vad händer om man tar ( tabletter )

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

vad händer om man tar ( tabletter )

Inläggav thefairy » 2011-07-04 18:50:32

23 imovane och 18 atarax???

Fairy

*****************

Moderator:
Flyttad från Övriga Ämnen.
thefairy
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2011-04-25
Ort: skåneland

Re: vad händer om man tar ( tabletter )

Inläggav hysteriskt » 2011-07-04 18:53:05

Varför undrar du det?? (Måste veta det innan jag besvarar din fråga!)
hysteriskt
 
Inlägg: 796
Anslöt: 2008-04-04
Ort: Skåne

Re: vad händer om man tar ( tabletter )

Inläggav thefairy » 2011-07-04 18:54:16

jag vill försvinna från denna förbannade smärtsamma värld!!!

Fairy
thefairy
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2011-04-25
Ort: skåneland

Re: vad händer om man tar ( tabletter )

Inläggav hysteriskt » 2011-07-04 18:55:44

PMar dig istället, Fairy!
hysteriskt
 
Inlägg: 796
Anslöt: 2008-04-04
Ort: Skåne

Re: vad händer om man tar ( tabletter )

Inläggav Fighterbabe » 2011-07-04 18:57:48

thefairy skrev:23 imovane och 18 atarax???

Fairy


Du sover en vecka och vaknar sedan upp med världens ångest.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: vad händer om man tar ( tabletter )

Inläggav BigPete » 2011-07-04 19:00:38

Förmodligen inte mer än att du somnar och kommer må som en sönderslagen hösäck efteråt och sannolikt rätt ont i magen.

Toxiciteten hos de båda läkemedlen är ganska låg så i suicidsyfte är de rätt värdelösa.
Men de kan ställa till en hel del annat tokigt, helt beroende på hälsa, om man ätit, styrkan på tabletterna o.s.v.

Sikta på något annat istället för att brassa i dig dedär som bara bränner ut organen på dig och gör dig än sämre mående än innan.
Finns hjälp att få, gäller bara att ta steget.
BigPete
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2011-06-17

Re: vad händer om man tar ( tabletter )

Inläggav Zima33 » 2011-07-04 23:07:43

Jag tog maxdosen (150 mg) Atarax en gång (hade inte sovit på länge och var lite desperat), det resulterade i en enorm muntorrhet (även ögonen blev jättetorra) som satt i drygt ett dygn och jag fick tillbringa dygnet drickandes vatten i stället för att sova. Fy bubblan! :?
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: vad händer om man tar ( tabletter )

Inläggav Nefarious » 2011-07-05 0:11:28

Svårt att säga exakt vad som händer, men det är iaf inte bra. Om det är så att du har tagit de tabletterna så bör du ringa giftcentralen omgående.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: vad händer om man tar ( tabletter )

Inläggav Lakrits » 2011-07-05 0:12:58

Ring 112 och få hjälp att ta dig till psykakuten! NU!
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: vad händer om man tar ( tabletter )

Inläggav kakmonstret » 2011-07-05 23:53:22

Lakrits skrev:Ring 112 och få hjälp att ta dig till psykakuten! NU!


mm
kakmonstret
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2008-10-14
Ort: Valley of tears

Re: vad händer om man tar ( tabletter )

Inläggav kakmonstret » 2011-07-06 0:00:57

thefairy skrev:23 imovane och 18 atarax???

Fairy


Det känns fördj*igt nu men du kan må så mycket bättre än så här. Du behöver hjälp bara. Se till att ta kontakt med psykakuten och se till att få läggas in. Berätta om dina suicidtankar och ev planer du har. Jag har varit där du är nu. Man tror inte att något kan bli bättre men det kan det! Är man i ett sånt skick att man tänker och känner som du gör är man sjuk och behöver hjälp med att tillfriskna från det deprimerade tillståndet. Hoppas verkligen du får må bättre.
kakmonstret
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2008-10-14
Ort: Valley of tears

Re: vad händer om man tar ( tabletter )

Inläggav mnordgren » 2011-07-07 19:37:54

Klistrar in ett gammalt inlägg som fortfarande är aktuellt.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett


weasley skrev:Att vilja begå självmord är en känslig fråga. Enligt statistik så är väldigt väldigt många som är självmordsbenägna även svårt deprimerade och skulle behöva hjälp och stöd av professionell personal, exempelvis psykologer, kuratorer och eventuellt psykiatriker.

