Ögonkontakt, hur reagerar ni?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ögonkontakten

Inläggav vallesmamma » 2011-06-11 13:01:26

Bara en reflektion. När vi var på en loppis idag, sonen och min man, så ville sonen köpa bilar. Men jag hade inga pengar, min man var på väg att hämta ut. Då stod vi där en stund, men sedan ville sonen vidare, men jag sa att vi måste vänta. Då sa han som stod vid loppisbordet att vi kunde få lägga undan. Jag blev glad, sade tack men hade ingen ögonkontakt alls med försäljaren. Det är väl normalt för oss med AS?

Jag hade ingen ögonkontakt alls så länge vi stod där. Något som känns igen? Kan man träna bort detta?

mnordgren:

Slog ihop med en tråd om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Ögonkontakten

Inläggav Saschi » 2011-06-11 13:14:05

Det går att träna bort. Jag gjorde det innan jag fick min diagnos, men det var många som missförstod och kom fram och pratade. Det var inte det jag ville. Numer kan jag ta ögonkontakt utan att bli helt nervig om det är en kort stund, sedan ser jag bort.
Saschi
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2011-06-01
Ort: på min egen lilla plats i världen


Re: Ögonkontakten

Inläggav FaZeLuls » 2011-06-11 14:35:12

Det är normalt, vad jag vet.
själv kollar jag inte direkt in i ögonen oftast. liksom zoomar ut och ser hela ansiktet istället. Svårt att förklara. Ögonen är på ögonen helt klart, men ja...
Tyvvär finns det ingen "FaZeLuls" till Svenska översättning på google översätt lol
FaZeLuls
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-06-11

Re: Ögonkontakten

Inläggav Rabies » 2011-06-11 17:37:53

Jag är likadan. Kan bara se ett fåtal personer i ögonen utan att känna obehag.
Rabies
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-06-07

Re: Ögonkontakten

Inläggav treeman » 2011-06-11 19:59:23

Saschi skrev:Det går att träna bort. Jag gjorde det innan jag fick min diagnos, men det var många som missförstod och kom fram och pratade. Det var inte det jag ville. Numer kan jag ta ögonkontakt utan att bli helt nervig om det är en kort stund, sedan ser jag bort.


Jag har också tränat upp mig. Men känner obehag när jag ser andra i ögonen ofta. Såna som jag inte känner och litar fullt på.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Ögonkontakten

Inläggav kullan » 2011-06-11 20:02:33

Jo nog känner jag igen mig. Och dessutom så är jag lite skelögd oxå så det blir extra jobbigt att leta upp någons ögon.Nä jag ser mest ner i backen eller fläckar med blicken på nåt annat.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Ögonkontakten

Inläggav Xility » 2011-06-12 8:10:58

med vissa personer klarar jag av det. Oftast med nya personer eller förbipasserande så kan jag inte. Då blir det ofta överdrivet och jag måste visa att jag kollar på allt annat utom dem.
De gånger jag måste ha ögonkontakt så blir jag jätte nervös och kan inte fokusera på vad som händer och då börjar jag titta bort mycket.
Xility
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2011-06-12

Re: Ögonkontakten

Inläggav Xzirie » 2011-06-12 9:57:57

treeman skrev:
Saschi skrev:Det går att träna bort. Jag gjorde det innan jag fick min diagnos, men det var många som missförstod och kom fram och pratade. Det var inte det jag ville. Numer kan jag ta ögonkontakt utan att bli helt nervig om det är en kort stund, sedan ser jag bort.


Jag har också tränat upp mig. Men känner obehag när jag ser andra i ögonen ofta. Såna som jag inte känner och litar fullt på.


Samma här, i synnerhet folk jag ogillar har jag väldigt svårt att se i ögonen utan att må dåligt. Jag har heller ingen känsla för länge man ska se någon i ögonen utan att stirra, så jag flackar runt med blicken till omgivningen när jag gissar att det är lagom.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Re: Ögonkontakten

Inläggav ca » 2011-06-12 11:07:59

Jepp, jepp. Jag har tre blicklägen jag växlar mellan:
- Ögonkontakt: mycket kortvarigt, pejlar nog in ansiktet för att avgöra personens inställning. <5%
- Flackande: tittar runt överallt utom på den jag talar med. Är då "sökande" även i tankarna. ~40%
- Fixerad: Blicken fäst vid något föremål i rummet eller ett intressant mönster, t.ex knast i träbord, LED/lampa (etc). Används medan jag tänker, och försöker säga något lite längre och sammanhängande. Även när jag sitter och lyssnar på samtal och inte själv är delaktig. ~55%

För mig innebär att fixera blicken på något = fokus. Det går inte att hålla kvar en annan persons blick för då blir jag överväldigad. Får en intensiv kontakt jag inte vill ha, med få undantag. (min partner är ett sådant.. henne kan jag se i ögonen hur länge som helst)
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Ögonkontakten

Inläggav treeman » 2011-06-12 12:25:59

Xzirie skrev:Samma här, i synnerhet folk jag ogillar har jag väldigt svårt att se i ögonen utan att må dåligt. Jag har heller ingen känsla för länge man ska se någon i ögonen utan att stirra, så jag flackar runt med blicken till omgivningen när jag gissar att det är lagom.


Jag tittar "ett tag" i ögonen" och sen tittar jag lugnt bort lite ungefär som om jag tänker på vad den andra säger. Djupa tankar. Sen tittar jag i ögonen igen.

Så gör jag med folk som jag ogillar att se i ögonen. Aldrig några snabba ryck med huvudet utan tittar bort lugnt och fint emellanåt. Och bara en bit bredvid dom. Detta för att jag måste få titta bort och inte behålla ögonkontakten "länge" för då får jag nog psykbryt.
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Ögonkontakt hur reagerar ni?

