Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav nallen » 2011-06-23 3:04:45

Antinen är det ju en lögn eller inte, vare sig det är medvetet eller ej. Högst en av kategorierna kan ha rätt och eftersom det rör sig om en binär utsaga måste den ena ha rätt.
nallen
 
Inlägg: 19473
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Laika » 2011-06-23 7:55:16

nallen skrev:Antinen är det ju en lögn eller inte, vare sig det är medvetet eller ej. Högst en av kategorierna kan ha rätt och eftersom det rör sig om en binär utsaga måste den ena ha rätt.

Nej. Såvitt jag vet finns det ingen universell definition av vad som är en lögn. Människor kan ha olika definitioner, ungefär som med otrohet: folk har väldigt olika syn på var gränsen går.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav nallen » 2011-06-23 17:36:46

Ehhh... en lögn är väl helt enkelt en utsaga (menad att tas på allvar) som inte stämmer överens med sanningen?
nallen
 
Inlägg: 19473
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Kahlokatt » 2011-06-23 20:57:56

Jag lånade hem en bok om olika "primitiva" och utrotningshotade folkslag; den heter Tribes. Har börjat fundera på hur pålitlig den egentligen är, då den påstår att samer och lappar är olika folkslag! "The Sami of northern Norway" och "the Lapps of Finland"... :roll:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Laika » 2011-06-23 22:08:46

nallen skrev:Ehhh... en lögn är väl helt enkelt en utsaga (menad att tas på allvar) som inte stämmer överens med sanningen?

Ja, men det finns ett antal gränsfall av att tänja på sanningen men inte riktigt ljuga. Jag menar att ibland är det inte alldeles självklart vad som är sanningen. Om jag bråkar med en person kommer vi troligtvis att säga olika saker om vi ska återberätta bråket för någon. Det behöver inte betyda att någon ljuger, men kan göra det. Detaljer kan till exempel utelämnas på ett sådant sätt att hela historien framstår på ett annat sätt. Det är att likna vid en lögn.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Dagobert » 2011-06-23 23:14:39

Den som vidarebefordrar en lögn i god tro ljuger inte.
Dagobert
 
Inlägg: 14179
Anslöt: 2010-11-30

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Inger » 2011-06-23 23:29:33

Skylt på Ica: "Mangoslicer" :roll:

Kunde inte låta bli att påpeka för personalen det jättelöjliga i att kalla mangobitar för ett ord som ö h t inte finns på svenska och som på engelska betyder mangoskivare.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav nallen » 2011-06-23 23:42:43

Laika skrev:[D]et finns ett antal gränsfall av att tänja på sanningen men inte riktigt ljuga.

Nja, i så fall är frågan/utsagan otydligt formulerad. Jag kan inte se mer än tre alternativ; antingen är utsagan sann eller falsk och så kan sanningsvärdet vara oåtkomligt för analys i vissa fall. Om en utsaga är oavgörbar på grund av sin luddighet är det tämligen ointressant som företelse men ändå praktiskt önskvärt att reda ut. Fundamental oavgörbarhet, som på ett eller annat sätt är en egenskap hos det studerade systemet är oftast intressantare att studera och förstå.

Laika skrev:Jag menar att ibland är det inte alldeles självklart vad som är sanningen.

Korrekt. Det är rätt onödigt att lägga ner energi på att studera det som verkligen är självklart, å andra sidan är historien full av "självklarheter" som visat sig vara falska i vissa fall.

Laika skrev:Om jag bråkar med en person kommer vi troligtvis att säga olika saker om vi ska återberätta bråket för någon.

Ja, men det är ju lika mycket människors ointressanta och irriterande inexakthet och bristfälliga observationsförmåga som en aktiv (medveten) lögn.

Laika skrev:Detaljer kan till exempel utelämnas på ett sådant sätt att hela historien framstår på ett annat sätt. Det är att likna vid en lögn.

Ja, diverse tidningar sysslar med det dagligen. Både medvetet och omedvetet. Det skulle inte vara så dumt om det var straffbart (i båda fallen).

Dagobert skrev:Den som vidarebefordrar en lögn i god tro ljuger inte.

