Nätmobbning

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Nätmobbning

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-14 11:55:08

kullan skrev:
Nefarious skrev:Vad är det FB tvingat folk att ta ställning till menar du?


För och emot hennes beteende på träffen. och hur hon ska behandlas efter träffen.


Jag har INTE tvingat NÅGON till NÅGOT. Det är ni själva som har valt (ni som nu anser att ni valt en sida)
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Nätmobbning

Inläggav Sheyen » 2011-06-14 11:55:29

Fighterbabe skrev:
kullan skrev:
tahlia skrev:Har då inte sett skymten av de tre i ditt bemötande av Fighterbabe.


Nä och orsaken är den att hon inte använt sig av dessa mot mig.


Du gör skillnad på folk och folk alltså?

"Behandla andra så som de behandlar dig", kallas det. Så gör jag och det fungerar alldeles utmärkt.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Nätmobbning

Inläggav kullan » 2011-06-14 11:55:46

Fighterbabe skrev:Du gör skillnad på folk och folk alltså?


I detta fall ja. Och det skäms jag inte ett dugg för.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Nätmobbning

Inläggav Nefarious » 2011-06-14 11:57:41

Bror Duktig skrev:Resultatet blir lätt att alla blir arga på personen. Så vad är ok för de ej respekterade att göra? Ska de vara tysta och bli fotograferade mot sin vilja igen och igen och igen och igen?


För mig är lösningen enkel. Om en person inte klarar av att följa de regler som finns på en privat träff, så ska hon inte få vara på träffen. Det är ju ingen idé att folk sitter och "säger till" FB, för uppenbarligen så bryr hon sig inte om ifall hon kränker någon, eller så förstår hon inte.

Admin
Lade till ett missat "inte" i näst sista meningen (min kursivering).
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Nätmobbning

Inläggav Sheyen » 2011-06-14 11:59:12

Nefarious skrev:För mig är lösningen enkel. Om en person inte klarar av att följa de regler som finns på en privat träff, så ska hon inte få vara på träffen. Det är ju ingen idé att folk sitter och "säger till" FB, för uppenbarligen så bryr hon sig inte om ifall hon kränker någon, eller så förstår hon inte.

Ska alla utom den som inte förstår reglerna följa reglerna?

Admin
Lade till ett inte i citatet, min kursivering.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Nätmobbning

Inläggav kullan » 2011-06-14 12:01:28

Sheyen skrev:Ska alla utom den som inte förstår reglerna följa reglerna?


+1
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Nätmobbning

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-14 12:01:38

Nefarious skrev:
Bror Duktig skrev:Resultatet blir lätt att alla blir arga på personen. Så vad är ok för de ej respekterade att göra? Ska de vara tysta och bli fotograferade mot sin vilja igen och igen och igen och igen?


För mig är lösningen enkel. Om en person inte klarar av att följa de regler som finns på en privat träff, så ska hon inte få vara på träffen. Det är ju ingen idé att folk sitter och "säger till" FB, för uppenbarligen så bryr hon sig inte om ifall hon kränker någon, eller så förstår hon inte.

EDIT: Läste fel, tyckte att du skrev "ska inte få vara med på träffen". Om du skrev fel, se nedan. Om det ska stå så, så undrar jag: varför?
***
Men då hamnar man ju ändå där att man kanske på forumet måste säga typ "du är inte välkommen"?

Jag var ju inte med på denna träff, men jag var på Flottsbro som fick ett liknande efterspel.

Admin
Har korrigerat det citerade inlägget (min kursivering).
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-06-14 12:02:37, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Nätmobbning

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-14 12:08:26

kullan skrev:
DIProgan skrev:Ärlig.


Men vem tvingar dig att läsa mina inlägg ?


Ingen, precis lika lite som ingen tvingat någon att dela forumet i två delar. Men det kankske är en uppfattning. Och ja, folk läser ibland saker som de inte vill läsa...
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Nätmobbning

Inläggav barracuber » 2011-06-14 12:15:27

kullan skrev:
Sheyen skrev:Behandla andra så som de behandlar dig", kallas det. Så gör jag och det fungerar alldeles utmärkt.


+1


Jag som trodde det var "Behandla andra som du vill de ska behandla dig"..

(skrev ett inlägg nyss men nu hittar jag det inte.)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Nätmobbning

Inläggav slackern » 2011-06-14 12:15:41

kullan skrev:Jag bemöte folk som dom bemöter mig. Är de respektlösa mot mig så är jag respektlösa mot dom.


Men om du läser i tråden vill du träffa mej som FB startade har du skrivit en massa taskiga saker om FB. Och jag tror det är i den tråden sträcker hon ut en hand till dej. Men du vägrar att ta emot den. Inte så Konstig att FB inte behandlar dej med respekt det skulle inte jag heller göra. Hon har åtminstone försökt mer än vad man kan säga om dej.