Att tala om sin önskan att begå självmord kommer dock inte att censureras. Det är oerhört viktiga tankar att få ur sej och om det kan lätta lite på trycket så får det vara värt det. Jag vill bara uppmana den som funderar i dessa banor att ögonaböj kontakta närmaste VC och berätta om sina tankar, om denne inte redan har kontakt med psykolog.

Personer med asperger kan antagligen vara mer utsatta för exvis depression, men självmordstankar är kopplade mer till depression än just AS.

Jag vill också understryka att självmord naturligtvis ska få diskuteras men om det på något vis handlar om att ge tips, råd och hjälp till hur detta skulle utföras, kommer det genast att ske disciplinära åtgärder från moderatorers och admins sida. Även PM som tar upp hur sådant skulle kunna utföras hoppas vi kommer att komma till vår kännedom. Det får absolut inte förekomma sådana avarter här! Jag uppmanar därför den som får sådana tips och råd via PM att vidarebefordra dem till någon av moderatorerna
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: vad händer om man tar ( tabletter )

Inläggav Rabies » 2011-07-07 22:07:07

Man dör sällan av tablettöverdoser. Däremot kan du få inre skador.

Ofta hamnar man på sjukhus där de ger en nåt typ av motgift. Och i den sitsen vill du inte vara. Av massa tabletter blir många (alla...) så väck att de kissar på sig och liknande, värre saker.

Vill du skämma ut dig ordentligt och eventuellt skada din lever, kör på tablettöverdos.
Rabies
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-06-07

Re: vad händer om man tar ( tabletter )

Inläggav Laika » 2011-07-07 23:59:12

Det är ett vanligt missförstånd att man somnar in lugnt och stilla efter en tablettöverdos. I de allra flesta fall gör du inte det. Du kommer att få allt från muskelkramper till hallucinationer. Många mediciner tar det lång tid att dö av. Dina inre organ förstörs ett efter ett och du kommer att ha fruktansvärda smärtor i flera veckor innan du kanske dör. Du kan få men för livet.

Räkna inte ens med att den effekt som tabletterna ska ge förstärks av en överdos. Det är också ett vanligt missförstånd: att ju fler lugnande tabletter du tar, desto lugnare blir du. När jag var ung och dum tog jag en liten överdos Propavan (sömntabletter) för att jag ville sova länge. Jag hade sådana obehagliga myrkrypningar att jag låg på sängen och skakade på armarna och benen tills jag var alldeles slut, men jag kunde ändå inte sluta. Om jag hade fått för mig att ringa 112 hade jag inte kunnat knappa in numret. Det är bland det mest obehagliga jag har varit med om.

Slutsats: du vill inte överdosera. Risken är stor att du får så hemska biverkningar att du får ännu mer ångest än du hade när du bestämde dig för att ta tabletterna.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: vad händer om man tar ( tabletter )

Inläggav kakmonstret » 2011-07-08 0:09:22

thefairy skrev:jag vill försvinna från denna förbannade smärtsamma värld!!!

Fairy


Kan du berätta vad det är som gör det så smärtsamt att leva? Kanske är du inte ensam om dina tankar och upplevelser? Kanske finns någon/några här med samma erfarenheter som kan trösta dig och hjälpa dig.
kakmonstret
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2008-10-14
Ort: Valley of tears

Re: vad händer om man tar ( tabletter )

Inläggav kullan » 2011-07-08 0:16:05

Jag har mått dåligt i ett halvår nu och visst har jag velat " försvinna" oxå men på nåt vänster sitter jag fortfarande här och retar gallfeber på vissa forumister.

