Synestesi? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Upplever du/Har du upplevt Synestesi?

Omröstningen slutade 2009-12-17 2:32:05

Ja, i hög grad
8
19%
Ja, i viss mån
17
40%
Nej
18
42%
 
Antal röster : 43

Re: Veckodagar med olika färg?

Inläggav geocache » 2011-07-03 8:49:36

Hej Läslus!

Ja, veckodagarna har färger för mig också.

Måndag - blå
Tisdag - grå
Onsdag - gul
Torsdag - röd
Fredag - vit
Lördag - ljuslila (min favoritfärg, för övrigt)
Söndag - grå

För mig har också färger ljud, och ljud färger. Men vilka de är varierar efter min sinnesstämning.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Veckodagar med olika färg?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-07-03 10:22:52

Jag är också synestet. För mig handlar det inte renodlat om färger, snarare om något slags blandning mellan färg, konsistens, form och i viss mån känsla.

måndag: molnaktigt gråfluffigt (som barn associerade jag till ett visst slags skumgodis, men nu ligger moln närmare till hands; ändå är det egentligen mer kompakt än så)

tisdag: har ett distinkt kontrastmönster, som ett tyg vävt i två färger, t.ex. rosarött och vitt. På senare år har det mildrats och kan lika gärna vara vävt i gult och vitt, men i en stark kall gul färg. I-ljudet är vasst och distinkt och det tydliga s-ljudet ger störningar som gör att det inte kan vara bara en färg. Bilden av tisdag förknippas därmed också med ett slags brus, som när det är glapp i den kontakt på TV:n som hör till bilden, varför bilden störs. Det är lite som dist i en ljudbild.

onsdag: mjukt, gråbrunt med stuns och en rund känsla. Det är milt men har ändå tydliga kanter, som en vattendroppe fast större. Det omsluter en liksom. Här är det n-ljudet som mjukar upp s-ljudet; tillsammans bildar den en mjuk "duns" med stuns, som när en vattendroppe landar.

torsdag: från början också gråbrunt, men med en helt annan känsla. På senare år har det nog gått mer åt svartvitt med tydligare kontraster. I den här bilden finns mycket brus, som i en vild fors eller ett vattenfall fast i stillbild.

fredag: min första association är alltid tyget på de snurrfåtöljer som fanns hos min mormor och morfar, ett typiskt 60-70-talsmöbeltyg vävt i trådar av olika tjocklek och olika gulbrunbeigeoranga färger, och lite nopprigt och strävt men ändå mjukt, och med skumgummistoppning. Lukten av dem, blandat ed dofter av resten av deras vardagsrum, hör också till intrycket. Varför vet jag inte. Vi brukade inte besöka dem just på fredagar. På senare år har också denna bild modifierats lite. Fredag kan nu också förknippas med ett jämt och slätt lager av frisk mossgrön.

lördag: en kall röd färg med liten anstrykning av blått i sig (utan att bli lila men med känsla åt det hållet). Precis som med onsdagen finns här fasta konturer men det finns ändå en mjukhet. Det är inte lika mjukt som onsdagen, dock. Medan onsdagen är oformligt rund, har lördagen mer av en puckform, men med sådana proportioner att höjden relavtivt sett är högre än på en puck. Kanterna är dessutom mer rundade, tänk runda vingummin (konsistensen på dem stämmer också).

söndag: en lugn, mjuk rosaröd färg, tunnt och mjukt som en seg hinna (livmoder???)
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Veckodagar med olika färg?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-07-03 10:30:32

När det gäller siffror känner jag också igen mig. Siffrorna var för mig som barn väldigt tydligt olika personligheter. Bokstäverna, eller snarare de olika ljuden, ger olika sinnesintryck. Det är dock inte entydigt som en kod, utan de påverkar varandra på ett komplext sätt.

Jag hade även idéer om jämnt och ojämnt. Det mest jämna är för mig siffran 4, eller en konstellation av fyra fyror, eller fyra sådana konstellationer, o.s.v. Jag utvecklade väldigt komplicerade tics/tvång som byggde på detta system. De två yttersta i varje fyra (eller konstellation av fyror) måste alltid vara rätt, och de två innersta en spegelvändning av dem. Jag orkar inte gå in närmare på det just nu. :P
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Veckodagar med olika färg?

