Aspisar lagar mat

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aspisar lagar mat

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-07-24 19:28:30

Mat: Laxfilé med matvete

Eftersom laxfilén är frusen så lägger jag den i ett varmvattenbad som jag brukar göra när jag tinar kyckling. Jag gör detta typ 30min innan jag börjar tillreda det andra.
Instruktionerna på matveteförpackningen säger att det ska vara skitlite vatten, kokas i 15 minuter på svag värme och med lock.

Jag mäter upp vattnet, som är mindre än 2dl och konstaterar att det är just "skitlite". Tar den minsta kastrullen och häller upp varmvatten. Men eftersom den inte har något lock till sig så får jag ta ett större lock. Det borde ju gå bra, eller hur?
Jag drar på gasspisen, väntar tills det har kokat upp, häller i matvetet och sen på med locket. Jag kollar klockan och drar sen och sitter vid datorn och gör något "kul" istället - matlagning är så tråkigt.

Sen så märker jag att det luktar, men går inte dit direkt utan drar ut på det.
Väl i köket så ser jag att kastrulljäveln har torrkokat och det luktar fan - det var tur att inte brandvarnaren gick av. Vattnet hade kokat för mycket eftersom jag hade för hög värme, och så hade det kommit ut, utmed kanterna eftersom locket var för stort. Diska, slänga bort, gör om, gör rätt.

Kokar upp det en andra gång och övervakar nu. Får lov att fylla på med vatten 2-3 gånger extra under dessa 15 minuter, och dessutom så slocknar gaslågan på spisen två gånger och det dröjer innan jag fattar det.

Sen är det dags för fisken, jag hämtar den i handfatet (badrummet). När jag öppnar förpackningen så har filéns konsistens övergått till ett slags gegg-stadie och skiten rinner ut som sylt på mina händer. Jag får en flashback från Kitchen Nightmares där Gordon Ramsay skriker och säger att man inte kan hets-tina fisk på det där sättet - och nu fattar jag varför. Filén går sönder i tre delar och en av dom glider ur mitt grepp och hamnar i diskhon. Splat säger det. Tur jag nyss diskat där som fan så det är rent iaf. Med stor försiktighet så lyckas jag föra över gegg-bitarna till stekpannan utan att de går sönder mera.

Laxen känns en aning torr, har en "weird" konsistens samt en bränd hinna på vardera sida. Den smakar inte alls lika gott som när farsan lagar till det. Jag hatar verkligen matlagning och det är helt otroligt hur kass jag är på det här. Det ska alltid vara så mycket överaskningar och oväntade moment. När jag utreddes så sa arbetsterapeuten att jag arbetar hastigt, en aning ryckigt och är allmänt jävla klantig. Fast ordet "jävla" uttalades aldrig.

Har ni några (o)trevliga matlagningshistorier?
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-24 20:53:21

Händer nånting varje gång jag bestämmer mig för att faktiskt laga mat.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-24 20:54:53

LOL, igenkänning på TS :lol:

Jag har även satt på fisk på kokning och åkt till jobbet (bara hela trappuppgången och lägenheten fylld med rök som luktade kremering), samt där jag bor nu satt på fett på smältning och gått ut och bränt upp köksfläkt plus fått sot så att totalsanering krävts.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-24 20:58:32

Det värsta är ju att man egentligen vet allt det där med lock o.s.v. men det går liksom inte att tänka hela bilden med alla sidogrenar som uppstår.

Ja jävlar, vad dumt det kan bli. Min man undrar ibland om jag aldrig lär mig, speciellt som jag verkar smart på svårare saker.

Med tanke på att min hund får råa kycklingvingar, så undrar jag om jag är immun mot campylobacters påverkan också. Det är inte få gånger jag har glömt, inte tänkt o.s.v. Fast jag lyckas alltid se till att inte andra/andras mat drabbas av just vovvis mat, så det verkar finnas marginal för bättring?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav kullan » 2011-07-24 21:16:01

Jag har typ glömt att ha i ägg i pannkakssmeten så det blir ett gräddad mjöl och mjölkladd.

Såg ruggigt oaptitligt ut. Det blev en offergåva till papperskorgen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-24 21:30:37

Och jag kom på idén att "nu när jag bakar själv, och utan mamma, så ska jag banne mig smaka hur mycket jag vill på sockerkakssmeten!"

