Hata Microsoft

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Hata Microsoft

Inläggav Vildsvin » 2011-07-22 9:21:54

Ni som klagar på Microsofts dominans måste ha sovit under en sten de senaste åren. Desktopen är på väg ut och istället har smartphones kommit. Där är det Android och IOS som dominerar.



Nu finns det även bärbara datorer med Android: http://cdon.se/hemelektronik/netbook_to ... d-14003915 Utvecklingen har bara börjat.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Re: Hata Microsoft

Inläggav kullan » 2011-07-22 9:42:22

jag har nyss köpt en smartphone som är en androidtelefon.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Hata Microsoft

Inläggav Kimmelie » 2011-07-22 10:17:56

Oavsett vems fel det är, men eftersom alla PC säljs med Windoze förinstallerat (förutom i undantagsfall...), så finns det oftast bättre drivrutiner för grafikkorten för Windoze, pga att tillverkarna av grafikkorten inte prioriterar drivrutiner för Linux. Särskilt Nvidia och Ati är det ofta problem med. Antingen att man måste använda proprietära drivrutiner som bara funkar halvbra, eller för den delen öppna drivrutiner som också bara funkar halvbra, för att de som utvecklar drivrutinerna inte får tillräcklig information om grafikkorten. Det var nåt Nvidiakort som det inte finns drivrutiner för Linux över huvud taget, och de sa t.o.m. rakt ut att de inte tänkte göra nån heller. (Orkar inte leta upp var det stod.)

Så det finns ju ett samarbete mellan M$ och hårdvarutillverkarna, som gör allt för att göra det svårare att använda andra OS. Ingen hårdvarutillverkare skulle ju komma på tanken att släppa sin hårdvara innan M$ fått information om den, och hunnit ta fram drivrutiner för den... Jag är rätt säker på att orsaken till det ligger hos M$, att de har "köpt" hårdvarutillverkarna...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Hata Microsoft

Inläggav adhderic » 2011-07-22 12:09:45

Mm de vill låsa oss till deras grejer. Apple med Iphone Ipad verkar inte vara mycket annorlunda.

Vad ska man tänk om Google och Android då? Låst fast Open? Linux? Där måsten man vara rätt duktig
för att få allt att funka om man inte har tur med hårdvaran.
Ordet hatar är starkt. Rejält besviken är jag men hatar?
adhderic
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2011-07-13

Re: Hata Microsoft

Inläggav Dagobert » 2011-07-22 12:20:16

"Hata Microsoft" är ett sarkastiskt namn. Varje gång nån med Internet Explorer bad om hjälp kom några med inlägg om byt webbläsare för Bill Gates är osv.
Dagobert
 
Inlägg: 14142
Anslöt: 2010-11-30

Re: Hata Microsoft

Inläggav Zombie » 2011-07-22 13:08:10

adhderic skrev:Mm de vill låsa oss till deras grejer. Apple med Iphone Ipad verkar inte vara mycket annorlunda.

Vad ska man tänk om Google och Android då? Låst fast Open? Linux? Där måsten man vara rätt duktig
för att få allt att funka om man inte har tur med hårdvaran.

Det är väl likadant med allt förmodar jag, sedan kapitalismen skaffade sig (nästan) fri väg under åttiotalet. Alla företag försöker binda en till sig med hela system där alla delar bara ska passa till deras egna (om de nu bryr sig om förarbetet såpass att de passar ens till dem), eller om inte det går så extra höga priser för dem som inte har "kundkort" och så vidare. Den konsumentmakt som kunde ha tvingat dem till standardisering och viss oväld lyckades de ju göra urmodig.

Feodalkapitalism med varumärkesegna.

På många områden finns det ingen som försöker göra något åt det, åtminstone inte i en prisklass för vanligt folk. Och de som på dataområdet försöker göra något åt det är nördar som inte kan eller vill ta sig an oss som inte är det. Jag har rentav sett en utbredd jargong att okunnig = dum och lovlig driftkucku. Då aktar man sig för att ens fråga.

