Har du sökt LSS-insatser? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du sökt insatser enligt LSS?

Ansökt och fått beviljat.
35
51%
Ansökt och fått avslag.
2
3%
Ansökt och fått avslag. Överklagat till Länsrätten och fått rätt.
0
Inga röster
Ansökt och fått avslag. Överklagat till Länsrätten utan framgång.
3
4%
Aldrig ansökt.
25
36%
Flera av ovanstående alternativ.
4
6%
 
Antal röster : 69

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav kullan » 2011-07-02 23:07:22

Allstå jag har ingen kontaktperson eller bostödjare nu. Så på sätt är ju min DV den enda åtgärden jag har. Om det är så du menar.

Sedan har jag via Landstinget fått tandvårdskort så klart. Men nåt mer har jag inte.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav clivia » 2011-07-02 23:17:11

Det jag menade är, du behöver inte genomgå en massa krimskrams procedur varje gång du ansöker på nytt en insats. Kanske kanske om det gått många många år emellan men det är inte så att du ska behöva gå genom medlare för att styrka att du är LSS-berättigad.

Det spelar ingen roll om du har 1 eller 0 insatser, har du redan eller har haft så har de (kommunen) det i sina arkiv. Det gäller även om du byter kommun eller stad och ansöker LSS där. Du hänvisar bara till tidigare beviljad insats och man går vidare från det.

Så om du behöver en insats idag men vill avbryta det men kanske behöver det senare, så går det alldeles utmärkt. LSS är en tjänst för dig, du väljer själv om du vill ha eller inte.

Boendestöd hör inte till LSS även om många får det genom sin LSS-handläggare.
Boendestöd förefaller från en annan lag,man behöver inte ha ett fastställd handikapp/diagnos för det.
LSS däremot har andra krav. Att man ofta får boendestöd genom Lss-handläggare är en bekvämlighet och så att man kan forma stödet bättre och därmed samarbete för LSS-insatserna bli smidigare.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav kullan » 2011-07-02 23:22:59

Nu är jag på väg att söka mig från Mora så jag får ta det med LSS-handläggaren på den nya orten sen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav clivia » 2011-07-02 23:28:52

kullan skrev:Nu är jag på väg att söka mig från Mora så jag får ta det med LSS-handläggaren på den nya orten sen.

Om du vet vart du ska flytta kan du ringa den kommunen och begära ett förhandsbesked.

Det du gör är att du ringer den kommunen du vet du ska flytta till, berättar om ditt läge, berättar vilken insats du vill ha och begär sen ett förhandsbesked. Den nya kommunen kommer då med ditt tillstånd att kontakta din nuvarande kommun och begära från dem deras utredning.
Sen är det bara att vänta.
Förhoppningsvis är det inte krångligare än du får på posten att de har preliminärt beviljat/nekat det du ansöker om.
Fördelen med detta är du slipper väntetider när du väl flyttat och pappren redan är "fixat" i förväg.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav clivia » 2011-07-02 23:32:01

" Om en person som anges i 1 § tänker bosätta sig i en kommun, ska kommunen på ansökan meddela förhandsbesked om rätten till insatser enligt 9 §. Vid prövningen av en ansökan om förhandsbesked ska bestämmelserna i denna lag gälla. Kommunen ska utan dröjsmål planera och förbereda insatser som förhandsbeskedet ger den enskilde rätt till om han eller hon bosätter sig i kommunen. Förhandsbeskedet gäller under sex månader räknat från den dag då insatserna blir tillgängliga för den enskilde."

taget ur:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19930387.htm
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav kullan » 2011-07-02 23:32:55

Jag har via mail tagit kontakt med LSS- Handläggaren i Norrköping,Ska bara ge dom lite uppgifter om vissa detaljer och sedan så ska jag ha en kontakt med dom där.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav clivia » 2011-07-02 23:37:35

Då så, de är riktigt snälla där tycker jag.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav Abbreviation » 2011-07-02 23:39:29

Vad exakt innebär det där med anpassat boende?
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav clivia » 2011-07-02 23:52:42

Abbreviation skrev:Vad exakt innebär det där med anpassat boende?


Tex du hyr en lägenhet men du skulle behöva ha en ramp för din rullstol eller kanske spisvakt, etc.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav Zima33 » 2011-07-13 21:24:01

Nån som vet varför inte boendestöd ingår i LSS?
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav kullan » 2011-07-13 21:25:32

Zima33 skrev:Nån som vet varför inte boendestöd ingår i LSS?


Det går under SOL = Social tjänstlagen
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav Lussan » 2011-07-13 21:50:03

kullan skrev:
Zima33 skrev:Nån som vet varför inte boendestöd ingår i LSS?


Det går under SOL = Social tjänstlagen


I min kommun ingår boendestöd i LSS så varför det inte gör det där du bor Zima har jag ingen aning om.
Lussan
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2011-07-05
Ort: Stockholm

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav kullan » 2011-07-13 22:07:53

I min kommun är det oxå två helt olika saker.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav Zima33 » 2011-07-13 23:39:29

Lussan skrev:
kullan skrev:
Zima33 skrev:Nån som vet varför inte boendestöd ingår i LSS?


