Vuxenhab?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vuxenhab?

Inläggav Anna med fyra » 2011-06-23 6:48:59

Är det lönt att kontakta vuxenhab? Jag vet, knäpp fråga kanske, men ville ställa den ändå...Jag vet ju hur barnhab fungerar, hur de arbetar och vilket stöd förälder/barn får därifrån, alltså råd om hur man ska hantera olika situationer, hjälpmedel mm. Fungerar vuxenhab på ett liknande sätt?
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

Re: Vuxenhab?

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-23 8:11:25

Ja, det kan fungera på liknande sätt.

men vad är du ute efter?

Du kan få tidshjälpmedel och liknande, hjälp med kontakt med myndigheter, de kan följa med och informera arbetsplats/läkare/annat, du kan få kuratorshjälp, du kan få psykolog för samtal eller terapi.

Man kan få boll- och kedjetäcken, tillfällig hjälp i hemmet med vad som helst för att arbeta in en rutin, man kan få träffa en sjukgymnast för att få bättre hållning och hjälp att komma till en bra sjukgymnast för fortsatt träning. De kan hjälpa dig att hitta ett fritidsintresse, t.ex. anordnar mitt hab ridning på en handikappridklubb där jag numera rider på egen hand som vanlig ryttare.

Man kan få personligt ombud-liknande hjälp, vilket jag får. Även om ett PO kanske vet mer om vissa saker (fast hab vet ju mer om andra).

Vuxenhab har fördelen att aldrig förnedra folk på det sätt som folk i kommunen gör. Visst, de kan ju råka säga saker som man känner sig "liten" av, men de går alltså inte systematiskt in för att förminska problem i syfte att få ge avslag. Så ingen större risk att råka ut för det helvete man gör när man söker LSS-insatser, SoL-insatser eller något hos FK.

Ibland anordnar hab träffgrupper av olika slag, t.ex. hade mitt hab träffar för vuxna aspergare som har barn. Just mitt hab anordnar inte så många sådana saker, men jag har hört om andra som anordnar mycket sådant. Sedan är det upp till de som leder om det blir bra. Det är ju skillnad på om ledarna anser deltagarna som vuxna och kompetenta, eller som skolboksexempel som aldrig i helvete kan fungera i grupp, inte ens med ledare.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Vuxenhab?

Inläggav Anna med fyra » 2011-06-23 9:01:57

Vet faktiskt inte vad jag är ute efter än. Har precis fått diagnos och har inte hunnit fundera på vilken typ av hjälp jag behöver, kan ju vara något att diskutera med hab om, förstås. Tack för det fina svaret, allt blev lite klarare nu! :)
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

Re: Vuxenhab?

Inläggav Zic » 2011-06-23 9:04:49

Vuxenhabiliteringen där jag bor hade när jag sökte dit ganska vansinnigt höga krav kändes det som, man skulle ungefär vara som det högsta väsendet inom scientologin för att komma in... :?
Jag var alkoholist (aktiv), så de kunde inte skriva in mig på vuxenhab av denna anledning. Man fick nämligen inte bruka alkohol alls om man skulle vara på vuxenhabiliteringen. Detta tyckte jag var jävligt underhållande, och jag undrade om ingen som var där drack.
"Nej", blev svaret.
"Inte ens på helgerna?", undrade jag
"Man får inte dricka alkohol om man ska vara på vuxenhabiliteringen", pjåskades det fram
"Så du menar att alla som är hos er är helnykterister?"
"Ja" (!) :roll:
Yeah right ...

När jag slutat dricka var det samma visa, fast med andra substanser. Man fick uppenbarligen inte vara "drogliberal" heller.
Nu varken dricker eller röker jag, p.g.a. att jag har fått barn, men om jag var drogliberal innan, så är jag det sannerligen nu också, så jag antar att det blir ett jävla liv om jag skulle snacka med dem igen, och de skulle efterfråga mina åsikter i frågan nu också. Åsikter och barn, det brukar alltid rimma illa... :evil:

Annars har jag förstått att de kanske skulle kunna hjälpa mig lite, med tanke på att de verkar kunna lite om AS.
Men jag får nog vänta tills de har gått på toaletten. . . :-)002
Zic
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2011-02-17

Re: Vuxenhab?

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-23 10:11:06

Jag är på vuxenhab. regelbundet. Idag ska jag dit på ett möte med min handläggare på F-kassan, så kanske han äntligen fattar! :twisted:
Han behöver en "social tolk" för att förstå det jag säger... :roll:
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Vuxenhab?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-23 10:29:40

Fighterbabe skrev:
Han behöver en "social tolk" för att förstå det jag säger... :roll:

Men herregud...förstår inte människan mänskligt tal? Kommer han direkt från Algeriet eller vad?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-06-23 10:34:50, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vuxenhab?

Inläggav kullan » 2011-06-23 10:31:09

Jag gjorde min utredning på Vuxenhab och efter det fick jag mycket hjälp därifrån.

Sen beror det på vilken sorts hjälp du behöver. Du ska kanske ta kontakt med en

Lss-handläggare oxå. Och kanske ta hjälp av SoL = socialtjänstlagen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Vuxenhab?

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-23 10:52:22

KrigarSjäl skrev:
Fighterbabe skrev:
Han behöver en "social tolk" för att förstå det jag säger... :roll:

Men herregud...förstår inte människan mänskligt tal? Kommer han direkt från Algeriet eller vad?

Handläggare från FK är ett folkslag för sig. Dessutom ställs alla frågor på så sätt att personen som svarar inte riktigt förstår, eller lätt svarar på ett sätt som gör att de kan ge sina älskade avslag.

När de frågade mig hur ofta jag gick ut, och jag svarade "varje dag", skrevs det in att jag var på krogen och lite allt möjligt hur ofta som helst, fast jag menade var ute vid brevlådan. FK utnyttjar sitt överläge och ställer "öppna frågor" till aspergare, och tolkar hur fan de vill.

Hellre en en social tolk, skulle de behöva sig en knäpp på nosen eller liknande.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Vuxenhab?

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-23 11:30:32

KrigarSjäl skrev:
Fighterbabe skrev:
Han behöver en "social tolk" för att förstå det jag säger... :roll:

Men herregud...förstår inte människan mänskligt tal? Kommer han direkt från Algeriet eller vad?


Nej, de fattade inte ens ett skriftligt läkarintyg. Jag är egentligen sjukskriven t.o.m. 3 juli nu. Men handläggaren har "jagat" mig och bokat in möten på möten. De vill skicka ut mig på en arbetsträningsplats -vilken som helst- men det funkar inte "var som helst" men det fattar han inte.
När jag kom med förslag på aktiviteter bl.a. En föreläsning i Stockholm så gav han avslag på den. Om jag var för "sjuk" för att komma på möte med FK och AF så var jag ju för sjuk för att åka till Stockholm pärm föresläsning om mental styrketräning. :roll:
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Återgå till Aspergare och vården



Logga in