Ni med AS vad var era favoritbarnprogram som små?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav Maldita » 2011-07-10 0:32:11

Dexters Laboratorium, Powerpuffpinglorna, Digimon (tyckte det var så häftigt att de inte "lokaliserat" den utan lät den utspela sig i Japan), Hjärnkontoret, Kurage den hariga hunden (skräckprogram för barn, faktiskt riktigt läskigt ibland), Disneydags (gamla Kalle Anka-kortfilmer och sådär). Och så det där med en man som gör animationer i filmjölk som han sedan äter upp, tror det hette Hasselbäcks Lunch eller nåt.
Dessa kan jag räkna upp på rak arm, var säkert mer, men dessa tyckte jag mycket om.

Jag var rädd för Olyckan som liten, samt för monster i Kurage.

(ett läskigt klipp från Kurage)

(ett annat läskigt klipp från Kurage)
Enligt mina föräldrar så var jag så rädd för Pelle Svanslös-julkalenderna att jag sprang ut ur rummet när den visades.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav clivia » 2011-07-10 2:57:29

Var nog en sucker för krambjörnarna, bumbibjörnarna (nej jag har ingen björnfetish de råkade bara vara björnar)

Såg en hel del på transformers och He-man
Knight Rider
Jaspion (lite speciell japansk serie..)
Bild
Karl-Alfred
Atommyran

(det kan måhända jag var småförtjust i smurfarna och My little pony men det pratar vi inte högt om) :)
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav Noli » 2011-07-10 20:21:54

Har ingen aspergerdiagnos själv men kan inte låta bli att kommentera Gerard, att Robert Broberg med den roliga roboten hette The pling plong show, som sändes första gången 1970 och gick i repris några gånger under 1970-talet.

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav Laika » 2011-07-10 21:45:13

Maldita skrev:Och så det där med en man som gör animationer i filmjölk som han sedan äter upp, tror det hette Hasselbäcks Lunch eller nåt.

Jag älskade också det! Dumma mamma och pappa som inte lät mig göra så med filmjölk själv.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav Micke » 2011-07-10 23:26:50

Bamse var ett specialintresse så det var ju även ett favoritbarnprogram på sjuttiotalet. Men det var ju även mycket annat som fascinerade, det påminns man om när man läser denna tråd. Som kontrast kan nämnas att även Hulken var ett specialintresse men på åttiotalet då, men det klassas väl kanske inte som barnprogram.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav Nefarious » 2011-07-10 23:30:24

Jag och min bror kollade alltid på silver fang (anime i fyra delar, handlar om björnhundar som dödar björnar och skit,) Tom & Jerry och Cow & Chicken.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav mumsisen » 2011-07-11 8:39:28

Tintomara Ariadne skrev:Kroppen, Urcellen Ellen, Balthazar, Från A till Ö, Dr Snuggles, Ballongen spricker (betydligt sämre när jag var lite äldre och såg den i repris), Vilse i pannkakan, Stjärnhuset (julkalender om myterna kring stjärnbilder), Trolltider (annan julkalender)...

Ja just det balloingen spricker :-D med storken som skrek nåt? snok eller nåt? var det de som blev som små mini människor & bodde i ett dockhus?
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav mumsisen » 2011-07-11 8:43:28

Vildsvin skrev:
kakmonstret skrev:Charles Nonsens.

Mycket bra program.

Hittade ett helt avsnitt på youtube:


kakmonstret skrev:Ika i rutan hade jag väldigt svårt för. Tyckte det var väldigt obskyrt och skrämmande.


Nähä? :lol:

åå fy IKA var läskig...
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav mumsisen » 2011-07-11 8:46:22

jag tyckte HAJK var bra med Goliat, & transformers på SKY channel tror jag den gick på? Lilla anna & långa farbrorn men var lite rädd för långa farbrorn ;)
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav mumsisen » 2011-07-11 11:22:09

Tintomara Ariadne skrev:Bröderna Dahl ja! Hur kunde jag glömma dem?

Farbror Frippe var gulligt. Jag har träffat Martin Ljung och stått på scen tillsammans med honom (jag var med i en orkester då), men hade inte tillfälle att prata närmare med honom. Go' farbror!

Det verkar som att Lakrits och jag är jämngamla.

