Att ansöka om hjälpmedel (handifon och kedjetäcke)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: be om hjälpmedel

Inläggav AAA » 2011-07-01 23:50:56

Ja, kör på Habiliteringen!
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Re: be om hjälpmedel

Inläggav kullan » 2011-07-02 0:20:33

Ett kedjetäcke vore kanske når oxå. Men jag har ju inga sömnproblem så det gäller nog inte mig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag


Re: be om hjälpmedel

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-02 0:37:05

Jag har verkligen sömnproblem. Får jag sova 4 timmar anser jag det vara en lyckad natt.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: be om hjälpmedel

Inläggav AAA » 2011-07-02 0:44:37

KaosPrinsessa skrev:Jag har verkligen sömnproblem. Får jag sova 4 timmar anser jag det vara en lyckad natt.
Ja, det är hemskt... Vet hur det är.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Re: be om hjälpmedel

Inläggav citalol » 2011-07-02 3:39:30

KaosPrinsessa skrev:Jag har verkligen sömnproblem. Får jag sova 4 timmar anser jag det vara en lyckad natt.
Har du kollat det där med melatonin?

Vart får ni all den här faktan om täcken och handifoner? Vad är en handifon, ser ju ut som en telefon för barn? Hade hört talas om bolltäcken och kedjetäcken men inte om handifoner, finns det fler liknande grejjer?
citalol
Inaktiv
 
Inlägg: 100
Anslöt: 2010-10-16

Re: be om hjälpmedel

Inläggav clivia » 2011-07-02 3:58:54

Euhm... oftast är det habiliteringen och inte LSS-handläggaren som beställer sånt, men i vissa särskilda fall kan vissa LSS föreskriva hjälpmedel...
..men oftast är det så att man diskutterar det tillsammans behoven och tillämpingar för dessa behov.

Själv har jag kedjetäcke.

Det gick en del möten innan, sen fick (tid) jag träffa hjälpmedelscentralen, testade lite olika täcken, vi kom fram till lite alternativ. Fick prova lite mera, sen beställdes, några veckor senare en person som ringde sa om denne kunde komma och jag fick täcket hemlevererat.

Handin ville jag inte ha men har däremot en diktafon.


Så det är inte brukligt att man "ansöker" själv utan det är föreskrivaren som gör det.
Det man däremot ansöker själv, är tex diskmaskin/tvätt eller lägenhetsanpassningar som man måste ansöka till kommunen eller försäkringskassan beroende vad det är för sak.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Re: be om hjälpmedel

Inläggav clivia » 2011-07-02 4:00:03

KaosPrinsessa skrev:
kullan skrev:Vad är en handifon ?


http://www.handitek.se/handifon/&catName=handi

Finns också en hel massa trådar om just handifon på forumet också :)

Det ska komma en ny version av handifon till hösten som ska vara mer "trendig" och up-to-date- med dagens tekniker
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Re: be om hjälpmedel

Inläggav clivia » 2011-07-02 4:00:52

kullan skrev:Ett kedjetäcke vore kanske når oxå. Men jag har ju inga sömnproblem så det gäller nog inte mig.

Kedjetäcke är bara en av många lösningar.
Dessutom finns det i olika vikter och storlekar mm mm
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Re: be om hjälpmedel

Inläggav AAA » 2011-07-02 5:44:24

Circadin har jag provat för ökad sömn, blev som en avtrubbad zombie efteråt... Kaffe funkar, testa! (Ej skämt)
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Re: be om hjälpmedel

Inläggav Miche » 2011-07-02 10:18:11

AAA skrev: Kaffe funkar, testa! (Ej skämt)

Det finns fler som kan använda kaffe som sömnmedel.