Det är kanske mest en semantisk distinktion... låt gå för att kalla det något annat, men vad?
nallen
 
Inlägg: 19473
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav biologic » 2011-06-23 23:55:01

Inger skrev:Skylt på Ica: "Mangoslicer" :roll:

Kunde inte låta bli att påpeka för personalen det jättelöjliga i att kalla mangobitar för ett ord som ö h t inte finns på svenska och som på engelska betyder mangoskivare.


Haha, det har jag slutat göra... Man blir bara sedd som jobbig/konstig. MEN, jag brukar fortfarande rätta till särskrivningar och stavfel på affischer och dylikt, om jag råkar ha en penna på mig (drar bindestreck och fixar till). :P
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Dagobert » 2011-06-24 2:17:02

nallen skrev:
Dagobert skrev:Den som vidarebefordrar en lögn i god tro ljuger inte.

Det är kanske mest en semantisk distinktion... låt gå för att kalla det något annat, men vad?

Vet inte. Men barnet som säger att jultomten finns kan knappast kallas lögnare, däremot de vuxna som tutat i barnet lögnen, jag tycker det är en viktig distinktion. Jag menar att det krävs uppsåt för att ljuga.
Dagobert
 
Inlägg: 14179
Anslöt: 2010-11-30

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Inger » 2011-06-24 8:22:27

biologic skrev:
Inger skrev:Skylt på Ica: "Mangoslicer" :roll:

Kunde inte låta bli att påpeka för personalen det jättelöjliga i att kalla mangobitar för ett ord som ö h t inte finns på svenska och som på engelska betyder mangoskivare.

Haha, det har jag slutat göra... Man blir bara sedd som jobbig/konstig.

I det här fallet verkade snubben faktiskt hålla med.

MEN, jag brukar fortfarande rätta till särskrivningar och stavfel på affischer och dylikt, om jag råkar ha en penna på mig (drar bindestreck och fixar till). :P

Wow, vilken superhjälte! *seriöst impad*

Skulle kunna bli en hel folkrörelse mot särskrivningarnas utbredning. För medlemskap krävs endast tuschpenna i fickan. Om alla frivilliga rättade till de särskrivningar de såg så kanske poängen skulle börja gå hem hos skyltförfattarna efter ett tag? Undrar om det är olagligt? Kanske bäst att vara maskerad...?
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-24 10:06:27

Man undrar ju vilken lag eller förordning man skulle bryta mot.
Egenmäktigt förfarande med bindestreck? Bindestreck mot tjänsteman?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav HGJ » 2011-06-24 16:14:10

Inger skrev:Skulle kunna bli en hel folkrörelse mot särskrivningarnas utbredning. För medlemskap krävs endast tuschpenna i fickan. Om alla frivilliga rättade till de särskrivningar de såg så kanske poängen skulle börja gå hem hos skyltförfattarna efter ett tag? Undrar om det är olagligt? Kanske bäst att vara maskerad...?

http://skrivihop.nu/propaganda/klister.php
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5324
Anslöt: 2007-06-02

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Inger » 2011-06-24 19:49:24

Coolt , den hade jag missat. Fast den är visst nedlagd nu: http://skrivihop.nu/ Men det hindrar ju inte att man fortsätter aktionen.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav HGJ » 2011-06-27 20:54:55

Svenska Dagbladet skrev:”Ja, det är det nog, men det är nog värre”, svarade dem.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5324
Anslöt: 2007-06-02

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Flia » 2011-06-28 12:44:11

Inger skrev:Coolt , den hade jag missat. Fast den är visst nedlagd nu: http://skrivihop.nu/ Men det hindrar ju inte att man fortsätter aktionen.


Jag har till och med några klistermärken kvar från dem. :-)005
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Kahlokatt » 2011-06-30 20:59:46

Tre i ett:

I går fick jag upp en banner som ville att jag skulle spela onlinespelet "SOCCER- det roliga fotbollsmatch!"
Det kändes ganska lätt att avstå... :?