Gissa om kakan blev torr när man vevat i sig halva det blöta i smeten? Givetvis, men tänka på det också när man håller på med mått och grejer...
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Jagers » 2011-07-24 21:34:31

jag har aldrig glömt någon kastrull på eller nått sånt men jag är värdelös på å laga mat.
ska jag göra korv och makaroner så slutar det alltid med att makaronerna är kalla när jag är klar med korven eftersom jag inte vet när jag ska börja med makaronerna, om jag gör tvärtom så blir korven bränd istället, vilket den iofs. nästan alltid blir ändå.
och en gång när jag skulle försöka göra pankakor så vart det nånting jag kallar pankaks-gegg-bollar.(smeten vart perfekt men jag vände pankakorna för tidigt och det vart gegg-bollar istället)

slutsats: värdelös på att laga mat men glömmer aldrig nån kastrull på eller bränner nånting så mycket så att brandvarnaren går.
Senast redigerad av Jagers 2011-07-24 21:37:35, redigerad totalt 1 gång.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Jagers » 2011-07-24 21:35:48

Bror Duktig skrev:Och jag kom på idén att "nu när jag bakar själv, och utan mamma, så ska jag banne mig smaka hur mycket jag vill på sockerkakssmeten!"

Gissa om kakan blev torr när man vevat i sig halva det blöta i smeten? Givetvis, men tänka på det också när man håller på med mått och grejer...


MMMmhh <3 sockerkakssmet :D jag brukar göra en smet bara för att äta, det blir altså ingen sockerkaka :D det är så jäkla gott!
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav snuggelhund » 2011-07-24 23:24:30

Jag har inget minne av att jag förstört mat genom att glömma den.

Däremot har jag förstört inte mindre än två menskoppar genom att glömma kvar dem i flera timmar i den vattenfyllda kastrullen på spisen.

Vattnet avdunstar och menskopparna har blivit brända och förstörda, och de kostar över 300 kr st att beställa på nätet. :cry:
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Truly » 2011-07-25 0:04:52

Jag har också glömt saker på spisen som bränts vid.
Jag glömde en kastrull med dotterns inhaleringsredskap som skulle kokas rent. De stod där och kokade i över en timme tills jag kände att det luktade bränd plast. :shock:

Jag har glömt både fisk och kyckling i ugnen, så den blivit såpass bränd att den var oätlig.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav JennyH » 2011-07-25 0:18:25

Åh, jag gillar verkligen att laga mat! När jag väl kommer ihåg att man faktiskt bör göra det varje dag... :oops:

Men bara för att jag tycker det är roligt innebär det inte att det går speciellt bra. Idag har jag fått köpa nya kastruller eftersom två stycken totalförstördes när jag glömt bort kolasås på spisen igår. Samma misstag två gånger på en kväll är ganska illa...
Ska kanske tilläggas att jag även köpte färdig kolasås idag (det blir nog billigare i längden! :wink: ). .

Jag vågar inte ens tänka på hur mycket mat jag har fått slänga under alla år, eller hur många timmar jag har fått vädra lägenheten :oops: .
JennyH
 
Inlägg: 257
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Skåne

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Xzirie » 2011-07-25 6:29:40

Jag brukar kunna misslyckas med att koka spaghetti eller linser och är väldigt bra på att sätta eld på mikron när jag poppar popcorn. Min mikrovågsugn är helt svart inuti och micropopcorn är numera bannlysta i min lya.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Koboshi » 2011-07-25 10:05:05

Spaghetti klarar jag men annars är jag värdelös.När jag läser hetta upp pannan frågar jag mig till vilken temperatur och varför just till den? Dessutom tog det mig en sommar att få klart för mig vad en nypa innebär....

Finns det ingen som kan göra nån kurs och/eller kokbok för oss? Någon typ där det står exakt hur och varför. Förresten har ni lyckats steka ägg? Jag har försökt 3 ggr med råd från tre olika personer med samma resultat varje gång - upptäckt att ägget övergår till kol :oops:
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Tiblan » 2011-07-25 10:15:20

Känner igen mig att när man ska göra sockerkaka eller någon annan mjuk kaka så kan det bli muffins istället för jag bara råkar smaka liiiiiite av smeten.... :D
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-25 10:26:01

Koboshi skrev:Spaghetti klarar jag men annars är jag värdelös.När jag läser hetta upp pannan frågar jag mig till vilken temperatur och varför just till den? Dessutom tog det mig en sommar att få klart för mig vad en nypa innebär....

Finns det ingen som kan göra nån kurs och/eller kokbok för oss? Någon typ där det står exakt hur och varför. Förresten har ni lyckats steka ägg? Jag har försökt 3 ggr med råd från tre olika personer med samma resultat varje gång - upptäckt att ägget övergår till kol :oops:

Haha, det påminner mig om en sak min ragtimevän berättade. Han intervjuade sin gamla mormor, och ville ha med receptet på ett ovanligt gott bröd. Jag minns inte exakt ingredienserna, men det var typ valnötsbröd eller fruktbröd, d.v.s. bröd med någon särskild ingrediens.