Jag hittade en site på nätet en gång med olika hjälpmedel och jag tror det finns en länk här på forumet till den. Ska leta sen...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: be om hjälpmedel

Inläggav AAA » 2011-07-02 12:35:04

Javisst, kaffe kan säkert funka för flera :-)

Här är några hjälpmedelslänkar:
Hjälpmedelsinstitutet http://www.hi.se/
Vagar till hjälpmedel http://www.hi.se/Global/pdf/2005/05358-pdf.pdf
Hjälpmedelstorget http://www.hjalpmedelstorget.se/
Beställningsportalen https://www.bestallningsportalen.sll.se/ulfh/Login_2010.aspx
Trollreda Hjälpreda http://www.trollreda.vgregion.se/
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Re: be om hjälpmedel

Inläggav AAA » 2011-07-02 12:37:26

Om nån ska plugga och behöver vägledning till vilken hjälp vi kan få så har jag några vettiga sajter, återkommer!
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Re: be om hjälpmedel

Inläggav clivia » 2011-07-02 21:24:30

Apropå sömn+aspie+hjälpmedel: Länk på engelska
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Re: be om hjälpmedel

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-02 22:14:29

Kaffe funkar delvis men inte helt. Melatonin/Circadin vill de inte skriva ut till mig och jag vet ej varför.
Det var min LSS handläggare som sa att jag själv fick ansöka/kontakta det stället hon gav mailen till. Mer än så vet jag inte.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: be om hjälpmedel

Inläggav clivia » 2011-07-02 22:26:56

KaosPrinsessa skrev:Kaffe funkar delvis men inte helt. Melatonin/Circadin vill de inte skriva ut till mig och jag vet ej varför.
Det var min LSS handläggare som sa att jag själv fick ansöka/kontakta det stället hon gav mailen till. Mer än så vet jag inte.


Beklagar över din okunniga Lss-handläggare.
Om jag inte minnes mig fel tillhörde du väl Söder något. Ring Rosenlund hab, de är skitsnälla där.
Kanske är lite väntetid men det är väl värt det.
De hjälper dig med resten, på riktigt.

Melatonin kräver specialtillstånd att skriva ut och tydligen är det inte tillräckligt med läkare i Sverige som kan förskriva det OCH har bra kunskap över dess verkningar för personer med autism, därför brukar de/man oftast nekas.
Nu vet jag inte hur din sömnrubbning ter sig men som sagt, ett gott råd är åter igen, habiliteringen.
Be dem om att få göra en "aktivitetsbedömning" vilket är en längre undersökning över överblick över din vardag. Därefter kan du och din arbetsterapeut i sin tur prata om olika lösningar och skulle du behöva gå genom läkare kommer dig hänvisa till det.
Ett annat sätt att få sådan bedömning är om du går via läkaren/kommunen (du kan be din LSS-handläggare att hjälpa dig med det) för att få remiss till arbetsterapeut.

Tyvärr är det tråkigt att LSS-handläggare hänvisar dig till krångligare sätt att få hjälp.
Söker du melatonin helt självmant, kommer läkaren troligast avvisa då de kanske inte har tillräckligt med referens.

Dom flesta jag känner som fått det har genomgått diverse utredningar eller har pga arv/annan sjukdom gett grund till förskrivning. Du behöver ha på något sätt dokumenterat att du har sömnrubbning.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Re: be om hjälpmedel

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-07-03 11:36:30

Ja, habiliteringen är bra att ha att göra med när det gäller sådant. Jag har just fått en timstock som jag bara behöver åka och hämta på deras reception. Jag nämnde att jag hade provat min sons (som är på max 20 min medan min är på en timme) och att den hade gjort små underverk i min tillvaro. Då fixade de en till mig också utan att jag behövde fylla i något papper i förväg. Efter sommaren skall jag få prova ut en handi (jag bad själv att få ta det lugnt med möten och förändringar över sommaren). Om det passar mig skickar de efter en till mig bara.

Jag har träffat en psykolog och en arbetsterapeut på habiliteringen. Den kontaktperson i np-teamet som jag blev tilldelad efter utredningen remitterade mig dit utan att jag behövde lyfta ett finger själv. Det var också hon som tog kontakt med en LSS-handläggare åt mig, och hon gjorde en ansökan om tandvårdskort åt mig som jag bara behövde skriva under och fylla i kontaktuppgifter på.

Det tog tid, men jag har lärt mig att klara den här typen av kontakter över telefon. Jag är numera ganska djärv, drar mig inte för att bara ringa någon instans för att höra om de möjligen är rätt instans eller om de kan tipsa mig om vart jag skall vända mig, och hur jag skall göra. Att våga ställa dumma frågor är väldigt praktiskt. Jag brukar ofta börja med att vänligt ursäkta mig och säga att jag inte vet om jag vänder mig till rätt instans. Då är de inställda på det och blir inte irriterade. Om jag inte riktigt vet ens hur jag skall formulera frågan, så säger jag det också. I många lägen funkar inledningen "Ursäkta en dum fråga, men..."

