Ont i händer

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ont i händer

Inläggav jjjjj » 2011-06-10 19:54:57

Jag har ofta ont i händerna, de är stela och onda. Ingen reumatism, det är kollat. Det känns som om det har med min dåliga handmotorik att göra. Det blir bättre med concerta. Jag har inte ont i händer eller dålig motorik om jag spelar trumpet.
Jag undrar om någon har likande erfarenhet, och funnit någon bot.
jjjjj
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2011-06-10

Re: Ont i händer

Inläggav Parvlon » 2011-06-10 22:28:29

Är det värst på morgonen och vad gör du på dagarna? Ofta samma sak?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Ont i händer

Inläggav Alien » 2011-06-11 0:40:02

Jag får ont i handlederna. Undrar om det kan bero på överrörlighet, som gör att jag vrider mina händer för mycket, både i vaket och sovande tillstånd.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Ont i händer

Inläggav jjjjj » 2011-06-11 1:42:15

Parvlon skrev:Är det värst på morgonen och vad gör du på dagarna? Ofta samma sak?

Värst på natten och morgonen. Har skrivit mycket en tid på grund av skolarbete, men nu har jag sommarlov.
jjjjj
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2011-06-10

Re: Ont i händer

Inläggav Parvlon » 2011-06-11 2:49:33

jjjjj skrev:
Parvlon skrev:Är det värst på morgonen och vad gör du på dagarna? Ofta samma sak?

Värst på natten och morgonen. Har skrivit mycket en tid på grund av skolarbete, men nu har jag sommarlov.
Händerna känns kalla? Låter som dålig blodcirkulation. Det kan ha olika orskare varav en jag är ganska säker heter b-vitaminbrist. Du kan givetvis ta reda på vad din orsak är själv men mest effektivast brukar väl vara att gå till vårdcentralen eller liknande. Jag tror att det finns viss "risk" för att det försvinner inom ett par dagar mt.p att skolan slutat men om du inte gör något åt det så kommer det säkerligen tillbaka senare ändå och kanske värre. Haft sånt problem med mina händer och i mitt fall så rörde det sig nog mest om ensidig kost där jag uteslutit t.ex mjölk under en period.
Senast redigerad av Parvlon 2011-06-11 3:01:19, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Ont i händer

Inläggav Parvlon » 2011-06-11 2:58:54

Alien skrev:Jag får ont i handlederna. Undrar om det kan bero på överrörlighet, som gör att jag vrider mina händer för mycket, både i vaket och sovande tillstånd.
Låter troligt. Du får studera ergonomi.

http://www.1177.se/Skane/Fraga-1177se/F ... a/?ar=True
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Ont i händer

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-11 9:17:02

Borrelia kan sätta sig i leder, och det smärtar mest nattetid och på morgonen.

Alla vårdcentraler bör lära sig det som alla veterinärer vet, nämligen: När någon har en massa konstiga symptom; testa Borrelia för säkerhets skull.

Min man hade ont i leder i två år, och det spred sig till fler och fler leder. VC sade att han kanske började bli utsliten. En privatläkare testade Borrelia, vilket gav utslag. Medicin mot Borrelia tog bort alla problem.

Sedan finns det vissa reumatiska sjukdomar som utmärker sig genom ont i fingerleder bl.a. Även detta kan VC underlåta att testa, men du kan kräva grundläggande prov för det. Är du även trött och har torra slemhinnor (märks i mun och ögon) kan du utredas för t.ex. Sjögrens syndrom. Men då kanske man har ont i fingrarna dygnet runt, jag vet inte.

Men man bör se till att bli utredd ordentligt och inte låta sig nöjas med VCs vanliga "alla har vi ont ibland" eller "du har fina prover (typ bara hb) och är kärnfrisk, hejdå".

