Är nervös ska göra ADOS test vet inte vad jag ska göra...

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är nervös ska göra ADOS test vet inte vad jag ska göra...

Inläggav mumsisen » 2011-06-03 18:58:10

Allt jag hatar ska jag göra typ... sitta i ett stort rum, ha två personer med en som observerar i andra änden av det låååånga konferensbordet (urk) & en mittemot det ska spelas in, sen vet jag inte vad de ska göra alls, mår dåligt av detta...
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Re: Är nervös ska göra ADOS test vet inte vad jag ska göra..

Inläggav mumsisen » 2011-06-03 19:07:44

mumsisen skrev:Allt jag hatar ska jag göra typ... sitta i ett stort rum, ha två personer med en som observerar i andra änden av det låååånga konferensbordet (urk) & en mittemot det ska spelas in, sen vet jag inte vad de ska göra alls, mår dåligt av detta...

jag har kontrollbehov så mår dåligt av att inte veta vad de ska säga eller göra
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Re: Är nervös ska göra ADOS test vet inte vad jag ska göra..

Inläggav kvasten » 2011-06-04 7:31:06

Som jag har förstått det så sitter man mest och pratar när ADOS görs på en vuxen eller ungdom. Förstår att du är nervös när du inte vet vad som ska hända men det är lite av poängen med testsituationen. Inga obehagliga överraskningar, det kan jag nästan lova.
kvasten
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2011-04-02
Ort: Stockholm

Re: Är nervös ska göra ADOS test vet inte vad jag ska göra..

Inläggav mumsisen » 2011-06-04 15:08:02

kvasten skrev:Som jag har förstått det så sitter man mest och pratar när ADOS görs på en vuxen eller ungdom. Förstår att du är nervös när du inte vet vad som ska hända men det är lite av poängen med testsituationen. Inga obehagliga överraskningar, det kan jag nästan lova.


tack för ditt svar :)
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Re: Är nervös ska göra ADOS test vet inte vad jag ska göra..

Inläggav VeganGeekGirl » 2011-06-04 16:45:16

mumsisen skrev:Allt jag hatar ska jag göra typ... sitta i ett stort rum, ha två personer med en som observerar i andra änden av det låååånga konferensbordet (urk) & en mittemot det ska spelas in, sen vet jag inte vad de ska göra alls, mår dåligt av detta...


Jag har nyligen gjort ADOS även om jag inte hade någon som observerade. Utan att säga för mycket kan jag lova att det är inte farligt, det är mest en diskussion.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Re: Är nervös ska göra ADOS test vet inte vad jag ska göra..

Inläggav mumsisen » 2011-06-04 19:27:33

VeganGeekGirl skrev:
mumsisen skrev:Allt jag hatar ska jag göra typ... sitta i ett stort rum, ha två personer med en som observerar i andra änden av det låååånga konferensbordet (urk) & en mittemot det ska spelas in, sen vet jag inte vad de ska göra alls, mår dåligt av detta...


Jag har nyligen gjort ADOS även om jag inte hade någon som observerade. Utan att säga för mycket kan jag lova att det är inte farligt, det är mest en diskussion.

ok tack :)
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Re: Är nervös ska göra ADOS test vet inte vad jag ska göra..

Inläggav vallesmamma » 2011-06-06 10:11:48

Jag har inte gjort det. Gjorde en funktionsutredning före jag beviljades varaktig sjukersättning. Men det är väl inte samma sak. Lycka till :)
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Är nervös ska göra ADOS test vet inte vad jag ska göra..

Inläggav mumsisen » 2011-06-06 17:32:06

vallesmamma skrev:Jag har inte gjort det. Gjorde en funktionsutredning före jag beviljades varaktig sjukersättning. Men det är väl inte samma sak. Lycka till :)

jag har också gjort en funktionsbedömmning nyligen :) Hon konstaterade att jag har nog med det jag gör redan gör nu...
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Re: Är nervös ska göra ADOS test vet inte vad jag ska göra..

Inläggav vallesmamma » 2011-06-07 15:13:46

Samma sak sa min arbetsterapeut på funktionsutredningen.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Är nervös ska göra ADOS test vet inte vad jag ska göra..

Inläggav mumsisen » 2011-06-10 11:44:25

vallesmamma skrev:Samma sak sa min arbetsterapeut på funktionsutredningen.

