Svenskans fulaste ord?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Svenskans fulaste ord?

Inläggav micke83 » 2011-07-17 15:27:56

Ja skämmigt är inget fint ord. Pusha har jag svårt för. Sprutluder låter ju sexigt.
micke83
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2011-06-25
Ort: Stockholm

Re: Svenskans fulaste ord?

Inläggav Vildsvin » 2011-07-17 16:06:07

geocache skrev:Hej Flinta!

Ordet "bröllop" kommer från fornsvenskans "bruthlöp"=brudlopp.

http://www.brollopssidan.se/vigsel/brollop-forr.html

Men en brud är ju en som bryner bratwursten, boils a brew och brygger bubblande öl. Så "bruthlöp" bör nog översättas till "kokerskornas lopp". De brukar ju få springa då.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Re: Svenskans fulaste ord?

Inläggav biologic » 2011-07-17 18:06:06

Maldita skrev:Pluskvamperfekt. Låter som en vidrig sjukdom man antingen föds med (symptom: orsakar modern olidlig smärta, taggar växer inåt från alla hårsäckar, ögonen har tre pupiller och iris är knallrött, fingrarna är ihopväxta men topparna sticker ut runt hela handflatan (som ett barns teckning av solen)), eller som man skaffar sig (överföres via tillfälliga sexuella kontakter med eluttag och sniglar, symptom: orsakar kronisk bihåleinflammation, huden färgas blålila av ansamlat blod, minsta lilla sår ledeer till kaskader av blod, alla kroppsöppningar avsöndrar ett grönaktigt slem, obotlig kronisk sjukdom). (Sjukdomsbeskrivningarna är vita, markera texten om ni vill se dem, glad att denna sjukdom inte finns i verkligheten!)


Haha, inte bara jag som tyckte att det lät som en sexuellt överförbar svampsjukdom med andra ord...
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Svenskans fulaste ord?

Inläggav Miche » 2011-07-18 0:00:42

Vildsvin skrev:De brukar ju få springa då.

Vadå för springa?

Oops, fel tråd... :wink:
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Svenskans fulaste ord?

Inläggav Moggy » 2011-07-18 1:45:57

Kastrull låter fullt. Låter som ett dialektalt ord som några gamlingar fortfarande använder men där man inte vill veta vad det betyder.

Allvarligt. Kan inte fatta att jag har och använder kastruller i mitt liv.

Smaka på ordet ett tag och inse hur fult det är.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Språket



Logga in