Nu är inte du den ända som är taskig mot FB så att du inte tar det här personligt att jag bara pekar finger åt dej utan jag gör det mot alla.
slackern
 
Inlägg: 43775
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Nätmobbning

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-14 12:18:12

barracuber skrev:
kullan skrev:
Sheyen skrev:Behandla andra så som de behandlar dig", kallas det. Så gör jag och det fungerar alldeles utmärkt.


+1


Jag som trodde det var "Behandla andra som du vill de ska behandla dig"..

(skrev ett inlägg nyss men nu hittar jag det inte.)


Ja, om det är den gyllene regeln du tänker på. Men det behöver ju inte betyda att der är DEN Sheyen följer. Sheyen skrev precis hur HON gjorde...
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Nätmobbning

Inläggav Sheyen » 2011-06-14 12:22:52

barracuber skrev:Jag som trodde det var "Behandla andra som du vill de ska behandla dig"..

Det är originalet, ja. Men jag har ändrat på den texten lite.

Jag tröttnade på att bli behandlad som skit. Oavsett hur snäll jag än var ville vissa personer behandla mig illa. Genom att behandla andra så som de behandlar en själv kan man lättare undvika att bli utnyttjad och/eller bli illa behandlad.

Det är inte dåligt att behandla andra så som de behandlar en själv. Om andra behandlar en som skit så bevisar ju det att de personerna (som gör så) inte följer den gyllene regeln "behandla andra så som du själv vill bli behandlad". Eller så gör de det. Men jag tvivlar på att folk vanligen har som mål att bli behandlade som skit.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Nätmobbning

Inläggav tahlia » 2011-06-14 12:27:43

Det här tjafset är inte direkt förvånande och har väl mer eller mindre funnits där på lut länge. Vad mer kan man förvänta sig när forumet sakta fylls upp av självcentrerade, intelligenslåga barnrumpor så som Sheyen, kullan, treeman och Fighterbabe (jodå, det finns fler, tyvärr)?

Jag är medveten om att jag vanligtvis har en tämligen lång stubin och en stor aversion mot att häva ur mig sådant som lätt kan tolkas som riktigt elakt, men även jag kan få nog. Forumet har kommit till att bli smått outhärdligt. Personligen skulle jag gladeligen slänga ett stort antal människor åt helvete härifrån om jag kunde, men eftersom den makten inte ligger hos mig får jag slänga ut mig själv istället. Eller bli utkastad i processen att ärligt informera människor om hur de egentligen framstår.


Admin:

Se det här inlägget:

post582619.html#p582619
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Nätmobbning

Inläggav Abbreviation » 2011-06-14 12:30:30

tahlia skrev:Det här tjafset är inte direkt förvånande och har väl mer eller mindre funnits där på lut länge. Vad mer kan man förvänta sig när forumet sakta fylls upp av självcentrerade, intelligenslåga barnrumpor så som Sheyen, kullan, treeman och Fighterbabe (jodå, det finns fler, tyvärr)?

Jag är medveten om att jag vanligtvis har en tämligen lång stubin och en stor aversion mot att häva ur mig sådant som lätt kan tolkas som riktigt elakt, men även jag kan få nog. Forumet har kommit till att bli smått outhärdligt. Personligen skulle jag gladeligen slänga ett stort antal människor åt helvete härifrån om jag kunde, men eftersom den makten inte ligger hos mig får jag slänga ut mig själv istället. Eller bli utkastad i processen att ärligt informera människor om hur de egentligen framstår.

+1
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Nätmobbning

Inläggav Danne » 2011-06-14 12:35:59

Fighterbabe skrev:
DIProgan skrev:Respekt är även att inte lasta på sina problem på andra.

Word!!!! :-)049

Säger hon som tvingar på ALLA andra hennes foto- & exponeringsfixering på alla andra, vare sig dom vill det eller inte. Och dessutom mot deras stora protester och förargelse.

Fighterbabe skrev: Jag har INTE tvingat NÅGON till NÅGOT.

Se ovan. Du tvingar ju på alla andra din syn på exponering, och mer eller mindre kräver att alla andra ska finna sig i att du fotar dom.

Om det är "din lagliga rättighet" att fota vem du vill mot deras vilja, så är det också vår fulla lagliga rättighet att tycka illa om det, och även uttrycka vad vi tycker om sånt beteende. Att det nu är många som gör det handlar mer om att du du betett dig illa mot många, snarare än att många skulle helt omotiverat börja mobba dig.



Men glöm heller inte bort att detta faktiskt grundar sig på vad DU själv gjorde på träffen, trots alla diskussioner innan. Det var DU som började bryta överenskommelser och istället provocera bråk. Så när du gnäller om "brutna överenskommelser" och folks reaktioner nu efteråt, så är det ju bara löjligt. Du har själv valt att starta det här, precis som förra gången.

Någon ursäkt eller ånger för vad du gjorde har du inte visat heller, lika lite som förra gången det begav sig. Inte ens när det framkom att ditt agerande på träffen var någon form av vedergällning för något som du själv erkänt inte stämde. Så varför skulle vi andra respektera din vilja och dom s.k. överenskommelser som bara gagnar dig för? Respekt är något man förtjänar, inget man får bara för man kräver det utan att visa respekt tillbaka.