Fast nu blev det OT.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Hata Microsoft

Inläggav rdos » 2011-07-22 13:56:37

Zombie skrev:Det är väl likadant med allt förmodar jag, sedan kapitalismen skaffade sig (nästan) fri väg under åttiotalet. Alla företag försöker binda en till sig med hela system där alla delar bara ska passa till deras egna (om de nu bryr sig om förarbetet såpass att de passar ens till dem), eller om inte det går så extra höga priser för dem som inte har "kundkort" och så vidare. Den konsumentmakt som kunde ha tvingat dem till standardisering och viss oväld lyckades de ju göra urmodig.


Mja, jag tror det gått lite åt andra hållet på sistone. Enligt min uppfattning så är det ofta inte längre så svårt att få tag på dokumentation av hårdvara. Dessutom brukar det gå lättare att få kontakter med företag för integration mellan produkter (har själv lätt fått ihop en massa pumpprotokoll och prisdisplayprotokoll ifrån andra tillverkare i mitt arbete).

M$ nya strategi är snarare att prångla ut så mycket nytt skit som möjligt för att hålla de som vill hänga med ständigt sysselsatta med att flytta mellan olika plattformar. På så vis har de inte tid att utveckla konkurrerande system. Lägg därtill att datormiljöer blivit ett antal tiopotenser komplexare så har du delvis nya förutsättningar för ohederlig konkurrens.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Hata Microsoft

Inläggav nallen » 2011-07-22 14:07:01

Donan skrev:[--- V]anligt folk som bara köper en dator utan att kunna så mycket om det förväntar sig att få support antigen där de köpte datorn eller från tillverkaren när något strular.

Det där är ju också en sak man får betala för helt i onödan om man köper nya burkar. Jag skulle önska att det gick att köpa maskiner utan windows och med enbart hårdvaru-support, men då med en kunnig supportavdelning.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Hata Microsoft

Inläggav uniqueNr5 » 2011-07-22 17:31:34

Vildsvin skrev:Ni som klagar på Microsofts dominans måste ha sovit under en sten de senaste åren. Desktopen är på väg ut och istället har smartphones kommit. Där är det Android och IOS som dominerar.

...
Nu finns det även bärbara datorer med Android: http://cdon.se/hemelektronik/netbook_to ... d-14003915 Utvecklingen har bara börjat.

Good point!
Det skulle kanske, för att få perspektiv på saker och ting i sammanhanget, reflektera över växelverkan och balansen mellan "open source" och "closed source".
I vilken utsträckning mindre och större jättar inkorporerar en rimlig balans med detta för att katalysera teknikutvecklingen optimalt. Glöm inte vad som styr marknaden. Glöm inte heller vilka krafter som är inblandade.

Det sker numera ett paradigmskifte iom "moln"-trenden. Varför det är sådan vurm kring moln beror väl mycket på att det är det innebär kostnadseffektiva lösningar och att det finns tekniska möjligheter att klara stora transaktionsvolymer samt att virtualisering i sig innebär mindre "fysiska" begränsningar... ett ämne för en ny tråd? En tråd som föder en ny tråd? :P
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Re: Hata Microsoft

Inläggav Dagobert » 2011-07-22 17:37:19

uniqueNr5 skrev:ett ämne för en ny tråd?

Prova och se.
Dagobert
 
Inlägg: 14142
Anslöt: 2010-11-30

Re: Hata Microsoft

Inläggav Lilla Gumman » 2011-07-23 11:10:22

Hej!

Tyvärr görs en del hemsidor så att de bara funkar i Internet Explorer. Om jag vill koppla stegräknaren till datorn så måste jag använda Internet Explorer, fungerar inte i Chrome. Annars gillar jag inte IE.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Hata Microsoft

Inläggav Miche » 2011-07-23 11:18:21

Lilla Gumman skrev:Tyvärr görs en del hemsidor så att de bara funkar i Internet Explorer. Om jag vill koppla stegräknaren till datorn så måste jag använda Internet Explorer, fungerar inte i Chrome. Annars gillar jag inte IE.