Det går under SOL = Social tjänstlagen


I min kommun ingår boendestöd i LSS så varför det inte gör det där du bor Zima har jag ingen aning om.

De särskilda insatserna enligt LSS:

1. Rådgivning och annat personligt stöd.

2. Personlig assistans.

3. Ledsagarservice.

4. Kontaktperson.

5. Avlösarservice i hemmet.

6. Korttidsvistelse utanför det egna hemmet.

7. Korttidstillsyn för skolungdom över 12 år.

8. Boende i familjehem eller bostad med särskild service för barn och ungdomar.

9. Bostad med särskild service för vuxna.

10. Daglig verksamhet.

Jag hittade inget om boendestöd och på andra ställen har jag läst att man inte kan söka boendestöd genom LSS, bara genom SOL. Men SOL är ju "tamare" än LSS så det vore ju bra om man kunde åberopa LSS i stället om man nekas boendestöd genom SOL.

Fast det kanske kan ingå i "Rådgivning och annat personligt stöd"?
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav Zima33 » 2011-07-13 23:43:05

Hmm...punkt 1 verkar vara typ expertstöd. "Avsikten med insatsen är inte att ge sjukvårdande behandling eller ge den typ av social service som socialtjänsten ska erbjuda eller pedagogiska insatser som hör till undervisningen."
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav Bigge » 2011-07-14 0:25:21

Var på mitt första besök hos LSS-handläggare häromdagen. Där fick jag information om boendestöd. Det har bakats in i en beskrivning, som punkt 10 i det informationsblad jag fick, som Individuell plan.

Individuell plan
"Den som beviljats insats enligt LSS kan begära en individuell plan. Planen ska visa vilken hjälp du behöver och vad ni har kommit överrens om. Den ska vara en hjälp för att själv få möjligheten att vara med och bestämma om stödet."

Där fick jag också veta att den som utses som boendestödjare även kan fungera som Personligt Ombud, om man så önskar.

Det gäller att ligga på och fråga. Varje kommun tolkar sina uppdrag lite olika tycks det. Men i slutändan är det du, vem du än är med diagnos inom NPF, som har rätt att söka den hjälp du tycker att du behöver. Och får du inte det du behöver har du rätt att överklaga. Orkar du inte bråka har du rätt till t.ex en God Man som kan ta fighten åt dig.

Man får vara bra frisk för att orka vara sjuk.
Bigge
 
Inlägg: 291
Anslöt: 2011-03-08

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-14 7:47:52

Nej, boendestöd ingår inte i LSS i någon kommun. Men det är lätt att missförstå, eller att samma personer sätts att utföra boendestöd och ledsagning t.ex. (jag har samma personer på det sättet). Bor man i särskilt boende, så är det kanske också lätt att tänka att alltihop är LSS-insatser.

Missförstånden uppstår lätt då LSS-handläggaren handlägger allting, uttrycker sig som att allt är LSS o.s.v. Men om man läser papperen, så bör man se vad som egentligen står. Jag trodde själv länge att mitt boendestöd var LSS-insats. Och handläggaren var ju LSS-handläggare, och uttryckte sig lite luddigt och på ett sätt som naturligt tolkades som att boendestöd var en LSS-insats. Men mina papper säger klart och tydligt att det handlar om SoL som LSS-handläggare utrett och beviljat.

Kommunerna kan också välja att uttrycka sig både felaktigt och klumpigt. Det var väl någon som länkade till en kommunsite där det stod boendestöd som LSS-insats. Men kikade jag närmare, så var det inte så i alla fall om man klickade sig runt eller kollade hur man fick boendestödet.

Det finns förslag på högre nivå (om jag förstod rätt) att boendestöd borde bli en insats. Eller om det var att boendestöd skulle ingå i "särskilt boende".
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav Lussan » 2011-07-14 16:01:25

Bror Duktig: Ja men så skulle det kunna vara. När jag tänker efter. Tack :)
Lussan
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2011-07-05
Ort: Stockholm

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav Bigge » 2011-07-15 18:03:16

Bror Duktig skrev:Nej, boendestöd ingår inte i LSS i någon kommun. Men det är lätt att missförstå, eller att samma personer sätts att utföra boendestöd och ledsagning t.ex. (jag har samma personer på det sättet).


Åh hoppla! Så luddig handläggaren jag talade med måste ha varit. Hon längtade väl efter sin semester och bemötte mig på autopilot då. Hmm ...

Jaja, bara det blir bra så.
Bigge
 
Inlägg: 291
Anslöt: 2011-03-08

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav emer2 » 2011-07-16 5:10:56

Alien skrev:Det vore bra om den som behöver insatser och får nej, kunde få en PO som kunde hjälpa till att slåss mot motsträviga tjänstemän.

Hmm..
Jag har Personligt Ombud, och det endast för att jag hade det innan jag hade fått min asp-diagnos.

