Jag kan inte spela sällskapsspel

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag kan inte spela sällskapsspel

Inläggav Flia » 2011-07-27 16:40:56

Eller jo.... Om det har ett specifikt syfte som att flörta med en spelare, eller kanske om det ingår i att passa barn. Men inte att spela för spelandet skull.

Jag känner mig rätt ensam om det här. :roll:
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Jag kan inte spela sällskapsspel

Inläggav Jagers » 2011-07-27 18:58:56

hur menar du med "kan inte" ? är det extremt tråkigt bara eller?
mina föräldrar "kan inte" heller spela sällskapsspel ibland bara för spelandets skull :P
för dem tycker det e sååååååååå tråkigt, eller att det tar för lång tid, tex. monopol
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Jag kan inte spela sällskapsspel

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-27 19:02:16

Nej, detta är vi minst två om att inte gilla. Jag ser heller ingen vits med att spela något för sällskaps skull. Antingen så sällskapar man eller så spelar man. Blandar man ihop det blir det bara rörigt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Jag kan inte spela sällskapsspel

Inläggav kullan » 2011-07-27 19:11:18

Jag gillar sällskapsspel fast jag vinner aldrig. men jag tycker det är en bra form att umgås i.

Har man inget att snacka om så kan man prata om spelet som pågår.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Jag kan inte spela sällskapsspel

Inläggav Jagers » 2011-07-27 19:24:24

kullan skrev:Jag gillar sällskapsspel fast jag vinner aldrig. men jag tycker det är en bra form att umgås i.

Har man inget att snacka om så kan man prata om spelet som pågår.


wörd, samma här :)
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Jag kan inte spela sällskapsspel

Inläggav wuwei » 2011-07-27 19:50:17

Jag har inte tålamod med spel som ofta tar lång tid som monopol eller (mardrömmen) "nya bondespelet". Alltså typen "köp på dig, bygg/så-skörda och tjäna pengar", entreprenörspel kan man väl kalla dem.

Spelar helst inte spel där psykningar kan vara en del av strategin för att vinna, eftersom psykningarna ofta hotar att övergå till personangrepp om de inte redan är på den nivån från start.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Jag kan inte spela sällskapsspel

Inläggav Björne » 2011-07-27 20:00:21

Alla sällskapsspel har ett specifikt syfte vilket är att vinna med så stor marginal som möjligt så att det märks hur mycket smartare man är än alla andra. Nu när du vet hur det ligger till hoppas jag det blir lättare för dig att spela!
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Jag kan inte spela sällskapsspel

Inläggav Moggy » 2011-07-27 20:12:18

Finns ju massa sällskapsspel som egentligen inte är så mycket spel utan mest massa trams där ingen vinner. Tänker på såna där förfestspel med väldigt enkla regler..
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Jag kan inte spela sällskapsspel

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-27 20:45:52

Det är väl bra torftigt med umgänge där man inte kan prata om intressanta saker utan måste ha ett spel för att få tiden att gå...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Jag kan inte spela sällskapsspel

Inläggav Parvlon » 2011-07-27 20:46:30

Flia skrev:..passa barn
Göra barn menar du?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Jag kan inte spela sällskapsspel

Inläggav Moggy » 2011-07-27 20:56:56

KrigarSjäl skrev:Det är väl bra torftigt med umgänge där man inte kan prata om intressanta saker utan måste ha ett spel för att få tiden att gå...



Kan väl vara kul att spela spel i ett sällskap...men då ska man spela seriöst och där alla kan reglerna och spelar för att vinna. Finns inget tristare att spela spel där nån inte tar det på allvar.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Jag kan inte spela sällskapsspel

Inläggav Flia » 2011-07-27 22:53:02

Jagers skrev:hur menar du med "kan inte" ? är det extremt tråkigt bara eller?
mina föräldrar "kan inte" heller spela sällskapsspel ibland bara för spelandets skull :P
för dem tycker det e sååååååååå tråkigt, eller att det tar för lång tid, tex. monopol


Tråkigt ja, men framför allt så onödigt eller dumt.
Jag har ingen vinnarinstinkt och förstår helt enkelt inte varför.

Och folk som håller på och psykar varandra är bara löjligt i mina ögon.

Men framför allt onödigt.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Jag kan inte spela sällskapsspel

Inläggav ingenting » 2011-07-27 23:05:18

Moggy skrev:Kan väl vara kul att spela spel i ett sällskap...men då ska man spela seriöst och där alla kan reglerna och spelar för att vinna. Finns inget tristare att spela spel där nån inte tar det på allvar.

