Tvättmaskiner.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tvättmaskiner.

Inläggav Fredriksam » 2011-07-17 15:29:00

Ja tvättmaskinerna är det intresse jag haft längst. Det började när jag var typ 5-6 år. Var med i tvättstugan i hyreshuset min familj bodde i.

Där fanns en äldre hushållstvättmaskin (Husquarna?) som stod på ett mycket dåligt fundament. Mamma har sagt det var stora gropar i fundamentet. I alla fall, när maskinen började centrifugera studsade och hoppade den väldigt mycket. Jag, bara 5-6 år blev ju alldeles livrädd och flydde från tvättstugan.

Efteråt ville jag inte sätta min fot där inne. Mamma hämtade då en massa broshyrer och sedan visade hon den gamla maskinen och förklarade varför den hoppat så mycket. Efter att ha varit livrädd blev det hela ett intresse.

Ett antal år senare var det jag som hjälpte mamma med tvätten och senare helt utan mammas hjälp.

Jag tror att ljudet från maskinen är lugnande. Det är rogivande att sitta framför maskinen och se när kläderna åker runt. Dessutom kan jag mycket om hur maskinerna fungerar. Det gör ju det hela mycket roligare.

Dock vill mamma och pappa inte att jag ska skruva för mycket på maskinerna (även om de är trasiga). Det är för att jag ej gått en helt riktig elutbildning.

Jag har jobbat på ett arbetscenter där vi skruvade sönder tvättmaskiner och dylikt och senare återvann, exempelvis kablar och sådant. En reparatör lagade även vissa maskiner och sålde dessa vidare till folk.

Numera hjälper jag till på en idrottsanläggning. Det brukar vara jag som tvättar lagens kläder. Det funkar fint, förutom när den gamla torktumlaren brann, men det är ju ganska självklart att det var liiite galet då.
Fredriksam
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2006-01-24
Ort: Karlskrona

Re: Tvättmaskiner.

Inläggav Dagobert » 2011-07-18 5:52:07

Kul intresse. :)

Sitta och titta kan jag också göra, några minuter iaf.
Jag kan också rätt mycket om hur de funkar, för jag har under 30 år aldrig köpt nån utan bara övertagit trasiga. Ibland får jag tag på en bättre och slänger den gamla fungerande. Ibland är det ingen idé att laga den gamla utan jag får snoka upp en annan. Jag har förresten tillräcklig el-utbildning.

På den maskin jag har nu funkar inte värmen, så jag får fylla den med varmvatten från en stor vattenkanna. Men sköljningarna är ju kalla så de funkar som de ska. Maskinen är bra annars, så det felet gör inte så mycket, jag bryr mig inte om att fixa det. Jag är ensam, det hade varit skillnad om jag haft familj och tvättat ofta.

Dessutom är dörren till min nuvarande "tvättstuga" för smal, så jag fick plocka isär maskinen bitvis för att få in den, och jag måste plocka isär den för att få ut den igen, så jag byter inte gärna maskin nu...

Diskmaskiner har jag också haft, men de är ju mindre kul att titta på.

Jag hade en liten tvättcentrifug som jag byggde om till fruktcentrifug, och gjorde äppeljuice ett par år. Funkade fint, men mina äpplen var för sura så den blev stående flera år. Sen slängde jag den, det ångrar jag.
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Re: Tvättmaskiner.

Inläggav micke83 » 2011-07-18 13:02:00

För att slippa kannan kanske det vore en ide att koppla maskinen till en termostatblandare i stället. Det har jag själv funderat på att göra med min tvättmaskin eftersom jag har fjärrvärmevärmt varmvatten som är "gratis". Det minskar min individuella elräkning samt att det ökar produktionen av miljövänlig mottrycksel (elen som uppstår som biprodukt i kraftvärmeverket). Termostatblandaren ställer man helt enkelt in på samma temperatur som tvättprogrammet, och är man riktigt aktiv vrider man ner temperaturen efter huvudtvätten så att sköljningarna blir kalla. Denna lösning är billigare än att köpa en tvättmaskin med vv och kv anslutning.
micke83
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2011-06-25
Ort: Stockholm

Re: Tvättmaskiner.

Inläggav Dagobert » 2011-07-18 14:26:11

Jag har eget hus och betalar elen själv. Ingen fjärrvärme. Det blir 2 kannor per tvätt och typ en tvätt i veckan. Och billigare blir det bara om jag värmer vattnet på vedspisen. :)

Vet inte vad "miljövänlig mottrycksel" är, men du menar väl inte att varmt sköljvatten skulle vara miljövänligt?
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Re: Tvättmaskiner.