Inläggav mnordgren » 2011-06-14 0:52:22

Moderator:

Slog ihop med en tråd om samma ämne.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Ögonkontakt hur reagerar ni?

Inläggav Elysium » 2011-06-14 22:56:13

MsTibbs skrev:Tänk tresekundersregeln. Det är ungefär normalgränsen att se folk i ögonen som max, före man tittar undan en sväng. Att se folk i ögonen för länge utan avbrott kan uppfattas som förföriskt och/eller aggressivt beteende beroende på situation.


Jag har vid olika sammanhang hört den ovan beskrivna tresekundersregeln nämnas. Kanske kan det finnas något samband med att ett "ögonblick" eller det vi uppfattar som ett förbiilande anses vara tre sekunder långt enligt nutida psykologer? Tänker mig då att det inom ramen för dessa tre sekunder är det som kallas nuet.
Elysium
 
Inlägg: 94
Anslöt: 2011-04-17

Re: Ögonkontakt hur reagerar ni?

Inläggav treeman » 2011-06-17 17:49:17

Har reagerat ibland med blixtförälskelse också kan tilläggas. Tiden stannar, hjärnan smälter... ja.

Bild
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Ögonkontakt hur reagerar ni?

Inläggav PelleVångman » 2011-06-17 20:23:26

Jag gör allt jag kan för att undvika ögonkontakt och stirrar ofta neråt eller tittar åt ett annat håll, till och med stänger ena ögat för att inte se att de på andra sidan vägen inte ska synas i mitt synfält. Jag mår otroligt dåligt ifall jag måste titta nån i ögonen och det känns nästan som de stirrar rakt igenom mig.
PelleVångman
Inaktiv
 
Inlägg: 459
Anslöt: 2011-01-06
Ort: Mitt Hemliga Högkvarter

Re: Ögonkontakt hur reagerar ni?

Inläggav Anna med fyra » 2011-06-18 18:17:56

Jag har tidigare inte tänkt så mycket på det där med ögonkontakt men på den senaste tiden, iom min utredning, så har jag börjat fundera mer på hur jag tittar på folk. Nu, tex, när jag pratade med min äldsta dotters mamma så märkte jag att jag hela tiden tittade på regionen kring hennes näsa och mun, inte i hennes ögon. Jag försökte titta några gånger men det gick ju inte! Jag såg henne i ögonen snabbt men jag kunde liksom inte fokusera på hennes ögon utan min blick flöt iväg upp mot ögonbrynen och sen tillbaka ner till hennes näsa och mun. Så jag har kanske problem med ögonkontakt i alla fall...
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

Re: Ögonkontakt hur reagerar ni?

Inläggav Joakoni » 2011-06-18 18:26:16

Ganesh skrev:Munnar, tittar på munnar. Och ibland en kik i ögon då och då.

Oj då! Jag gör precis samma sak. Har märkt det med inte funderat mycket... När jag pratar själv, är det marken som gäller... Annars ser jag inte mina egna tankar.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Ögonkontakt hur reagerar ni?

Inläggav Taxus » 2011-06-18 18:35:02

Brukar inte se direkt i ögonen på dem jag pratar med, utan istället på saker
i omgivningen så länge ansiktet fortfarande är vänt mot personen. Annars verkar
man nog för ointresserad.
Det känns fel/obehagligt att glo folk i ögonen.
Taxus
 
Inlägg: 133
Anslöt: 2011-06-17
Ort: NÖ Skåne

Re: Ögonkontakt hur reagerar ni?

Inläggav Miche » 2011-06-18 18:36:49

Taxus skrev:Brukar inte se direkt i ögonen på dem jag pratar med, utan istället på saker
i omgivningen så länge ansiktet fortfarande är vänt mot personen. Annars verkar
man nog för ointresserad.

Du ser ointresserad ut ändå, det märks väldigt tydligt om någon tittar mot ens eget ansikte eller t.o.m. på ögonen eller på något helt annat!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Ögonkontakt hur reagerar ni?

Inläggav Joakoni » 2011-06-18 18:41:15

Ganesh skrev:Att titta på munnar har ju dessutom fördelen att man kan "läsa på läpparna". Dvs talet blir tydligare.

Ja, precis!
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Ögonkontakt hur reagerar ni?

Inläggav ca » 2011-06-18 22:18:09

Kan man inte verka intresserad även om man tittar bort? Jag kan ju vara ganska animerad när jag talar om något som engagerar mig, men tittar inte på den jag samtalar med.

Kanske du menar intresserad av den andra personen snarare än ämnet?
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Ögonkontakt hur reagerar ni?

Inläggav Miche » 2011-06-18 22:36:04

De flesta NT-personer tror att man är totalt ointresserad om man tittar bort, så det är ingen vidare strategi då de tror att man faktiskt inte bryr sig om man tittar på annat!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Ögonkontakt hur reagerar ni?

Inläggav biologic » 2011-06-18 22:40:52

Miche skrev:De flesta NT-personer tror att man är totalt ointresserad om man tittar bort, så det är ingen vidare strategi då de tror att man faktiskt inte bryr sig om man tittar på annat!


NT:s kan även tro att man har oärliga avsikter om man inte ser dem i ögonen.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Ögonkontakt hur reagerar ni?

Inläggav ca » 2011-06-19 1:36:26

Jag har lite svårt att förstå det där... jag går själv på helt andra signaler när jag avgör om någon är oärlig eller inte. När det gäller att avgöra intresse så kanske jag noterar om någon tittar bort när JAG pratar, men struntar helt i om de tittar bort när de själv pratar. Annars märker jag det mest på när folk byter ämne. :D
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in