Har jag verkligen autism?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Har jag verkligen autism?

Inläggav lasseivägen » 2011-07-15 19:14:35

Hej Kaosis

Tycker det verkar vara väldigt mycket ADHD i dig, men jag är ju inte expret så.

Du hade säkert fått en annan diagnos av en annan expert.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Har jag verkligen autism?

Inläggav Flawed » 2011-07-15 19:18:52

Zombie skrev:[OT]
Flawed skrev:Diagnoser är fyrkantiga och överdrivet präglade för hur asperger ter sig för män.

Hos vissa män. (Inte mig i någon högre grad till exempel.) Liksom en del kvinnor har övervägande "manlig" asperger. Och bilden naturligtvis blir riktigt komplicerad om man tittar så nära som man måste för att kunna säga något rättvist om personer.

Inger har föreslagit termerna "manliga" och "kvinnliga" hjärnor, och de är iallafall litet bättre i det att de är frigjorda från personens kön.

Men sant är att schablonbilden avser en extremvariant av den "manliga" sorten.

[/OT]

Så skulle jag också ha skrivit i princip om jag inte hade skriv dyslexi.
Man kan också utgå ifrån att diagnosen är problem präglad.Jag anser att människor som det går bra för och aldrig får en diagnos också kan sägas ha asperger eftersom det är så många framgångsrika människor som får barn som det går jävligt dåligt för.
Jag tror inte att det rör sig om spontan mutationer.
Asperger diagnosen går via en läkares åsikt och inte via ett blodprov.Diagnosticeringen är subjektiv och alltid till viss del lite godtycklig.
Senast redigerad av Flawed 2011-07-15 19:22:28, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Har jag verkligen autism?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-15 19:21:12

lasseivägen skrev:Hej Kaosis

Tycker det verkar vara väldigt mycket ADHD i dig, men jag är ju inte expret så.

Du hade säkert fått en annan diagnos av en annan expert.


Det är många som tycker det är väldigt mkt adhd i mig, inkl mig själv.
Får se vad läkaren säger på onsdag för då är det sagt att vi ska gå igenom adhd resultaten.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Har jag verkligen autism?

Inläggav kullan » 2011-07-15 19:58:04

Jag håller tummarna för dig Kaos. Hoppas dom kan komma till rätta med dina problem.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Har jag verkligen autism?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-15 20:08:51

kullan skrev:Jag håller tummarna för dig Kaos. Hoppas dom kan komma till rätta med dina problem.

Tack
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Har jag verkligen autism?

Inläggav dirkschneider » 2011-07-16 14:47:22

kullan skrev:Kaos, om din läkare skulle ha fel så har min psykolog det oxå. Det mesta som du skrivit på båda listorna stämmer in på mig. Och jag har Asperger. Så varför skulle inte du ha det?

1) Jag tröttnar lätt när det blir för ensidigt.

2) Jag känner av energier lång väg. Positiva som negativa.

3) När jag hittar en aktivitet jag gillar skarpt kan jag sitta hela dygnet med det.

4) Det som skulle tala mot min Asperger är att jag nog har hyfsat lätt att umgås med folk.

5) Jag har telefonfobi. Hatar att ringa folk. Ett typiskt Aspergerdrag har jag förstått.

Ja listan kan göras hur lång som helst men detta är några exempel.Jag tror visst att du har asperger. Men egen form precis som jag och alla andra.



Det du skriver om att du kan känna av energier låter intressant för mig.Jag tycker att jag är väldigt bra på känna av illasinnade tankar/energi hos folk.Men däremot så är jag tydligen totalt blind för positiv energi,dvs någon som har fattat tycke för mig eller tycker gott om mig.Har under åren fått höra att jag är killen som aldrig fattar när en brud är kär i en osv.En del utav av dem har ju vart rena rama 10 poängarna som man hade kunnat offra ett lillfinger för :).Mer och mer sånt här dyker upp för mig många år senare och när jag tänker tillbaka så har jag verkligen inte haft någon aning alls.Varför är det så?