Mormoderna hade då sagt hur mycket av den där ingrediensen man skulle ha, och sedan: "sen gör man som vanligt!". "Vad då 'som vanligt', vad betyder det?" hade han frågat. "Ja, ta lagom med mjöl till det degspad du har o.s.v." var det ungefärliga svaret.

Han lyckades aldrig få något recept som gick att följa för folk som inte förstår precis vad som är lagom för den typen av bröd.

Jag som bakat med surdeg, fattar att det är omöjligt att ge några mått, och att det också kommer att bli omöjligt för någon annan att göra det bröd jag gör på känn.

Apropå matlagning och bakning i allmänhet, så är jag både jättebra, och urkass. Jag kan inte följa recept, och kan inte lägga upp en plan som jag följer och det är typiskt att jag gör liknande saker som TS skrev i första inlägget. Men det som passar mig, eller som jag lär mig och utvecklar, blir ofta mycket bra. Surdegsbröden blev väldigt bra, och bakades alltid på känn. Jag kan nog baka vanligt jästbröd på känn också, bara man tänker på att ta rätt mängd jäst till degspadet. Sedan har man i "lagom med mjöl" (vilket varierar från person till person, men det ska ju gå att knåda, och det ska inte vara en torr hård klump).

Småkakor har jag bakat på känn också, och de blev jättegoda. Jag tog smör och socker, blandade i så mycket socker att det kändes som det brukar när jag gör på recept, d.v.s. inte så mycket att det inte går att blanda i, och inte så lite att det flyter runt. Sedan smaksatte jag med kakao och sirap för att det skulle smaka som raider (twix). Av erfarenhet visste jag att sirap gör kakorna för hårda om man tar för mycket, så där fick jag tänka efter: "inte mer än jag brukar ta till sirapsbröden - mätt proportion". Sedan hade jag i mjöl sådär mycket så att man precis får in det i degen. Kakorna blev jättegoda, och smakade verkligen som Raider.

Men alltså, då hade jag flera års erfarenhet av att baka andra kakor och hade fattat upplägget, samt i vilka mängder man kan använda kakao och sirap.

jag älskar när man har lärt sig grunderna för en typ av mat/bak/whatever och kan börja skapa själv.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav vallesmamma » 2011-07-25 10:45:23

Jag bränner vid maten då jag blir störd av sonen. Måste vara ensam i köket, annars går det inte bra. För många moment samtidigt klarar jag inte, vilket min arbetsterapeut märkte på funktionsutredningen.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Maldita » 2011-07-25 11:10:46

Jag har smält en smörkniv av plast när jag skulle koka fudge. Har även fått brännhet tomatsås stänkt rätt upp i ansiktet (såg ut som reklam för en splatterfilm efteråt), bränt vid saker otaliga gånger, samt av misstag haft salt i mitt te, som jag bryggt på den sista tepåsen. Några mer spektakulära saker har inte hänt.

Vill man koka kolasås kan man enligt utsago göra det genom att låta en burk konserverad mjölk (hela burken, oöppnad) koka i ett antal timmar. Har dock själv aldrig gjort detta.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Inläggav imperativ » 2011-07-25 11:43:34

Förslag:
- lägre krav.
Leder till att jag bjuder på mat, men aldrig på min.
- lära sig generell matlagning (det finns tydliga mönster).
Bröd är ett mönster. Gryta ett annat. Köttbit i ugn är ett. Kaka. Fisk. Tillbehör. Diska.
- larmklocka du har på dig.
- larmklocka på din dataskärm.
- lagar du mat lagar du mat, tänk på det.
- köttbit + ugn = svårare att misslyckas, mindre att göra, större andrum, men mer planering krävs.
- Grytor är också lätt när man väl lärt sig hur det alltid går till oavsett ingredienser.

Så har jag löst min matlagning. Det är inte kul. Det är trist. Jag är dålig på det. Jag har så låga smakkrav på min mat så det spelar ingen roll. Blir en maträtt av en händelse välsmakande så gör jag likadant nästa gång.

F.ö är jag en NT.