Om du känner dig osäker på om du verkligen har rätt till hjälp (vilket du har!!!, men jag förstår känslan) så kan du ju även uttrycka det. Du kan säga att din LSS-handläggare föreslog att du skulle söka det här hjälpmedlet men att du själv har svårt att bedöma om du hör till den målgruppen. Antagligen utgår de då från att din handläggare har goda skäl för sitt förslag, men ställer ett antal hyfsat konkreta frågor för att få reda på vad för slags hjälpmedel som passar just dig bäst.

Jag utgår från att de kommer att vilja träffa dig personligen för att kunna bedöma hur de bäst kan hjälpa dig. Det är möjligt att de gärna vill göra hembesök hos dig för att kunna göra sig en tydligare bild, men du tar själv ställning till om det är OK eller inte. För min egen räkning har jag träffat HAB på deras eget kontor. När det gäller min son (genom BUP) har arbetsterapeuten och specialpedagogen varit hemma hos mig, träffat mig på kontoret och besökt dagis både utan mig och med mig när jag skulle hämta från dagis (det senare var mitt förslag eftersom jag ville ha hjälp med att underlätta för min son att avbryta aktiviteter och byta miljö innan bådas hunger försvårar ännu mer).
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: be om hjälpmedel

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-03 12:22:32

clivia skrev:Beklagar över din okunniga Lss-handläggare.
Om jag inte minnes mig fel tillhörde du väl Söder något. Ring Rosenlund hab, de är skitsnälla där.
Kanske är lite väntetid men det är väl värt det.
De hjälper dig med resten, på riktigt.

Melatonin kräver specialtillstånd att skriva ut och tydligen är det inte tillräckligt med läkare i Sverige som kan förskriva det OCH har bra kunskap över dess verkningar för personer med autism, därför brukar de/man oftast nekas.
Nu vet jag inte hur din sömnrubbning ter sig men som sagt, ett gott råd är åter igen, habiliteringen.
Be dem om att få göra en "aktivitetsbedömning" vilket är en längre undersökning över överblick över din vardag. Därefter kan du och din arbetsterapeut i sin tur prata om olika lösningar och skulle du behöva gå genom läkare kommer dig hänvisa till det.
Ett annat sätt att få sådan bedömning är om du går via läkaren/kommunen (du kan be din LSS-handläggare att hjälpa dig med det) för att få remiss till arbetsterapeut.

Tyvärr är det tråkigt att LSS-handläggare hänvisar dig till krångligare sätt att få hjälp.
Söker du melatonin helt självmant, kommer läkaren troligast avvisa då de kanske inte har tillräckligt med referens.

Dom flesta jag känner som fått det har genomgått diverse utredningar eller har pga arv/annan sjukdom gett grund till förskrivning. Du behöver ha på något sätt dokumenterat att du har sömnrubbning.


Jag tycker att handläggaren har varit riktigt bra. Iof har jag bara träffat henne en gång än men hon har fixat allt smidigt åt mig och lyssnar helt och hållet på mig.
Jo det är Rosenlundssjukhuset och habiliteringen där jag ska kontakt har hon skrivit i mail. Ringa kan jag inte göra då jag inte klarar av det.

Vad min läkare tänker hjälpa mig med vet jag inte helt då utredningen inte är helt klar än. Ska träffa honom 20 juli för det sista (dvs adhd delen) och sen skulle vi prata om åtgärder och sånt. Varför jag redan har kontakt med lss är för att jag ville gå kvar i två grupper som FK förrut har betalat åt mig men som de nu tyckte lss skulle betala. Så jag har fått de som DV istället. Den läkare jag har nu har jag inte frågat om melatonin, jag vågar aldrig be om nått, tex tog det mig 1 år innan jag vågade via brev tala om att jag kände mig kränkt av min psykolog. Men denna läkare är den bästa jag haft med 15 års erfarenhet av NPF så det kanske går fortare att be honom om något.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: be om hjälpmedel

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-03 12:23:42

Tintomara Ariadne skrev:Ja, habiliteringen är bra att ha att göra med när det gäller sådant. Jag har just fått en timstock som jag bara behöver åka och hämta på deras reception. Jag nämnde att jag hade provat min sons (som är på max 20 min medan min är på en timme) och att den hade gjort små underverk i min tillvaro. Då fixade de en till mig också utan att jag behövde fylla i något papper i förväg. Efter sommaren skall jag få prova ut en handi (jag bad själv att få ta det lugnt med möten och förändringar över sommaren). Om det passar mig skickar de efter en till mig bara.

