Suzanne Reuter om Aspergers i tv4 morgon!

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav manne » 2007-10-27 22:32:03

håller med fullkommligt sådant dära hör hemma typ i serier som Heros
eller sådna dära hollywood filmer som Rain-man..

Hhahahaah aså skulle inte gilla att fika..???

har stjälv arbetat på ett cafe i märsta ( brödboden) som diskare och anat från 8 an till första ring på gymnasiet i 3 års tid..

så det tog väl också död på den myten....heheheheheh
Senast redigerad av manne 2011-05-04 10:50:10, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav KrigarSjäl » 2007-10-28 8:25:51

manne skrev:håller med fullkommligt sådant dära hör hemma typ i serier som Heros
eller sådna dära hollywood filmer som Rain-man..

Hhahahaah aså skulle inte gilla att fika..???

har stjälv arbetat på ett cafe i märsta ( brödboden) som diskare och anat från 8 an till första ring på gymnasiet i 3 års tid..

så det tog väl också död på den myten....heheheheheh

Tala för dig själv. Jag tycker mig ha märkt att det finns flera exceptionella förmågor här.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:50:10, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Milyc » 2007-10-28 10:28:16

manne skrev:håller med fullkommligt sådant dära hör hemma typ i serier som Heros
eller sådna dära hollywood filmer som Rain-man..

Hhahahaah aså skulle inte gilla att fika..???

har stjälv arbetat på ett cafe i märsta ( brödboden) som diskare och anat från 8 an till första ring på gymnasiet i 3 års tid..

så det tog väl också död på den myten....heheheheheh


Karaktären "rain-man" var en autistisk savant, alltså något helt annat mycket mer lågfungerande än en aspergare.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 10:50:10, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav manne » 2007-10-28 11:25:16

man får väl tacka Susanne Reuter ändå..!!

tackar ... :) :) :) :) :)

jovisst så kan det vara bra med en stark röst i media...
Senast redigerad av manne 2011-05-04 10:50:10, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Mardröm » 2007-10-28 11:39:26

jafan, jag gillar susanne, hon är råfoxy, speciellt för några år sen, men hey, fastna i en hiss där..
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 10:50:10, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav junkandshit » 2007-10-28 12:16:50

Antingen blir man utpekad som kriminell i Ondskan på TV3 eller Geni i Nyhetsmorgon på TV4.

Jag är varken geni eller kriminell. Hur ska Suzanne Reuters och Hasse Aros generaliseringar hjälpa mig.
Senast redigerad av junkandshit 2011-05-04 10:50:10, redigerad totalt 1 gång.
junkandshit
 
Inlägg: 465
Anslöt: 2007-09-05

Inläggav manne » 2007-10-28 12:17:37

Mardröm skrev:jafan, jag gillar susanne, hon är råfoxy, speciellt för några år sen, men hey, fastna i en hiss där..


jag har sätt tv serien svensson svensson + yrroll var jävligt bra ..

men är inte susanne ganska vuxen..??
hon ser ut att vara så där 48 något..
min morsa stjälv är 47 i dag och farsan 46 ...jag är 26...

och man bör av normalitet inte vara intresserad av kvinnor i sina
föräldrars åldrar..det är ju lite onormalt..

fast du kanske gillar äldre kvinnor.??
Senast redigerad av manne 2011-05-04 10:50:10, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Milyc » 2007-10-28 12:23:55

junkandshit skrev:Antingen blir man utpekad som kriminell i Ondskan på TV3 eller Geni i Nyhetsmorgon på TV4.


...eller som vård- och omsorgsobjekt av RFA i tidningen Ögonblick.

Personligen föredrar jag både TV3 och TV4 framför Ögonblick.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 10:50:12, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav KrigarSjäl » 2007-10-28 13:46:52

Milyc skrev:
junkandshit skrev:Antingen blir man utpekad som kriminell i Ondskan på TV3 eller Geni i Nyhetsmorgon på TV4.


...eller som vård- och omsorgsobjekt av RFA i tidningen Ögonblick.

Personligen föredrar jag både TV3 och TV4 framför Ögonblick.

