Aspisar lagar mat

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Truly » 2011-07-28 12:39:05

Jag gillar också att laga mat. Jag gillar även att laga mat efter recept. Ibland lagar jag mat lite på måfå, men det krävs mer energi och uthållighet och tankeverksamhet för att få det att bli bra. Och då blir det ju inte riktigt på måfå, utan plan, heller.

Olyckor sker ofta då många andra saker händer (eller låter) runt omkring mig, eller då jag själv är splittrad, rastlös eller ofokuserad.

Jag lagar ofta samma typ av mat. Då behöver jag inte anstränga mig riktigt lika mycket eftersom det mesta är så inövat efter flera års träning.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav lasseivägen » 2011-07-28 13:43:04

Bror Duktig skrev:
lasseivägen skrev:Har man lagat maskiner i 15 år, så är det en barnlek att laga mat.

Vad bra, jag ringer dig nästa gång jag gör sönder ett ägg av misstag! :)

Ja gör det så tar jag med cognacen till en bra äggtoddy det bästa sättet att laga ett trasigt ägg.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Allanna » 2011-07-28 14:48:44

Jag tror att jag har så mycket lättare för att laga mat just för att det fallen inom ramen för mina intressen (Kost & Hälsa). Fast jag har noterat att jag kanske inte alltid gör som alla andra.

Det tydligaste exemplet på det var när jag utan recept ville lära mig göra citronsockerkaka. Grundreceptet kan jag redan, men jag ville laborera med en ny smak och citroner hade jag gott om.

Det tog väldigt många försök innan jag hade hittat den rätta balansen i mitt tycke, mellan citronsaft/skal och resten av sockerkakan. Jag gjorde alla samma dag, och min omgivning blev snabbt väldigt trötta på sockerkaka i allmänhet och citronsockerkaka i synnerhet.

Jag skänkte en hel mängd sockerkakor till barnens skola, det räckte till hela klassen och blev ändå över till lärarrummet.

Det var väl egentligen inget fel, men jag förstod efter att ha pratat med sambon att det kanske blev lite för många sockerkakor... Problemet är att jag inte riktigt ser det just då, när jag är mitt uppe i det. Det är svårt det där med proportioner.
Allanna
 
Inlägg: 474
Anslöt: 2011-01-04
Ort: Stockholm

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-28 19:41:43

Om jag skulle laga käk åt ett sällskap?

Förrätt: kronärtskocka med olika dressingar att välja bland

Huvudrätt: råbiff med tillbehör.

Avslutning: skålar med lite av varje: Kalamataoliver, roquefort, brie, guacamole, räkor, färska grönsaker.

Drycker: genomgående ljust öl och vitt vin.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Sheyen » 2011-07-28 19:43:51

KrigarSjäl skrev:Om jag skulle laga käk åt ett sällskap?

Förrätt: kronärtskocka med olika dressingar att välja bland

Huvudrätt: råbiff med tillbehör.

Avslutning: skålar med lite av varje: Kalamataoliver, roquefort, brie, guacamole, räkor, färska grönsaker.

Drycker: genomgående ljust öl och vitt vin.

Det där skulle jag absolut vilja bli bjuden på!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Archi » 2011-07-28 20:26:11

Svårigheten att laga mat handlar inte så mycket om själva detaljerna så länge jag koncentrerar sig på det. Handlar snarare om att jag inte är speciellt intresserad och lika gärna kunde äta samma sak året runt om jag hade överlevt på det. Att jobba är en räddning på matfronten då jag äter dagens lunch och får i mig lite annat än det jag vanligen äter hemma.
Archi
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2011-07-13
Ort: Sthlm

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-29 0:29:15

Sheyen skrev:
KrigarSjäl skrev:Om jag skulle laga käk åt ett sällskap?

Förrätt: kronärtskocka med olika dressingar att välja bland

Huvudrätt: råbiff med tillbehör.

Avslutning: skålar med lite av varje: Kalamataoliver, roquefort, brie, guacamole, räkor, färska grönsaker.