Inläggav Solitaria » 2011-07-03 10:53:23

lasseivägen skrev:Inför min pensionering gjorde jag ett excellark där var arbetsdagarna grå och alla arbetsfria dagar gröna. Numera är alla dagar gröna.


Låter skönt! Hoppas du tycker det också.

Jag tycker om din beskrivning av ort, "Hemma i ett hus som står ute om natten", det låter så vackert på något sätt.
Solitaria
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2010-11-05

Re: Veckodagar med olika färg?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-07-03 10:56:29

Solitaria skrev:Jag tycker om din beskrivning av ort, "Hemma i ett hus som står ute om natten", det låter så vackert på något sätt.


+1
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Veckodagar med olika färg?

Inläggav Anna med fyra » 2011-07-03 11:02:24

Här hemma har vi ju ett veckoschema för barnen med olika färger för olika dagar, ni vet måndag - grön, tisdag - blå, onsdag - brun osv. Hur blir då det om man råkar ha ett barn som är synestet? Det borde ju krångla till mycket för barnet i så fall, när man själv upplever att vissa dagar har vissa färger men på veckoschemat är dagarna målade i helt andra färger...Hmmmm.
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

Re: Veckodagar med olika färg?

Inläggav Inger » 2011-07-03 11:07:54

Måndag - ljusgul (som månen)
Tisdag - beige och diffus (en intetsägande dag, det hörs ju redan på namnet)
Onsdag - orange (troligen p g a o:et)
Torsdag - mörkblå och fyrkantig
Fredag - brun
Lördag - blekröd och rektangulär, upphängd som på ett klädstreck med de andra dagarna
Söndag - gul och rund (vet inte om någon berättat för mig redan vid 2-3 års ålder att söndag betyder solens dag eller om jag intuitivt associerade så ändå)

1 - blå eller vit
2 - röd
3 - grön
4 - vinröd
5 - brun
6 - svart
7 - lila
8 - orange
9 - ljusgul
0 - genomskinlig

Störde mig redan som barn på att det inte var något regelbundet system i associationerna. Hade gärna velat ha klara primär- och sekundärfärger logiskt fördelade över veckans dagar, siffror och bokstäver och inte i vissa fall nyanser av samma färg. Har försökt byta ut vissa färger men det går på sin höjd att justera nyansen, inte att byta färg till någon helt annan.
Senast redigerad av Inger 2011-07-03 11:12:24, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Veckodagar med olika färg?

Inläggav Inger » 2011-07-03 11:10:35

Anna med fyra skrev:Här hemma har vi ju ett veckoschema för barnen med olika färger för olika dagar, ni vet måndag - grön, tisdag - blå, onsdag - brun osv. Hur blir då det om man råkar ha ett barn som är synestet? Det borde ju krångla till mycket för barnet i så fall, när man själv upplever att vissa dagar har vissa färger men på veckoschemat är dagarna målade i helt andra färger...Hmmmm.

Jag blir väldigt störd när dagarna har "fel" färg. Om det går att välja vore det nog bäst att låta barnet bestämma vilka färger olika dagar ska ha.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Veckodagar med olika färg?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-07-03 11:12:29

Anna med fyra skrev:Här hemma har vi ju ett veckoschema för barnen med olika färger för olika dagar, ni vet måndag - grön, tisdag - blå, onsdag - brun osv. Hur blir då det om man råkar ha ett barn som är synestet? Det borde ju krångla till mycket för barnet i så fall, när man själv upplever att vissa dagar har vissa färger men på veckoschemat är dagarna målade i helt andra färger...Hmmmm.


Det där var faktiskt min första tanke när det blev aktuellt att fundera över sådana scheman. Jag har börjat strukturera upp vardagen både för mig och min son (som bor hos mig varannan vecka). Professionella som är kunniga i andra avseenden verkar inte ha en tanke på sådant. Jag skulle aldrig sätta färg på veckodagarna i ett schema för min son utan att först tala igenom med honom vad han tycker. Just veckodagarna verkar ju vara något som väldigt många förknippar med färger, och min son har lika svårt som jag att acceptera något som känns så tydligt fel som fel färg på dagen. Det är lika störande som
gul
blå
Den arbetsterapeut och den specialpedagog som skall hjälpa mig med scheman och andra metoder för min son är dock väldigt inställda på att anpassa alla verktyg så att de passar min och min sons vardag och sätt att fungera. Inget är skrivet i sten. Man behöver inte ha färger på veckodagarna i schemat, eller så kan man anpassa färger i viss utsträckning.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Veckodagar med olika färg?

