Egen avdelning för trams (Omröstning)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ska vi ha en egen avdelning för tramset?

Jo
13
50%
Nej
13
50%
 
Antal röster : 26

Egen avdelning för trams (Omröstning)

Inläggav Meppe » 2011-06-14 8:07:50

Efter att ha läst många mindre seriösa trådar i AoT började jag undra om vi inte skulle behöva en egen avdelning för trams. Jag vet att AoT startades som ett ställe där man ska kunna vara mindre seriös, men att det är insynsskyddat leder till att man vill ta lite känsligare diskussioner där. Speciellt eftersom alla inte har tillgång till PA.

Om man flyttade tramset därifrån skulle det finnas plats för seriösa insynsskyddade diskussioner, och de som inte gillar trams skulle slippa det. Eftersom ni inte flyttar bort inlägg från AoT gissar jag att tramset också skulle hamna som en insynsskyddad avdelning.

Jag föreslår att det skulle vara en underavdelning till AoT, som IT-forum är till övriga ämnen, men ifall någon har en bättre ide är det såklart fritt fram att skriva det.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Egen avdelning för trams (Omröstning)

Inläggav kullan » 2011-06-14 8:20:14

Nä det är bra som det är.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Egen avdelning för trams (Omröstning)

Inläggav Dagobert » 2011-06-14 8:59:45

Jag har också tänkt på det, men tror bl.a att uppdelningen blir knepig. Nej alltså.

Men jag har aldrig förstått varför den insynsskyddade Aot ska vara offtopic. Om någon avd ska vara offtopic är det väl Övrigt, men jag tycker gott man kan hålla sig till ämnet överallt, och på det viset uppnå ditt mål.
Dagobert
 
Inlägg: 14188
Anslöt: 2010-11-30

Re: Egen avdelning för trams (Omröstning)

Inläggav tahlia » 2011-06-14 10:41:23

Personligen ser jag helst att "tramset" går upp i rök men inser att detta inte kommer att hända. Så att stoppa in eländet i en egen avdelning är ett bra alternativ. Som det är nu drunknar de inlägg man kunde tänkas ha något utbyte av i vågen av "lek" och "trams" vilket är omåttligt irriterande.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Egen avdelning för trams (Omröstning)

Inläggav atoms » 2011-06-14 10:47:30

Vore lättare att ha ett subforum i AOT för insynsskyddade diskussioner av seriös art. Tramset är stort och ska nog vara det.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18083
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Egen avdelning för trams (Omröstning)

Inläggav geocache » 2011-06-14 11:17:50

Jag röstade "Jo". Och jag håller med tahlia helt. "Lek och trams" hör inte alls hemma i seriösa trådar enligt min uppfattning.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Egen avdelning för trams (Omröstning)

Inläggav Sheyen » 2011-06-14 11:20:06

atoms skrev:Vore lättare att ha ett subforum i AOT för insynsskyddade diskussioner av seriös art. Tramset är stort och ska nog vara det.

+1
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Egen avdelning för trams (Omröstning)

Inläggav Dagobert » 2011-06-14 12:23:00

atoms skrev:Vore lättare att ha ett subforum i AOT för insynsskyddade diskussioner av seriös art. Tramset är stort och ska nog vara det.

Jag tycker inte att seriösa diskussioner ska vara offtopic. Och tramstrådarna behöver inte vara insynsskyddade.

Jag vet att trådar inte flyttas ut från AOT och det är rätt, men de tramstrådar som nu ligger i AOT kunde vartefter låsas, och så nystartas i Övrigt som nu får vara offtopic (ÖOT). Låsning och nystart sker ju redan nu med flera långa tramstrådar. Så kunde nuvarande AOT få insynsskyddade diskussioner av seriös art ON topic och ett nytt namn.
Ev. kunde då ÖOT få ett underforum för trams.

Jag tycker att det verkar vara en logisk och genomförbar uppdelning.
Dagobert
 
Inlägg: 14188
Anslöt: 2010-11-30

Re: Egen avdelning för trams (Omröstning)

Inläggav DIProgan » 2011-06-14 12:26:09

Låter finfint. Ska det bara lösas hur man slipper få tramsrubrikerna i sin nya inlägg lista.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: Egen avdelning för trams (Omröstning)

Inläggav atoms » 2011-06-14 12:38:48

Dagobert skrev:
atoms skrev:Vore lättare att ha ett subforum i AOT för insynsskyddade diskussioner av seriös art. Tramset är stort och ska nog vara det.

Jag tycker inte att seriösa diskussioner ska vara offtopic.


Det tycker inte jag heller. Jag tycker att subforumet enbart ska vara on-topic och för enkelhetens skull ligga under en avdelning som också är osynlig för icke inloggade.

Dagobert skrev:Och tramstrådarna behöver inte vara insynsskyddade.


Det är nog bäst om trams och annat mer eller mindre lättsamt är osynligt så att inte vissa snuskiga trådar syns - det skulle säkerligen dra hit en massa drägg.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18083
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Egen avdelning för trams (Omröstning)

Inläggav DIProgan » 2011-06-14 12:39:50

atoms skrev:det skulle säkerligen dra hit en massa drägg.


too late
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: Egen avdelning för trams (Omröstning)

Inläggav Meppe » 2011-06-14 12:43:56

DIProgan skrev:Låter finfint. Ska det bara lösas hur man slipper få tramsrubrikerna i sin nya inlägg lista.


