Att ansöka om hjälpmedel (handifon och kedjetäcke)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: be om hjälpmedel

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-07-04 0:21:40

Kan du inte bara slänga iväg ett mail där du skriver precis som du gjorde i början av tråden?

KaosPrinsessa skrev:Det är så att jag skulle vilja ansöka om att få en handifon och ett kedjetäcke.
har snackat via mail om det med min lss.handläggare som tycker det låter som bra hjälpmedel för mig.


+ "Jag har diagnosen/diagnoserna xxxxx. Hur gör jag?
Mvh KaosPrinsessa

P.S. Möten och kontakter stressar mig. Jag är tacksam för en smidig och enkel hantering. Vänd er gärna till min LSS-handläggare för frågor, e-postadress xxxxx"
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: be om hjälpmedel

Inläggav Jagers » 2011-07-04 0:46:55

Tintomara Ariadne skrev:Kan du inte bara slänga iväg ett mail där du skriver precis som du gjorde i början av tråden?

KaosPrinsessa skrev:Det är så att jag skulle vilja ansöka om att få en handifon och ett kedjetäcke.
har snackat via mail om det med min lss.handläggare som tycker det låter som bra hjälpmedel för mig.


+ "Jag har diagnosen/diagnoserna xxxxx. Hur gör jag?
Mvh KaosPrinsessa

P.S. Möten och kontakter stressar mig. Jag är tacksam för en smidig och enkel hantering. Vänd er gärna till min LSS-handläggare för frågor, e-postadress xxxxx"


+1 riktigt bra skrivet :D
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: be om hjälpmedel

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-04 2:06:03

Tintomara Ariadne skrev:P.S. Möten och kontakter stressar mig. Jag är tacksam för en smidig och enkel hantering. Vänd er gärna till min LSS-handläggare för frågor, e-postadress xxxxx"


Men hon sa ju att det inte var hennes jobb utan att jag fick sköta allt själv.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: be om hjälpmedel

Inläggav Miche » 2011-07-04 8:36:21

KaosPrinsessa skrev:
Tintomara Ariadne skrev:P.S. Möten och kontakter stressar mig. Jag är tacksam för en smidig och enkel hantering. Vänd er gärna till min LSS-handläggare för frågor, e-postadress xxxxx"


Men hon sa ju att det inte var hennes jobb utan att jag fick sköta allt själv.

Jag misstänker att hon har fel...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: be om hjälpmedel

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-07-04 14:35:42

Kommunicera med andra berörda instanser vid behov hör till hennes arbetsuppgifter - det är jag ganska säker på - så länge du ger henne samtycke att göra det. Om HAB bedömer att hon är den som kan ge dem information som de behöver, får hon nog vackert finna sig i att svara.

Men det kanske är smidigare om du helt enkelt skickar dem en kopia på dokumentationen från din utredning. Det borde räcka.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: be om hjälpmedel

Inläggav Lakrits » 2011-07-04 15:38:07

Det är möjligt att din kommun (eller ditt landsting via psykiatrin) har en arbetsterapeut. Jag hade god hjälp av en sådan när jag behövde förändra den hjälp jag får. Arbetsterapeuten som jag talade med hjälpte till att föreslå hjälpattiraljer till min biståndshandläggare.

Sensmoral: Om du inte kan gå direkt på den som beslutar i ditt ärende, skaffa dig allierade med inflytande och ta dem till hjälp mot socialbyråkratin.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: be om hjälpmedel

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-07-04 15:49:33

Precis. I min kommun finns arbetsterapeuter på HAB, i och för sig, så här gör det ingen skillnad. Vem som sedan fattar de formella besluten har jag ingen aning om, för det har jag hittills inte behövt befatta mig med. Rimligen är det väl just en biståndshandläggare, men någon sådan har jag inte träffat eller haft kontakt med överhuvudtaget.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: be om hjälpmedel

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-04 19:17:25

Tintomara Ariadne skrev:Men det kanske är smidigare om du helt enkelt skickar dem en kopia på dokumentationen från din utredning. Det borde räcka.

Har inte fått utredningspapprena än då den sista delen (om adhd) gås igenom den 20 juli. Har bara ett kortare skriftligt intyg från läkaren att jag har autism som han skickade till lss.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: be om hjälpmedel

Inläggav kullan » 2011-07-04 19:19:42

Men kan du inte fråga din läkare om denne kan hjälpa dig?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: be om hjälpmedel

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-04 19:50:06

kullan skrev:Men kan du inte fråga din läkare om denne kan hjälpa dig?

Han har semester tills den 18 och jag tror inte jag skulle våga fråga det heller. Tycker det är jobbigt att fråga och be om saker.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: be om hjälpmedel

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-07-05 15:28:40

Kanske är det så att du kommer att få mer hjälp efter att den delen av din utredning är klar? Då kanske någon tar kontakt med dig och samordnar kontakter med olika lämpliga insatser utan att du själv behöver göra så mycket. För egen del fick jag information om att utredningen skulle skickas vidare till beställaren, och att det skulle ta ett visst antal veckor innan jag kunde förvänta mig att berörda instanser hade tillräcklig information för att kunna följa upp. Det dröjde också ett antal veckor, men sedan hände det massor. Jag behövde inte själv ta tag i det.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: be om hjälpmedel

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-05 22:18:16

Vad jag har fått hört får jag fixa kontakt själv. Men nu ska jag bli med i nått som heter Steget Framåt som även ska ha hand om min DV och de ska även lägga upp en plan och kolla vad man behöver hjälp med och om man behöver hjälp från andra ställen.

http://www.stockholm.se/-/Serviceenhetsdetaljer/?enhet=b4b0280a4b664d91825c40c92cb3d84c
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: be om hjälpmedel