Då är vi två!
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:50:12, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sugrövmanövern » 2007-10-28 15:43:26

Det jag är rädd för när Aspergers syndrom hela tiden basuneras på ett sätt som får folk att tro att de alla är intelligenta nördar... Det är det att Aspergare kommer att stressas av samhället till att bli intelligenta nördar, vare sig de kan eller ej. Detta skapar en oerhörd stress för den som ej kan. Det kan få en att tappa sugen för sitt specialintresse och tröttna på det. Sedan står man där med ingenting. Deprimerad och utsliten. Trots alla välmenande tanters goda föresatser.

All work and no play makes Jack a dull boy.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:50:12, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav vetej » 2007-10-29 0:19:57

Jag har linux och kan ej spela upp det streamade programmet på tv4-webben. Vet ni hur man laddar ned själva klippet?
Senast redigerad av vetej 2011-05-04 10:50:12, redigerad totalt 1 gång.
vetej
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2007-05-31

Inläggav barracuber » 2007-10-29 0:49:14

vetej skrev:Jag har linux och kan ej spela upp det streamade programmet på tv4-webben. Vet ni hur man laddar ned själva klippet?


Jag hade tänkt fixa det men tyvärr har det varit andra grejer den här helgen så..men vänta en dag eller två så..

Just det här inslaget har jag inte sett på i Linux ännu, har bara kört Vista i flera dagar nu av andra skäl, och inte haft att starta om datorn. Men tror inte jag brukar ha några problem att se webb-tv i linux (kör ubuntu). Jag brukar använda mest Firefox och ibland Opera....

Vilken linux-distribution och vilken webbläsare har du? Har du alla plugins som krävs i webbläsaren? Du får ingen gul rad högst upp i fönstret när du försöker?

Eftersom du kör linux gissat jag du inte använder brandvägg och program för antivirus och antispyware.. Ibland (framför allt i windows) kan sådana program blockera..

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:50:12, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Alien » 2007-10-29 1:07:11

sugrövmanövern skrev:Varför benämns Aspergare alltid som personer med specialbegåvningar som med rätt hjälp kan lära sig leva på sina specialintressen? Jag är skitbra på att fika!!! Jag kan både hetsäta wienerbröd och skvallra på en och samma gång. Så det så.

Däremot har jag bara specialintressen som är värdelösa pengamässigt sätt. Jag gillar djur. Det är en hobby som enbart kostar pengar och jag är inte tillräckligt skärpt för att kunna arbeta på djurpark eller forska. Sedan så tycker jag djurparker är ganska hemskt, har varit bakom kulisserna och en nerpissad tigerbur är inte fräscht!

Aspergare som har som specialintresse att typ samla rosa plastgrejer omtalas aldrig :D .

Left is right är så klart en jättebra grej dock, och visst är det bra att en kändis belyser dem, helt klart. Jag får väl vara med i tv själv någon gång så de får se en riktig retard-Aspie eller nåt. Döda myten om Aspergaren som alltid varandes den intelligenta nörden som kan fås högpresterande.


Är det ett aspigt drag att vara speciellt gnällig och sur och hacka på alla som vågar yttra sig om AS och inte är aspergare själva? Hur mycket tror ni man kan hinna med att berätta om AS på 5-6 minuter i ett program som inte ens huvudsakligen skulle behandla AS, utan Suzanne Reuter.

Suzanne Reuter är intresserad av just Left is right och det är hennes rätt. Hon behöver inte ha ett färdigt svar för alla aspergare.

Left is right är till för eliten av aspergare. Unnar du inte dem att få jobba och få betalt bara för att du inte kan få samma sak?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:50:12, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alien » 2007-10-29 1:10:46

manne skrev:håller med fullkommligt sådant dära hör hemma typ i serier som Heros
eller sådna dära hollywood filmer som Rain-man..

