Ovanlig Asperger?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ovanlig Asperger?

Inläggav FaZeLuls » 2011-06-11 23:02:55

Typiska symptom är att man tar saker bokstavligt och inte förstår kropps-språk.
Allt det fungerar för mig, dock vet jag inte hur jag ska reagera eller bete mig.
Är någon ledsen kan jag försöka "muta" dom med godis eller liknande. Många tar det som att jag mutar dom att sluta, men försöker vara snäll. Vet bara inte hur man gör.
Någon som känner igen sig, eller är jag typ en funktionshindrad funktionshindrad lol.
FaZeLuls
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-06-11

Re: Ovanlig Asperger?

Inläggav aycon » 2011-06-12 0:07:43

Min son är som du beskriver. Han är otroligt perceptiv på andras känslor och kroppsspråk men han förstår inte hur han ska agera på det. Jag försöker att lära honom det väldigt konkret, att säga "Nu ser den här personen ut såhär, det betyder att hen känner såhär och då är det bra om du agerar såhär eller såhär eller såhär..". Kanske kan du försöka skaffa en mentor? Någon som du kan fråga och som kan berätta för dig hur du ska agera. Någon som kanske kan följa med dig ibland också när det brukar ske såna här situationer och som kan instruera dig i stunden så att säga.


Det är svårt att veta hur man ska agera i olika situationer!
aycon
 
Inlägg: 122
Anslöt: 2005-10-14

Re: Ovanlig Asperger?

Inläggav earlydayminer » 2011-06-12 0:21:04

Det är väl egentligen där problemet ligger. Vi har för det mesta genuint svårt att ge ömsesidig och för tillfället adekvat respons.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Ovanlig Asperger?

Inläggav chibibotto » 2011-06-12 6:58:18

Jag vet aldrig vad jag ska säga eller hur jag ska bemöta folk när de är ledsna.
kan ju ta ett exempel idag, när min kompis var jätte ledsen för någon han gillade inte ville prata med honom längre, jag kunde se att han var ledsen, men jag vet inte vad jag ska säga eller hur jag ska bete mig runt honom, ska jag säga något för att försöka få honom på bättre humör, eller krama honom så att han mår bättre, jag blir handelsförlamad och drar mig undan och blir tyst för att inte sabba eller säga något dumt.
chibibotto
 
Inlägg: 208
Anslöt: 2011-01-25

Re: Ovanlig Asperger?

Inläggav treeman » 2011-06-12 12:55:41

FaZeLuls skrev:Typiska symptom är att man tar saker bokstavligt och inte förstår kropps-språk.
Allt det fungerar för mig, dock vet jag inte hur jag ska reagera eller bete mig.
Är någon ledsen kan jag försöka "muta" dom med godis eller liknande. Många tar det som att jag mutar dom att sluta, men försöker vara snäll. Vet bara inte hur man gör.
Någon som känner igen sig, eller är jag typ en funktionshindrad funktionshindrad lol.


Kroppsspråk är som grekiska för mig.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Ovanlig Asperger?

Inläggav earlydayminer » 2011-06-12 17:16:34

treeman skrev:
FaZeLuls skrev:Typiska symptom är att man tar saker bokstavligt och inte förstår kropps-språk.
Allt det fungerar för mig, dock vet jag inte hur jag ska reagera eller bete mig.
Är någon ledsen kan jag försöka "muta" dom med godis eller liknande. Många tar det som att jag mutar dom att sluta, men försöker vara snäll. Vet bara inte hur man gör.
Någon som känner igen sig, eller är jag typ en funktionshindrad funktionshindrad lol.


Kroppsspråk är som grekiska för mig.


Kalimera, ola kala?
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Ovanlig Asperger?

Inläggav Rabies » 2011-06-12 17:56:43

Jag vet aldrig hur jag ska reagera om någon är ledsen. Jag vill så gärna hjälpa men är bara helt clueless när det gäller det.
Ofta klappar jag personen som en hund. Som sagt, clueless... :roll:
Rabies
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-06-07

Re: Ovanlig Asperger?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-06-12 18:36:31

Jag har aldrig problem med att förstå folks känslor, men jag vet sällan hur jag ska reagera eller så. Sen har jag svårt att urskilja om det är mina eller nån annans känslor jag känner för jag suger åt mig vad andra känner.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Ovanlig Asperger?

Inläggav Dandelo » 2011-06-12 18:45:56

KaosPrinsessa skrev:Jag har aldrig problem med att förstå folks känslor, men jag vet sällan hur jag ska reagera eller så. Sen har jag svårt att urskilja om det är mina eller nån annans känslor jag känner för jag suger åt mig vad andra känner.