I stockholms kommun återgår PO-verksamheten, som sista två åren skötts av Stadsmissionen, åter till kommunen f.o.m. september i år :!: och då endast med halva personalgruppen :!:
Detta enligt mitt PO.

Efter som Stockholms kommun i sina direktiv sagt att PO inte ska jobba med personer som har asperger kommer min kontakt med PO att upphöra :!:

Något alternativ som kan ge mig samma stöd som PO har inte föreslagits mig. Men min LSS-handläggare skakade fram någon slags skum "socialentrepenör" som uppenbarligen hade som affärside att mjölka stålar ur den borgerliga nedmonteringen av välfärden som så uppenbart sker mitt framför ögonen på oss. Då jag inte inlåter mig till att delta i något som luktar skattebrott lång väg så sa jag nej tack. (Mötet skedde i en en halvtom nedsläckt kontorskorridor och verksamheten hade inte ens en skylt på dörren och den som skulle möta oss hade glömt att vi skulle komma och var inte ens där).
Min LSS-handläggare slutade dessutom i samma veva och sen dess har jag inte hört av LSS. :!: :?:

Boendestödet jag hade tidigare kunde inte hjälpa till med det som ombudet hjälpt mig med tidigare,(myndighetskontakter).
Och på habiliteringen fick jag besked om att jag endast kunde få "personlig handledning" av dem, men att dom inte kan följa med på t.ex. möten med Försäkringskassan.
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-16 11:29:35

Bigge skrev:
Bror Duktig skrev:Nej, boendestöd ingår inte i LSS i någon kommun. Men det är lätt att missförstå, eller att samma personer sätts att utföra boendestöd och ledsagning t.ex. (jag har samma personer på det sättet).


Åh hoppla! Så luddig handläggaren jag talade med måste ha varit. Hon längtade väl efter sin semester och bemötte mig på autopilot då. Hmm ...

Jaja, bara det blir bra så.

De verkar inte veta själva alla gånger. Och så finns fenomenet att de uttrycker sig slarvigt för att de tror att det underlättar för "oss". Alltså att de tror att det är bra att vi inte får för mycket olika info. Bättre att vi tror att "ja, stöden är LSS" tycks de tänka. Lite som när FK sade till mig att sjukersättningen var 64 % av SGI, när det inte var så. Men för genomsnittspersonen är det ungefär så och spelar ingen roll, och enkelt att beskriva. Men för mig som gått på bidrag och ersättningar i 8 år, blev det ju 64 % av ERSÄTTNINGARNA jag fick, inte den SGI som de baserades på.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-16 11:30:46

emer2 skrev:
Alien skrev:Det vore bra om den som behöver insatser och får nej, kunde få en PO som kunde hjälpa till att slåss mot motsträviga tjänstemän.

Hmm..
Jag har Personligt Ombud, och det endast för att jag hade det innan jag hade fått min asp-diagnos.

I stockholms kommun återgår PO-verksamheten, som sista två åren skötts av Stadsmissionen, åter till kommunen f.o.m. september i år :!: och då endast med halva personalgruppen :!:
Detta enligt mitt PO.

Efter som Stockholms kommun i sina direktiv sagt att PO inte ska jobba med personer som har asperger kommer min kontakt med PO att upphöra :!:

Något alternativ som kan ge mig samma stöd som PO har inte föreslagits mig. Men min LSS-handläggare skakade fram någon slags skum "socialentrepenör" som uppenbarligen hade som affärside att mjölka stålar ur den borgerliga nedmonteringen av välfärden som så uppenbart sker mitt framför ögonen på oss. Då jag inte inlåter mig till att delta i något som luktar skattebrott lång väg så sa jag nej tack. (Mötet skedde i en en halvtom nedsläckt kontorskorridor och verksamheten hade inte ens en skylt på dörren och den som skulle möta oss hade glömt att vi skulle komma och var inte ens där).
Min LSS-handläggare slutade dessutom i samma veva och sen dess har jag inte hört av LSS. :!: :?:

Boendestödet jag hade tidigare kunde inte hjälpa till med det som ombudet hjälpt mig med tidigare,(myndighetskontakter).
Och på habiliteringen fick jag besked om att jag endast kunde få "personlig handledning" av dem, men att dom inte kan följa med på t.ex. möten med Försäkringskassan.

Kan du få behålla din PO om du har t.ex. depression? I min kommun kan jag ej få PO om jag har AS enbart, men alla, oavsett annan diagnos, kan få PO om de har en depression. Många aspergare har ju tilläggsproblem/sjukdomar, och har du någon psykiatrisk sådan, så kanske du kan utnyttja för att få behålla din PO.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-16 12:19:04

Hehe en liten kul grej, där jag bodde förrut fick jag INTE PO pga att jag INTE hade en npf diagnos, för det var enbart folk med npf-diagnoser som fick PO :P
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav emer2 » 2011-07-17 4:33:07

Angående personligt ombud. Nationella direktiv hade onekligen förenklat det hela.
Vet inte om depresion skulle påverka stockholms kommun, tror inte det.
Det ska ju sparas så det har dom nog täckt upp.
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in