Ni med AS vad var era favoritbarnprogram som små?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ni med AS vad var era favoritbarnprogram som små?

Inläggav mumsisen » 2011-07-06 20:23:10

jag gillade balthazar & från A-Ö men jag var rädd för ugglan Helge på taket ;)
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav kullan » 2011-07-06 20:36:05

Jag gillade samma som du men jag var aldrig rädd för ugglan. och jag gillade Fem myror är fler än fyra elefanter oxå. Clownen manne var en annan favorit.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav Björne » 2011-07-06 23:13:52

Vetenskapens Värld
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav Zima33 » 2011-07-06 23:25:31

kullan skrev:Clownen manne var en annan favorit.

Honom har jag sett uppträda på riktigt! :mrgreen:
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav biologic » 2011-07-06 23:37:19

Björne skrev:Vetenskapens Värld


+1 på den! En riktig favorit.

Hur små är "små"...? Jag drar upp mina favoritprogram fram till ca. 11 års ålder, utan inbördes ordning:

Björnes Magasin (gillade verkligen programmen med Täppas Fogelberg och de med konstnären/dockmakaren Eva), Fem myror är fler än fyra elefanter, Tom & Jerry, Disneydags (Nalle Puh och klassiska Kalle Anka-kortfilmer), Goof Troop (a.k.a. "Långbens galna gäng"), Simpsons, Two Stupid Dogs, Dexters Laboratorium, Nile City 105,6, Hjärnkontoret, alla härliga lek- och pratprogram på 90-talet (24 karat, Rena Rama Sanningen, Glöm inte tandborsten, Söndagsöppet, Gäster med gester m.m.), Kalla Fakta, Jeopardy, Rederiet, MacGyver, Mr. Bean, Fresh Prince of Bel Air, Jeeves & Wooster, Red Dwarf, Dinosaurs (Jim Henson/Disney), Mupparna, Familjen Addams, Rocko's Modern Life, Rapport till himlen, Svensson, Svensson, Kenny Starfighter, Ika i rutan... Nä, vi stoppar här!

Detta var alltså favoritprogrammen under en period på 11 år. Har nog glömt något, absolut... :)
.
En hatkärlek till Bumbibjörnarna. Spännande historier, men ack så fula och irriterande björnar.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav Miche » 2011-07-06 23:43:35

Zima33 skrev:
kullan skrev:Clownen manne var en annan favorit.

Honom har jag sett uppträda på riktigt! :mrgreen:

Jag har träffat honom och samtalat.

Jag gillade ugglan Helge, bland julkalendrarna så var det Herkules Jonsons storverk och Teskedsgumman som tilltalade mig och jag minns.

Ville, Valle och Viktor tittade jag på men det var ingen direkt favorit. Har nog glömt det mesta...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav NIF » 2011-07-06 23:58:39

biologic skrev:En hatkärlek till Bumbibjörnarna. Spännande historier, men ack så fula och irriterande björnar.


Snälla..å rara, helt underbara, om deras saga berättas igen, hörs deras sånger som för många gånger, djupt in i skogen där lever dem än....HIPP HURRA för här kommer bumbibjörnarna, studsar fram igenom sagorna ååå vi får följa med :-)065

Tidernas bästa svenska temalåt?

Tittade förövrigt inte så mycket på barnprogram som liten var mer intresserad av det vuxna tittade på, särskilt om det var våldsamt. Faktum är att jag flera gånger smög och satte på tv'n och tittade på barnförbjudet i mina yngre dar :lol:

Cartoon Network hade iofs några bra barnprogram innan de började censurera mer..:)
NIF
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2010-09-15
Ort: Karlskrona

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav Jossan » 2011-07-07 0:00:18

Björnes Magasin
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav biologic » 2011-07-07 0:42:03

NIF skrev:
Tittade förövrigt inte så mycket på barnprogram som liten var mer intresserad av det vuxna tittade på, särskilt om det var våldsamt. Faktum är att jag flera gånger smög och satte på tv'n och tittade på barnförbjudet i mina yngre dar :lol:

Cartoon Network hade iofs några bra barnprogram innan de började censurera mer..:)


Jag försökte kolla på Riget när det gick, mina föräldrar tillät mig göra det. Det var ju en mycket spännande serie, men tyvärr slutade jag att titta när det dök upp ett avhugget huvud i rutan. Fick panik och ångest, grät hela natten. Än idag har jag extrem fobi mot avhuggna huvuden. :P
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-07-07 0:50:56

Kroppen, Urcellen Ellen, Balthazar, Från A till Ö, Dr Snuggles, Ballongen spricker (betydligt sämre när jag var lite äldre och såg den i repris), Vilse i pannkakan, Stjärnhuset (julkalender om myterna kring stjärnbilder), Trolltider (annan julkalender)...
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav kullan » 2011-07-07 1:32:52

