Ansöka om varaktig sjukersättning

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ansöka om varaktig sjukersättning

Inläggav Tonic » 2011-08-06 15:45:32

Om man söker (varaktig) sjukersättning som det heter, så tar det ett antal månader innan man får besked. Nu undrar jag hur man ska klara sig under tiden? Får man studera när man söker ersättningen? Arbeta?

Inser nu att jag kunde frågat FK direkt, men ger mindre ångest att skriva här.
Tonic
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2009-12-16

Re: varaktig sjukersättning

Inläggav Lilla Gumman » 2011-08-06 18:14:22

Hej!

Varaktig sjukersättning får man för att man inte klarar av att jobba eller utbilda sig till något. Kan du studera eller jobba, får du inte varaktig sjukersättning.

Har du jobbat och varit med i A-kassan, kan du stämpla. Annars får du gå till socialen fram till dess att besultet blir klart.

Varaktig sjukersättning är inget man får för att man har AS eller nåpon annan diagnos inom spektrumet, det får man först om man inte klarar av att jobba alls.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: varaktig sjukersättning

Inläggav vallesmamma » 2011-08-11 20:39:41

Jag har beviljats varaktig sjukersättning i dec. förra året. Men det beslutet kom för att jag hade genomgått en funktionsutredning som visade att jag varken kan jobba eller studera. Fick först avslag på min ansökan, innan funktionsutredningen. Så det är inte lätt att bli beviljad.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: varaktig sjukersättning

Inläggav Flinta » 2011-08-12 7:45:52

Vem gjorde funktionsutredningen? Nyfiken bara.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Re: varaktig sjukersättning

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-08-13 2:34:06

Socialbidrag?
Du kommer tvingas till ett jävla jobbtorg men det är bara att vara öppen med diagnosen till alla: socialsekreteraren, jobbcoach, arbetsförmedling, osv. Så nog kan du klara dig tills FK är klar med din ansökan. Det finns dom som har gått på soc/jobbtorg i flera år.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in