Inläggav micke83 » 2011-07-18 14:47:37

@ Dagobert
I ett kraftvärmeverk kokar man pannvatten med valfritt bränsle (numera oftast med biobränsle). Ångan passerar turbin och kondenserar, därefter värms fjärrvärmevattnet med resterande värmeinnehåll, och till sist tillbaka till pannan. hur mycket bränsle man kastar in styrs av värmelasten, dvs uttaget av fjärrvärme. Ju mer fjärrvärme som går åt, desto mer bränsle kastas på elden, och desto mer el blir det.
Eller omvänt, ju mindre fjärrvärmelast, desto mindre el produceras.

Ett rent kraftverk (som gör el) har inget fjärrvärmenät att pumpa ut spillvärmen i och behöver därför kyltorn. Där styrs dessutom gaspådraget av elbehovet, Ju mer elbehov, desto mer spillvärme.
micke83
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2011-06-25
Ort: Stockholm

Re: Tvättmaskiner.

Inläggav Dagobert » 2011-07-18 14:58:29

Ok, tack. Tyckte det lät som om varmt skulle bli miljövänligare, orimligt i mina öron, men det skulle bara inte medföra ökad miljöbelastning, såvida man har fjärrvärme, om jag förstod rätt.
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Re: Tvättmaskiner.

Inläggav micke83 » 2011-07-18 23:23:39

Precis Dagobert, såvida inte mottryckselen ersätter "smutsigare" el, men det gör den knappast såvida det inte rör sig om en så kall vinterdag att reservkraften är igång, eftersom kolkraft är baslast.
micke83
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2011-06-25
Ort: Stockholm

Re: Tvättmaskiner.

Inläggav micke83 » 2011-07-20 10:00:38

Kombinerade tvättmaskiner och torktumlade, vad anser ni om det?
micke83
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2011-06-25
Ort: Stockholm

Re: Tvättmaskiner.

Inläggav Fredriksam » 2011-07-20 16:46:04

micke83: Har en gång i tiden haft en kombimaskin. Den var inte bra alls, men kanske dem är bättre numera. En tvätt med tork tog nästan 6 timmar. Dessutom blev kläderna för skrynkliga.
Fredriksam
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2006-01-24
Ort: Karlskrona

Re: Tvättmaskiner.

Inläggav Dagobert » 2011-07-20 16:57:13

Skulle tro att man får plocka ur halva tvätten och tumla i två omgångar, men vet inte.
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Re: Tvättmaskiner.

Inläggav Vildsvin » 2011-07-20 17:36:07

micke83 skrev:Precis Dagobert, såvida inte mottryckselen ersätter "smutsigare" el, men det gör den knappast såvida det inte rör sig om en så kall vinterdag att reservkraften är igång, eftersom kolkraft är baslast.

Men om det är så kallt att reservkraften är igång så jobbar väl det miljövänliga fjärrvärmeverket redan för fullt?
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Re: Tvättmaskiner.

Inläggav micke83 » 2011-07-20 22:26:06

@ Vildsvin

Njao, men kanks einte på full effekt. Värmeverken dimensioneras ju inte efter elbehovet i samhället, utan värmebehovet. Det korrelerar visserligen med elbehov och utetemperatur, så när det är så kallt ute att reservkraften är igång brukar värmepannorna eldas kraftigt, men inte nödvändigtvis maximalt...
Ju mer man lasar pannan i det läget, desto mer spill-el får man ur den.

Tyvärr innebär det hårda tider med mycket övertid och svåra arbetsförhållanden när sådan väderlek råder (minns i vintras när jag hoppade in och körde flis till värmeverk...).
micke83
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2011-06-25
Ort: Stockholm

Re: Tvättmaskiner.

Inläggav micke83 » 2011-07-20 22:31:04

Jag har också hört att de äldre kombimaskinerna inte var några höjdare, och även de moderna modellerna har mindre tork än tvättkapacitet (trumman är optimerad för tvätt inte tork).

För min del så använder jag tvättmaskinen 50-100 ggr/år och torktumlaren 2-5 ggr/år, så jag kanske kan stå ut med att få en maskinvolym ledig i badrummet på bekostnad av att jag inte får perfekt torktumling.

Men jag vill ju inte lägga en massa pengar på en maskin som går sönder, tvättar dåligt eller har andra nackdelar som går ut över tvättfunktionen.

Har någon koll på de moderna modellerna. Både electrolux och miele har väl?
micke83
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2011-06-25
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in