Inläggav Anna med fyra » 2011-07-03 11:18:48

Tintomara Ariadne skrev:
Anna med fyra skrev:Här hemma har vi ju ett veckoschema för barnen med olika färger för olika dagar, ni vet måndag - grön, tisdag - blå, onsdag - brun osv. Hur blir då det om man råkar ha ett barn som är synestet? Det borde ju krångla till mycket för barnet i så fall, när man själv upplever att vissa dagar har vissa färger men på veckoschemat är dagarna målade i helt andra färger...Hmmmm.


Det där var faktiskt min första tanke när det blev aktuellt att fundera över sådana scheman. Jag har börjat strukturera upp vardagen både för mig och min son(som bor hos mig varannan vecka). Professionella som är :-)003 kunniga i andra avseenden verkar inte ha en tanke på sådant. Jag skulle aldrig sätta färg på
veckodagarna i ett schema för min son utan att först tala igenom med honom vad han tycker. Just veckodagarna
verkar ju vara något som väldigt många förknippar med färger, och min son har lika svårt som jag att acceptera
något som känns så tydligt fel som fel färg på dagen. Det är lika störande som
gul
blå
Den arbetsterapeut och den specialpedagog som skall hjälpa mig med scheman och andra metoder för min son är dock väldigt inställda på att anpassa alla verktyg så att de passar min och min sons vardag och sätt att fungera. Inget är skrivet i sten. Man behöver inte ha färger på veckodagarna i schemat, eller så kan man anpassa färger i viss utsträckning.


Får se om jag kan prata med min äldsta dotter med henne, tyvärr går det ofta inte bara att "prata" med henne, hon vägrar lyssna och avbryter och vill att jag ska vara tyst. Ibland får jag gå via skolan för att nå henne... :?

Jag ser som sagt inte veckodagarna i färger men som i trappsteg med måndagen längst ner och lördag och söndag högst upp på samma avsats. Jobbigt att hoppa ner till nedersta trappsteget varje måndag :wink:
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

Re: Veckodagar med olika färg?

Inläggav Nefarious » 2011-07-03 11:20:57

Anna med fyra skrev:Och höger var den "goda" sidan...


Jag är högerhänt, så jag alltid haft dåligt samvete över att vänster inte får vara med så mycket. Därför försöker jag välja vänster så ofta jag har möjlighet.

o.o
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Veckodagar med olika färg?

Inläggav Läslus » 2011-07-03 15:03:26

Intressant att så många känner igen sig i detta!

Anna med fyra skrev:Intressant. Jag har inte tänkt i färger alls men i höger och vänster och jämt och ojämt. I min tanke är höger alltid jämt och vänster alltid ojämnt.


För mig var det tvärtom, jag tyckte att vänster var den "goda" sidan (jag är vänsterhänt) och att höger var lite elak :P Det hade en del att göra med att jag alltid pratade engelska med min pappa och i engelskan så är ju höger "right", därför tyckte jag att höger var självgod och egocentrisk eftersom den döpt sig själv till "rätt". Vilket ju måste innebära att vänster var "fel".

Jag har också alltid föredragit jämna tal framför ojämna. Annars blir det kaos.
Läslus
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2011-02-21
Ort: Ca 30 min med tåg från Stockholm central

Re: Veckodagar med olika färg?

Inläggav Kimmelie » 2011-07-03 15:09:17

Anna med fyra skrev:Här hemma har vi ju ett veckoschema för barnen med olika färger för olika dagar, ni vet måndag - grön, tisdag - blå, onsdag - brun osv. Hur blir då det om man råkar ha ett barn som är synestet? Det borde ju krångla till mycket för barnet i så fall, när man själv upplever att vissa dagar har vissa färger men på veckoschemat är dagarna målade i helt andra färger...Hmmmm.


Om man får veckoschemat från habiliteringen kan man välja vilka färger man vill ha. Bara att säga till, och gå igenom färgerna på datorn så det blir exakt rätt färgnyans.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Veckodagar med olika färg?