Hhahahaah aså skulle inte gilla att fika..???

har stjälv arbetat på ett cafe i märsta ( brödboden) som diskare och anat från 8 an till första ring på gymnasiet i 3 års tid..

så det tog väl också död på den myten....heheheheheh


Det är ingen myt. Finns många aspergare som kan vara intresserad av jobbet i sig men däremot inte av att tvingas umgås med arbetskamraterna på fikaraster, luncher och firmafester. Många NT har svårt att acceptera det. Det slipper aspergare på Left is right.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:50:12, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav vetej » 2007-10-29 1:12:19

barracuber: jag använder Ubuntu, jag har Flash9 och jag har vissa codecs till Movie Player (inte MPlayer) för att få wmv att funka. Kan det vara möjligt att jag behöver fler codecs? Vet du vad de använder för format på webbsidan? Jag kör Firefox, men jag har ingen aning om brandväggen är aktiverad.
Senast redigerad av vetej 2011-05-04 10:50:12, redigerad totalt 1 gång.
vetej
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Alien » 2007-10-29 1:18:43

junkandshit skrev:Antingen blir man utpekad som kriminell i Ondskan på TV3 eller Geni i Nyhetsmorgon på TV4.

Jag är varken geni eller kriminell. Hur ska Suzanne Reuters och Hasse Aros generaliseringar hjälpa mig.


Du kanske ska försöka tänka lite längre än bara på dig själv?

Suzanne Reuter berättade om de aspergare hon kände och om företaget Left is right. Alltså om något hon kände till. Eftersom hon varken är expert el programmet huvudsakligen skulle handla om AS så har hon ingen skyldighet att säga allt el veta allt.

Som sagt, är det typiskt aspigt el typiskt svenskt att gnälla så fort nån säger nåt: "varför sa hon det och inte det".

Jag för min del är glad att nån påpekar att man kan vara bra på nåt och inte bara vad man är dålig på. Förresten sa hon inte nåt om geni, utan bara att aspergare kan ha förmågor som inte NT har.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:50:12, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav sugrövmanövern » 2007-10-29 1:41:01

Alien skrev: Left is right är till för eliten av aspergare.
Ja precis, men varför säger ingen någonsin ett ord om att det är så ?
Inte Suzanne Reuter, inte någon annan, ingen nämner det någonsin. Kan inte vara så svårt att klämma in den lilla meningen jag just citerade i sammanhanget. Även i boken nördsyndromet framställs Aspergare som intelligenta nördar. Alla som inte själva har AS har tydligen ett behov av att påpeka att Aspergarna minsann inte är helt och hållet värdelösa. Som någon slags tröstnapp åt retardsen eller vad?
Även Aspergarna själva tycks ha det behovet.
- Vi är helt värdelösa, men vi har ju i alla fall likheter med Einstein! Jippi!

Det går inte att bara acceptera folks olikheter? Tappar man bort sig själv på vägen i strävandet efter att bli någonting som andra vill att man ska vara? Jag gjorde det. Jag försökte bli en effektiv robot. Det var det man skulle vara på 90-talet. Det blev jag sjuk av.

Nu vill inte jag se Aspergare bli sjuka av att försöka bli intelligenta nördar. Året är 2007. Detta är en profetia. Aspergare kommer att bli sjuka när de strävar efter att bli intelligenta nördar, om ingen sätter stopp för det.

Alien skrev:Unnar du inte dem att få jobba och få betalt bara för att du inte kan få samma sak?
Jag har inte sagt ett ord om att jag har någonting what so ever emot att de jobbar och får lön, så det undrar jag vart du har fått det ifrån? Från ditt eget tankesätt?
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:50:12, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Torsdag » 2007-10-29 1:49:41

vetej skrev:barracuber: jag använder Ubuntu, jag har Flash9 och jag har vissa codecs till Movie Player (inte MPlayer) för att få wmv att funka. Kan det vara möjligt att jag behöver fler codecs? Vet du vad de använder för format på webbsidan? Jag kör Firefox, men jag har ingen aning om brandväggen är aktiverad.