Kanske skulle gå att lösa det med att man skulle få markera en hel avdelning som ointressant.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Egen avdelning för trams (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-14 19:20:27

Vilket intryck tror ni en förstagångsbesökare får av forumet får när de ser en tramsavdelning?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Egen avdelning för trams (Omröstning)

Inläggav LILITH_ » 2011-06-14 19:23:28

Men vet ni vad, det finns ett ställe som gjord för det här ändamålet redan:
http://www.aspieforum.se

Där kan man barnrumpa av sig och sedan logga in här igen och vara vuxen och sansad tills tramsandan faller på igen.
Det funkar för mig.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Re: Egen avdelning för trams (Omröstning)

Inläggav Micke » 2011-06-15 0:38:25

Ska man ha en avdelning som AoT där det är fritt fram att gå off topic och skriva lite vad man känner för, så kan det väl inte samtidigt krävas att det man skriver skall vara seriöst? Då försvinner ju en stor del av syftet med avdelningen, där behovet av att uttrycka sig väger tyngre än att det skall produceras läsvärda trådar. Därför röstar jag Nej.

Ytterligare en insynsskyddad avdelning för seriösa eller känsliga diskussioner skulle kanske inte skada däremot. Men inte som subforum till AoT tycker jag inte eftersom man i denna nya avdelning rimligen då bör hålla sig till trådens ämne.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Re: Egen avdelning för trams (Omröstning)

Inläggav DIProgan » 2011-06-15 1:03:57

Att ha behov att spinna iväg i en annan riktning dvs. att gå off topic är väl för sjutton inte samma sak som att tramsa. Oftast går i alla fall jag off topic för att jag kommit på något INTRESSANT inspirerat av tråden.

Sedan att det går att hitta andra ställen att tramsa istället är ju all fine and dandy men många föredrar att tramsa på det här forumet i vilket fall så om ni vill bli av med det på annat sätt än att skapa en egen kategori (vilket möjligtvis inte fungerar men är bättre än att inget händer) så krävs att moddarna tar itu med det istället.

Hade älskat en riktig utrensning av folk istället för de ständiga silkesvantarna. Situationen kommer bara bli värre om denna "alla är accepterade" attityd fortsätter för drägget som utnyttjar det har hittat hit.


Admin:

Se det här inlägget:

post582619.html#p582619
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: Egen avdelning för trams (Omröstning)

Inläggav nallen » 2011-06-15 2:08:01

Jo. Jag har uppfattat Lieberts totala ovilja att ge konkreta svar på frågor om vad som är tillåtet och inte, bland annat med avseende på kvalitet kontra kvantitet, som att det är mål att infantilisera forumet. Efter den slutsatsen gav jag upp försöken att föreslå förbättringar och övergick till att vara sur och uppgiven på heltid. Ignore-listan har iallafall hjälpt upp situationen lite.
nallen
 
Inlägg: 19477
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Egen avdelning för trams (Omröstning)

Inläggav Micke » 2011-06-15 2:46:47

DIProgan,
Jag antar att du då gärna hade velat vara den som avgjorde för oss alla både vad som var trams respektive vad som var intressant, och vilka som skulle rensas ut härifrån. Det skulle dock skapa en viss forumatmosfär som åtminstone inte jag skulle vilja vistas i är jag ganska övertygad om. (Därmed inte sagt att det inte kan ske vissa förbättringar av forumet som det är nu.)
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Re: Egen avdelning för trams (Omröstning)

Inläggav treeman » 2011-06-15 3:06:53

DIProgan skrev:Hade älskat en riktig utrensning av folk istället för de ständiga silkesvantarna. Situationen kommer bara bli värre om denna "alla är accepterade" attityd fortsätter för drägget som utnyttjar det har hittat hit.


Rolig liten kille du. Du vet om vem du låter som va? Börjar undra om "han" nog inte hade Asperger ändå hehe.
;)

Ausrensung!

Andra som läser det här kan få fel uppfattning av dina uttalanden. Jag vill inte bli förknippad med dina uttalanden bara för jag har samma diagnos som dej. Folk som driver drev mot Aspergare som empatilösa psykopater får ju inte en direkt annan bild när de läser en del av dina skumma inlägg.

Till eventuella som läser detta:
Jag har Asperger Syndrom och är inte för så kallade "utrensningar". Jag har empati och kan känna stor sympati för andra människor.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Egen avdelning för trams (Omröstning)

Inläggav kullan » 2011-06-15 12:47:02

Bra skrivet,treeman
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Egen avdelning för trams (Omröstning)

Inläggav Abbreviation » 2011-06-15 12:53:15

Det bästa vore om det fanns en egen avdelning, som privata, som man bara kunde läsa och skriva i om man var medlem. Där kunde folk tramsa allt vad de ville. På det sättet skulle vi som vill slippa trams inte behöva se det.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Egen avdelning för trams (Omröstning)

Inläggav kullan » 2011-06-15 12:55:05

Varför startar inte dom som vill undvika trams ett eget forum?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Egen avdelning för trams (Omröstning)

Inläggav Abbreviation » 2011-06-15 13:54:06

Det var inte så här tramsigt förut. Admin har själv tagit upp att regler kring trams inte behövts förut, då det inte var utbrett. Det var så att säga icketramsarnas forum från början, så det är bättre att tramsarna får ett underforum. På det sättet exkluderas inte tramsarna från de seriösa diskussionerna, men icketramsarna slipper tramset.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Egen avdelning för trams (Omröstning)

Inläggav earlydayminer » 2011-06-15 15:26:53

Rent komiskt tycker jag detta är en bra idé. :D
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in