Hur är det med er simultanförmåga?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Hur är det med er simultanförmåga?

Inläggav Mellanvärld » 2011-06-26 11:57:07

kullan skrev:Om man både ska koka potatis och steka korv samtidigt :shock: Kan ju korven bli bränd.
Hjälper det med äggklocka? (brukar ha det när jag kokar spagetti/makaroner)
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Re: Hur är det med er simultanförmåga?

Inläggav Juddy » 2011-06-26 15:42:46

Min simultanförmåga har försämrats med åren. Vissa delar av den klumpighet jag hade som barn har nu ändrat form. Kanske är summan av alltihop det samma men ser olika ut.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Hur är det med er simultanförmåga?

Inläggav ca » 2011-06-26 16:04:04

Kan rekommendera de där "bag of taste", provade en sådan idag. In med kycklingfiléer och kryddmix i påsen, allt in i ugnen, sedan bara att sätta igång riskokning ocg vänta. Om man vill kan man röra i en liten burk creme fraiche i kyckling/kryddblandningen sedan också, så blir det lite såsigt också.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Hur är det med er simultanförmåga?

Inläggav Gafsan » 2011-06-26 16:17:28

Gustovich skrev:Den är sådär, fixar att köra bil men känner ibland att jag är en fara i trafiken (ibland glömmer jag vad min vanliga reaktion är till vissa saker, så då har jag kört mot rött någon gång när jag fått hjärnsläpp och inte kommit på vad de är man ska göra när de lyser rött, eller så har jag varit påväg ut i en rondell ibland även fast det hade medfört att jag krockat med en bil som kom körandes i den, har dock lyckats fixa att stanna i alla de lägena).


Ungefär sådär är det för mig också. Jag verkar ha dålig förmåga att komma ihåg t.ex. vad färgerna i trafikljuset står för. Sen är jag också urdålig på att komma ihåg vart jag ska. Det har jag även om jag cyklar eller går f.ö. Jag kan lätt t.ex. åka till mataffären i stället för till jobbet, eller tvärtom. Jag känner mig tveksam till att köra bil eftersom jag tror att jag är en rätt dålig förare, och just nu har jag ingen bil. Fast å andra sidan så blir jag ju förmodligen ännu sämre av att inte öva regelbundet... det är svårt att veta vad som är värst - att köra bil relativt ofta för att hålla tekniken aktuell, eller att bara köra när jag "måste".
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Re: Hur är det med er simultanförmåga?

Inläggav Banzai » 2011-06-26 16:30:53

Har ingen aning. Hur kontrollerar man simultanförmågan egentligen? Finns det något test? Skulle vara roligt att prova! :D

Jag misstänker dock att den inte är alltför fantastisk. Banzai försökte sig på att lära sig spela dragspel (knappdragspel) en gång i tiden. Jag kunde spela melodin och jag kunde spela basen, men jag kunde inte spela båda samtidigt... Det gick inget vidare med andra ord. :?

När det gäller just körkort så har jag inget och jag vet inte om jag ska satsa på att ta ett heller. Jag är redan en trafikfara när jag cyklar då jag missbedömer avstånd, hastighet och blir stressad etc och jag misstänker att jag inte blir bättre bakom ratten på en bil.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Hur är det med er simultanförmåga?

Inläggav Juddy » 2011-06-26 16:42:39

Jag har inget körkort för jag tror, eller inser, att jag inte skulle klara trafikmiljön. Det är för rörigt och för mycket att hålla reda på.
Bara ibland har jag saknat körkort, i övrigt kommer man runt bra på kollektivtrafik. Jag är vidare rätt usel på att bedöma tid, och det med att spela instrument i rätt takt. Funkade inte.

Det är å andra sidan mycket som funkar nuförtiden. Det ska man inte heller glömma. Jag har just varit väldigt deppig och då rackar man ner på allt, t o m på grejer man gjorde/inte gjorde för tjugo år sedan eller mer. Nu försöker jag att aktivt minnas det som jag klarar av bra och som jag gillar.

Istället för ett körkort reste jag jorden runt. Bra mycket bättre satsade pengar än det körkort som jag tidigt insåg att jag aldrig skulle kunna ta.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Hur är det med er simultanförmåga?

Inläggav Lakrits » 2011-06-26 17:00:54

Min simultanförmåga är utmärkt, så länge som jag håller mig till en enda uppgift. Däremot kan jag låtsas att kunna göra fler saker samtidigt, men då rör det sig antagligen istället om god simulantförmåga.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Hur är det med er simultanförmåga?

Inläggav Banzai » 2011-06-26 17:03:12

Lakrits skrev:Min simultanförmåga är utmärkt, så länge som jag håller mig till en enda uppgift. Däremot kan jag låtsas att kunna göra fler saker samtidigt, men då rör det sig antagligen istället om god simulantförmåga.

:lol:

Kul att se dig på forumet igen. :D
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Hur är det med er simultanförmåga?

Inläggav ca » 2011-06-26 17:05:58

Den var fin, lakrits. :-)
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Hur är det med er simultanförmåga?

Inläggav kullan » 2011-06-27 22:43:27

Mellanvärld skrev:
kullan skrev:Om man både ska koka potatis och steka korv samtidigt :shock: Kan ju korven bli bränd.
Hjälper det med äggklocka? (brukar ha det när jag kokar spagetti/makaroner)


Haha! Ja det hade det nog gjort. Om man kom ihåg att ställa den klockan. :|
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Hur är det med er simultanförmåga?

Inläggav Neko-chan » 2011-06-29 2:21:39

För mig beror de på, om jag väljer de eller om jag måste. om jag måste då går de INTE alls, jag har körkort och klarar att göramycke samtidigt galant tills någon säger till mig.
Annars har jag tex ätit en cheesburgare från mcdonalds ocxh kört samtidigt då jag har lite ont om tid och behöver mat i magen och de har gått perfekt. :)
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Hur är det med er simultanförmåga?

Inläggav atoms » 2011-06-29 2:43:27

Jag var ute och cyklade vid ett tillfälle och medan jag färdades vägen fram var jag inbegripen i ett utbyte av sms (tvungen att titta på skärmen, hålla koll på trafiken, den dåliga vägen, cigaretten...); har för mig att jag inte höll i styret - då detta kräver en viss simultanförmåga så har jag väl en god sådan.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Hur är det med er simultanförmåga?

Inläggav miss_green1 » 2011-07-01 13:17:51

Jag har också autism. Men jag kan göra fler saker ibland.
miss_green1
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2011-06-29
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in