Inläggav kullan » 2011-07-05 22:33:57

Det låter ju jättebra, Kaos. :D Det låter som du får bra hjälp därifrån.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: be om hjälpmedel

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-07-06 13:48:46

Ja, åh va' skönt! Det låter ju jättebra!
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: be om hjälpmedel

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-06 18:58:50

Får man bara hoppas att de kan hjälpa mig med det också så att all hjälp de lovat verkligen stämmer och inte bara är tomma löften.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Ansökte om handifon o kedjetäcke men för högfungerande

Inläggav opteron » 2011-12-07 23:05:11

Enligt vuxenhabiliteringen så är jag för högfungerande för att få en handifon och ett kedjetäcke, trots att jag påpekat att många andra med Aspergers har fått sina liv mer strukturerade med hjälp av de funktioner som finns på en handifon och att vissa haft lättare att somna med ett kedjetäcke, så säger vuxenhabiliteringen i Göteborg att nej du är för högfungerande för att kunna ansöka, vi har gett dessa saker till andra med Aspergers diagnos men du ser rätt högfungerande ut och andra lösningar kanske vore bättre.

Då frågade jag om de kunde ge tips på liknande föremål som jag kunde köpa själv då jag har svårt att organisera dagen och att somna på natten, men det ville dom inte med hänvisning till att alla med Aspergers är olika och har olika problem och att det inte är säkert att dessa saker löser mina problem men de vägrar ens låta mig pröva dem, jag höll dock med om att man kan ha olika problem men oftast är grundproblemen samma för folk med Aspergers men det håller dom inte med om utan anser att alla är olika men det känns som en beskrivning för att spara in hjälpmedel.

Jag tycker det är synd att så fort någon med Aspergers blir lite mer social så glömmer man bort vilka svårigheter personen har och man vill inte längre ge hjälp, men bara för att personen lärt sig prata fortare innebär det ju inte att dom inte längre har kvar sina problem.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Re: Ansökte om handifon men för högfungerande

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-07 23:38:15

Låter som undanflykter och inget annat från deras sida. Jag är mycket högfungerande och fick både handifon, kedjetäcke och timstock på nolltid.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Ansökte om handifon men för högfungerande

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-12-08 0:01:25

Vad trist att det ska vara så :(
Min arbetsterapeut tog upp om Handifon och Kedjetäcke för mig, så inget jag ens bad om (hon är tom rädd att en Handifon kanske är för avancerad för mig :P ).
Har du någon som kan hjälpa dig att trycka på eller så?

Det där med att vara för högfungerande har jag fått höra med, men från LSS och då gällande hjälp att få tag i en bostad.

Jag hoppas det löser sig för dig.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Ansökte om handifon men för högfungerande

Inläggav Alien » 2011-12-08 0:19:56

Jag fattar inte vad kedjetäcke har med "högfungerande" att göra. Sover man bättre och har färre perceptionsstörningar för att man är mer högfungerande?

Egentligen borde det vara tvärtom; den som har ett jobb är det viktigt att den får sova bra, så den behöver ett kedjetäcke. Sådana som är förtidspensionerade som jag är det inte så viktigt med, vi kan ju sova på dan i stället.

Moderna mobiltelefoner kan kanske ersätta en handifon, så det låter mer logiskt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Ansökte om handifon men för högfungerande

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-12-08 0:25:10

Alien skrev:Egentligen borde det vara tvärtom; den som har ett jobb är det viktigt att den får sova bra, så den behöver ett kedjetäcke. Sådana som är förtidspensionerade som jag är det inte så viktigt med, vi kan ju sova på dan i stället.

Moderna mobiltelefoner kan kanske ersätta en handifon, så det låter mer logiskt.

Alla som inte kan sova på nätterna kan inte sova på dagen heller och en smartphone kan faktiskt vara för krånglig och sakna vissa grejer som finns på en handifon.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Ansökte om handifon men för högfungerande

Inläggav HappyChic » 2011-12-08 0:36:43

Förklara gärna för en nykomling vad alla dessa saker är.
HappyChic
 
Inlägg: 188
Anslöt: 2011-12-02

Re: Ansökte om handifon men för högfungerande

Inläggav milve » 2011-12-08 0:50:59

Jag har klarat mig med en vanlig mobiltelefon, Konsums årskalender, en äggklocka och en tjock trasmatta instoppad i två påslakan. Som högfungerande får man tänka själv. Inget skämt, det fungerade utmärkt.
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Re: Ansökte om handifon men för högfungerande

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-12-08 0:57:48

En vanlig kalender funkar inte för mig eftersom jag glömmer av den. Jag behöver en kalender som det är lätt att ändra i och som larmar och eftersom jag i princip tappar förmogan att tolka ord när jag blir stressad eller väldigt trött är bildstöd bra för mig. Jag har fått låna en smartphone av en kompis men den var för krånglig för mig (den mobil jag har nu har jag haft i snart 5 år och kan inte allt på den än. jag är tekniskt efterbliven).
Men för mig verkar det ju inte ska vara nått problem att få en handifon, men man vet ju aldrig.

http://www.ordbilduppsala.se/ har en hel del billigare prylar som kan hjälpa till vid organisering och tid och så.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Ansökte om handifon men för högfungerande

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-12-08 1:00:02

HappyChic skrev:Förklara gärna för en nykomling vad alla dessa saker är.

En handifon är en speciell sorts mobiltelefon anpassad för personer med kognitiva svårigheter och ett kedjetäcke är ett täcke med massa små kedjor i vars tryck gör många lugna och trygga.

http://www.handitek.se/handifon/&catName=handi <---- handifon

http://www.provista-optik.se/CompleteArticles.aspx?m=368 <--- kedjetäcke
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Återgå till Aspergare och vården



Logga in