Att ha AS och slät ansiktsform/hy.

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Att ha AS och slät ansiktsform/hy.

Inläggav Miche » 2011-07-17 10:30:32

Jag tycker att de har ett antal bra produkter som är värda pengarna!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Att ha AS och slät ansiktsform/hy.

Inläggav slackern » 2011-07-17 11:03:36

Miche skrev:Jag tycker att de har ett antal bra produkter som är värda pengarna!


Det är samma sak för mej. Gillar deras bröd från Saltåkvarn.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Att ha AS och slät ansiktsform/hy.

Inläggav Neko-chan » 2011-07-17 13:34:20

Mamma och pappa har blivit jätte förvånade då jag inte fick ett minfält av finnar som dom fick i min ålder, så dom bara väntade men de kom aldrig, fyller 20 i augusti och jag tror dom väntar än :lol:
folk brukar tro jag är 13 - 16 år även nu :P men de tror jag mer beror på mitt beteende än de faktum att jag har AS och får ett yngre utseende, jag känner mig inte som 19-20 så jag går runt med bye bye kitty kläder, hello kitty och så, och när folk väl ser mig le kanske de är nån form av busigt/barnsligt leende som gör jag rasar neråt i åren :)

fasst man får väll inte glömma mina puffiga kinder... :lol:
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Att ha AS och slät ansiktsform/hy.

Inläggav Sheyen » 2011-07-17 13:43:11

Jag hade inte så många finnar när jag var tonåring. Men nu... NU har jag! Jag hade en sen pubertet och jag började för övrigt inte att få armhålshår förrän jag var 17 år gammal. Fortfarande växer det bara ut fjuniga ljusa hårstrån i armhålorna...

Egentligen tror jag att jag knappt skulle ha några finnar alls, om det inte vore för att jag pillar mig i ansiktet så himla ofta. :( De finnar som jag får är små. oftast har jag små rivmärken i ansiktet, dock. Inte stora gulvita finnar, liksom.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Att ha AS och slät ansiktsform/hy.

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-17 14:31:12

KrigarSjäl skrev:Kvacksalveri & flum som vilseleder folk. Att de dessutom har mage att profitera på människors okunskap.

-Aldrig att jag ställer upp på sånt.
Ut på plankan med de där sandalnissarna!

Nja, det där att mjölka medan man går baklänges runt en brunn, eller vad de kan tänkas hitta på, är en sak.

Annars är det ju bra med ohomogeniserad mjölk och KRAV-märkt, d.v.s. att korna ätit mycket gräs som de är gjorda för, vilket ger bättre näringssammansättning än om de lever på spannmål och kraftfoder.

Jag skulle dock inte betala extra för att den ska vara just biodynamisk (antroposofgrejs) men så bor jag ju inte där, och slipper att ens fundera över det. Jag köper Arlas Krav-märkta ohomogeniserade gammaldags mjölk i stället.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Att ha AS och slät ansiktsform/hy.

Inläggav kullan » 2011-07-17 14:33:21

Jag dicker ingen mjölk alls då jag får ont i magen av det. Men andra mjölkprodukter funkar smärtfritt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Att ha AS och slät ansiktsform/hy.

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-17 14:38:00

Jag hade inga finnar som yngre. Har fått en och annan i samband med underliga mediciner.

Förra månaden berättade jag för en om körkort och hur jag tog det direkt jag var 18. Hon sade då: "men det har du väl inte haft så länge då". "Eh, jo, i 22 år."

Sådant säger folk rätt ofta (inte om just körkort kanske, men om annat och att de tror att jag är 25-30 och förstår inte varför jag påstår mig ha gått vårdlinjen, eller pratar om saker som om jag vore 10 år äldre än de tror), fast jag tycker själv att jag börjar se gammal ut. Jag ser ju detaljer, och kan räkna ut vilken utveckling de tar. Hur fort det går eller hur det slutar vet jag ju inte, men inget undgår mig. Andra skrattar åt mina sådana fixeringar.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Att ha AS och slät ansiktsform/hy.

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-17 14:39:08

kullan skrev:Jag dicker ingen mjölk alls då jag får ont i magen av det. Men andra mjölkprodukter funkar smärtfritt.

Jag tar bara en del i kaffet. Och så tar jag en tallrik naturell mild yoghurt till frukost. Ost har jag skippat till stor del, till förmån för köttpålägg.

Och just ja, creme fraiche eller feta på middagen tar jag ofta.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Att ha AS och slät ansiktsform/hy.

