Svampplockning

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Svampplockning

Inläggav Flawed » 2011-07-31 16:08:12

svartamolnet skrev:Det borde inte vara något problem, eftersom olivträd inte finns i våra skogar såvitt jag vet...

Man vet aldrig med dagens klimatförändringar annars kan man ju plocka svamp när det är mörkt.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Svampplockning

Inläggav Wine » 2011-07-31 16:17:00

svartamolnet skrev:Här där jag bor är det sjukt mycket kantareller just nu. Skulle tro att det är ett bra svampår på fler ställen i landet. Jag har aldrig sett så mycket kantareller som i år.


Var bor du någonstans? Har precis kommit tillbaka från en tur i skogen men jag misstänker att det är för torrt här än så länge. Hittade inga kantareller idag.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Svampplockning

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-31 20:45:59

Man tackar för tips & synpunkter. Jag får hoppas att jag har vädergudarna med mig (vilket här betyder mycket regn och dimma) men det ska bli ny värmebölja har jag hört. Nåja, vi går mot mörkare tider.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Svampplockning

Inläggav ford » 2011-08-04 11:17:45

Låter trevligt (och modigt) med svampplockning.

Jag, som trots allt är naturmänniska är närmast paranoid vad gäller egenplockad svamp och skulle inte våga äta svamp som jag själv eller någon annnan plockat i skogen hur mycket kusnkap och erfarenhet jag, eller personen i fråga än hade haft.

(Skyller på min mor, som trots uppväxt på bondgård, samt naturvistelse och trädgårdsodling som intresse aldrig har vågat äta svamp, som inte kommit från butik).
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Re: Svampplockning

Inläggav Wine » 2011-08-04 11:34:42

ford skrev:Låter trevligt (och modigt) med svampplockning.

Jag, som trots allt är naturmänniska är närmast paranoid vad gäller egenplockad svamp och skulle inte våga äta svamp som jag själv eller någon annnan plockat i skogen hur mycket kusnkap och erfarenhet jag, eller personen i fråga än hade haft.

(Skyller på min mor, som trots uppväxt på bondgård, samt naturvistelse och trädgårdsodling som intresse aldrig har vågat äta svamp, som inte kommit från butik).


Men den vanliga gula kantarellen är ju i princip omöjlig att förväxla med någon annan (farlig eller oätlig) svamp så den kanske du skulle kunna plocka.

:wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Svampplockning

Inläggav Lakrits » 2011-08-04 12:09:21

Jag rekommenderar alla som vill börja plocka svamp för förtäring att gå en svampkurs på ABF/Medborgarskolan eller annan valfri kvällsskola. Det finns ofta också fortsättningskurser för de hugade. Det är klokt av samma skäl som det är klokt att gå i simskola, gå en skepparkurs eller läsa instruktionerna innan man börjar montera ihop IKEA-möbler: Du lär dig om det du trodde att du visste.

Och en sak till. Om ni skulle ta och proppa i er svamp som ni inte borde ha proppat i er, ring SOS Alarm och begär Giftinformationscentralen och inte ert närmaste universitet. Varför jag skriver så? För att jag varje år får ta emot samtal från människor som undrar om de har ätit giftig svamp och jag börjar bli trött på att svara "Man kan ju bara hoppas". Om du brutit benet gäller samma sak, fast med den skillnaden att du ringer SOS Alarm och inte paleontologiska institutionen.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Svampplockning

Inläggav treeman » 2011-08-30 17:58:47

1)
Bild

2)
Bild

3)
Bild

4)
Bild

(alla som inte kan följa händelseförloppet för svampplockaren kan svetsa iväg ett pm till mig höhöhö)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Svampplockning

Inläggav Flawed » 2011-08-31 18:36:15

De lömskaste svampgiften kan ni inte värja er ifrån.
Det finns i ris,majs,nötter och dylikt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Aflatoxin
http://en.wikipedia.org/wiki/Aflatoxin
Mjöldryga är tydligen inte så problematiskt längre?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mj%C3%B6ldryga
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Svampplockning

Inläggav Lakrits » 2011-09-05 17:45:11

Flawed skrev:Mjöldryga är tydligen inte så problematiskt längre?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mj%C3%B6ldryga

Nej, med resistenta rågsorter och växtrotation så har man minskat risken för det i grödan. Men det är en vanlig svamp som också går på andra gräs, utanför åkern.