Jag menar, först kommer höstdeprission som den brukar, sen kommer en traditionell 40-årskris på det och sist så är man halvvägs på väg in i den sk. väggen. Men jag står upp fortfarande men det är jobbigt vissa dar. Min räddning är feghet. Jag törs inte prova att ta mitt liv.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: vad händer om man tar ( tabletter )

Inläggav BigPete » 2011-07-08 2:04:21

atoms

Angående självmordsdiskussioner:

När någon känner en sådan vånda med sitt liv att de inte ser någon utväg är det viktigt att det finns ett ställe där de möts med respekt och förståelse - i förlängningen hjälp och stöd eller med andra ord, hopp! Därför är det också tillåtet att diskutera detta ämne här.

Ibland kan man i de diskussioner som uppkommer i dessa sammanhang råka nämna något som kan tolkas som ett råd till hur man kan ta sitt liv - det behöver inte vara avsiktligt; ändå är det lätt hänt - iakttag därför försiktighet.

Då råd om metoder inte är tillåtna; vare sig i Chatt, PM, här i forumets öppna avdelningar eller i PA, har ett stycke av texten tagits bort och bokstäverna fått byta plats med olika grupper av xxx.

Meddelas också i PM.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett



Rabies skrev:Man dör sällan av tablettöverdoser. Däremot kan du få inre skador.

Ofta hamnar man på sjukhus där de ger en nåt typ av motgift. Och i den sitsen vill du inte vara. Av massa tabletter blir många (alla...) så väck att de kissar på sig och liknande, värre saker.

Vill du skämma ut dig ordentligt och eventuellt skada din lever, kör på tablettöverdos.


De där va lite väl hårddraget kanske.
Nu ska vi ju inte prata om metoder att avsluta sitt liv, xxx xx xxxxxx xxx xxx xxxxxxxxxxxxxx xxx xxxxxx xx xx xxxxxx x xxxxxxxx, xx xxxxxxx xx xx xxxx xxxx xxxxxx, xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxxxxx xxx xxxxxx xxxxxx.

De flesta tablettöverdoser sker dock med såna medel som man dör av om man råkar få en pall i huvudet av läkemedlet, inte att svälja dem.
Som du säger ställer de till med så mycket illa i kroppen att man bara skadar sig.
BigPete
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2011-06-17

Re: vad händer om man tar ( tabletter )

Inläggav BigPete » 2011-07-09 13:28:13

Det är väl 10 gånger värre att påstå att läkemedelsöverdoser är något man inte dör av.

Rätt vad det är så tar någon det på orden, känner sig nere och tar en överdos i syfte att "synas" och få hjälp av närheten, men kanske råkar kliva på fel grupp av läkemedel och den saken som skulle bli ett rop på hjälp blir ett direkt trill av pinn.

Nu ser det istället ut som jag direkt tipsat om en metod när texten är borta, vilket jag inte gjorde och att med tidigare skribenter så är tablettöverdoser icke dödliga.

Tänkvärt kanske...
BigPete
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2011-06-17

Re: vad händer om man tar ( tabletter )

Inläggav mnordgren » 2011-07-09 15:08:30

Se forumreglerna:

• inga diskussioner om modereringar i trådarna.

------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: vad händer om man tar ( tabletter )

Inläggav atoms » 2011-07-10 2:18:48

atoms:

Vidare diskussion om det censurerade inlägget av BigPete; följ länken -
diskussion-om-censurering-av-vad-hander-om-man-tar-table-t21651.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: vad händer om man tar ( tabletter )

Inläggav Flawed » 2011-07-10 12:59:58

Folk tar många imovane för att bli höga i brist på olagligare centralstimulerande preparat ataraxet kommer att göra dig seg.
Jag gisssar på att du kanske kommer ligga i en säng och dräggla i ett par dagar samtidigt som du ser och känner konstiga saker.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Återgå till Aspergare och vården



Logga in