För mig är detta ytterligare en anledning för mig att visa min avsky för IE...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hata Microsoft

Inläggav kullan » 2011-07-23 11:31:57

Men det är inte värre än att det går bara att ladda Ipoden med musik endast på Itunes. Nåt annat går det inte. Ipod och Itunes är gifta med varann och det inte att va otrogen.

Det är i så fall lika illa det. Därför kör jag MP3 istället.

För mig är Windows lättförståeligt. Jag hittar lätt i mappar och programvara.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Hata Microsoft

Inläggav Miche » 2011-07-24 0:55:07

Jo, deg är inte bara M$ produkter jag tycker illa om. Apple låser in användare de med, med sina iProdukter...

Det finns massor med företag med liknande principer vilket kanske är förståeligt, men det är inte trevligt då de blir för dominanta.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hata Microsoft

Inläggav Miche » 2011-08-01 20:19:53

Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hata Microsoft

Inläggav Tech Mathetes » 2011-10-15 9:38:53

Kimmelie skrev:Visst kan man välja andra alternativ, vilket jag också gjort, men jag har blivit tvungen att betala för 2 Windows-licenser på ett år (en "netbook" och en stationär burk) som jag inte velat ha. Jag vill kunna gå in i en affär och köpa den modell på hårdvara jag vill ha, utan att tvingas betala för nån mjukvara jag inte vill ha.

Inte så många som känner till det, men man ska kunna lämna tillbaka den Windows-licens man (nästan alltid) får med en dator och få lite pengar tillbaka.
Se här: länk.
Jag bygger mina stationära datorer själv, men om jag någon gång i framtiden köper en till laptop, ska jag definitivt försöka få ut denna "Windows refund".

Trevlig tråd annars. Finns oändligt mycket jag ogillar med Microsoft. Alla som arbetat något med webbprogrammering t ex vet ju vilken webbläsare det är som alltid ställer till med problem och kräver en massa undantagsregler - IE.

Den obligatoriska Windows-knappen på så gott som alla tangentbord stör jag mig också på. Brukar fixa det problemet med lite svart eltejp. Ännu bättre hade varit sådana Tux-klistermärken som är till just för att rätta till detta störande designfel.

Mycket är bristfälligt också i Microsofts operativsystem och här kan väl skrivas en hel del... Begriper inte varför man insisterar på att ha Windows på de flesta arbetsplatser. Effektiviteten hade ökat säkert med 20% om man hade använt någon Linuxdistribution istället.


Notera rättelsen i texten.
Men, trots att "det inte finns några bevis för att valet [av] webbläsare kan avslöja iq-nivån", tror jag nog ändå att man kan göra vissa rimliga antaganden om de som fortfarande kör IE :)
Tech Mathetes
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2011-09-29
Ort: Göteborg

Re: Hata Microsoft

Inläggav Kimmelie » 2011-10-15 12:19:03

Tech Mathetes skrev:Inte så många som känner till det, men man ska kunna lämna tillbaka den Windows-licens man (nästan alltid) får med en dator och få lite pengar tillbaka.
Se här: länk.

Det beror på vilken tillverkare det är. I vissa fall måste man skicka in hela laptopen så att de kan försäkra sig om att windoze verkligen är borttaget, till en kostnad av nästan lika mycket som man får tillbaka... Vissa totalvägrar och erbjuder bara att man får lämna tillbaka hela paketet, dvs hårdvaran också, om man inte vill godkänna EULAn.

Tech Mathetes skrev:Den obligatoriska Windows-knappen på så gott som alla tangentbord stör jag mig också på. Brukar fixa det problemet med lite svart eltejp. Ännu bättre hade varit sådana Tux-klistermärken som är till just för att rätta till detta störande designfel.

Det stör jag mig på också. Har länge tänkt försöka hitta en lämplig bild av Tux och klistra dit.

Jag stör mig på själva principen, dvs att "PC = Windows". Det finns faktiskt andra OS! Finns ingen anledning att tangentbord ska vara specialdesignade för windoze. Den knappen kunde lika gärna haft en symbol av en meny (eller vad den nu är avsedd för.)

