Jag hatar att vara vuxen

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Jag hatar att vara vuxen

Inläggav Alien » 2011-05-25 13:37:42

I det här läget har du inget att förlora så jag tycker också det är rätt att kräva en förklaring av dem. Om de anser att du gjort något fel så är det deras förbannade skyldighet att berätta det. Tar man emot praktikanter så ska de ju lära sig jobbet på flera sätt. Får man inte veta vad man gjort för fel så kan man ju inte åtgärda det heller.

Och är det att de anser att du inte gjort något fel utan "är fel" (dvs inte tillräcklig utåtriktad och social) så får de klämma ur sig det också. Fast inte tycker jag att det är ett sakligt skäl för detta slags jobb (inget försäljarjobb). Snarare att de gör det för sin egen skull. Jag vet att jag hört "vi tar den vi tycker bäst om" och "det gäller att få en som passar in i gänget". Diskriminering av alla som är annorlunda tycker jag det är.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Jag hatar att vara vuxen

Inläggav Mellanvärld » 2011-05-25 13:52:07

wuwei skrev:
Miche skrev:
Deadly_Nightshade skrev:u kanske jag har betett mig felaktigt (vore inte första gången trots allt) men jag mailade en av företagets HR managers (den som tillsammans med min chef meddelade mig det här jävla bullshit-beslutet).

Bra gjort och bra formulerat!


+1
+2
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Re: Jag hatar att vara vuxen

Inläggav Gerard » 2011-05-25 19:00:24

Jag tycker det va bra skrivet. Om det nu var något särskilt riktat mot dig, får dom vara såpass ärliga och stå för det!

/g
Gerard
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2011-05-15
Ort: Tjockhult

Re: Jag hatar att vara vuxen

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-05-25 19:35:30

Hej Deadly_Nightshade,

Först och främst, jag beklagar verkligen att det inte fungerade att ha dig kvar på Projekt X också, men läget så som det såg ut då var att vi inte hade möjlighet att ta in dig på de andra projekten, just då.

När vi säger att vi inte har möjlighet till det, så har det naturligtvis också att göra med vad du jobbat på och vad %namn2 jobbat på. Vi visste inte då att %namn2 skulle kunna ta en plats på Projekt Y och det kom fram efter du lämnat att han faktiskt har jobbat på många sådana saker som är väldigt behövda på Projekt Y just nu. Som du vet så ändras behoven väldigt snabbt i branschen och i %företaget, mina rekryteringsbehov uppdateras verkligen ofta, eftersom man gör förändringar i projekten eller får ändrade krav på sig från förläggare. När behovet finns, oavsett roll, så tittar vi på vem som är bäst lämpad för rollen.

Så jag vill förtydliga om att vi inte visste detta med %namn2 när du slutade, och vi har verkligen inte haft för avsikt att behandla dig illa eller föra dig bakom ljuset. När vi tar in praktikanter så är ju förhoppningen att det ska fungera jättebra och att vi har möjlighet att erbjuda en anställning, men det är absolut inte varje gång vi kan göra det. I regel anställer vi ju mest senior personal.

Jag hoppas att du förstår vårt perspektiv och att vi inte vill dig något ont.

Mvh %HR managern


Nej det får mig inte att må bättre - jag tvivlar fortfarande på min konstnärliga egenskaper som ingen verkar uppskatta överhuvudtaget...

Någon, skjut mig
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Jag hatar att vara vuxen

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-05-25 19:45:40

Usch, så ruttet! Det kan så klart vara precis som de säger, så du kanske inte skall ta det personligt, men de kunde väl åtminstone ha hört sig för med dig om dina möjligheter att jobba i projekt Y.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Jag hatar att vara vuxen

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-05-25 20:05:00

Alltså den första snubben fick jobb över mig eftersom han kan teckna (det sa min fd chef till mig) - och en sådan sak kan jag acceptera. Den snubben var näst bäst i våran klass på att teckna trots allt.

Men denna andra snubbe fattar jag inte riktigt varför dom anställde. Han är inte "bättre" än vad jag är. Men däremot fick han - till skillnad från mig - en vecka på sig att imponera på dom i Projekt Y, då han av någon anledning fick göra sin sista vecka praktik hos dom.

Så det dom gjorde var att kicka ut mig, testa honom och sen ge han jobb. Jag fick ingen chans alls att visa att jag kunde jobba på Projekt Y - även fast min chef (chef för Projekt X) säger att han var nöjd och tyckte jag jobbade över all förväntan.

Det känns fortfarande som att dom bara ville bli av med mig och att dom ljög för att få mig att "må bra". Well it backfired kan jag ju säga. Jag mår ännu sämre nu.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Jag hatar att vara vuxen

Inläggav Fantasy » 2011-05-25 20:23:25

Jag är i en liknande situation-arbetspraktik där den andra fick stanna (vi var också två). Nu en ny praktik-började igår- som jag åter hoppas ska kunna bli något,även om de efter två dagar är sådan röra att jag inte vet hur jag ska klara det hela.