X-men har jag också tittat på (två varianter av tecknad serie och filmerna), med förtjusning, men då var jag vuxen, färdigutbildad och stadgad så jag ser det inte som barnprogram. :wink:

men gud ja farbror frippe minns spökburken när han blev instängd i hans burkskafferi :)
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav Richard » 2011-07-11 13:32:37

Av de jag minns så gillade jag Fragglarna, Professor Balthazar, Dr. Snuggles o Inspector Gadget.
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav Vildsvin » 2011-07-11 17:45:18

Banzai skrev:
Vildsvin skrev:
Farbror skrev:Rai-Grottpojken

Har själv inte sett det, men har hört att det var en hel del svordomar där? Någon som kan bekräfta? Är väl i så fall ganska unikt, skulle inte vara politiskt korrekt idag.

Jag tror det var det. De svär i Cyborg 009 i alla fall så jag skulle inte bli förvånad om de gjorde det i Rai, minns tyvärr inte.


Jag tycker svordomar är bra för det ger ett äkta intryck, men tydligen är det många som upprörs över det:

http://www.svd.se/opinion/ovardigt-spra ... 396521.svd
http://www.svd.se/kultur/lasare-battre- ... 398013.svd

Lyssnade på Fablernas Värld på Spotify och märkte att det var "jädra" och "fasen" i ett par av avsnitten. Jag som minns dem som så himla präktiga!




Kommer ni ihåg Hasses dagbok förresten? Jag gillade det eftersom jag tyckte den kändes så verklig, den var inte en tillrättalagd sagovärld som de andra barnprogrammen:



Nu kanske jag minns fel men är det inte nåt avsnitt där Hasse tjuvkikar genom nyckelhålet när en farbror har erektion?



Avslutar mitt inlägg med ett snuskigt avsnitt av Charles Nonsens:

Senast redigerad av Vildsvin 2011-07-11 17:57:03, redigerad totalt 2 gånger.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-11 17:47:58

Hur liten då?

"kroppen"
"det var en gång år 2000"
"sigma" och liknande vetenskapsprogram
"sant och sånt"
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav mumsisen » 2011-07-11 18:40:40

Bror Duktig skrev:Hur liten då?

"kroppen"
"det var en gång år 2000"
"sigma" och liknande vetenskapsprogram
"sant och sånt"

håller med de programmen de var kanon, kroppen gillade jag särskilt :)
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav snuggelhund » 2011-07-11 21:48:08

Trälarna och Tripoderna.

Men det kanske mer är vad som räknas som ungdomsprogram ?, hur som helst såg jag dem som 11- åring tror jag.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav slackern » 2011-07-11 21:53:12

snuggelhund skrev:Trälarna och Tripoderna.

Men det kanske mer är vad som räknas som ungdomsprogram ?, hur som helst såg jag dem som 11- åring tror jag.


Haha dom där kommer jag ihåg med :) Trippoderna var inte det dom där köttätande rymdblommorna? Trälarna var grymt dåligt animerad men historierna var bra.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav snuggelhund » 2011-07-11 22:26:11

slackern skrev:
snuggelhund skrev:Trälarna och Tripoderna.

Men det kanske mer är vad som räknas som ungdomsprogram ?, hur som helst såg jag dem som 11- åring tror jag.


Haha dom där kommer jag ihåg med :) Trippoderna var inte det dom där köttätande rymdblommorna? Trälarna var grymt dåligt animerad men historierna var bra.



Nja, köttätande var de väl inte, iofs var länge sen jag såg det, kommer bara ihåg sporadiskt. Här finns det mer http://www.imdb.com/title/tt0086818/

Trälarna var inspelad 1978 har jag för mig, så man får väl ha lite överseende med animationen. :-)005 (jag såg de när de visades i repris 1989, har jag för mig)

Kul att någon annan kommer ihåg dessa program.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav slackern » 2011-07-11 22:30:52

snuggelhund skrev:
slackern skrev:
snuggelhund skrev:Trälarna och Tripoderna.

Men det kanske mer är vad som räknas som ungdomsprogram ?, hur som helst såg jag dem som 11- åring tror jag.