Drycker: genomgående ljust öl och vitt vin.

Det där skulle jag absolut vilja bli bjuden på!

Se där, en till med bra smak!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Nefarious » 2011-07-29 1:32:11

Det enda som är svårt med att laga mat är att laga åt färre än fem pers.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav lasseivägen » 2011-07-29 10:44:21

Nefarious skrev:Det enda som är svårt med att laga mat är att laga åt färre än fem pers.

Håller med, bir nästan alltid minst två, ofta tre portioner när jag lagar en åt mig själv.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav matgar » 2011-07-29 11:46:11

lasseivägen skrev:
Nefarious skrev:Det enda som är svårt med att laga mat är att laga åt färre än fem pers.

Håller med, bir nästan alltid minst två, ofta tre portioner när jag lagar en åt mig själv.

För mig med, dock så har jag en tendens att äta upp allt ändå. :)
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Nao » 2011-07-29 17:13:47

Jag är kass på matlagning, främst för att jag tycker att det är så jäkla tråkigt att laga åt sig själv så jag får ingen övning. Är känd bland mina vänner som en kass kock...tror det kan härledas till den gången då jag råkade torrkoka pastavattnet. Jag kan följa recept och sånt, mitt största problem är egentligen att få hem saker till matlagningen från affären. Min kontaktperson skakar bara på huvudet och skrattar när jag berättar om mina panikhandlingar där jag springer in i affären, sliter åt mig ungefär hälften av det som står på listan och störtar ut igen. Vi har inte lyckats utröna varför det blir så, men det resulterar i att jag för det mesta saknar väsentliga ingredienser till maten jag tänkt laga.

Ibland lyckas jag...kan göra grym fikonpizza och hallonpizza, bakning är av någon anledning lättare än matlagning.
Nao
 
Inlägg: 165
Anslöt: 2011-01-22

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Bali » 2011-07-29 17:22:05

Jag är bra på att laga mat/baka vad jag förstår, men bara för att jag kan göra det "åt andra" innebär tyvärr inte att jag per automatik kan göra detsamma för egen del.
Jag är ganska kass på att laga mat åt mig själv alltså! :(
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Fenren » 2011-07-29 20:36:04

KrigarSjäl skrev:Se där, en till med bra smak!


Bjud oss! :lol: jag lovar att jag bjuder igen. (jag har bara två forumister på min 'bjudna på mat'-lista (plättar är INTE mat))

själv har jag haft tanke på att lära mig göra goda musslor. mums för musslor!



När jag pluggade på universitetet så lagade jag sex portioner tomatbaserad köttfärssås, sex portioner gräddbaserad köttfärssås, sex portioner korvstroganoff och självklart tolv portioner makaroner och sex portioner ris till det.

detta tillagades i en studentkorridor där jag ockuperade hela köket under ca två timmar. tre stekpannor och tre kastruller, fördelat på tre spisar och en Fenren som sprang som en galning mellan skärbrädor med halvhackad lök och kastruller med kokande makaroner.

alla matlådorna blev goda och det räckte tillochmed för att bjuda korridorsgrannen min på middag (han var usel i köket!)

edit: under studietiden brukade jag och några till våldgästa andra studentkorridorer och laga mat till dem. vi köpte matvaror och sedan valde vi ut en korridor lite på måfå, knackade på och sa att de vunnit i vårt lotteri och att priset var en måltid till alla i korridoren. sedan lagade vi till en, för studenter, lyxig måltid för ca 16 personer. det var roligt!
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Maldita » 2011-07-29 21:52:05

Kronärtskockor är såååååå gott, vattnas i munnen på mig nu...

