Ärftlighetsfaktorer (Hur stor är risken att barnet får AS)?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Hur stor risk är det att barnet får AS?

Inläggav tahlia » 2011-05-24 11:20:09

Jag skulle gissa att chansen/risken (hur man nu vill se det) är minst 50/50. Det är dock bara mina erfarenheter och min magkänsla som talar, inga vetenskapliga fakta.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Ärftlighetsfaktorer (Hur stor är risken att barnet får A

Inläggav biologic » 2011-05-30 21:26:49

En person inom Attention nämnde 70% risk (eller chans, hur man nu vill se det) att barnet får AS om båda föräldrarna har det.

I min släkt har ingen fått formell diagnos ännu, men nog sjutton är vi en väldigt udda familj. Jag skriver "drag" då jag inte är kompetent nog att ställa diagnos, men sedan vi lärde oss mer om NPF så har pusselbitarna fallit på plats. Vi har insett följande:
* Jag och min bror skall utredas för AS + ADHD
* Vår mor har AS-drag, ev. även ADHD-drag
* Vår morbror har ADHD-drag, ev. också HFA-drag? Pratar MYCKET och HÖGT. Har ingen känsla för det sociala samspelet. Bullrig och burdus, tänker inte innan han talar. Han började inte prata förrän efter 3 års ålder.
* Vår farfar hade ev. AS-drag (mycket tystlåten och orkade inte med att umgås utan fick gå in och lägga sig på sängen för att vila mitt under en fika, kom sällan och hälsade på oss för att han inte orkade med det o.s.v.)
* Vår mormor hade starka AS-drag (ville vara ensam, hade ingen bekantskapskrets, "stimmade", "försvann bort" i en annan värld ibland så man inte fick kontakt med henne)
* Vår mormorsmor hade ADHD-drag (impulsiv, "gjorde först och tänkte sen", hade massor av väninnor, barnslig, hyperaktiv)
* Vår morfar hade starka AS-drag (överintelligent, gick konstigt, gjorde underliga hand- och kroppsrörelser, totalt insnöad på matematikforskning och musik, lärde sig läsa vid två års ålder liksom jag och min bror, pratade styltigt m.m).
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Ärftlighetsfaktorer (Hur stor är risken att barnet får A

Inläggav aycon » 2011-06-12 21:00:34

Klinisk genetik och enheten för fosterdiagnostik har pratat om ca 10% ärftlighet när det gäller Asperger men habiliteringens team för NPF-utredningar och evidensbaserad behandling har pratat om 50% ärftlighet (båda siffrorna gäller när en av föräldrarna har diagnos.
aycon
 
Inlägg: 122
Anslöt: 2005-10-14

Re: Ärftlighetsfaktorer (Hur stor är risken att barnet får A

Inläggav citalol » 2011-06-24 2:20:22

Jag och lillasyster har asperger men mamma vägrar utreda sig. Tips på vad jag kan göra för att få henne att ändra sig?
citalol
Inaktiv
 
Inlägg: 100
Anslöt: 2010-10-16

Re: Ärftlighetsfaktorer (Hur stor är risken att barnet får A

Inläggav svartamolnet » 2011-06-24 10:35:28

citalol skrev:Jag och lillasyster har asperger men mamma vägrar utreda sig. Tips på vad jag kan göra för att få henne att ändra sig?


Behöver hon en diagnos? Klarar hon av livet utan diagnos så behöver hon ingen. Men om hon skulle behöva LSS-insatser till exempel, så behöver hon en utredning.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in