Jag har träffat en psykolog och en arbetsterapeut på habiliteringen. Den kontaktperson i np-teamet som jag blev tilldelad efter utredningen remitterade mig dit utan att jag behövde lyfta ett finger själv. Det var också hon som tog kontakt med en LSS-handläggare åt mig, och hon gjorde en ansökan om tandvårdskort åt mig som jag bara behövde skriva under och fylla i kontaktuppgifter på.

Det tog tid, men jag har lärt mig att klara den här typen av kontakter över telefon. Jag är numera ganska djärv, drar mig inte för att bara ringa någon instans för att höra om de möjligen är rätt instans eller om de kan tipsa mig om vart jag skall vända mig, och hur jag skall göra. Att våga ställa dumma frågor är väldigt praktiskt. Jag brukar ofta börja med att vänligt ursäkta mig och säga att jag inte vet om jag vänder mig till rätt instans. Då är de inställda på det och blir inte irriterade. Om jag inte riktigt vet ens hur jag skall formulera frågan, så säger jag det också. I många lägen funkar inledningen "Ursäkta en dum fråga, men..."

Om du känner dig osäker på om du verkligen har rätt till hjälp (vilket du har!!!, men jag förstår känslan) så kan du ju även uttrycka det. Du kan säga att din LSS-handläggare föreslog att du skulle söka det här hjälpmedlet men att du själv har svårt att bedöma om du hör till den målgruppen. Antagligen utgår de då från att din handläggare har goda skäl för sitt förslag, men ställer ett antal hyfsat konkreta frågor för att få reda på vad för slags hjälpmedel som passar just dig bäst.

Jag utgår från att de kommer att vilja träffa dig personligen för att kunna bedöma hur de bäst kan hjälpa dig. Det är möjligt att de gärna vill göra hembesök hos dig för att kunna göra sig en tydligare bild, men du tar själv ställning till om det är OK eller inte. För min egen räkning har jag träffat HAB på deras eget kontor. När det gäller min son (genom BUP) har arbetsterapeuten och specialpedagogen varit hemma hos mig, träffat mig på kontoret och besökt dagis både utan mig och med mig när jag skulle hämta från dagis (det senare var mitt förslag eftersom jag ville ha hjälp med att underlätta för min son att avbryta aktiviteter och byta miljö innan bådas hunger försvårar ännu mer).


Urk. Just nu känns det som jag helst skiter i det. Låter för krångligt och för mycket kontakt. Jag vet inte vad jag ska skriva till de heller. Så jag skiter nog i det. Bäst så.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: be om hjälpmedel

Inläggav kullan » 2011-07-03 13:02:50

Det tycker jag vore synd. Tänk om jag bodde närmare så skulle jag hjälpa dig ,Kaos.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: be om hjälpmedel

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-07-03 18:04:46

Oj... :( Det var inte meningen att göra dig modstulen. Det är ingen som kan tvinga på dig mer kontakt än du orkar. Kanske kan du få ett rekommenderat hjälpmedel utan att behöva gå på möten.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: be om hjälpmedel

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-03 18:20:24

Tintomara Ariadne skrev:Oj... :( Det var inte meningen att göra dig modstulen. Det är ingen som kan tvinga på dig mer kontakt än du orkar. Kanske kan du få ett rekommenderat hjälpmedel utan att behöva gå på möten.

Förmodligen inte. Men allt med att ta kontakt och sen försöka komma ihåg möten och sånt, det känns bara jobbigt och stressande.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: be om hjälpmedel

Inläggav kullan » 2011-07-03 18:26:52

Och det finns ingen som kan hjälpa dig?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: be om hjälpmedel

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-03 18:44:29

kullan skrev:Och det finns ingen som kan hjälpa dig?

Nej finns ingen som kan hjälpa mig.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Återgå till Aspergare och vården



Logga in