Inläggav Meppe » 2011-07-03 15:14:58

Har aldrig tänkt på det, men testar att skriva första färgen jag tänker på.

Måndag - blå
Tisdag - gul
Onsdag - grön
Torsdag - svart
Fredag - lila
Lördag - turkos
Söndag - röd

Intressant resultat.

Måndag blå... Ingen aning om varför, men jag tänkte på det när jag såg rubriken.

Tisdag gul. Vet inte varför.

Onsdag grön. Den tror jag mig veta varför. Har sett en bild med grönt som jag kopplar till onsdag.

Torsdag svart. Lyckligt omedveten om orsaken (hoppas jag).

Fredag lila. Fredag är bästa dagen i veckan, och lila är bästa färgen i färgskalan (enligt mig).

Lördag turkos. Vet inte varför.

Söndag röd. Ingen överraskning för min del, jag har kopplat ihop de två ett bra tag nu.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Veckodagar med olika färg?

Inläggav Nefarious » 2011-07-03 15:34:36

Läslus skrev:För mig var det tvärtom, jag tyckte att vänster var den "goda" sidan (jag är vänsterhänt) och att höger var lite elak :P Det hade en del att göra med att jag alltid pratade engelska med min pappa och i engelskan så är ju höger "right", därför tyckte jag att höger var självgod och egocentrisk eftersom den döpt sig själv till "rätt". Vilket ju måste innebära att vänster var "fel".


:-)161
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Veckodagar med olika färg?

Inläggav Lakrits » 2011-07-03 15:37:33

Läslus skrev:För mig var det tvärtom, jag tyckte att vänster var den "goda" sidan (jag är vänsterhänt) och att höger var lite elak :P Det hade en del att göra med att jag alltid pratade engelska med min pappa och i engelskan så är ju höger "right", därför tyckte jag att höger var självgod och egocentrisk eftersom den döpt sig själv till "rätt". Vilket ju måste innebära att vänster var "fel".

På latin heter vänster "sinister", vilket på svenska betyder "olycksbådande", "hemsk", "kuslig".
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Veckodagar med olika färg?

Inläggav Banzai » 2011-07-03 15:48:43

OT

Lakrits skrev:
Läslus skrev:För mig var det tvärtom, jag tyckte att vänster var den "goda" sidan (jag är vänsterhänt) och att höger var lite elak :P Det hade en del att göra med att jag alltid pratade engelska med min pappa och i engelskan så är ju höger "right", därför tyckte jag att höger var självgod och egocentrisk eftersom den döpt sig själv till "rätt". Vilket ju måste innebära att vänster var "fel".

På latin heter vänster "sinister", vilket på svenska betyder "olycksbådande", "hemsk", "kuslig".

Coolt det visste inte jag! Undrar vad det innebär då jag är vänsterhänt? Ligger det helt enkelt sanning bakom mitt smeknamn "The Evil One". :shock:

/OT
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Veckodagar med olika färg?

Inläggav Lakrits » 2011-07-03 15:59:43

Banzai skrev:Coolt det visste inte jag! Undrar vad det innebär då jag är vänsterhänt? Ligger det helt enkelt sanning bakom mitt smeknamn "The Evil One". :shock:

Jag vet inte varför, men på många språk är orden för "rätt/rättvist" och "höger" nära varandra, och "vänster" (som prefix eller fristående) används i många språk för att benämna saker som sker i det fördolda och/eller omoraliska handlingar.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Veckodagar med olika färg?

Inläggav Banzai » 2011-07-03 16:19:09

OT

Lakrits skrev:
Banzai skrev:Coolt det visste inte jag! Undrar vad det innebär då jag är vänsterhänt? Ligger det helt enkelt sanning bakom mitt smeknamn "The Evil One". :shock:

Jag vet inte varför, men på många språk är orden för "rätt/rättvist" och "höger" nära varandra, och "vänster" (som prefix eller fristående) används i många språk för att benämna saker som sker i det fördolda och/eller omoraliska handlingar.

Och det var väl därför svenska skolbarn som var vänsterhänta var tvingade att lära om förr. Jag har även för mig att i vissa religioner så ska "orena" saker uträttas med vänster och vice versa. Det skulle vara intressant att veta varför den vänstra handen är så oren i jämförelse med den högra, har det med att majoriteten av befolkningen är högerhänta att göra tro?