Åh trolltider var ju underbart.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav NIF » 2011-07-07 1:50:36

biologic skrev:Jag försökte kolla på Riget när det gick, mina föräldrar tillät mig göra det. Det var ju en mycket spännande serie, men tyvärr slutade jag att titta när det dök upp ett avhugget huvud i rutan. Fick panik och ångest, grät hela natten. Än idag har jag extrem fobi mot avhuggna huvuden. :P


Jag tror att det där hade fått mig ännu mer intresserad. Jag skyller det på alla comics som min far hade, massa våldsam SCI-FI och annat, sex och extremt våld var vardagsmat i de serierna. Det var bra serier med....men kanske inte helt lämpligt för en 5-6åring.
NIF
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2010-09-15
Ort: Karlskrona

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-07 2:56:03

Ika i rutan, Sailor Moon och Power Rangers.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav Parvlon » 2011-07-07 4:03:11

Kalle Anka på Julafton.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav Vildsvin » 2011-07-07 7:27:51

mumsisen skrev:jag gillade balthazar & från A-Ö

Amen!


Jag tror jag var 4 år gammal när jag var kär i Penny.

Bild
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kommissarie_Gadget

Brødrene Dal var också roliga:

Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav kakmonstret » 2011-07-07 14:55:29

Jag tyckte mycket om Fragglarna. Mupparna däremot var jag lite rädd för då några muppar var stora och läskiga. Sedan tyckte jag om Alfons mycket. Svenska Sesam (Sesame Street) tyckte jag om. Tårtan var skoj.
Ika i rutan hade jag väldigt svårt för. Tyckte det var väldigt obskyrt och skrämmande. Disneydags var en favorit såklart. När Turtles kom älskade jag dem. Såg och läste allt, hade en massa leksaker och spelade även tv-spelen.
kakmonstret
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2008-10-14
Ort: Valley of tears

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav kakmonstret » 2011-07-07 14:58:46

biologic skrev:En hatkärlek till Bumbibjörnarna. Spännande historier, men ack så fula och irriterande björnar.


Av någon anledning hade jag också svårt för det programmet. Störde mig alltid på den där arga björnen och undrade varför han måste sura jämt. Några serier som jag gillade att följa var Ebba och Didrik, Dårfinkar och dönickar, Nightrider, Zorro mfl
kakmonstret
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2008-10-14
Ort: Valley of tears

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav kullan » 2011-07-07 15:11:23

Solstollarna och Toffelhjältarna var två serier som jag tyckte om oxå.


" Ulla-Bella sekreterare JaaaViiist! " :D
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav Anna med fyra » 2011-07-07 16:00:21

"Farbror Frippes skafferi" med Martin Ljung! Älskade detta program, det var lika spännande varje gång farbror Frippe skulle öppna en burk och se var det var för en liten vers/sång inuti! :D
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav Neko-chan » 2011-07-07 16:16:20

Mumin, Pokemon, Sailor moon :D kommer inte ihåg fler

Försått Farbror Frippe ja! :D
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav Lakrits » 2011-07-07 16:27:36

Tintomara Ariadne skrev:Kroppen, Urcellen Ellen, Balthazar, Från A till Ö, Dr Snuggles, Ballongen spricker (betydligt sämre när jag var lite äldre och såg den i repris), Vilse i pannkakan, Stjärnhuset (julkalender om myterna kring stjärnbilder), Trolltider (annan julkalender)...

+1

… och så några till som säkert har nämnts eller kommer att nämnas.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav Dandelo » 2011-07-07 16:40:15

Spiderman (tecknade)
X-men (tecknade)
Batman (tecknade)
Tom & Jerry
Disneydags
Pokémon
Digimon
Scooby-doo
Sailor-moon
Björnes magasin
Bumbibjörnarna (Bästa introt!)
Sonic the hedgehog
Blinky & Hjärnan
Mumin
Kommissarie Gadget
Turtles


Fanns nog många fler.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-07-07 16:49:49

Bröderna Dahl ja! Hur kunde jag glömma dem?

Farbror Frippe var gulligt. Jag har träffat Martin Ljung och stått på scen tillsammans med honom (jag var med i en orkester då), men hade inte tillfälle att prata närmare med honom. Go' farbror!

Det verkar som att Lakrits och jag är jämngamla.

X-men har jag också tittat på (två varianter av tecknad serie och filmerna), med förtjusning, men då var jag vuxen, färdigutbildad och stadgad så jag ser det inte som barnprogram. :wink:
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Ni med AS vad var era favorit barnprogram som små?

Inläggav Anna med fyra » 2011-07-07 16:57:14

Det var med skräckblandad förtjusning jag tittade på Bröderna Dahl, det programmet skrämde mig och jag hade mardrömmar när jag tittat på det, men åååh så spännande jag tyckte det var!
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in