Var ni säkra på att ni hade AS innan utredningen kom igång?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Var ni säkra på att ni hade AS innan utredningen kom igå

Inläggav Zombie » 2011-07-20 22:39:48

Zima33 skrev:
Nikolaus skrev:och så sa han att AS är en temporär diagnos som man kan bli av med senare

Kan man :?: Aspergers har man väl hela livet :?: (Eller så byts den ut till nån annan autismspektrumdiagnos)

Det är väl skillnad på diagnos och tillstånd.

Diagnosen är den officiella uppgiften att man hör till den-och-den muppgruppen; tillståndet är att vara (en) sådan vare sig man har det officiellt bekräftat eller ej.

En åtskillnad det ofta slarvas med här.

Kan ju iallafall hoppas det var det läkaren menade.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Var ni säkra på att ni hade AS innan utredningen kom igå

Inläggav miss_green1 » 2011-07-20 22:43:57

Jag var 100% säker innan min utredning att jag hade AS. För jag hade redam då asperger vänner och då kände igen alla klassiska drag hos mig som finns hos dem som har mycket asperger.
miss_green1
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2011-06-29
Ort: Stockholm

Re: Var ni säkra på att ni hade AS innan utredningen kom igå

Inläggav Fröken Svår » 2011-07-20 23:29:25

Ja, jag var säker. Jag läste mycket om AS i väntan på att utredningen skulle börja, och jag kände igen mig väldigt i beskrivingarna av typiska Asperger-drag. Så diagnosen var egentligen bara bekräftelse på det jag redan visste.
Fröken Svår
 
Inlägg: 234
Anslöt: 2011-03-14
Ort: På drift?

Re: Var ni säkra på att ni hade AS innan utredningen kom igå

Inläggav matgar » 2011-07-21 0:24:49

Alien skrev:
matgar skrev:Nu är ju visserligen min daignos F84.9 men jag svarar endå.


Jag var tvungen att slå upp de olika ICD-koderna för att förstå vad det var:

Genomgripande utvecklingsstörningar
F84.0: Autism i barndomen
- F84.1: Atypisk autism
- F84.2: Retts syndrom
- F84.3: Annan desintegrativ störning i barndomen
- F84.4: Överaktivitetssyndrom förenat med psykisk utvecklingsstörning och stereotypa rörelser
- F84.5: Aspergers syndrom
- F84.8: Andra specificerade genomgripande utvecklingsstörningar
- F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

http://www.socialstyrelsen.se/klassific ... 99#listing

Det var jag också tvungen att göra när jag fick den.
Men "Genomgripande utvecklingsstörning, ospecifierad" gjorde mig inte så mycket klokare egentligen. Lättare att förstå om man säger "nästan AS" kanske? :-)003
Det var vissa saker som gjorde att jag inte kunde få AS som diagnos, bland annat att det inte gick att bevisa att jag haft störningen sedan tidig barndom. Och hur fan gör man det ~28år i efterskott?
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Var ni säkra på att ni hade AS innan utredningen kom igå

Inläggav BigPete » 2011-07-21 7:42:29

Jag var inte säker, visste knappt varför utan de gjorde olika tester för att nysta ut varför jag gjorde som jag gjorde och det slutade på asperger. Den totala utredningen tog över en vecka då jag fick bo kvar på psykiatriska avdelningen.
BigPete
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2011-06-17

Re: Var ni säkra på att ni hade AS innan utredningen kom igå

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-21 11:44:12

BigPete skrev:Den totala utredningen tog över en vecka då jag fick bo kvar på psykiatriska avdelningen.

Fan så borde man ju typ göra med alla. Jag hade hellre gjort så istället för 1,5 år (och allt är inte klart än!) som det tagit för mig med ett test här och ett test där, sen lite samtal och ett test till och semester och försvunna läkare.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Var ni säkra på att ni hade AS innan utredningen kom igå

Inläggav nano » 2011-07-21 13:42:46

De blev nog beamade till ett rymdskepp och åkte på långresa till deltakvadranten med "the caretakers" transporterararray.