Inläggav hejpodej » 2011-07-20 16:34:08

Jag ser yngre ut än jag är. Är 24 år men senast för någon vecka sedan fick jag frågan om vilken linje jag läser på gymnasiet. Fick en förvånad min när jag sade hur gammal jag var. Fast det kan bero på min klädstil och mycket mer än bara hur mitt ansite ser ut (fast nu när jag tänker på det så ser jag väldigt ung ut ändå). Det är många som tror att jag är 17-19 år och jag har inga problem med att åka på halv på bussen :lol:

Finnar har jag en del när jag äter fel. Har haft stora problem med det i tonåren. Tidig pubertet och fortfarande finnar. Men det beror mer på att jag även har PCOS och enormt sockerberoende. Det enda som någonsin har hjälpt mot mina finnar är att äta lågkolhydratskost. Mina finnar kommer så fort jag får i mig mat som är alldeles för kolhydratrik. Väldigt svårt att motstå när man är sockerberoende men bättre det än att få en massa finnar. Varken antibiotika eller alla salvor jag fick utskrivet har någonsin varit så effektiva som när jag lade om kosten.
hejpodej
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2010-07-17
Ort: Liten håla

Re: Att ha AS och slät ansiktsform/hy.

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-20 17:14:13

Bror Duktig skrev:
KrigarSjäl skrev:Kvacksalveri & flum som vilseleder folk. Att de dessutom har mage att profitera på människors okunskap.

-Aldrig att jag ställer upp på sånt.
Ut på plankan med de där sandalnissarna!

Nja, det där att mjölka medan man går baklänges runt en brunn, eller vad de kan tänkas hitta på, är en sak.

Annars är det ju bra med ohomogeniserad mjölk och KRAV-märkt, d.v.s. att korna ätit mycket gräs som de är gjorda för, vilket ger bättre näringssammansättning än om de lever på spannmål och kraftfoder.

Jag skulle dock inte betala extra för att den ska vara just biodynamisk (antroposofgrejs) men så bor jag ju inte där, och slipper att ens fundera över det. Jag köper Arlas Krav-märkta ohomogeniserade gammaldags mjölk i stället.

Krav-märkt är en helt annan sak än det där vidskepliga antroposoftramset.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Att ha AS och slät ansiktsform/hy.

Inläggav carolina » 2011-07-20 23:59:34

Jag tror inte att det finns något samband mellan AS och slät hy. Det är jag rätt säker på för jag har haft problem med acne hela min tonårstid. Har provat massor med olika behandlingar med krämer och oljor. har delvis problem fortfarande även om det är mycket lindrigare nu.
carolina
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2010-08-07
Ort: Jönköping

Re: Att ha AS och slät ansiktsform/hy.

Inläggav Flinta » 2011-08-24 20:28:58

svartamolnet skrev:En del aspergare har inte så mycket mimik. Då får man kanske inte lika mycket rynkor?



+ 1
Just skummat igenom tråden för att inte behöve upprepa just detta. Jag tror detta kan gälla många med AS. Jag har mkt mimik o t o m att jag kan påstå att den varit överdriven i många år.. Det syns i mitt ansikte.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Re: Att ha AS och slät ansiktsform/hy.

Inläggav earlydayminer » 2011-08-25 14:33:59

Bror Duktig skrev:Jag köper Arlas Krav-märkta ohomogeniserade gammaldags mjölk i stället.


Det är grejer det! Muuuuuuuuu-ms!
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Att ha AS och slät ansiktsform/hy.

Inläggav Xzirie » 2011-08-25 16:47:57

earlydayminer skrev:
Bror Duktig skrev:Jag köper Arlas Krav-märkta ohomogeniserade gammaldags mjölk i stället.


Det är grejer det! Muuuuuuuuu-ms!


Jag har alltid undrat vem mer än mig det är som köper den. De flesta brukar tycka den är äcklig. Kul att ohomogeniserat "blivit" nyttigt på sista tiden, då kanske den finns kvar ett tag till. Jag är alltid rädd att den ska försvinna.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Re: Att ha AS och slät ansiktsform/hy.

Inläggav sirap » 2011-08-25 18:20:49

Lilla Gumman skrev:Jag har hört att de med AS inte får rynkor när de blir äldre, huden förblir slät. Kanske bullshit det med, men det är i alla fall vad jag har hört.

svartamolnet skrev:En del aspergare har inte så mycket mimik. Då får man kanske inte lika mycket rynkor?