Innan du gastar för mycket om hur andra bemöter och respekterar dig, så kanske du ska börja med att ta ansvar för dina egna handlingar. Jag ser det här som ett klassiskt exempel på "som man bäddar får man ligga." Detta är bara de ganska naturliga konsekvenserna av ditt eget handlande.
Senast redigerad av Danne 2011-06-14 12:46:47, redigerad totalt 3 gånger.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Re: Nätmobbning

Inläggav Sheyen » 2011-06-14 12:37:44

Ett mycket bra inlägg, Danne!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Nätmobbning

Inläggav kullan » 2011-06-14 12:41:58

Sheyen skrev:Ett mycket bra inlägg, Danne!


+1
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Nätmobbning

Inläggav Dagobert » 2011-06-14 12:46:35

Sheyen skrev:Oavsett hur snäll jag än var ville vissa personer behandla mig illa. Genom att behandla andra så som de behandlar en själv kan man lättare undvika att bli utnyttjad och/eller bli illa behandlad.

Det ligger tyvärr mycket i det.
Svårigheten blir att behålla en acceptabel nivå, det blir lätt så att parterna behandlar varandra sämre med tiden. Om alla kunde "Behandla andra som du vill de ska behandla dig" så vore allt frid och fröjd, men det funkar sällan, den snälle blir lätt utnyttjad.

Och börja inte med snacket om låg intelligens igen, det leder bara till bråk.
Dagobert
 
Inlägg: 14178
Anslöt: 2010-11-30

Re: Nätmobbning

Inläggav slackern » 2011-06-14 12:54:00

Dagobert skrev:
Sheyen skrev:Oavsett hur snäll jag än var ville vissa personer behandla mig illa. Genom att behandla andra så som de behandlar en själv kan man lättare undvika att bli utnyttjad och/eller bli illa behandlad.

Det ligger tyvärr mycket i det.
Svårigheten blir att behålla en acceptabel nivå, det blir lätt så att parterna behandlar varandra sämre med tiden. Om alla kunde "Behandla andra som du vill de ska behandla dig" så vore allt frid och fröjd, men det funkar sällan, den snälle blir lätt utnyttjad.

Och börja inte med snacket om låg intelligens igen, det leder bara till bråk.


Det går också att ignorera folk som man inte kommer överens med i verkliga livet. Man kan vara kall och bara hälsa och inget mer än det. Börjar folk i verkliga livet säga elaka saker är det bara att slå näven i bordet och säga ifrån eller dryga tillbaks. Men håller man på och hetsar varandra spårar situationen lätt ur. Så man måste hitta någon slags ballans för det är inte bra att bli kränkt utan man måste säga ifrån eller markera tydligt att det inte är ok.
slackern
 
Inlägg: 43775
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Nätmobbning

Inläggav Sheyen » 2011-06-14 12:54:23

Dagobert skrev:Och börja inte med snacket om låg intelligens igen, det leder bara till bråk.

För min del handlar det om att jag blev sårad. Ingen lust att bråka, dock.

Att börja kritisera andra personers intelligens oprovocerat är väldigt onödigt. Men när argumenten tar slut blir det ofta sådana elakheter, I guess.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Nätmobbning

Inläggav slackern » 2011-06-14 12:57:15

Sheyen skrev:
Dagobert skrev:Och börja inte med snacket om låg intelligens igen, det leder bara till bråk.

För min del handlar det om att jag blev sårad. Ingen lust att bråka, dock.

Att börja kritisera andra personers intelligens oprovocerat är väldigt onödigt. Men när argumenten tar slut blir det ofta sådana elakheter, I guess.


Vad blev du sårad över vad har hänt nu?
slackern
 
Inlägg: 43775
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Nätmobbning

Inläggav Trampe » 2011-06-14 13:02:17

Det var länge sen Sverige avskaffade rättsprincipen öga för öga, tand för tand, tack och lov vill jag säga, tyvärr så ser jag här att ett antal personer verkar tycka att det är en bra princip.
Det är fortfarande inte rätt att en grupp går mot en person, det är fortfarande mobbning.
Nej, behandla andra som du själv vill bli behandlad klingar klart bättre.
Trampe
 
Inlägg: 860
Anslöt: 2009-08-02

Re: Nätmobbning

Inläggav Hundralappen » 2011-06-14 13:04:20

Danne skrev:
Fighterbabe skrev:
DIProgan skrev:Respekt är även att inte lasta på sina problem på andra.

Word!!!! :-)049

Säger hon som tvingar på ALLA andra hennes foto- & exponeringsfixering på alla andra, vare sig dom vill det eller inte. Och dessutom mot deras stora protester och förargelse.


Du fick precis fram en formulering på exakt det jag inte fick fram, snyggt! :mrgreen:
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Nätmobbning

Inläggav Savanten Svante » 2011-06-14 13:07:07

Trampe skrev:Nej, behandla andra som du själv vill bli behandlad klingar klart bättre.


Vad gör man när man som svar får lögner, otrevligheter och brutna överenskommelser då?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in