I Aftonbladet i dag: Carl Philip och Sofia på kärlekssemester med kungen!
Bara jag som fick väääldigt snuskiga associationer....? :oops:

TV-krönikören i samma blaska nämnde Per Morbergs program "Vad blir det för man".
Eh...? Jag trodde han lagade mat? Ovanstående program får mig att tänka på den där rysligt irriterande slagdängan med BAO... :-)002
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav geocache » 2011-06-30 21:21:51

Kahlokatt skrev:Jag lånade hem en bok om olika "primitiva" och utrotningshotade folkslag; den heter Tribes. Har börjat fundera på hur pålitlig den egentligen är, då den påstår att samer och lappar är olika folkslag! "The Sami of northern Norway" och "the Lapps of Finland"... :roll:


:shock: :lol:

Man kan ju undra hur insatt i ämnet den bokens författare är... Norge har tydligen "samer" medan Finland har "lappar"... hmm... vad kallas då deras motsvarighet i Sverige?
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Kahlokatt » 2011-06-30 21:28:05

geocache skrev:
Kahlokatt skrev:Jag lånade hem en bok om olika "primitiva" och utrotningshotade folkslag; den heter Tribes. Har börjat fundera på hur pålitlig den egentligen är, då den påstår att samer och lappar är olika folkslag! "The Sami of northern Norway" och "the Lapps of Finland"... :roll:


:shock: :lol:

Man kan ju undra hur insatt i ämnet den bokens författare är... Norge har tydligen "samer" medan Finland har "lappar"... hmm... vad kallas då deras motsvarighet i Sverige?


Skåningar. :mrgreen:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Windfarne » 2011-07-01 1:26:29

En rubriknotis i dagens tidning meddelade följande från kristdemokraternas riksting:

"Krav på KD att vara tyligare"

Undra på att de kallas krisdemokraterna. Om min uppdragsgivare ber mig vara tylig fastnar jag nog också i vinkelvolten.
Senast redigerad av Windfarne 2011-07-01 1:33:35, redigerad totalt 1 gång.
Windfarne
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Varberg

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Windfarne » 2011-07-01 1:31:24

Efter alla "Dem" som subjekt gör nu Metro en kovändning och skriver:

"Gömde pengar i frysen - för att hålla de platta"

Var är terroristerna som attackerar tidningar när man verkligen behöver dem?
Windfarne
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Varberg

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Windfarne » 2011-07-01 1:38:03

geocache skrev:
Kahlokatt skrev:Jag lånade hem en bok om olika "primitiva" och utrotningshotade folkslag; den heter Tribes. Har börjat fundera på hur pålitlig den egentligen är, då den påstår att samer och lappar är olika folkslag! "The Sami of northern Norway" och "the Lapps of Finland"... :roll:


:shock: :lol:

Man kan ju undra hur insatt i ämnet den bokens författare är... Norge har tydligen "samer" medan Finland har "lappar"... hmm... vad kallas då deras motsvarighet i Sverige?


"Bergssvenskar" - i analogi med Turkiets idé att kalla kurderna för bergsturkar (dağ Türkler). Förmodligen har det en anstrykning av "hillbillies" fast på turkiska: "dağ köylüsü"
Windfarne
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Varberg

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Inger » 2011-07-01 6:24:03

Windfarne skrev:
geocache skrev:
Kahlokatt skrev:Jag lånade hem en bok om olika "primitiva" och utrotningshotade folkslag; den heter Tribes. Har börjat fundera på hur pålitlig den egentligen är, då den påstår att samer och lappar är olika folkslag! "The Sami of northern Norway" och "the Lapps of Finland"... :roll:


:shock: :lol:

Man kan ju undra hur insatt i ämnet den bokens författare är... Norge har tydligen "samer" medan Finland har "lappar"... hmm... vad kallas då deras motsvarighet i Sverige?


"Bergssvenskar" - i analogi med Turkiets idé att kalla kurderna för bergsturkar (dağ Türkler). Förmodligen har det en anstrykning av "hillbillies" fast på turkiska: "dağ köylüsü"

Så det är skillnad mellan bergsturkar och skogsturkar? ;)
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Laika » 2011-07-01 12:01:19

Inger skrev:Så det är skillnad mellan bergsturkar och skogsturkar? ;)

Följdfråga: är det bergs- eller skogsturkar som driver turkbutiker?
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Återgå till Språket



Logga in