Men det är tröstlöst att leva på socialbidrag,söka jobb som man inte längre får ens ett tack för visat intresse längre, ha studielån upp över öronen och dessutom -i mitt fall- socialt marginaliserats. Okej, aldrig varit så extremt social, men har trots allt ett litet socialt behov som inte tillgodoses som det är nu.

Jag hoppas på att det någonsin ska öppnas ett möljighetens fönster-även om det ser allt mörkare ut på den fronten för min del. :?
Fantasy
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2009-05-19

Re: Jag hatar att vara vuxen

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-05-25 20:31:51

Fantasy skrev:Jag är i en liknande situation-arbetspraktik där den andra fick stanna (vi var också två). Nu en ny praktik-började igår- som jag åter hoppas ska kunna bli något,även om de efter två dagar är sådan röra att jag inte vet hur jag ska klara det hela.

Men det är tröstlöst att leva på socialbidrag,söka jobb som man inte längre får ens ett tack för visat intresse längre, ha studielån upp över öronen och dessutom -i mitt fall- socialt marginaliserats. Okej, aldrig varit så extremt social,men har trots allt ett litet socialt behov som inte tillgodoses som det är nu.

Jag hoppas på att det någonsin ska öppnas ett möljighetens fönster-även om det ser allt mörkare ut på den fronten för min del. :?


Hej Fantasy!

Är du den Fantasy jag känner från tidigare? I vilket fall som helst är det ledsamt att höra att din situation är så tröstlös. Du kan väl sätta dig på tåget till Norrköping någon gång och dyka upp på någon av våra träffar i Autism- och Aspergerföreningens lokaler måndagar och torsdagar? Du är så välkommen så. Vore kul att träffa dig.

hälsar Tintomara
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Jag hatar att vara vuxen

Inläggav barracuber » 2011-05-25 20:53:41

Dödliga nattskuggan

Kan inte citera just nu

Du nämner konstnärliga egenskaper. Där behöver du nog inte oroa dig pga uppskattningen från chefen?

Annars suger deras hantering rejält.

Är du ännu ett offer för sociala kompetens fobin i samhället?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Jag hatar att vara vuxen

Inläggav Fantasy » 2011-05-25 21:38:18

Hej Tintomara Ariadne...

Ja det stämmer-jag är den Fantasy du känner sedan tidigare.
Ja jag kommer över till Norrköping om jag får råd och tid. Jag skulle också tycka det var kul att träffa Dig.
Ska hålla utkik efter träffarna.
Fantasy
Fantasy
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2009-05-19

Re: Jag hatar att vara vuxen

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-05-26 0:40:00

barracuber skrev:Dödliga nattskuggan

Kan inte citera just nu

Du nämner konstnärliga egenskaper. Där behöver du nog inte oroa dig pga uppskattningen från chefen?

Annars suger deras hantering rejält.

Är du ännu ett offer för sociala kompetens fobin i samhället?

Fast det är ju det jag gör - oroar mig.
Jag har otroligt svårt att ta till mig beröm helt enkelt. Den går inte "in" i mig om jag själv inte är nöjd med det jag gjort - vilket jag sällan är. Visst, chefen sa att han var jättenöjd med mig, och jag fick en rekommendation skriven på LinkedIn av han som gav mig uppgifter under praktiken, där han skrev gott om mig. Och mina kompisar säger att jag är duktig. Men jag kan inte ta till mig av det här - jag mår inte bättre av dessa kommentarer, och jag får för mig att dom ljuger för att vara snälla.

Det kanske har att göra med att jag har ett uruselt självförtroende - resultatet av att aldrig egentligen veta vart folk står för att jag inte kan läsa signaler så bra, samt resultatet av allt elände jag har gått igenom i livet.

Och just nu är det extra svårt eftersom jag inte känner mig uppskattad. Det är så många andra klasskompisar som har fått jobb - och jag var inte en av dom fast jag hör till det bästa eleverna i klassen. Jag har ingen tro på mig själv...

Offer för den sociala kompetens fobin? Ja jag vet inte riktigt. Det är väl inget jag har märkt av egentligen, förutom när jag browsar runt på arbetsförmedlingen och läser jobbannonser. Varenda en av dom verkar ha kravet: "du har mycket god social kompetens".
Samhället är verkligen för fokuserat på social kompetens, på bekostnad av yrkesmässig kompetens.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Jag hatar att vara vuxen

Inläggav KrigarSjäl » 2011-05-26 6:56:04

Man borde skriva ett brev med underskrifter till regeringen om det stolliga i att överallt i samhället ha kravet "social kompetens". Det gäller överallt; utbildningsväsendet, arbetsmarknaden, yrkesutbildningar, praktikplatser, arbetslöshetslöshetsåtgärder...överallt skall det vara vuxendagis med sociala lekar för att stöta ut den som inte passar in.
Jag skiter högaktningsfullt i om syftet bakom grupparbetandet och sk teambuilding är gott - i praktiken fungerar det som en utsortering av människor. Jag ser rött varje gång jag ser någon käck ledare som tar till orda.