Lyckats se det med vlc i ubuntu
Denna adress fick jag fram med hjälp av downloadhelper till firefox
mms://stream.tv4.se/2007-10-27/Nyhetsmo ... v?secure=4)
v(qrw1kV3)tkCZB(bYRa1PJWszHfOO(hVhvnxuVxLwtv0q9MhvJXjrARc9V9WYMZv2)jRO)57NAO)
Fw2cBnxcHyKHrHZzs)1Mt(LGh2x1AWrol9dg4BI1R5xQuVQL0&WMContentBitrate=807000
Är hela nyhetsmorgon (det är vid 1:38 )
Senast redigerad av Torsdag 2011-05-04 10:50:12, redigerad totalt 1 gång.
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Inläggav barracuber » 2007-10-29 2:47:04

vetej skrev:barracuber: jag använder Ubuntu, jag har Flash9 och jag har vissa codecs till Movie Player (inte MPlayer) för att få wmv att funka. Kan det vara möjligt att jag behöver fler codecs? Vet du vad de använder för format på webbsidan?


Ang TV4 vet jag inte men om jag tittar på deras sida verkar cet vara vanlig asf/wmv (M$). Jag säger vanlig för man ser det överallt på nätet (se på svt, tv4 och tv8) vilket inte betyder det är en bättre teknik än någon annan, bara att M$ har sån grym dominans på marknaden....

vetej skrev:Jag kör Firefox, men jag har ingen aning om brandväggen är aktiverad.


Brandvägg på Linux?

Om man kör server - ja.

Om man kör klient - Tja, åtminstone jag har aldrig hört talas om någon som någonsin behövt använda det, har du?

Linux öht - beroende på dess förgrening från stora säkra OS som Unix - bygger helt enkelt in säkerhet från början i OS:et vilket M$ antingen inte behärskat eller ens varit intresserade av att göra. Linux är inte så mutade av säkerhetsföretagen som M$ :wink:

Så jag tror inte det är där det ligger. Snarare så kanske de stängda M$ formaten funkar risigt under ett öppet OS som Ubuntu. Under veckan som kommer ska jag testa i min Ubuntu.

Torsdag skrev:Lyckats se det med vlc i ubuntu
Denna adress fick jag fram med hjälp av downloadhelper till firefox
mms://stream.tv4.se/2007-10-27/Nyhetsmo ... v?secure=4)
v(qrw1kV3)tkCZB(bYRa1PJWszHfOO(hVhvnxuVxLwtv0q9MhvJXjrARc9V9WYMZv2)jRO)
57NAO)Fw2cBnxcHyKHrHZzs)1Mt(LGh2x1AWrol9dg4BI1R5xQuVQL0&WMContentBitrate=807000
Är hela nyhetsmorgon (det är vid 1:38 )


mm .. det är så jag alltid gör om jag vill rippa nån webb-tv-sändning, jag gräver tills jag hittar en eller annan adress som innehåller typ "stream" eller "mms" och "asx" eller "wmv" i slutet. Efter ett tag lär man sig känna igen dem.

Då går det att titta på sändningen i mediaspelaren. Om jag sedan vill rippa det så startar jag mitt WMR program (som tyvärr inte är gratis) - slutretultatet blir oftast en lokal wmv-fil.

:arrow:

EDIT: vad breda alla rader blir helt plötsligt..beror det månne på torsdags långa url?

Torsdag: "göm" url:en i en href-tagg istället:

Kod: Markera allt
<a href="din jättelånga länk">ditt länknamn</a>


Så borde det bli så här:

<a href="din jättelånga länk">ditt länknamn</a>

(om det nu beror på detta vill säga....)

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:50:12, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav vetej » 2007-10-30 0:24:00

Tack. Det var plugins för mms som saknades.

Fast det funkade ändå inte, men jag lyckades med VLC som ni skrev. Tack. :)
Senast redigerad av vetej 2011-05-04 10:50:12, redigerad totalt 1 gång.
vetej
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Eyesonly » 2007-11-17 11:49:20

sugrövmanövern skrev:
Alien skrev: Left is right är till för eliten av aspergare.
Ja precis, men varför säger ingen någonsin ett ord om att det är så ?
Inte Suzanne Reuter, inte någon annan, ingen nämner det någonsin. Kan inte vara så svårt att klämma in den lilla meningen jag just citerade i sammanhanget. Även i boken nördsyndromet framställs Aspergare som intelligenta nördar. Alla som inte själva har AS har tydligen ett behov av att påpeka att Aspergarna minsann inte är helt och hållet värdelösa. Som någon slags tröstnapp åt retardsen eller vad?
Även Aspergarna själva tycks ha det behovet.
- Vi är helt värdelösa, men vi har ju i alla fall likheter med Einstein! Jippi!