Läs på lite om reumatiska sjukdomar och borreliaartrit, och se om du känner igen dig. Kanske gör du inte det, och det är kanske något annat då. Dålig blodcirkulation vet jag inte. Min man har det + "vita fingrar" (en sjukdom), och han har aldrig ont i fingrarna mer än när han blir kall och får de där vita fingrarna. Men man kanske kan ha ont p.g.a. dålig cirkulation enbart.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Ont i händer

Inläggav jjjjj » 2011-06-12 14:19:55

Tack för svar. Borrelia kan vara värt att testa, om inte annat så för att utesluta.
jjjjj
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2011-06-10

Re: Ont i händer

Inläggav Parvlon » 2011-07-11 23:04:29

jjjjj skrev:Tack för svar. Borrelia kan vara värt att testa, om inte annat så för att utesluta.
Blev det "positivt"?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Ont i händer

Inläggav Zima33 » 2011-07-11 23:09:28

Reumatism behöver väl inte alltid synas på prover.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Ont i händer

Inläggav Parvlon » 2011-07-11 23:14:15

Zima33 skrev:Reumatism behöver väl inte alltid synas på prover.
Tror inte ens det finns något särskilt prov för det utan det är hur det fungerar under längre tid som avgör.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Ont i händer

Inläggav Zima33 » 2011-07-12 0:28:38

Parvlon skrev:
Zima33 skrev:Reumatism behöver väl inte alltid synas på prover.
Tror inte ens det finns något särskilt prov för det utan det är hur det fungerar under längre tid som avgör.

jag läste att det finns nåt blodprov som kallas "reumatoid faktor".
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Ont i händer

Inläggav Parvlon » 2011-07-12 0:36:46

Zima33 skrev:
Parvlon skrev:
Zima33 skrev:Reumatism behöver väl inte alltid synas på prover.
Tror inte ens det finns något särskilt prov för det utan det är hur det fungerar under längre tid som avgör.

jag läste att det finns nåt blodprov som kallas "reumatoid faktor".
Jaha, men finns det andra prov som är sämre menar du? TS skriver ju att det är kollat.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Ont i händer

Inläggav trémula » 2011-08-04 21:21:03

Hur gick det med det här?
Har du testat för borrelia?
Jag har ofta ont i handleder, och ibland knäleder, vrister höfter, axlar. Och nu sen några veckor har jag ont i alla de lederna nästan hela tiden. Jag skjuter upp att gå och kolla upp det hela tiden. Av nån anledning känns det som en jättestor och jobbig grej att åka till vårdcentralen. Och i såna situationer brukar jag drabbas av typ minnesförlust och helt glömma bort vad jag ska säga och svara fel på deras frågor.
Kan man kräva att de gör ett borrelia test eller måste ha exakt de rätta symptomen för att få göra det? För några år sen bad jag om ett borrelia test med fick inget för att jag inte visste om jag hade haft nån fästing än det året.
trémula
 
Inlägg: 436
Anslöt: 2009-01-03

Re: Ont i händer

Inläggav Bror Duktig » 2011-08-04 21:33:30

Zima33 skrev:
Parvlon skrev:
Zima33 skrev:Reumatism behöver väl inte alltid synas på prover.
Tror inte ens det finns något särskilt prov för det utan det är hur det fungerar under längre tid som avgör.

jag läste att det finns nåt blodprov som kallas "reumatoid faktor".

De tar det där provet, och några till. Vissa läkare vet att det inte måste synas på proverna (reumatism) och andra resonerar som så att nu har de screenat, och syns det inget på de vanligaste proverna så finns det ingen anledning att gå vidare. Jag hade tur att få en engagerad ung läkare som tyckte precis som jag själv, nämligen: "Du har symptomen, så det är bäst att du utreds av en reumatolog som får avgöra."

Men tyvärr är det väldigt vanligt att inte få gå vidare om man inte har de vanligaste tecknen. Det gäller den där reumatoida faktorn, det gäller TSH vid sköldkörtelproblem, det gäller om man "inte har en ring" när man har fått borrelia.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Aspergare och vården



Logga in