Det mest intressanta med Claviceps är att den verkar ha uppstått här hos oss i Norden. I normala fall följer växtsjukdomarna med växten när den tas till nya odlingsområden, så de flesta patogener kommer från den bördiga halvmånen. Men i fallet mjöldryga är det vi som är boven, långt före alla datavirus kom till. :)
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Svampplockning

Inläggav Flawed » 2011-09-05 17:56:00

Det är ju trevligt att vi har bidragit med något,eller så.

Jag åt stenmurkla när jag var ung.
Det var väldigt gott i en sås till rådjursfile har jag för mig.
Det kommer jag aldrig att göra om.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Svampplockning

Inläggav svartamolnet » 2011-09-06 15:02:02

Jag bor på västkusten. Här kryllar det av trattkantareller i skogen nu. De flesta gula börjar bli övermogna här. Men de bruna "trattisarna" kan man käka så mycket man orkar av om man vet var de växer. Jag hittar dem alltid där det är en matta av barr på marken, ofta där det ligger gammalt granris på marken.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Svampplockning

Inläggav Wine » 2011-09-06 15:04:10

Ja trattkantareller är tacksamma, de brukar vara gott om dem och de är goda!

:)
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Svampplockning

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-06 15:51:11

Jag har t.o.m. egen skog, men vad hjälper det.

Jag hittade flera ställen med HORDER av trattisar, men alla för små. Tro på fan att folk ändå kniper dem, så från att ha varit översållat med "småpinnar" är det nu helt rent ett dygn senare (jag vet att de inte växer så fort, så de var fortfarande "pinnar" när de togs).

Ibland hatar man allemansrätten :evil:

Tur att eftersom det är min skog, så har jag gått som skallgångskedja (alltså menar att jag sökt av lika noga som en sådan) och sökt över markerna, och vet fler ställen som dock är svåråtkomliga. Men ingen normal människa går där, det gör bara markägaren om den har både hund och AS ;-)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Svampplockning

Inläggav Titti » 2013-09-06 12:12:09

Bump!

Jag går gärna i skogen och har svårt att låta bli att plocka svamp om jag ser den - och det gör jag rätt ofta så här års. Intresset har framförallt smittat av sig på min yngsta dotter, nu elva år. Hon kommer gärna hem med svamp hon plockat och blir allt bättre på att skilja ut vad som vi säkert kan äta och vad som är mer osäkert eller direkt giftigt.

Mest plockar vi trattkantareller - och/eller rödgul trumpetsvamp, de är så lika till utseendet och båda sorterna smakar lika gott så det spelar ingen större roll vilket det är. Den första av bilderna nedan är trattkantarell, den andra är trumpetsvamp. Gula kantareller hittar vi rätt sällan men det beror nog mycket på att vi brukar börja titta efter svamp lite senare och att just dem är det så många andra som är ute efter.
BildBild

Soppar plockar vi ofta också. Det växer flera olika sorters strävsoppar, mest björksopp, i stora mängder i våra marker och de är ofta fina om de inte är för gamla.
Bild

Karl Johan är mer sällsynt men det blir mycket av en enda om det är lite storlek på den.
Bild

Kremlor är en annan grupp av användbara svampar. Lätta att skilja från andra grupper av svampar när man lärt sig och smakar de inte skarpt så är de goda. Bilden föreställer en gulkremla, ganska vanlig i våra skogar.
Bild

Riskor är vårt nästa projekt, de lär skall vara lätta att känna igen och skilja ut de ätliga.

Jag hittade en bra och användbar app till mobilen också häromdagen! Svampguiden heter den och kostar ett par tior men av vad jag har sett är den både användbar och vederhäftig. Men lite grundkunskaper i botten är naturligtvis bra att ha innan man litar på en app. Svampguiden finns också på internet.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Svampplockning

Inläggav Huggorm » 2013-09-06 12:43:46

Här på västkusten är det ett riktigt dåligt svampår, det är alldeles för torrt. En och annan kantarell kan man hitta om man letar på de fuktigaste ställena men några trattkantareller har jag inte sett och de borde ha kommit igång nu.
Huggorm
 
Inlägg: 22246
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Svampplockning

Inläggav Titti » 2013-09-06 13:36:49

Jag bor en bit inåt landet men på samma breddgrader som du ungefär. Vi har fått en del regn den senaste tiden och här finns en del svamp även om de inte är så stora. Några trattkantareller har vi ännu inte hittat men jag vet folk som plockat rätt stora mängder trumpetsvamp, som kommer lite tidigare.