Haha dom där kommer jag ihåg med :) Trippoderna var inte det dom där köttätande rymdblommorna? Trälarna var grymt dåligt animerad men historierna var bra.



Nja, köttätande var de väl inte, iofs var länge sen jag såg det, kommer bara ihåg sporadiskt. Här finns det mer http://www.imdb.com/title/tt0086818/

Trälarna var inspelad 1978 har jag för mig, så man får väl ha lite överseende med animationen. :-)005 (jag såg de när de visades i repris 1989, har jag för mig)

Kul att någon annan kommer ihåg dessa program.


Aha tack för infon :) Nu när jag läser så kommer jag ihåg skickade inte de ut några ljudvågor för att ta kontroll över deras hjärnor?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav Allanna » 2011-07-11 22:43:54

Älskade Lattjobolaget pling och plong :D

I övrigt missade jag inte ett avsnitt av Bonanza (tittade bara på deras hästar) och var väldigt förtjust i Mupparna.

Annars tittade jag inte på TV så mycket.
Allanna
 
Inlägg: 474
Anslöt: 2011-01-04
Ort: Stockholm

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav snuggelhund » 2011-07-11 23:03:06

Här är lite från Trälarna http://www.youtube.com/watch?v=ohbAkKhYqzE.

Ja, jösses så uselt animerad den är, att det var så pass illa hade jag helt förträngt! :shock:
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav slackern » 2011-07-11 23:15:15

snuggelhund skrev:Här är lite från Trälarna http://www.youtube.com/watch?v=ohbAkKhYqzE.

Ja, jösses så uselt animerad den är, att det var så pass illa hade jag helt förträngt! :shock:


Haha det hade jag också gjort tills jag såg det där klippet för några dagar sen ;) Men kul att du också kommer ihåg det programmet sen du var barn :)
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav snuggelhund » 2011-07-12 0:48:07

(Ang. Tripoderna.)

Kommer inte ihåg några ljudvågor, däremot opererade de in någon grejsimojs i armvecken på folk för att kontrollera var de befann sig, som en radiosändare,typ. ( har jag för mig)
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-07-12 0:55:27

mumsisen skrev:
Tintomara Ariadne skrev:Kroppen, Urcellen Ellen, Balthazar, Från A till Ö, Dr Snuggles, Ballongen spricker (betydligt sämre när jag var lite äldre och såg den i repris), Vilse i pannkakan, Stjärnhuset (julkalender om myterna kring stjärnbilder), Trolltider (annan julkalender)...

Ja just det balloingen spricker :-D med storken som skrek nåt? snok eller nåt? var det de som blev som små mini människor & bodde i ett dockhus?


Ja just det. Och i det dockskåpet hände allting bakvänt. De vuxna var som små barn och vice versa. Fågeln hette Dårfinken eller Dårpippin, och ja, den skrek något sådant. Det var den som väckte liv i dockskåpet så att allting blev så bakvänt. Den fann sig väl inte i konventioner. :wink:

Roboten Robban i Lattjobolaget Pling och Plong var jag rädd för. Jag hade en fobi för maskiner som rörde sig "av sig själva" men saknade själ. Det fanns något barnprogram om en skrotbil, en svart amazon som gick av sig själv samtidigt som den tappade del efter del tills det bara var skrot kvar. Den drömde jag mardrömmar om i flera år, tror jag.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-07-12 1:39:03

Program jag älskade:
Björnes Magasin (klassikern)
Teenage Mutant Ninja Turtles
Piff och Puff
Ika i rutan (extremt fascinerande karaktär)
The Trap Door (grym claymation)
Darkwing Duck
Alla "Sunes" -grejjer
Scooby Doo (jag tyckte dock det var tråkigt att det var samma jävla visa hela tiden)
Dexter's Lab (älskar det fortfarande)
Emil i Lönneberga (grymt roligt)
ABC-tåget
Hjärnkontoret (intressant)
Trasdockorna
Doktor Snuggles

Program jag hatade:
Fem myror är fler än fyra elefanter (allmänt tråkigt)
Biker Mice from Mars (tyckte det var en töntig, turtles-ripoff för fordonsintresserade)
Heman (tyckte han var "bögig" redan innan jag fattade innebörden av homosexualitet)
Babar (tråkig, töntig elefant - dessutom dålig musik)
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in