Ja verkligen. Det krävs att medspelarna (motspelarna?) är seriösa. Är de bara det så älskar jag att spela sällskapsspel. Fast ännu hellre kort egentligen. Det enda tråkiga är väl att folk i gemen brukar vilja avsluta så fort, jag gillar att spela länge.
ingenting
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2010-10-11

Re: Jag kan inte spela sällskapsspel

Inläggav Alien » 2011-07-27 23:24:16

Björne skrev:Alla sällskapsspel har ett specifikt syfte vilket är att vinna med så stor marginal som möjligt så att det märks hur mycket smartare man är än alla andra. Nu när du vet hur det ligger till hoppas jag det blir lättare för dig att spela!


Gäller det även s k turspel, typ Fia med knuff? :P Sådana spel är bäst att spela med barn, som kan ha svårt att förlora. Snälla vuxna förlorar avsiktligt, men jag spelar alltid för att vinna, även om jag inte bryr mig så mycket efteråt. Men om man inte spelar för att vinna blir det inget spännande.

Ibland är det bättre att umgås genom att spela olika spel än att prata. Prata brukade leda till gräl. Tyvärr kunde även spel leda till gräl, eftersom även en del vuxna är dåliga förlorare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Jag kan inte spela sällskapsspel

Inläggav Flinta » 2011-07-30 15:33:09

Klarar inte av att va social o umgås samtidigt som jag ska koncentrera mig på och/eller lära mig nya spelregler etc. Ungefär samma sak med mat - en middag avnjuter jag helst ensam (-alt. m ngn som känner mig utan o innan o som jag därför inte samtidigt förväntas umgås och/eller småprata med).
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Re: Jag kan inte spela sällskapsspel

Inläggav sanny » 2011-07-30 21:26:55

Näe, du är inte ensam om det.

Jag klarar av det, men jag gillar det inte. Det blir aningen förvirrande.

Håller med tidigare talare att antingen spelar man eller så samtalar man.

Jag gillar inte heller långdragna spel som monopol.

Instämmer med Alien. Spelar hellre med barn som tar det seriöst och skulle aldrig förlora med flit som vissa vuxna gör. Tycker jag är hemsk som inte kan göra detta, men..
sanny
 
Inlägg: 526
Anslöt: 2008-11-23
Ort: Västra Götaland

Re: Jag kan inte spela sällskapsspel

Inläggav Truly » 2011-07-31 1:00:59

Oj då. Jag brukar tycka att jag är mycket oflexibel, men det är jag tydigen inte då det gäller spel.

Jag gillar att spela spel. Alfapet, Jakten på den försvunna diamanten och Kalaha tycker jag om. Gillar även kortspel av alla de slag.
Jag spelar ofta för att jag gillar att spela. Jag skiter fullständigt i om jag vinner eller ej. Jag spelar för att jag gillar att se spelets gång, hur det formar sig. Hur t.ex. brickorna och orden breds ut på spelplanen eller hur man kan sitta med en förjävlig hand och minuten senare sitta med trumfkort.

Jag föredrar spel med spelplan framför dataspel. Har däremot svårt att spela spel (njuta av spelets gång) om det är fest eller många babblar runt omkring.

Som liten var jag oerhört fascinerad över spelet "Sänka skepp" :D

Och ja, jag klarar av att förlora mot barn. Ibland måste jag det som förälder. Speciellt om jag vill visa på en fungerande strategi som barnen kan använda sig av i spelet.

Ja, en kortfattad resumé av mitt spelande.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Re: Jag kan inte spela sällskapsspel

Inläggav Gafsan » 2011-07-31 15:08:57

Jag kan spela "enklare" sällskapsspel och en del är t.o.m. riktigt kul. Jakten på den försvunna diamanten gillar jag, och dinosauriespelet.

Däremot klarar jag inte av schack och sånt. Jag kan inte tänka i flera steg på det viset. Superirriterande, jag ska ju föreställa smart(?!) men när det kommer till schack och liknande så är jag helt klart för korkad :(
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Re: Jag kan inte spela sällskapsspel

Inläggav Le_inimitable » 2011-07-31 15:34:17


Ända sen jag såg det här första gången har jag trott att huvudsyftet med sällskapsspel är att lära känna de andra.
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in