Just nu är det halvstora strävsoppar som gäller i första hand.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Svampplockning

Inläggav Tintomara Ariadne » 2013-09-06 14:59:21

Men oj, då har jag ju plockat trumpetsvamp utan att veta om det! Var helt säker på att det var trattkantareller. Någondera av dem brukar jag hur som helst hitta mängder av under täta granar som andra inte orkar krypa in under.

Borde se till att ta mig ut i markerna. Jag har nämligen bokstavligen näsa för kantareller, får upp luktspår. Tyvärr är jag inte bilburen.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Svampplockning

Inläggav Wine » 2013-09-06 17:25:47

Har inte sett en enda kantarell i år tyvärr, det har väl varit för torrt. Man kan ju inte klaga på sommaren heller tycker jag eftersom det har varit mycket soligt och varmt men det är lite synd att det inte finns så mycket kantareller.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Svampplockning

Inläggav KrigarSjäl » 2013-09-06 17:51:10

Tintomara Ariadne skrev:Borde se till att ta mig ut i markerna. Jag har nämligen bokstavligen näsa för kantareller, får upp luktspår. Tyvärr är jag inte bilburen.

Det måste onekligen betraktas som en alldeles särskild förmåga.
Normalt använder man väl hundar till sånt?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Svampplockning

Inläggav slackern » 2013-09-06 18:47:39

KrigarSjäl skrev:
Tintomara Ariadne skrev:Borde se till att ta mig ut i markerna. Jag har nämligen bokstavligen näsa för kantareller, får upp luktspår. Tyvärr är jag inte bilburen.

Det måste onekligen betraktas som en alldeles särskild förmåga.
Normalt använder man väl hundar till sånt?


Stämmer bra det min syster har en sådan. Ser ut som ett får, låter som en gris och sjukt obehaglig nos som alltid är plaskvåt. Får panik varje gång den där plaskvåta nosen vidrör mig.

Bild

När våtmarkerna dikades ut under 1800-talet blev användningen att söka tryffel viktigare.


http://sv.wikipedia.org/wiki/Lagotto_romagnolo

Annars använder man svin för att böka efter tryffel.

Bild


Linderödsgrisen Carmen har ett känsligt tryne. För tillfället ligger hon i hårdträning för att bli Sveriges första tryffelsvin.
Förra året startade en grupp företagare ett tryffelcenter i Tjörnarp. Målet är att hitta vild tryffel i Mellanskånes djupa skogar. Ledande i sökandet är den åtta månader gamla linderödsgrisen Carmen som tränas av författaren Christina Claesson.


http://www.atl.nu/lantbruk/tryffelsvin- ... a-tjornarp
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Svampplockning

Inläggav Tintomara Ariadne » 2013-09-06 19:20:27

Ja, jag är en riktig svinhund. :wink: Har sjukt bra luktsinne, på gott och ont.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Svampplockning

Inläggav KrigarSjäl » 2013-09-06 19:34:00

Tintomara Ariadne skrev:Ja, jag är en riktig svinhund. :wink: Har sjukt bra luktsinne, på gott och ont.

Leder det till obehag också?
Det finns ju en lång rad mindre angenäma dofter därute och jag tänker mig att en känslig näsa har svårare för sånt än en mindre känslig.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Svampplockning

Inläggav Tintomara Ariadne » 2013-09-06 19:47:24

KrigarSjäl skrev:
Tintomara Ariadne skrev:Ja, jag är en riktig svinhund. :wink: Har sjukt bra luktsinne, på gott och ont.

Leder det till obehag också?
Det finns ju en lång rad mindre angenäma dofter därute och jag tänker mig att en känslig näsa har svårare för sånt än en mindre känslig.

Oh ja! Men jag har blivit ganska bra på att selektivt hålla andan (det räcker inte att andas genom munnen, för lukten hittar ändå in bakvägen då).
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Återgå till Intressanta intressen



Logga in