Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Inger » 2011-06-19 1:09:26

:lol:
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Inger » 2011-06-19 12:43:34

Clinique: "Alla foundations perfektionerar"

:? :?:
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav wuwei » 2011-06-19 23:25:38

Gick på toa på en kinakrog här i stan och kunde inte låta bli att fotografera den på toadörren upptejpade lappen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Taxus » 2011-06-20 0:15:04

wuwei skrev:Gick på toa på en kinakrog här i stan och kunde inte låta bli att fotografera den på toadörren upptejpade lappen:

De hade kanske haft problem med att folk gjorde sig av med andra resturangers mat inne på toaletten. :?: :D
Taxus
 
Inlägg: 133
Anslöt: 2011-06-17
Ort: NÖ Skåne

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Mellanvärld » 2011-06-20 0:22:23

Eller äter de sina gäster?
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Laika » 2011-06-20 21:54:43

Metros löpsedel ganska nyligen: "3 av 4 tycker att kungen ljuger". Jag undrar om "tycker" är rätt ord i sammanhanget.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav ca » 2011-06-21 1:01:57

Laika skrev:Metros löpsedel ganska nyligen: "3 av 4 tycker att kungen ljuger". Jag undrar om "tycker" är rätt ord i sammanhanget.


Ååh.... *gnisslar tänder*. Den störde jag mig också kopiöst på. Trodde jag var ensam.

Det visar väl också hur samhället är funtat, för åsikter väger faktiskt tyngre än fakta... måtte vi hitta ut ur denna mörka tid av person- och egodyrkan.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Flia » 2011-06-21 1:42:59

Läste på en dejtingsajt idag: Jag älskar att lyssna på musik, matlagning och tennis :lol:
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Inger » 2011-06-21 1:45:01

:)
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Vildsvin » 2011-06-21 1:55:33

ca skrev:
Laika skrev:Metros löpsedel ganska nyligen: "3 av 4 tycker att kungen ljuger". Jag undrar om "tycker" är rätt ord i sammanhanget.


Ååh.... *gnisslar tänder*. Den störde jag mig också kopiöst på. Trodde jag var ensam.

Det visar väl också hur samhället är funtat, för åsikter väger faktiskt tyngre än fakta... måtte vi hitta ut ur denna mörka tid av person- och egodyrkan.

Å andra sidan har väl kungen ingen annan uppgift än att vara en representant för landet? Han är ingen person som skall syssla med fakta. Så om majoriteten tycker att han ljuger så har han misslyckats med sitt arbete.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Dagobert » 2011-06-21 2:09:26

Vildsvin, det där var allt skruvade åsikter...
Dagobert
 
Inlägg: 14179
Anslöt: 2010-11-30

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Laika » 2011-06-21 14:09:53

Vildsvin skrev:
ca skrev:
Laika skrev:Metros löpsedel ganska nyligen: "3 av 4 tycker att kungen ljuger". Jag undrar om "tycker" är rätt ord i sammanhanget.


Ååh.... *gnisslar tänder*. Den störde jag mig också kopiöst på. Trodde jag var ensam.

Det visar väl också hur samhället är funtat, för åsikter väger faktiskt tyngre än fakta... måtte vi hitta ut ur denna mörka tid av person- och egodyrkan.

Å andra sidan har väl kungen ingen annan uppgift än att vara en representant för landet? Han är ingen person som skall syssla med fakta. Så om majoriteten tycker att han ljuger så har han misslyckats med sitt arbete.

Mitt problem med det här är ordvalet. "3 av 4 tror att kungen ljuger" hade varit okej. Det finns som jag ser det bara en enda situation då man kan tycka eller inte tycka att någon ljuger: om man känner till exakt alla fakta. Då kan det diskuteras om den påstådda lögnen ska definieras som en lögn eller inte. Eftersom svenska folket inte känner till alla fakta i det här fallet kan det inte tycka att kungen ljuger. Det kan däremot tro att han gör det.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav ca » 2011-06-21 14:51:44

Jag vill ha det till att man inte kan tycka i frågan alls... man kan antingen tro eller veta (i sistnämnda fallet om man har alla fakta).
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Inger » 2011-06-21 15:27:45

Kanske en miljöskada från all engelska vi exponeras för dagligen, där think betyder både tänka, tycka och tro?
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Windfarne » 2011-06-21 15:35:50

Flia skrev:Läste på en dejtingsajt idag: Jag älskar att lyssna på musik, matlagning och tennis :lol:


Jodå, det finns som bekant damtennisstjärnor som har som image att stöna högt vid varje slag.
Kan vara rätt underhållande om man är på det humöret ;) Fast nej...

Och ljudet av någon annans matlagning kan vara trevligt också. Antar att jag fyllt mulligamansgriskvoten för den här veckan nu. :roll:
Windfarne
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Varberg

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Inger » 2011-06-21 15:44:48

Jag lyssnar också gärna när andra lagar mat. :wink:

Tennis är dock ganska enformigt att lyssna på.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Windfarne » 2011-06-21 17:15:24

Angående "tänker, tycker, tror"-komplexet så är det ju inte ovanligt att man säger:

"-Jag tänker att du måste vara hungrig nu" etc,
där "tänker" ersätter "tror", "antar", "anser" och möjligen även "tycker".

Medges att "tycker" i "3 av 4 tycker att kungen ljuger" är oskönt skrivet, men nog hade vi låtit "anser" passera i samma mening, trots att innebörden knappast går att särskilja från "tycker".