Jag har precis blivit klar med en utredning om Adhd men har blivit remiterad vidare då dem såg tecken på Autism och saknade kompetens om detta :( Så nu väntar jag på att nästa ska dra igång.
dirkschneider
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2010-11-07

Re: Har jag verkligen autism?

Inläggav kullan » 2011-07-16 14:51:16

Ett förtydligande:

Jag är rädd att jag inte heller skulle märka av att nån "stöter" på mig typ. Men jag känner om det varit konflikt eller om det är bra energier i ett rum tex. Det var så jag menade.

Sen kan jag känna direkt på energin hos en person om jag gillar vederbörande eller ej.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Har jag verkligen autism?

Inläggav Miche » 2011-07-16 14:57:36

KaosPrinsessa skrev:
kullan skrev:Jag håller tummarna för dig Kaos. Hoppas dom kan komma till rätta med dina problem.

Tack

Det som är bra för din del om det är ADHD är att det är behandlingsbart.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Har jag verkligen autism?

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-07-16 15:24:20

Jag tror din ADHD påverkar mycket och medicinering skulle kanske göra autismen tydligare. Vi växlade ju några ord om det sist och jag fick intrycket att din hjärna också spinner sådär rastlöst. Själv kan jag inte heller känna igen mig i alla med AS, mer med ADHD. Däremot känns det alltid som det är högre tolerans på AS-träffar. Fast mitt inre tempo är alltid högre än gruppens som helhet.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Har jag verkligen autism?

Inläggav slackern » 2011-07-16 15:30:06

Miche skrev:
KaosPrinsessa skrev:
kullan skrev:Jag håller tummarna för dig Kaos. Hoppas dom kan komma till rätta med dina problem.

Tack

Det som är bra för din del om det är ADHD är att det är behandlingsbart.


Det lindrar bara symptomen och kan ge rätt obehagliga biverkningar. När jag medicinerades med Concerta och ritalin förstärktes minna autistiska drag. Min föra läkare förklarade att medicinen kunde demaskera autism som tex AS.
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Har jag verkligen autism?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-17 0:37:54

Angelic Fruitcake skrev:Jag tror din ADHD påverkar mycket och medicinering skulle kanske göra autismen tydligare. Vi växlade ju några ord om det sist och jag fick intrycket att din hjärna också spinner sådär rastlöst. Själv kan jag inte heller känna igen mig i alla med AS, mer med ADHD. Däremot känns det alltid som det är högre tolerans på AS-träffar. Fast mitt inre tempo är alltid högre än gruppens som helhet.

Just för dagen är det väll så jag tror med. Kanske är det att eftersom jag är mer adhd så blir det att jag de sämre dagarna tvivlar på autismen just för att jag tycker att den diagnosen känns så jobbig. Om du fattar vad jag menar. Har ju trots allt bara haft min autismdiagnos i 3 månader.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Har jag verkligen autism?

Inläggav Vildsvin » 2011-07-17 11:44:32

KaosPrinsessa skrev:
Vildsvin skrev:Jag tycker att nästan allt (utom problemet med ögonkontakten) kan förklaras med din vänstersidiga skada:

Hmm ok, ja jag kan inte så mkt om det faktiskt. Har försökt att läsa faktaböcker om hjärnan och så, men fakta är så krångligt att få in.


Håkan Erikssons "Neuropsykologi : normalfunktion, demenser och avgränsade hjärnskador" är rätt lättläst för att vara djup:
http://libris.kb.se/bib/8354312
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Re: Har jag verkligen autism?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-17 12:32:59

Vildsvin skrev:Håkan Erikssons "Neuropsykologi : normalfunktion, demenser och avgränsade hjärnskador" är rätt lättläst för att vara djup:
http://libris.kb.se/bib/8354312


Ok får kolla hur den ser ut, men i princip får jag inte in fakta om den inte är för barn eller lättläst.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in