Det fungerar bra som mat om man vill bjuda med en vegeterian på kräftskiva, då det är lite liknande eftersom både kräftor och kockor är lite "pilliga" att få i sig.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Laika » 2011-08-07 23:59:40

Jag har gett upp att försöka krydda min mat för jag kan verkligen inte. Det är lika bra att inte ens försöka för annars riskerar jag att förstöra i övrigt bra mat. Det står ju sällan hur mycket kryddor man ska ha. "Smaka av med kryddor" eller liknande brukar det stå, men det tycker jag är jättesvårt.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Koboshi » 2011-08-08 7:19:30

Laika skrev:Jag har gett upp att försöka krydda min mat för jag kan verkligen inte. Det är lika bra att inte ens försöka för annars riskerar jag att förstöra i övrigt bra mat. Det står ju sällan hur mycket kryddor man ska ha. "Smaka av med kryddor" eller liknande brukar det stå, men det tycker jag är jättesvårt.


Håller med. Dock har jag lärt mig mängden av en nypa (vilket är mer än vad som får plats mellan två fingrar). Vad gäller smaka av så är det lite som kemi. Man smakar och känner att det behövs lite mer H och sedan smaka igen och då behövs O och helt plötsligt har vi H2O ^_^
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Magnus » 2011-08-23 18:55:48

KaosPrinsessa skrev:Händer nånting varje gång jag bestämmer mig för att faktiskt laga mat.


Låter som mig :wink:
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Magnus » 2011-08-23 18:59:24

kullan skrev:Jag har typ glömt att ha i ägg i pannkakssmeten så det blir ett gräddad mjöl och mjölkladd.

Såg ruggigt oaptitligt ut. Det blev en offergåva till papperskorgen.


Jag beställde pannkakor i bulgarien en gång och dom frågade om jag skulle ha ägg i, självklart skulle jag ha det (svårt att göra pannkakor utan ägg), dom hällde smeten i stekpannan och knäckte ägg ovanpå, lite ovanligt kanske :wink:
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Hundralappen » 2011-08-23 19:52:24

Laga mat är fett kul ju!

Föredrar recept tills jag kan skiten bara. Men det är kul att improvisera.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav kullan » 2011-08-23 19:53:03

Hundralappen skrev:Laga mat är fett kul ju!

Föredrar recept tills jag kan skiten bara. Men det är kul att improvisera.


Vill du bli min privata kock :wink:
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav lhollo » 2011-08-23 20:12:04

jag ÄLSKAR att laga mat, det är bara det att jag alltid lyckas bränna mig, även när ugn eller spis inte är inblandat...
lhollo
 
Inlägg: 298
Anslöt: 2011-07-05
Ort: Trollhättan

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav fingal12 » 2011-08-23 22:12:47

Visst är det kul att laga mat, men då till andra, inte alltid så kul att bara laga mat till sig själv. Och som gammal kock så sitter en del av handlaget kvar i en, ibland, och då kan resultatet bli lysande. 8)
fingal12
Inaktiv
 
Inlägg: 145
Anslöt: 2008-10-04
Ort: Hufvudstaden

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Frimodig » 2011-08-23 22:35:39

Jag har just börjat med den här GI-metoden med hjälp av Lauritzon, Snabblagad GI.
Man undviker potatis, pasta och ris, och alla sötsaker.

Syftet är att försöka undvika de här blodsockersvängningar som snabba kolhydrater producerar. Eftersom jag är så gammal blir jag jättetrött av blodsockersvängningarna.

Sen tycker jag egentligen inte om att äta mat. Det är nån sorts slöseri med tid.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Jakaranda » 2011-08-24 22:37:23

Oj vilka problem många har. Det enda problemet jag har med matlagning är att komma igång. I övrigt är jag nog över medel och plockar vanligen enkelt ihop något av i kylskåpet tillgängliga råvaror. Jag är iofs intresserad av matlagning så tillvida att jag vill äta bra mat och de portionsförpacknigar som säljs i affären anser jag vara i paritet med Mc D (= mer eller mindre oätligt).
Fick senast igår massor av beröm (äkta) av den ev. framtida pojkvännen som blev mycket imponerad av det jag plcokade ihop och jag tyckte inte ens det blev särskilt bra. Resterna var dock helt klart godkända idag, så det behövde ligga til sig lite.
Jakaranda
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2011-08-03

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in