Ergo:
"3 av 4 anser att kungen ljuger"
Windfarne
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Varberg

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav nallen » 2011-06-21 17:31:01

Laika skrev:Det finns som jag ser det bara en enda situation då man kan tycka eller inte tycka att någon ljuger: om man känner till exakt alla fakta.

vet man ju de facto att personen ljuger, så det är knappt tillämpligt ens då.
nallen
 
Inlägg: 19473
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Laika » 2011-06-21 17:58:31

nallen skrev:
Laika skrev:Det finns som jag ser det bara en enda situation då man kan tycka eller inte tycka att någon ljuger: om man känner till exakt alla fakta.

vet man ju de facto att personen ljuger, så det är knappt tillämpligt ens då.

Jo, eftersom vi kan ha olika definitioner av en lögn: "Kungen har sagt x och y när sanningen är z. Anser du att detta är att betrakta som en lögn?"

Windfarne skrev:Angående "tänker, tycker, tror"-komplexet så är det ju inte ovanligt att man säger:

"-Jag tänker att du måste vara hungrig nu" etc,
där "tänker" ersätter "tror", "antar", "anser" och möjligen även "tycker".

Medges att "tycker" i "3 av 4 tycker att kungen ljuger" är oskönt skrivet, men nog hade vi låtit "anser" passera i samma mening, trots att innebörden knappast går att särskilja från "tycker".

Ergo:
"3 av 4 anser att kungen ljuger"

Du har alldeles rätt i att "anser" inte är lika fult i sammanhanget som "tycker", men jag hade reagerat på det också. Satser som "jag tänker att du måste vara hungrig nu" tolkar jag som enbart informativa. Om jag ser någon som ser hungrig ut och tänker "oj, den där personen måste vara utsvulten för han/hon ser ut att inte ha ätit på evigheter", då kan jag säga: "Jag tänker att du måste vara hungrig nu." Förmodligen ska sådana uttalanden tolkas som frågor. Jag tycker att det är ett väldigt konstigt sätt att ställa en fråga på.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Windfarne » 2011-06-21 19:33:33

Laika skrev:Du har alldeles rätt i att "anser" inte är lika fult i sammanhanget som "tycker", men jag hade reagerat på det också. Satser som "jag tänker att du måste vara hungrig nu" tolkar jag som enbart informativa. Om jag ser någon som ser hungrig ut och tänker "oj, den där personen måste vara utsvulten för han/hon ser ut att inte ha ätit på evigheter", då kan jag säga: "Jag tänker att du måste vara hungrig nu." Förmodligen ska sådana uttalanden tolkas som frågor. Jag tycker att det är ett väldigt konstigt sätt att ställa en fråga på.


Jag skulle vilja hävda att det är lite dialektalt, samt mer utbrett bland äldre personer, utan att fördenskull behöva vara arkaiskt.
Till sin uppbyggnad är en sådan mening informativ, och om man som aspergare tolkar bokstavligt samt kanske inte är van vid frågeställningen, så kan det ju bli fel.

Poängen med inlägget var att "tänker" kan användas även i betydelser som ligger nära anser/tror/eng. think, dvs inte bara som beteckning på en intellektuell process.
Windfarne
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Varberg

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Windfarne » 2011-06-21 19:41:58

Kahlokatt skrev:I den tecknade serien "Samir" nämndes i dag spelkortet "Hjärter Knäckt". Nog har man fått hjärtat knäckt några gånger, men spelkortet har jag inte hört talas om tidigare...


Spader S?

(min far grubblade in i det sista på om expediten i skivaffären 1979 var rationell och effektiv
eller bara okunnig då han noterade "S-dur" när min far ville beställa en LP med klassisk musik...i ess-dur) :D

Kahlokatt skrev:"Hjärter Knäckt".

Frälsningssoldaten knekt för livet?
Windfarne
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Varberg

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav VeganGeekGirl » 2011-06-21 21:16:51

jorand skrev:
Pemer skrev:Jag tror de flesta inte kan läsa ord bokstav för bokstav och därmed inte kan se att enskilda bokstäver är fel, utan de ser bara "ordbilder" och tycker det ser tillräckligt rätt ut.


Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord står i, det enda som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm.

Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet.


Mräklgit...


Åh den där texten! Jag avskyr den, visst kan jag läsa den men är smärtsamt medveten om hur fel alla "orden" är. Även om jag läser orden som helhet är jag ändå uppmärksam på alla delar, eller bokstäver då. Så även om jag kan läsa det gör det ont i ögonen!
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav nallen » 2011-06-21 22:53:13

Laika skrev:Kungen har sagt x och y när sanningen är z. Anser du att detta är att betrakta som en lögn?

Det går inte att avgöra från den utsagan. Om "x och y" inte har någon logisk koppling till z är uttalandet på sin höjd vilseledande.
nallen
 
Inlägg: 19473
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Laika » 2011-06-21 23:58:16

nallen skrev:
Laika skrev:Kungen har sagt x och y när sanningen är z. Anser du att detta är att betrakta som en lögn?

Det går inte att avgöra från den utsagan. Om "x och y" inte har någon logisk koppling till z är uttalandet på sin höjd vilseledande.

Nej, precis. Därför kommer människors personliga åsikter och definitioner av lögner att spela en stor roll. Det är en fråga om åsikter och inte om logik. Då kan det mycket väl bli så att 3 av 4 klassar uttalandet som en lögn medan 1 av 4 inte gör det.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Återgå till Språket



Logga in