Jag blir inte förvånad över det jag läser i tråden men jävligt beklämd. Välutbildade kompetenta människor som manövreras ut på så irrationella grunder. Vilket enormt slöseri med talang. Med kunskap. Med erfarenhet.

"Social kompetens" och "flexibilitet" är ta mig fan kejsarens nya kläder!
Fram för den riktiga kompetensen istället!

Till vem eller vilka ska man skicka ett skriftligt uppror?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Jag hatar att vara vuxen

Inläggav Henkkalexi » 2011-07-01 9:50:45

Nu har jag haft en omänsklig tur och fått en "riktig" anställning på företaget där jag hade praktik. Visserligen med en usel bidragslön på 16.500 - mindre än jag tjänade som semestervikarierande vårdbiträde - men å andra sidan så ingår utbildning, arbetsgivaren måste anpassa sig en del till mig och jag får heltidslön även om jag inte orkar jobba heltid... så jag ska sannerligen inte klaga nu.

Däremot blir jag asförbannad när jag tänker på hur uselt kommunen har skött kommunikationen med mig. Jag hade aldrig ens träffat den "handläggare" som kom ut till min praktik och ordnade med anställningen, och min s.k. "arbetsförmedlare" hade jag heller aldrig träffat, utan bara pratat en gång med i telefon.

Inte nog med det, de pratade över huvudet på mig, som om jag var fem år och hade redan "bestämt" vilken a-kassa jag skulle gå med i! Jag fick "naturligtvis" bestämma själv, men jag blir så jävla arg på sådant där överförmynderi. Jag är en vuxen människa och inte ett mähä! Jag är väldigt glad att mina arbetsgivare inte föll in i det snacket, och jag tror nog att jag nu efter åtta års virrvarr äntligen kan ha lite stabilitet att se fram emot.

Tröjtryckeri ingår i mina arbetsuppgifter, för övrigt, så jag får väl skapa ett nytt aspeitryck :P
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Jag hatar att vara vuxen

Inläggav Miche » 2011-07-01 10:42:15

På något sätt får jag väl önska dig ett grattis till anställningen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Jag hatar att vara vuxen

Inläggav Henkkalexi » 2011-08-07 12:07:53

Åh, tack, Miche. Mina två enda kollegor och tillika chefer är nästintill lika störda som jag, så jag har haft en omänsklig tur - och jag slipper vara så förbannat korrekt och vuxen.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Jag hatar att vara vuxen

Inläggav Truly » 2011-08-07 12:31:43

KrigarSjäl skrev:Man borde skriva ett brev med underskrifter till regeringen om det stolliga i att överallt i samhället ha kravet "social kompetens". Det gäller överallt; utbildningsväsendet, arbetsmarknaden, yrkesutbildningar, praktikplatser, arbetslöshetslöshetsåtgärder...överallt skall det vara vuxendagis med sociala lekar för att stöta ut den som inte passar in.
Jag skiter högaktningsfullt i om syftet bakom grupparbetandet och sk teambuilding är gott - i praktiken fungerar det som en utsortering av människor. Jag ser rött varje gång jag ser någon käck ledare som tar till orda.

Jag blir inte förvånad över det jag läser i tråden men jävligt beklämd. Välutbildade kompetenta människor som manövreras ut på så irrationella grunder. Vilket enormt slöseri med talang. Med kunskap. Med erfarenhet.

"Social kompetens" och "flexibilitet" är ta mig fan kejsarens nya kläder!
Fram för den riktiga kompetensen istället!

Till vem eller vilka ska man skicka ett skriftligt uppror?


Jag är med på ett skriftligt uppror!

Fy faan vad jag känner igen mig i övriga inlägg.
Jag jobbar alltid röven av mig. Har höga krav och vill ha ett bra, nä det bästa resultatet jag kan prestera - hela vägen - inte bara i början för att imponera.

På min gamla praktikplats var det mer eller mindre jag som gjorde allt, trots att vi var två praktikanter. Den andra kunde inte ens använda en dator så han stod bara och snackade skit med de andra kontorsråttorna.
Vem fick anställningen? Jo HAN såklart. För han var ju så trevlig och ville med och spela minigolf och gå på bar/restaurang efter arbetstid (och PÅ arbetstid) medan jag inte orkade det och behövde komma hem och ta det lugnt.

Det var teambuilding/vuxendagis varenda jävla vecka. Undra hur i helskotta de fick något gjort. :shock:

Jag har fortfarande praktikplats men på annat ställe. Och här gör jag ingenting extra. Jag gör mina arbetsuppgifter och ingenting mer. Finns ingen mening med att jobba ihjäl sig då man inte får något för det. Inte ens en hyfsad lön bara en ruttet låg aktivitetspeng. :evil:

Moderator: Ändrade i texten enligt förslaget nedan.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Re: Jag hatar att vara vuxen

Inläggav Truly » 2011-08-07 13:25:12

haha... :lol:

"På mitt gamla praktikplats" = min
"spela minigolf och gå på barn/restaurang" = bar
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in