Skojar bara, för de som inte vet, det är en StarTrek referens.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Var ni säkra på att ni hade AS innan utredningen kom igå

Inläggav kullan » 2011-07-21 14:15:42

Det var min läkare som skickade en remiss till vuxen hab där dom gjorde utrednigen. då var sitket inställt på att få det bekräftat på att jag hade Asperger. Så jag var väl rätt säker.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Var ni säkra på att ni hade AS innan utredningen kom igå

Inläggav Nikolaus » 2011-07-21 17:17:35

Zima33 skrev:Kan man Aspergers har man väl hela livet (Eller så byts den ut till nån annan autismspektrumdiagnos)


Jag sa att jag inte ville ha diagnosen eftersom jag inte trodde att jag hade AS, det kan bli svårt att få jobb och folk kan snacka skit om en. Då sa han att det är en färsk diagnos som kanske inte skulle gälla mig senare, om jag skaffade jobb och blev mer social och så, och att man kunde få det omprövat då. och så sa han att för att få aktivitetsersättning tills man skaffar jobb så måste man ha en diagnos, så det verkade som att han gav diagnosen lite pga det också men jag vet inte
Nikolaus
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2011-07-09

Re: Var ni säkra på att ni hade AS innan utredningen kom igå

Inläggav PelleVångman » 2011-07-21 18:21:56

Nej jag trodde att jag var helt normal och hade aldrig i hela mitt liv trott att jag hade nån form av autism. Det var efter att min far som i princip tvingade mig till en undersökning gjorde att jag fick reda på att jag hade aspergers.
PelleVångman
Inaktiv
 
Inlägg: 459
Anslöt: 2011-01-06
Ort: Mitt Hemliga Högkvarter

Re: Var ni säkra på att ni hade AS innan utredningen kom igå

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-21 18:39:56

nano skrev:De blev nog beamade till ett rymdskepp och åkte på långresa till deltakvadranten med "the caretakers" transporterararray.


Tror mer att de blev assimilerade av Borg.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Var ni säkra på att ni hade AS innan utredningen kom igå

Inläggav Zima33 » 2011-07-21 21:56:53

matgar skrev:Det var vissa saker som gjorde att jag inte kunde få AS som diagnos, bland annat att det inte gick att bevisa att jag haft störningen sedan tidig barndom. Och hur fan gör man det ~28år i efterskott?

De intervjuar föräldrar/vårdnadshavare/syskon. Mina fick en lunta med frågor att besvara + att psykologen intervjuade min mamma via telefon.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Var ni säkra på att ni hade AS innan utredningen kom igång?

Inläggav matgar » 2011-07-21 23:50:27

Zima33 skrev:
matgar skrev:Det var vissa saker som gjorde att jag inte kunde få AS som diagnos, bland annat att det inte gick att bevisa att jag haft störningen sedan tidig barndom. Och hur fan gör man det ~28år i efterskott?

De intervjuar föräldrar/vårdnadshavare/syskon. Mina fick en lunta med frågor att besvara + att psykologen intervjuade min mamma via telefon.

Och du menar att dom kommer ihåg det så många år i efterskott? Det gjorde iaf inte min mamma. Varken frågorna i pappersformat eller på intervjun. Nu har jag en diagnos, och den ger mig samma rätt till stöd som AS så det spelar egentligen ingen roll. Min kommentar var mer för att påpeka att det är svårt att bevisa saker som hänt för länge sedan. Särskilt då AS inte fanns på den tiden, så det är inte som om eventuella symptom skulle blivit igenkända av någon. Hur jag var innan grundskolan är svårt för mig att komma ihåg, men jag hade problem från lågstadiet och framåt. Och dom blev ju värre med åren då man förväntades mogna och växa socialt.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Var ni säkra på att ni hade AS innan utredningen kom igå

Inläggav Zima33 » 2011-07-21 23:58:16

matgar skrev:
Zima33 skrev:
matgar skrev:Det var vissa saker som gjorde att jag inte kunde få AS som diagnos, bland annat att det inte gick att bevisa att jag haft störningen sedan tidig barndom. Och hur fan gör man det ~28år i efterskott?

De intervjuar föräldrar/vårdnadshavare/syskon. Mina fick en lunta med frågor att besvara + att psykologen intervjuade min mamma via telefon.

Och du menar att dom kommer ihåg det så många år i efterskott?

Ja tydligen mindes de det mesta men de svarade väl på frågorna gemensamt, mina föräldrar och två systrar så alla kom kanske inte ihåg allting.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Var ni säkra på att ni hade AS innan utredningen kom igång?

Inläggav matgar » 2011-07-22 0:06:48

Zima33 skrev:
Zima33 skrev:
matgar skrev:Det var vissa saker som gjorde att jag inte kunde få AS som diagnos, bland annat att det inte gick att bevisa att jag haft störningen sedan tidig barndom. Och hur fan gör man det ~28år i efterskott?

