmed inte alls lika problemtyngd socialt.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Fråga SPD-aren (SPD = Schizoid personlighetsstörning)

Inläggav Zima33 » 2011-08-07 17:51:56

Angelic Fruitcake skrev:
Zima33 skrev:
Sammelsurium skrev:
Är det svårt att få till stånd en utredning om SPD om man redan har en AS-diagnos?

Det är nog svårt eftersom AS utesluter SPD verkar det som.


Är det inte tvärtom? Att AS inte får ställas om SPD förklarar symptomen bättre? Kan ha fel, minns inte detaljerna. Men isf kan hon ju i teorin riskera att bli av med LSS eftersom AS-diagnosen nullifieras genom en SPD-diagnos. Å andra sidan får man ju inte heller ha ADHD och AS samtidigt enligt DSM, men det är det få som bryr sig om i nuläget. DSM är en manual, inte en bibel.

Som jag förstått det kan symptomen vara väldigt lika mellan SPD, AS och social fobi. Den huvudsakliga skillnaden ligger i personens motivation. Medan Aspergare ofta önskar mänsklig kontakt och uppskattning, men inte alltid klarar av villkoren som krävs för att det ska uppfyllas, är den schizotype istället helt ointresserad och därmed inte alls lika problemtyngd socialt.

Jag har läst att om man uppfyller kriterierna för AS så får inte SPD ställas. Snurrigt det där.
Och du menar den schizoide inte schizotype. :wink:
Zima33
 
Inlägg: 3623
Anslöt: 2011-05-09

Re: Fråga SPD-aren (SPD = Schizoid personlighetsstörning)

Inläggav Parvlon » 2011-08-07 18:00:08

@Cement: I din signatur kan man läsa:

Inte berättigad till hjälp från samhället. Satsar istället på att tjäna pengar på att jobba som resurs, för och med aspergare, inom samhället (kommuner).

Får inte de två meningarna att gå ihop riktigt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Fråga SPD-aren (SPD = Schizoid personlighetsstörning)

Inläggav Cement » 2011-08-07 18:05:37

Parvlon skrev:@Cement: I din signatur kan man läsa:

Inte berättigad till hjälp från samhället. Satsar istället på att tjäna pengar på att jobba som resurs, för och med aspergare, inom samhället (kommuner).

Får inte de två meningarna att gå ihop riktigt.


Okej, bra att veta. Ändrade signaturen.
Cement
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2011-07-27

Re: Fråga SPD-aren (SPD = Schizoid personlighetsstörning)

Inläggav slackern » 2011-08-07 18:15:23

Angelic Fruitcake skrev: Å andra sidan får man ju inte heller ha ADHD och AS samtidigt enligt DSM, men det är det få som bryr sig om i nuläget. DSM är en manual, inte en bibel.


Nej tror att det bara är differentialdiagnos men det utesluter inte att bägge diagnoserna kan sättas.

E. Symtomen förekommer inte enbart i samband med någon genomgripande störning i utvecklingen, schizofreni eller annat psykotiskt syndrom och förklaras inte bättre med någon annan psykisk störning (t.ex. förstämningssyndrom, ångestsyndrom, dissociativt syndrom eller personlighetsstörning).

http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... ning_adhd/
slackern
 
Inlägg: 43779
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in