Fast det är en diskussion som bäst lämpar sig i en annan tråd. :D

/OT
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Veckodagar med olika färg?

Inläggav Inger » 2011-07-03 16:34:45

Gissningsvis.

"Högerhandsvägen" kallas även "den rätta vägen" eller "den smala vägen" inom vissa andliga traditioner, och "vänsterhandsvägen" "den breda vägen" (där man tar genvägar, använder svart magi och inte skyr några medel för att nå sitt mål).
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Veckodagar med olika färg?

Inläggav Zikron » 2011-07-03 16:38:50

Anna med fyra skrev:Intressant. Jag har inte tänkt i färger alls men i höger och vänster och jämt och ojämt. I min tanke är höger alltid jämt och vänster alltid ojämnt. Och när jag var liten räknade jag väldigt mycket, allt, mellan lyktstolpar, tavlor, buskar, allt. Och helst skulle det bli min ålder och var jag 10 år slutade 10 på höger fot och 11 på vänster. Någon som känner igen detta är eller är det vanligt att man gör så?


Känner igen mig i detta väldigt mycket. Kommer på mig än idag med att räkna hur många bokstäver ord har osv (försöker alltid få det till ett jämnt antal, börjar räkna med punkt och bindestreck osv bara för att att det ska bli jämnt). Weird beteende :)
Zikron
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2011-06-22

Re: Veckodagar med olika färg?

Inläggav Anna med fyra » 2011-07-03 17:17:19

Zikron skrev:
Anna med fyra skrev:Intressant. Jag har inte tänkt i färger alls men i höger och vänster och jämt och ojämt. I min tanke är höger alltid jämt och vänster alltid ojämnt. Och när jag var liten räknade jag väldigt mycket, allt, mellan lyktstolpar, tavlor, buskar, allt. Och helst skulle det bli min ålder och var jag 10 år slutade 10 på höger fot och 11 på vänster. Någon som känner igen detta är eller är det vanligt att man gör så?


Känner igen mig i detta väldigt mycket. Kommer på mig än idag med att räkna hur många bokstäver ord har osv (försöker alltid få det till ett jämnt antal, börjar räkna med punkt och bindestreck osv bara för att att det ska bli jämnt). Weird beteende :)


Haha så gör jag med! Precis så! Och jag räknar ofta ramarna runt tavlor och de ska bli ett specifikt tal, helst min ålder, och stämmer det inte räknar jag med väggen, tavelramens alla lodräta "linjer" eller vad man ska kalla dem, bilden osv. Så gör jag fortfarande och utan att tänka på det, ofta tyvärr. Eller ränderna på elementet, dörrar osv i alla oändlighet. Ibland får jag gå hela rummet runt... :D
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

Re: Veckodagar med olika färg?

Inläggav HGJ » 2011-07-03 19:41:19

Läslus skrev:Jag har, ända sedan jag var liten, alltid tyckt att varje veckodag har en bestämd färg. Det bara blev så när jag tänkte på dagarna i huvudet. Även idag ser jag samma färger för samma dagar.

Måndag - blå
Tisdag - vit
Onsdag - gul
Torsdag - brun
Fredag - grön
Lördag - röd
Söndag - grå

Jag ser även färger när det gäller vissa siffror, jag har också olika relation till olika siffror.

Är det någon som känner igen det här, eller något liknande?

http://www.optimnem.co.uk/born-blue-day.php
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5316
Anslöt: 2007-06-02

Re: Veckodagar med olika färg?

Inläggav Crius » 2011-07-03 22:31:12

Intressant diskussion. Jag ser inte veckodagar i färger utan i mönster och placering. Veckan är som rektanglar med måndag först till vänster och sedan fortsätter det till söndag längst till höger. Lördag och söndag är större, fredag är mjukare.
Likadant är det med månaderna och året fast då är det en cirkel med december högst upp och sommarmånaderna längst ner. Konstigt nog går min årskalender, som jag har i huvudet, motsols. Jag stoppar in allt som har hänt och sådant jag vet ska hända i den där cirkeln för att inte glömma.

Svårt att beskriva men jag ser det liksom framför mig som ett mönster. :-)003
Crius
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2009-10-28
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in