De intervjuar föräldrar/vårdnadshavare/syskon. Mina fick en lunta med frågor att besvara + att psykologen intervjuade min mamma via telefon.

Och du menar att dom kommer ihåg det så många år i efterskott?

Ja tydligen mindes de det mesta men de svarade väl på frågorna gemensamt, mina föräldrar och två systrar så alla kom kanske inte ihåg allting.[/quote]
Iof, kanske funkar bättre med flera. Jag hade bara morsan att fylla i dom där lapparna.

Edit: ger fan upp på att få quote att se bra ut.
Senast redigerad av matgar 2011-07-22 0:11:33, redigerad totalt 3 gånger.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Var ni säkra på att ni hade AS innan utredningen kom igång?

Inläggav matgar » 2011-07-22 0:07:31

Blah
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Var ni säkra på att ni hade AS innan utredningen kom igå

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-22 0:52:47

Min mamma mindes inte allt om min uppväxt heller, men tydligen tillräckligt för att ge mig diagnos. Och jag är ändå inte så gammal.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Var ni säkra på att ni hade AS innan utredningen kom igå

Inläggav Alien » 2011-07-22 0:53:34

matgar skrev:Edit: ger fan upp på att få quote att se bra ut.


Moderator: Man kan inte ha fler än tre citat i varann.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Var ni säkra på att ni hade AS innan utredningen kom igå

Inläggav Rabies » 2011-07-22 2:40:57

Jag visste att jag hade något inom autismspektrumet.
Rabies
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-06-07

Re: Var ni säkra på att ni hade AS innan utredningen kom igå

Inläggav Truly » 2011-07-23 22:50:12

Masselito skrev:Var ni säkra på att ni hade AS innan utredningen kom igång?


Nej.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Re: Var ni säkra på att ni hade AS innan utredningen kom igå

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-07-24 0:41:48

Jag var ganska så säker.
Men 2 år innan så trodde jag att jag hade SPD (Schizoid personality disorder) som på många sätt påminner om autismspektrumstörningar.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Var ni säkra på att ni hade AS innan utredningen kom igå

Inläggav shibedibato » 2011-07-24 22:53:29

Visste ingenting. Det var skolkuratorn som sa från början att hon tyckte jag verkade autistisk, att jag inte såg henne i ögonen och pratade monotont långsamt. Har haft problem så länge jag kan minnas men bott på små ställen med lite kontakter. Den andra kuratorn jag träffade på psykiatrin sa samma sak "Du är autistisk" och det var hon som remitterade mig till utredning.
Efter utredningen där även mamma blev intervjuad blev det inte Asperger som jag trodde att de menade utan Autism.
Mitt vokabulär i skriftlig form är det inte något fel på, men när jag pratar har jag svårt att få fram ord. Selektiv mutism säger de men det är mer än så, ibland kan jag bara inte formulera ord och meningar.
Jag har ganska stora problem att få ihop vardagen och är väldigt bunden till mina rutiner, det är jobbigt att sällan förstå vad andra menar och jag har fått för mig nu att det syns på mig att något är annorlunda.
Jag trivs bra hemma, ensam.

Ska nu utredas vidare. Jag tror att det är för ADHD/ADD men jag vet inte och bryr mig inte särskilt mycket heller.
shibedibato
 
Inlägg: 473
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Borta?

Re: Var ni säkra på att ni hade AS innan utredningen kom igå

Inläggav Anna med fyra » 2011-07-25 20:54:18

Ja jag var säker men var mest orolig för att psykologen inte skulle fatta det. Det gjorde hon inte heller så jag blev remitterad till neur psyk och där såg de. Mina två äldsta barn har diagnoser så jag hade hunnit bli ganska rejält påläst och kände igen mig själv i mycket av det jag läste. Kände även igen mig i mycket från detta forumet.
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

Re: Var ni säkra på att ni hade AS innan utredningen kom igå

Inläggav Archi » 2011-07-27 21:52:18

Har ännu inte gjort någon fullständig utredning utan bara blivit diagnostiserad av min dåvarande psykolog men känns inte som några tveksamheter alls för min del. Att gå en utredning känns lika värdefullt som att utreda om jag har två ben då det bara bekräftar vad jag redan vet. Första tiden då man var förhållandevis ovetande kändes det skrämmande och obehagligt men efter lite efterforskning föll alla bitarna på plats.
Archi
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2011-07-13
Ort: Sthlm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in