Undrar just om jag betalade nåt extra för de windoze-program som följde med min externa hårddisk, som jag inte blev informerad om...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Hata Microsoft

Inläggav Fenren » 2011-10-15 13:00:59

jag gillar microsoft, de är bara ute efter mina pengar... värre med google och apple, de är ute efter mig som individ och/eller mig som mode(o)medveten snobb...
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Hata Microsoft

Inläggav Tech Mathetes » 2011-10-16 23:36:44

Kimmelie skrev:Det beror på vilken tillverkare det är. I vissa fall måste man skicka in hela laptopen så att de kan försäkra sig om att windoze verkligen är borttaget, till en kostnad av nästan lika mycket som man får tillbaka... Vissa totalvägrar och erbjuder bara att man får lämna tillbaka hela paketet, dvs hårdvaran också, om man inte vill godkänna EULAn.

Jag förstår. Får kolla upp vilka tillverkare som erbjuder en rimlig lösning på det problemet isåfall, om det nu finns några. Annars blir det väl till att köpa begagnat - har ingen lust att stödja Microsoft mer än jag redan gjort i mitt liv (det är visserligen en fråga om man inte indirekt stödjer dem åtminstone en aning genom att köpa begagnat...).

Kimmelie skrev:Det stör jag mig på också. Har länge tänkt försöka hitta en lämplig bild av Tux och klistra dit.

Jag stör mig på själva principen, dvs att "PC = Windows". Det finns faktiskt andra OS! Finns ingen anledning att tangentbord ska vara specialdesignade för windoze. Den knappen kunde lika gärna haft en symbol av en meny (eller vad den nu är avsedd för.)

Medhåll.

Det finns en del sidor på internet som säljer Tux-klistermärken ämnade just för att korrigera tangentbordens designfel (t ex här och här). Den första sidans Tux är dock inte så vacker i min mening, Torvalds variant ska det vara.
Minns att det också fanns ett tyskt företag som sålde tangentbord med Tux på, men de gick snabbt ur produktion. Ubuntutangentbord ska dock finnas.

När jag sökte lite fann jag också denna intressanta sida. Den behandlar hur man själv designar om Windoze-knappen. Detta ska jag definitivt pröva någon gång - kanske lägga till symbolen för Arch Linux eller Slackwares pipförsedda Tux.
Tech Mathetes
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2011-09-29
Ort: Göteborg

Re: Hata Microsoft

Inläggav Joakoni » 2011-10-23 20:35:00

299505_163364650418477_100002348283118_330479_284072485_n.jpg

:wink:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Hata Microsoft

Inläggav Kimmelie » 2011-10-24 10:21:55

Will your computer's "Secure Boot" turn out to be "Restricted Boot"?

Microsoft has announced that if computer makers wish to distribute machines with the Windows 8 compatibility logo, they will have to implement a measure called "Secure Boot." However, it is currently up for grabs whether this technology will live up to its name, or will instead earn the name Restricted Boot.

When done correctly, "Secure Boot" is designed to protect against malware by preventing computers from loading unauthorized binary programs when booting. In practice, this means that computers implementing it won't boot unauthorized operating systems -- including initially authorized systems that have been modified without being re-approved.

This could be a feature deserving of the name, as long as the user is able to authorize the programs she wants to use, so she can run free software written and modified by herself or people she trusts. However, we are concerned that Microsoft and hardware manufacturers will implement these boot restrictions in a way that will prevent users from booting anything other than Windows. In this case, a better name for the technology might be Restricted Boot, since such a requirement would be a disastrous restriction on computer users and not a security feature at all.

https://www.fsf.org/campaigns/secure-boot-vs-restricted-boot/
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Hata Microsoft

Inläggav Joakoni » 2011-10-24 11:23:36

Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Hata Microsoft

Inläggav Joakoni » 2011-10-24 11:30:34

:lol:
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Hata Microsoft

Inläggav Joakoni » 2011-10-24 11:33:28

Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Återgå till IT-forum



Logga in