Tror nog det är varken-eller, utan högst individuellt. Jag är t.ex. vad jag vet yngst i familjen med "streck i pannan" efter allt för många "veckade/ihoprynkade år", och jag fick dem redan runt jag fyllde 25. Min äldsta förälder (tänk andra världskriget) däremot, ser osannolikt ungdomlig ut.

Apropå akne kör jag receptbelagda Aberela i perioder, brukar räcka med en smörjning per månad, som mest, för att hantera mina småplitor som hamnar på bål, rygg, ansikte och på underarmarna, av alla ställen. Då slipper jag också att se ut som om jag hade psoriasis, för den får gärna huden att fjälla en aning. Jag har redan torr hud i delar av ansiktet, go figure ;) Är det något inflammerat eller större blemmor kör jag receptfria Basiron, den är oparfymerad till skillnad från Stioxyl, som dessutom kommer i för min del förhatlig plåttub. (Brukar knäcka fogarna på dem, synd bara att Basiron är dyrare...) Men Basiron/Stioxyl plus Aberela (eller nästan något annat alls) samtidigt går inte, då blir det en kemisk reaktion och bägge produkterna slås ut.
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Re: Att ha AS och slät ansiktsform/hy.

Inläggav iheartme » 2011-09-28 14:50:34

Kan kanske stämma, jag vet inte.
Jag har i alla fall aldrig haft en finne :)
iheartme
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2011-03-23

Re: Att ha AS och slät ansiktsform/hy.

Inläggav Iridia » 2011-09-28 15:53:41

Om man ska avgöra ifall ett påstående stämmer måste man gå lite längre än till sig själv. Jag skulle tro att det är lika individuellt som hos resten av befolkningen, dvs att en del har fet problemhy och andra inte. Det är mitt personliga intryck av alla jag träffat hittills i alla fall. Skulle bli förvånad om genetisk hudtyp var kopplad till NPF men tror inte det gjorts några studier.

Däremot verkar det där med att se yngre ut än sin biologiska ålder vara vanligt hos aspergare.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Att ha AS och slät ansiktsform/hy.

Inläggav treeman » 2011-09-28 15:58:51

Ja min hud len som på en bebis.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Att ha AS och slät ansiktsform/hy.

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-28 16:13:21

Även om en aspergare skulle se exakt likadan ut som en annan (i ålder och allt) så kan aspergaren ge ett yngre intryck p.g.a. kroppspråk, vad den talar om, hur den sitter, hur den rör sig, hur den klär sig.

Jag har ibland tänkt liknande som: "nä, men det ser jag ju, personen ser egentligen ut som sin ålder, konstigt att man ändå inte får det intrycket och har gått och trott att den var yngre så länge".

Min faster är en sådan person. Ser egentligen äldre ut än sin ålder, men beteendet gör att hon ger ett intryck av att vara mycket yngre. Nu är hon 68 år, så hon kan inte passera som tjugoåring precis. Alla som träffar henne, har något att säga om det där.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Att ha AS och slät ansiktsform/hy.

Inläggav KrigarSjäl » 2011-09-28 18:58:58

kullan skrev:Jag dicker ingen mjölk alls då jag får ont i magen av det. Men andra mjölkprodukter funkar smärtfritt.

Om du mrå bar av att inte dicka jölkm är det lika bra att itne dicka jölk.


mnordgren:

Som sagt så behöver man inte säga allt man tänker. Du fick nyligen en tillsägelse för en liknande kommentar riktad mot samma person, fast den här är mer raljerande i tonen.

Det här inlägget tas också med i bedömningen:
post631728.html#p631728

Det här är en varning.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Att ha AS och slät ansiktsform/hy.

Inläggav LordNelson » 2011-09-28 19:40:19

treeman skrev:Ja min hud len som en bebis.

Det är ju för att vi är som forumets bebisar!
Bild
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Re: Att ha AS och slät ansiktsform/hy.

Inläggav treeman » 2011-09-28 23:30:44

LordNelson skrev:
treeman skrev:Ja min hud len som en bebis.

Det är ju för att vi är som forumets bebisar!
Bild


word man
LOL
:lol:
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Att ha AS och slät ansiktsform/hy.

Inläggav KrigarSjäl » 2011-09-29 15:07:52

-Barnrumpor. Det är ju det jag har sagt hela tiden.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Att ha AS och slät ansiktsform/hy.

Inläggav treeman » 2011-09-29 18:36:08

KrigarSjäl skrev:-Barnrumpor. Det är ju det jag har sagt hela tiden.


Stämmer. Vi har vår barnsliga sida kvar helt intakt. Nåt tragiskt trauma nog i barndomen som gjort oss lite udda.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in