Ordförråd

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ordförråd

Inläggav lost » 2008-01-15 2:25:04

Det här är kanske en crazy tråd innan läggdags... men jag har noterat en rätt intressant grej.
Ibland när jag skriver så får jag slå upp i ordböcker på vad jag skriver i efterhand. Det är fan sjukt ju! Hur fan skall jag veta vad "namne" är tex.
aspergers-s ... t4147.html

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
person som har samma (för- l. efter)namn (som ngn annan); stundom äv. om djur, ting, ort o. d. med samma namn l. be­nämning (som ngt annat l. ngn annan);


Shit vad konstigt
Senast redigerad av lost 2011-05-04 11:18:29, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Inläggav lost » 2008-01-15 2:52:52

@mig själv :-)
Japp, så fick man slå upp predisponerad efter ett annat foruminlägg...Jeez!
Senast redigerad av lost 2011-05-04 11:18:29, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Inläggav MsTibbs » 2008-01-15 3:21:48

Haha, du har ett stort omedvetet ordförråd. :) Jag tror de flesta har det så, att man hör ord och förstår ungefärlig betydelse, sen tappar man ordet ur medvetandet, men det ligger ändå kvar i undermedvetna någonstans. Bra för dig! :D

Vad betyder kverulant förresten? Det är ett ord jag använder som betydelsen är borta just nu... och Terrakotta... Blaise... Kalla fakta... rudimentär... queer... apokalyps... *seg i hjärnan ikväll*

kve¹rulan⁴t l. kver¹-, l. -ωl-, m.||ig.; best. -en; pl. -er. (förr äv. q-)
[jfr t. kve rulant; till mlat. querulans (gen. -antis), p. pr. till querulari, klaga (se KVERULERA)]


person som stän digt klagar l. grälar l. bråkar därför att han (hon) av ringa l. blott inbillad anledning anser sig förorättad l. missaktad l. åsidosatt o. d.; grälsjuk person, bråkstake, processmakare.
DA LIN (1871).
BÖÖK Stridsm. 226 (1910).
De kroniskt missbelåtne, kverulanterna och grälmakarna. GHT 1934, nr 144, s. 9.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:18:29, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MsTibbs » 2008-01-15 3:27:36

Terrakotta...
1) om gul- l. rödbrunt, poröst, oglaserat keramiskt gods, som framställs gm bränning vid relativt låg temperatur; förr äv. allmännare, om keramiskt gods; förr äv. om lera använd vid tillverkning av keramiskt gods. En skål af terra cotta el. stenskåhl. SvBrIt . 1: 72 ( c. 1700 ; möjl. att betrakta ss. it. citatord ) . Terra Cotta, en af de sköna porcellainmassor, som brukas i wedgewoodska fabriken i England. SYNNERBERG (1815 ). Terrakotta är oglaseradt stengods.

rudimentär...
1) (numera mindre br.) motsv. RUDIMENT 1: som (endast) utgör en första början l. ansats till ngt; som befinner sig i sitt första stadium l. på ett outvecklat l. omoget stadium; embryonal; primär; primitiv; äv. med försvagad bet.

2) motsv. RUDIMENT 2, om kunskap o. d.:. elementär; äv. med försvagad bet., närmande sig bet.: obetydlig, minimal (jfr 1).

3) anat, o. bot. motsv. RUDIMENT 3; om or gan hos levande varelse l. växt: som har ka raktären av l. utgör rudiment (se d. o. 3); out vecklad, outbildad; tillbakabildad; förkrympt; äv. om utveckling av sådant organ: svag (mycket) ofullständig o. d.

Queer är tydligen ett för nytt begrepp för SAOL... :o
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:18:29, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Isse » 2008-01-15 9:43:53

Affix = Förstavelse, inskott eller ändelse, som modifierar ett ords betydelse, För-tala.

Astatisk = En kropps jämvikt, vid oberoende av kroppens vridning

Ideolekt = en enskild individs språkbruk

PLUR.
Senast redigerad av Isse 2011-05-04 11:18:29, redigerad totalt 1 gång.
Isse
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2007-06-17
Ort: Göteborg

Inläggav sommar » 2008-01-15 17:06:11

Man kan ju öva ord på gamla högskoleprov om man vill. :wink: Finns nånstans på nätet. Inte konstigt o. inte veta vad tex. rudiment betyder. Ordet finns med på högskoleproven o. orden som finns med där är inte alltid vanliga o.lätta..
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:18:29, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Kvasir » 2008-01-15 17:12:47

Jag brukar också komma på mig med att ibland börja fundera över vad ord jag använder egentligen betyder, och det kan vara ord som jag har använt länge och ofta. Jag vet dock inte det är något typiskt AS utan jag tror snarare att människor i allmänhet har större delen av sitt ordförråd från att ha sett orden användas i sammanhang, och så har man undermedvetet lärt sig (eller tror sig ha lärt sig) ordets betydelse från exempel. Oftast fungerar det, men ibland kanske det går fel. De gånger jag slår upp ord som jag plötsligt börjat fundera över så brukar min användning stämma någorlunda väl med betydelsen.

Så finns det många ord där kanske de flesta egentligen inte vet riktigt vad de egentligen betyder. Har någon t.ex. funderat över orden terass och altan, och vad de betyder? De flesta människor verkar betrakta dem som ungefär synonyma, men är de det? SAOB ger intressanta svar som nog förvånar många, men egentligen är ganska uppenbara när man tänker efter.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in