Det går inte att bara acceptera folks olikheter? Tappar man bort sig själv på vägen i strävandet efter att bli någonting som andra vill att man ska vara? Jag gjorde det. Jag försökte bli en effektiv robot. Det var det man skulle vara på 90-talet. Det blev jag sjuk av.

Nu vill inte jag se Aspergare bli sjuka av att försöka bli intelligenta nördar. Året är 2007. Detta är en profetia. Aspergare kommer att bli sjuka när de strävar efter att bli intelligenta nördar, om ingen sätter stopp för det.

Alien skrev:Unnar du inte dem att få jobba och få betalt bara för att du inte kan få samma sak?
Jag har inte sagt ett ord om att jag har någonting what so ever emot att de jobbar och får lön, så det undrar jag vart du har fått det ifrån? Från ditt eget tankesätt?


Eliter på LiR. :?: Det känns som att du missuppfattat oss. Jobbar själv där och det är sällan jag känner mig som någon elit. Ok jag jobbar heltid, men det är bara jag och en till som gör det, de andra jobbar mellan 50-75%. Själv jobbar jag så mycket för att jag vill slippa stigmat med att vara deltidare och delvis sjukskriven med mera.

Sant är att man måste gilla att sitta vid datorer hela dagen, det är så vi jobbar, men man måste inte vara en guru på det. Kan du bara starta den och öppna några program så har du all kunskap som krävs för att börja på utbildningen. Sen är det upp till dig hur många timmar varje dag du vill arbeta.

Visst finns det några här med hög intelligens, vi är ju aspisar trots allt, men det är inget krav på att få jobbet. Nu är jag ju bara konsult och inte ens utnämnd att vara kontakt åt jobbet men jag vet att de frågar inte om man är medlem i mensa eller något liknande. Sen stämmer det säkert att man måste som sagt klara ett par timmar per dag, men några som går där nu gick på 25 procent i början, det är inte många timmar per dag det.
Senast redigerad av Eyesonly 2011-05-04 10:50:12, redigerad totalt 1 gång.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Re:Heja Suzanne!

Inläggav Anonymous » 2008-01-05 12:40:46

VaiSing skrev:
KrigarSjäl skrev: Kan någon slänga upp en länk?

Heja Suzanne!! :D


Det är ca: 20 minuter in i intervjun som hon pratar om AS och det är ungefär 6 minuter långt.

http://www.tv4.se/player/categories.aspx?treeId=10039


:D Tack, för att du skrev hur långt in i intervjun hon pratade om AS. så jag slapp lyssna på hela intervjun. Det hon sa om AS. var mkt. bra o. viktigt att folk får den kunskpen o. jag tror folk på lyssnar på henne o. "ser upp" till henne. Extra + för att hon rättade programledaren; det är ju ingen sjukdom.
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 10:50:12, redigerad totalt 1 gång.
Anonymous
 

Inläggav barracuber » 2008-01-15 14:06:50

Hakar på med den trevliga nyheten att Susanne tackat ja till att sitta i Left is rights styrelse!

http://www.hemmetsjournal.se/hj/Reportage.aspx?id=60348

Du är också mycket engagerad i ”Left is right”. Vad är det?

– ”Left is right” är ett företag som bara anställer människor med Aspergers syndrom. De besitter ofta en särskild intelligens, men de fungerar inte socialt som vi andra gör. I rätt miljö kan de bli högpresterande och få ett kvalificerat arbetsliv. Det är vanligt att människor med Asberger skaffar sig specialintressen som de blir oerhört kunniga i och att det är idiotiskt att inte dra nytta av detta.

– Företaget håller på att öppna kontor och nyanställer folk på tjugo platser runt om i Sverige. Det är arbeten som kan förändra individens och hela familjers liv.

– Jag har tackat ja till att sitta i styrelsen. Jag har engagerat mig i detta eftersom jag har följt några människor med Asperger på nära håll och vet hur svårt det kan vara för dem. Det är viktigt att både skola och arbetsliv förstår att fokusera på det som de här människorna är bra på.


/Barracuber
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in