Suger åt sig andra känslor! Tack, har länge letat efter ett sånt uttryck.
Jag stänger alltså ofta av känslorna eftersom det blir för mycket på grund av det.
Vad är vad liksom.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Re: Ovanlig Asperger?

Inläggav marin139 » 2011-06-12 19:07:09

Samma problem för mig. Förstår kroppsspråk hyfsat men har svårt att ge adekvat respons. Jag är livrädd för att bli alltför närgången och sätter därför ofta upp en med svenska mått mätt ovanligt artig fasad. Det ger visserligen inte det samspel jag skulle önska mig, men det gör ändå (tror jag) att risken att såra andra minskar.
marin139
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2009-09-26
Ort: Västerås

Re: Ovanlig Asperger?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-06-12 20:15:09

Dandelo skrev:Suger åt sig andra känslor! Tack, har länge letat efter ett sånt uttryck.
Jag stänger alltså ofta av känslorna eftersom det blir för mycket på grund av det.
Vad är vad liksom.

Vaschego.
Det kan inte jag, stänga av känslorna alltså. Jag är en ren känslovarelse. Allt jag gör består av känslor och impulser typ. Jag har försökt stänga av känslorna men har aldrig lyckats. Ibland försvinner de men aldrig när jag vill det. Önska jag vore lite mer logisk och lite mer känslostyrd. Jag = 99% känslor & 1% logik.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Ovanlig Asperger?

Inläggav lasseivägen » 2011-06-12 20:29:25

FaZeLuls skrev:Är någon ledsen kan jag försöka "muta" dom med godis eller liknande. Många tar det som att jag mutar dom att sluta, men försöker vara snäll. Vet bara inte hur man gör.
Någon som känner igen sig, eller är jag typ en funktionshindrad funktionshindrad lol.

Såg en bra beskrivning på ADHD forum " om någon slagit sig, är vi är inte så bra på att trösta, men vi är väldigt bra på att hämta plåster"
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Ovanlig Asperger?

Inläggav Laika » 2011-06-12 20:31:25

Rabies skrev:Jag vet aldrig hur jag ska reagera om någon är ledsen. Jag vill så gärna hjälpa men är bara helt clueless när det gäller det.
Ofta klappar jag personen som en hund. Som sagt, clueless... :roll:

+ 1

Jag behandlar framför allt människor jag gillar som hundar, inte bara när de är ledsna. Jag gillar ju hundar så det kommer naturligt för mig. Min pojkvän har blivit helt okej med att jag ibland råkar klia honom bakom öronen. :roll:
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: Ovanlig Asperger?

Inläggav earlydayminer » 2011-06-12 21:31:44

KaosPrinsessa skrev: Önska jag vore lite mer logisk och lite mer känslostyrd. Jag = 99% känslor & 1% logik.


Menar du mer logisk och mindre känslostyrd? Eller? Du verkar redan ganska känslostyrd; "Jag = 99% känslor & 1% logik".
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Ovanlig Asperger?

Inläggav Kimmelie » 2011-06-12 22:10:43

FaZeLuls skrev:Typiska symptom är att man tar saker bokstavligt och inte förstår kropps-språk.
Allt det fungerar för mig, dock vet jag inte hur jag ska reagera eller bete mig.
Är någon ledsen kan jag försöka "muta" dom med godis eller liknande. Många tar det som att jag mutar dom att sluta, men försöker vara snäll. Vet bara inte hur man gör.
Någon som känner igen sig, eller är jag typ en funktionshindrad funktionshindrad lol.

Jag är inte heller så bra på att komma på vad man ska säga när nån är ledsen, men de flesta brukar uppskatta att bara få prata av sig om varför de är ledsna. Dvs att man bara lyssnar, och försöker säga några tröstande ord, tex "Jag förstår att det är jobbigt."
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Ovanlig Asperger?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-06-12 22:33:17

earlydayminer skrev:Menar du mer logisk och mindre känslostyrd? Eller? Du verkar redan ganska känslostyrd; "Jag = 99% känslor & 1% logik".

Jo det kulle vara mindre istället för mer, men det bör ju folk förstå... hoppas jag.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Ovanlig Asperger?

Inläggav earlydayminer » 2011-06-12 22:53:09

KaosPrinsessa skrev:
earlydayminer skrev:Menar du mer logisk och mindre känslostyrd? Eller? Du verkar redan ganska känslostyrd; "Jag = 99% känslor & 1% logik".

Jo det kulle vara mindre istället för mer, men det bör ju folk förstå... hoppas jag.


Ok, inget illa menat. Bättre att fråga än att anta.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Ovanlig Asperger?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-06-13 1:09:34

earlydayminer skrev:Ok, inget illa menat. Bättre att fråga än att anta.

Tog inte illa upp.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in