Det värsta jag gjort är att ha 1½ kg fläskkarré i ugnen några timmar för länge. Hälften var oätbart. Bara att skära bort det brända.
Har gjort kladdkaka, glömde mjölet.
Förgräddade en pajdeg i en för varm ugn.
Stänkt diskvatten i en köttgryta. Den maten smakade illa.
Torrkokat mjölk.
Senast redigerad av imperativ 2011-07-25 11:57:07, redigerad totalt 2 gånger.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav TheRockman81 » 2011-07-25 11:46:07

Så länge jag låter bli att sätta mig vid datorn så funkar det mesta (tv går faktiskt bättre) men fastbränt ris och någon förstörd kastrull har det blivit :D En gång hade jag tur och lyckades undvika att sätta eld på lägenheten - glömde en stekpanna på spisen och åkte hemifrån. Det som räddade mig var att jag inte hade haft något fett i pannan.
TheRockman81
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2011-07-16
Ort: Nyköping

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-25 11:56:45

@imperativ, det låter lite liknande hur jag löser saker. Även det om "råkar det bli välsmakande".

Min matlagning är numer av mönstret "fräs allt i stekpannan".

Jag tar ned allt till lagom bitar och fräser. Det som tar längst tid åker i först, purjolöken sist. Sedan creme fraiche som gör att nästan allt smakar gott. Jag varierar proteinkällan. Nötfärs, kycklingstrimlor (= klippta innanlårfiléer), laxbitar, musselkött (måste i sista sekunden bara), bläckfiskringar.

Man märker ganska fort om något har åkt i för tidigt eller för sent, och så får man justera till nästa gång. Spela piano medan man väntar, rekommenderas inte, om man inte använder sin timstock och går och kollar var femte minut.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Allanna » 2011-07-25 11:59:52

Äggklocka som inte slutar ringa förrän man tryckt på stoppknappen samt med en otroligt enerverande ringsignal har löst alla eventuella problem jag haft med tidsuppfattningen.

I övrigt så handlar det mest om att välja bra recept tycker jag. Ett bra recept anger mått i gram så långt som möjligt, särskilt för torrvaror som faktiskt kan komprimeras i ett decilitermått så att man får mer eller mindre av den mängd torrvara man skulle ha. Ett bra recept är lite flexibelt, t ex står det 1-2krm salt så börjar jag med 1 krm och duttar i lite i taget (provsmakar med jämna mellanrum) tills jag är nöjd.

Gör man köttbullssmet kryddar jag alltid ströbrödet och smakar av det hellre än försöka smaka av rå färs. :-)002

Smaka, smaka, smaka. Ideligen. När man gjort samma recept ett antal gånger börjar munnen lära sig hur det ska smaka i olika stadier av tillagningen för att slutresultatet ska bli det rätta.

Man får inte vara rädd för att misslyckas, annars kommer man aldrig våga lyckas heller. Kasta om det blir fel, och gör om.
Allanna
 
Inlägg: 474
Anslöt: 2011-01-04
Ort: Stockholm

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav TheRockman81 » 2011-07-25 12:07:36

Koboshi skrev: Förresten har ni lyckats steka ägg? Jag har försökt 3 ggr med råd från tre olika personer med samma resultat varje gång - upptäckt att ägget övergår till kol :oops:


Låter som för hög värme och för lång tid. Jag brukar göra så här. (Jag har en en vanlig elspis med plattor.) Förlåt om jag är för noga..

1. Jag ställer stekpannan på plattan, vrider på full värme.
2. På en gång lägger jag i en klick smör som jag smetar runt lite i pannan tills den smält.
3. När smöret slutat "fräsa" så vrid ner värmen till halva effekten.
4. Kläck i ägget i stekpannan
5. Efter bara någon minut vänder jag på ägget.
6. Stek i någon minut till (1,5 - 2 minuter)

På ett ungefär.. :)
TheRockman81
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2011-07-16
Ort: Nyköping

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav TheRockman81 » 2011-07-25 12:13:03

Kom på ett tips för de som har en vanlig elspis med plattor (alltså inte keramik- el. glashäll)

Många gånger går det att koka upp t.ex. ris, låta det koka några minuter bara, lägga på ett lock och sen stänga av plattan helt. Har även gjort så med pasta, men det är lite lurigare eftersom det lättare kokar över.
Likadant när man steker t.ex. korv eller ägg, stäng av plattan efter någon minut eller så.
TheRockman81
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2011-07-16
Ort: Nyköping

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav biologic » 2011-07-25 13:07:23

Värsta matlagningshistorien här är nog när jag skulle grädda en sak i ugnen och tog för mycket bakplåtspapper så att det vek sig upp på sidorna. Efter ett tag började det välla ut rök, och jag såg att det pappret tagit eld... Det var lite farligt.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in