:)
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Re: Är nervös ska göra ADOS test vet inte vad jag ska göra..

Inläggav mumsisen » 2011-06-19 16:26:32

ska göra testet snart... skönt när det är över.
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Re: Är nervös ska göra ADOS test vet inte vad jag ska göra..

Inläggav Jagers » 2011-06-19 18:04:31

Själv gjorde jag testet i måndags, sista delen i min utredning, nu väntar jag bara på svar (min psykolog har 4 veckor semester)
jag var extremt nervös av någon anledning och fick stickningar i höger fot och tillslut domnade den bort i 3-4 min i början av mötet. dock vet jag inte riktigt varför jag var så nervös eftersom jag såg fram emot testet och få ett slut på det hela.
Det var ingenting farligt som dem andra säger, bara massa prat prat prat. rätt kul sådär efteråt faktiskt.
Svårt och må dåligt av det tycker jag iaf. eftersom man gör det tillsammans med psykolog/psykologer, fins väll ingen säkrare/bättre plats att svimma på eller få panik-attack eller nu vad man är rädd för.

Så ja, lycka till! och det viktigaste! Glömm inte att andas!! djupa andetag även om du är rädd för att nån ska tycka du andas konstigt, glömmer man andas så blir det mycket mycket jobbigare, iaf. för mig :)
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Är nervös ska göra ADOS test vet inte vad jag ska göra..

Inläggav mumsisen » 2011-06-21 11:00:26

Jagers skrev:Själv gjorde jag testet i måndags, sista delen i min utredning, nu väntar jag bara på svar (min psykolog har 4 veckor semester)
jag var extremt nervös av någon anledning och fick stickningar i höger fot och tillslut domnade den bort i 3-4 min i början av mötet. dock vet jag inte riktigt varför jag var så nervös eftersom jag såg fram emot testet och få ett slut på det hela.
Det var ingenting farligt som dem andra säger, bara massa prat prat prat. rätt kul sådär efteråt faktiskt.
Svårt och må dåligt av det tycker jag iaf. eftersom man gör det tillsammans med psykolog/psykologer, fins väll ingen säkrare/bättre plats att svimma på eller få panik-attack eller nu vad man är rädd för.

Så ja, lycka till! och det viktigaste! Glömm inte att andas!! djupa andetag även om du är rädd för att nån ska tycka du andas konstigt, glömmer man andas så blir det mycket mycket jobbigare, iaf. för mig :)

track snälla för svar :)ja jag ska tänka på att andas :) de sa att jag även skulle göra lite saker med inte bara prat ? vad kan det vara klossar? ;)
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Re: Är nervös ska göra ADOS test vet inte vad jag ska göra..

Inläggav mumsisen » 2011-06-21 11:02:26

antar att de tittar hur man pratar rör sig osv? har inte riktigt fattat varför man gör testet & jag är så att jag har kontrollbehov & mår dåligt när jag inte får veta... & vad förväntar de av en liksom ...??
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Är nervös ska göra ADOS test vet inte vad jag ska göra...

Inläggav VeganGeekGirl » 2011-06-24 13:02:40

ADOS är bara prat. Men WAIS är ett slags intelligenstest där man även lägger klossar i mönster och ritar mönster i ett formulär. Man får hela tiden veta vad man ska göra.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Re: Är nervös ska göra ADOS test vet inte vad jag ska göra..

Inläggav mumsisen » 2011-06-24 15:16:27

VeganGeekGirl skrev:ADOS är bara prat. Men WAIS är ett slags intelligenstest där man även lägger klossar i mönster och ritar mönster i ett formulär. Man får hela tiden veta vad man ska göra.

tack för svar :)
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Re: Är nervös ska göra ADOS test vet inte vad jag ska göra..

Inläggav Jagers » 2011-06-25 0:24:06

Vad jag fick göra på ADOS var att "skådespela" lite, psykologen bad mig säga en mening, då skulle jag säga den på ett glatt sätt, och ett besviket sätt, kanske va det som dem menade med att du skulle få göra lite andra saker än prata...
det var enormt pinsamt att "skådespela" och i verkligheten när jag blir glad eller så, så reagerar jag på ett helt annat sätt(mycket mer explosivt) så jag vet inte riktigt varför dem ville att man skulle "skådespela" :P men men.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Återgå till Aspergare och vården



Logga in